פנחס יחזקאלי: השפעת תורות המורכבות על האידיאולוגיה הנאצית

תקציר: תנועות מהפכניות - כמו הנציונאל סוציאליזם - היו מעצם טיבן קשובות לתיאוריות מהפכניות אחרות בתחומים שונים, ומצאו עניין רב בפיתוחים הראשוניים של תורות המורכבות, אם כי כדרכם של הנאצים, הם לקחו רעיונות פילוסופיים עמוקים, ועשו בהם שימוש שטחי - ושגוי - לצורכי הבניית האידאולוגיה שלהם, בלי ניסיון אמיתי להבין אותם לעומק. אם תרצו, הליניאריות של המורכבות

[בתמונה למעלה: אדולף היטלר. הקפדה בתמונות על הויזואליזציה של העוצמה]

[בתמונה למעלה: אדולף היטלר. הקפדה בתמונות על הויזואליזציה של העוצמה. התמונה היא נחלת הכלל]

[לקובץ המאמרים באתר, 'ייצור ידע' בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'הגישה הגאוגרפית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על דמוגרפיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על פשיזם, לחצו כאן]

עודכן ב- 13 באפריל 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה.

שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

סוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 היו עידן של משבר עצום ושינוי רבתי, ותקופות כאלה מולידות רעיונות מהפכניים, כאלה צמחו בתחום תורת המדינה, וגם בתחום תורות המורכבות [להרחבה על 'מורכבות', לחצו כאן].  

האם היה קשר ביניהם? האם הפשיזם והנציונל סוציאליזם, לצורך העניין, הושפעו מתורת המערכות המורכבות?

קשר כזה אכן ניתן לזיהוי. תנועות מהפכניות אלה היו מעצם טיבן קשובות לתיאוריות מהפכניות בתחומים שונים, ומצאו עניין רב בפיתוחים הראשוניים של תורות המורכבות [להרחבה על 'תורת המערכות המורכבות', לחצו כאן].

אם כי כדרכם של הנאצים, הם לקחו רעיונות פילוסופיים עמוקים, ועשו בהם שימוש שטחי לצורכי הבניית האידאולוגיה שלהם, בלי ניסיון אימתי להבין אותו לעומק.

[בתמונה: העצרות של המפלגה הנציונל סוציאליסטית בנירנברג - מצג של עוצמה מוחצנת עבור המשתתפים והצופים כאחד. התמונה היא נחלת הכלל]

עובדה נכונה על חוסר שוויון במערכת מורכבת; ומסקנה שגויה על גזע אדונים

בסוגיה זו כמו באחרות, ניכרת הבנה של העיקרון הבסיסי של מערכת מורכבת שאיננה שוויונית מעצם טבעה. אולם כדרך הנאצים, המסקנה מרחיקת לכת ובעייתית מאוד. 
[בתמונה משמאל: מסקנות מטורללות מעובדות נכונות: תוכנית להשבחת הגזע הארי ברחבי אירופה, שיזם ראש הגסטפו, היינריך הימלר, ליצור את הגזע המושלם שינהיג את הרייך השלישי בעתיד. במסגרת תוכנית זו - שנקראה "מעיין החיים" - חטפו הנאצים מאות אלפי ילדים בעל מראה ארי, ובדקו את כשירותם הפיזיולוגית והגנטית. הלא מתאימים נשלחו למחנות הריכוז... התמונה היא נחל הכלל (לויתן, 2013)].

כותב אדולף היטלר בספרו: 'מלחמתי' - 'מיין קאמפף':

"פילוסופיית העם אינה מאמינה בשום פנים בשוויון הגזעים, אך יחד עם ההבדלים, היא מכירה בערכם הגבוה או הנמוך יותר, ומרגישה עצמה מחויבת לעשות למען ניצחון הטובים והחזקים יותר, ודורשת כניעת החלש והנחות בהתאם לרצון הניצחי, השליט בתבל. באופן כזה היא משרתת את הרעיון האריסטוקרטי של הטבע, ומאמינה בתוקפו של חוק זה, עד לפרט האנושי האחרון...

"מדינת העם צריכה להעמיד את הגזע במרכז חייה. עליה לדאוג שיהיה טהור... אי ההצלחה לשמור על הגזע טהור, גזלה מאיתנו את השלטון העולמי" (שיירר, 1976, חלק א', ע' 73).

ושוב מסיק היטלר מסקנה שגויה מהעיקרון הנכון הזה (הליניאריות של המורכבות): שגזע האדונים - שהגיע לפסגת סולם העוצמה - יצליח לשלוט לעד באחרים בתוקף סגולותיו הייחודיות ("רייך אלף השנים"... סוג של 'עם בחירה' בתרגום למציאות היהודית), אם רק יצליח לשמור את מחנהו טהור...

זאת בהתעלם מהעובדה ההיסטורית שמערכת מורכבת נוטה למהפכי עוצמה כל העת, מהפך קשה וצורב, שאותו חוו הנאצים על בשרם 12 שנים בלבד מרגע עלייתם לשלטון.
[בתמונה: אדם המשתייך לגזע הנורדי באמנות נאצית מן המאה העשרים... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי ארנו ברקר. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]
[בתמונה: אדם המשתייך לגזע הנורדי באמנות נאצית מן המאה העשרים... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי ארנו ברקר. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

עובדה נכון על העוצמה ומאבק עוצמה שמניעים מערכות; ומסקנה שגויה על מאבק עוצמה טוטאלי

[בתמונה משמאל: ספרו של אדולף היטלר - מיין קאמפ (מלחמתי)... אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בתמונה: ספרו של אדולף היטלר - מיין קאמפ (מלחמתי)... אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
העיקרון הבסיסי - שקודש ממש ע"י האידאולוגיה הנאצית - היה הבנת הקונספט של העוצמה ככוח שמניע מערכות, וההבנה שמערכות נתונות למאבק עוצמה דינאמי, בלתי פוסק, וכי בעולם כזה אין מקום לחלשים.
כיוון שכך, מתחייבת השגת עוצמה מחד גיסא; והקרסת כל אפשרות של גורם אחר לצבור עוצמה כזו, מאידך גיסא.

עד פה הכל נכון. אבל מכך הסיקו הנאצים את המסקנה השגויה שאם יאמצו מאבק עוצמה טוטאלי, יצליחו למנוע את מהפכי העוצמה שמאפיינים מערכת מורכבת, ויבנו "רייך של 1000 שנים". בכך, רק הביאו למצב גרוע יותר מנקודת הפתיחה, והביאו את סופם.

כותב אדולף היטלר בספרו 'מלחמתי' -'מיין קמפף:

"המין האנושי נעשה גדול במאבק נצחי, ורק בשלום נצחי יגווע... הטבע... מעלה יצורים חיים על כדור הארץ הזה, ומסתכל במשחק החופשי של הכוחות. אחרי כן, נותן הטבע את זכות האדונים לילדו החביב, לחזק באומץ לב ובחריצות... החזק יותר צריך לשלוט, ולא להיטרף עם החלש, וכך להפקיר גדלותו. רק מי שנולד חלשלוש עלול לראות בכך אכזריות... אלה הרוצים לחיות, הניחו להם להילחם; ואלה שאינם רוצים לחיות בעולם זה של מאבק נצחי, אינם ראויים לחיות. אפילו קשה הדבר, הרי ככה הוא!" (שיירר, 1976, חלק א', ע' 71).

ראוי לסייג ולציין שניתן לראות השפעה של תורות המורכבות על גרמניה, הרבה לפני התגבשות האידיאולוגיה הנאצית - עוד בכתבי אבי תורת הלחימה המודרנית, הפרוסי קרל פיליפ גוטפריד פון קלאוזביץ (von Clausewitz), בחצי הראשון של המאה ה- 19; כך שבתחום זה 'הרכבת הנאצית' נעה על גבי מסילה קיימת...

[בתמונה: בתחום השפעת תורות המורכבות, 'הרכבת הנאצית' נעה על גבי מסילה קיימת... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Pixabay לאתר fexels]
[בתמונה: בתחום השפעת תורות המורכבות, 'הרכבת הנאצית' נעה על גבי מסילה קיימת... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Pixabay לאתר fexels]

שורשי ההטמעה של רעיון מאבק העוצמה בהגותו של קלאוזביץ

ע"פ פון קלאוזביץ, כל האמצעים (מדיניות, מלחמה) מוכוונים להשגת המטרה הכוללת; וכל האמצעים כשרים להשגתה, כולל טרור מכוון נגד אוכלוסייה אזרחית, כדי "להעמידו במצב בו המשכת המלחמה תהיה קשה יותר מן הכניעה".

[בתמונה: כריכת הגרסה העברית של ספרה של ההיסטוריונית האמריקנית, ברברה טוכמן, 'אוגוסט 1914', שראה אור בהוצאת מערכות, ב- 1964. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
התיאוריה הזו יושמה, הלכה למעשה, במלחמת פרוסיה צרפת ב- 1870, כמו גם באירופה המערבית באוגוסט 1914, במהלך הפתיחה הגדול של מלחמת העולם הראשונה; וכמובן, בזוועות שביצעו הגרמנים במלחמת העולם השנייה. 

כדברי ההיסטוריונית האמריקנית המפורסמת, ברברה טוכמן, "לפתע פתאום, הכיר העולם בנוכחות המפלצת שבדמות הגרמני!"... (טוכמן, 1996, ע' 286; ראו את צמונת הכריכה של הספר משמאל).

זוהי כמובן ליניאריות של מאבק העוצמה. הוא דינאמי ומתמשך אך איננו טוטאלי. יש פה והתעלמות מגורמים בסיסים בתורת המערכות המורכבות, כמו תופעת הפעולות המאזנות במערכת מורכבת ונטייתה למהפכי עוצמה.

טוכמן עצמה ציינה כי עוד ב- 1970 יכולים היו הגרמנים להיווכח שלטרור יש גם אפקט הפוך של הגברת האיבה והארכת המלחמה; אבל, "הגרמנים נשארו בדבקותם הגמורה עניין"! (טוכמן, 1996, ע' 286).

תפיסת מאבק העוצמה הטוטאלי באה לידי ביטוי גם בתנאים שכפו הגרמנים על הרוסים המובסים במלחמת העולם הראשונה, בחוזה ברסט-ליטובסק ב- 3 במרץ 1918, שתוארו ע"י ההיסטוריון הבריטי וילאר בנט, כ"השפלה שאין לה תקדים או דוגמה בהיסטוריה המודרנית":

ההסכם שלל מרוסיה שטח - שגודלו כמעט כשטח אוסטריה, הונגריה ותורכיה גם יחד, על 56 מיליון תושביו (32% מכלל אוכלוסייתה); שליש ממסילות הברזל שלה; 73% מעפרות הברזל; 89% מכל תוצרת הפחם); ויותר מ- 5000 בתי חרושת ומפעלים תעשייתיים. בנוסף, אולצה רוסיה לשלם פיצויים בשיעור של ששה מיליארד מארק גרמני... (שיירר, 1976, חלק א', ע' 48).

בדרך זו קיבלו הגרמנים גם את הסכם וורסאי שסיים את מלחמת העולם הראשונה, שפורסם בברלין ב- 7 במאי 1919. ההסכם הוקע בגרמניה "כבלתי ניתן להגשמה וכבלתי נסבל"; ו'משק כנפי הפרפר', שהצמיח את השואה ומלחמת העולם השנייה.

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן] [לריכוז המאמרים על 'מאבק העוצמה', לחצו כאן]

[בתמונה: הסכם ברסט ליטובסק. המשלחת הרוסית מגיה ברכבת לברסט ליטובסק... התמונה היא נחלת הכלל]

בעל העוצמה לוקח הכל...

[בתמונה: בעל העוצמה מקבל הכל... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: בעל העוצמה לוקח הכל... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
התפיסה הזו מושרשת עמוק בספרו של היטלר, 'מלחמתי' - 'מיין קאמף' (ראו תמונת כריכה משמאל), המכיל את הדרכים שבהם תוכל המדינה הגרמנית להפוך ל"אדון כל הארץ", כפי שניסח זאת בדף האחרון של ספרו. המנצח לוקח לעצמו גם את מרחב המחייה שלו (לבנסראום) על חשבון עמים אחרים: "רק מרחב מספיק כל צרכו על האדמה הזאת, מבטיח לאומה חופש קיום"... ועוד הוא כותב בהקשר זה: כל מי שהבין את המנוננו הלאומי הגדול 'גרמניה לנצח' - 'דוייטשלנד איבר אלאס', שפירושו שאין שום דבר בעולם העולה על גרמניה זו, ועל הארץ והעם הזה" (שיירר, 1976, חלק א', עמ' 70-68).

תפיסת הגרמנים של מאבק העוצמה הטוטאלי התבטאה, לא רק במעשיהם כלפי אחרים; אלא בדמוניזציה שעשו לאויביהם

  • ע"פ תפיסת מאבק העוצמה הטוטאלי, הצרפתים - אויביה המושבעים של גרמניה - הם "האויב עד מוות וללא תקנה של העם הגרמני". על כן, יש לעשות "חשבון סופי פעיל עם צרפת... לקיים מאבק אחרון ומכריע... (שיירר, 1976, חלק א', ע' 68).
  • כניסת רוסיה למלחמת העולם הראשונה לוותה בזעקות האוכלוסייה הגרמנית בפרוסיה המזרחית "הקוזאקים באים" ("Kosaken kommen")', שאילצה את המטה הכללי הגרמני לשנות את תוכנית התקיפה במערב ולהעביר תגבורת למזרח, שלא רק שלא הייתה נחוצה, היא אף הגיעה באיחור; אבל, גרמה להחלשת 'כנף התקיפה הימנית' ובסופו של דבר, לכישלון גרמניה במלחמה... (טוכמן, 1996, ע' 198).
[בתמונה: מאבק עוצמה טוטאלי, שבו הכל מותר למען השגת המטרה... גרמנים וליטאים צופים בבית כנסת עולה בלהבות, ליטא, יוני 1941. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Bundesarchiv, Bild 183-L19427 / Zoll / CC-BY-SA 3.0]

הבנת האפקט המרסן והמחליש של המוסר על היכולת לצבור עוצמה

[בתמונה משמאל: אדולף היטלר ופקודת האדמה החרוכה. העם הגרמני אינו ראוי עוד לקיום... התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה משמאל - אדולף היטלר: כל האמצעים כשרים לצורך צבירת העוצמה... התמונה היא נחלת הכלל]
פועל יוצא מכך, שעוצמה מניעה מערכות, היא ההבנה, שהמוסר איננו רלוונטי במערכת הבין לאומית, כיוון שהוא מהווה נטל על יכולת צבירת העוצמה. ככל שאתה מתנהג במוסריות רבה יותר, יכולתך להפעיל עוצמה מצטמצמת! 

הגישה הזו מתמצית באמירתו של אדולף היטלר, שמהמנצח לא דורשים הסברים... (ראו כרזה למטה).

גם התובנה הזו יושמה בצורה הקיצונית ביותר שלה: אם המוסר מחליש את היכולת לצבור עוצמה, ואם הניצחון הוא חזות הכל, אזי נכון לוותר על המוסר לחלוטין! מכאן, שכל הדרכים ראויות על מנת למקסם עוצמה לכן גם אופיינה עלייתם של הנאצים למוקדי הכוח המדינתיים והעולמיים בשימוש רב בעוצמה מדומה, עורמה ותחבולה, תוך התעלמות מוחלטת מסוגיות מוסריות:

  • באופן שבו אדולף היטלר ביסס את עוצמתו בתוך התנועה הנאצית;
  • באופן שבו התנועה הנאצית חתרה לשליטה מוחלטת ברייך השלישי;
  • בתפיסה של שני עמים הנאבקים על הדומיננטיות בעולם: האומה הגרמנית, מול "היהדות הבינלאומית" השולטת על מוקדי הכוח וקבלת ההחלטות...
  • בהבנה שהסכמים בינלאומיים הינם רק צילום של מאזן עוצמה זמני; והם ממילא מאבדים את תוקפם כשממאזן העוצמה משתנה. לכן, ניתן להפר אותם, כשנוח.
  • באופן שבו המדינה הגרמנית הפעילה את עוצמתה בזירה הבינלאומית.

האם הסוגייה הזו הובנה נכון על ידי הנציונאל סוציאליסטים? לצערנו כן: ראו הרחבה על מוסר וצביעות ביחסים בין לאומיים.

[בכרזה: אדולף היטלר - מהמנצח לא דורשים הסברים... התמונה היא נחלת הכלל. הכרזה: ייצור ידע]

[בכרזה: אדולף היטלר - מהמנצח לא דורשים הסברים... התמונה היא נחלת הכלל. הכרזה: ייצור ידע]

הבנת ההבדל בין 'עוצמה בפועל לעוצמה נתפסת

[בתמונה: כריכת הספר "מדינות מטורפות" לפרופ' יחזקאל דרור. הספר ראה אור בהוצאת מערכות ב- 1973. אנו מאמינים שאנו עושים בו שימוש הוגן]
[בתמונה: כריכת הספר "מדינות מטורפות" לפרופ' יחזקאל דרור. הספר ראה אור בהוצאת מערכות ב- 1973. אנו מאמינים שאנו עושים בו שימוש הוגן]
הנאצים הבינו היטב את השגיאה השכיחה, של השפיטת עוצמתו של גורם ע"פ מאזן כוחות 'אוביקטיבי'. אנו נמדדים על ידי אחרים לא על פי ספירת מלאי 'אובייקטיבית' של הגורמים המקנים לנו עוצמה, אלא על פי ההתרשמות הסובייקטיבית של סביבתנו, כמה עוצמה יש לנו... הכל בעצם, בעיני המתבונן! 

על כן, מפרידה תורת המערכות המורכבות בין העוצמה בפועל לעוצמה הנתפסת, ומדגישה כי במאבק העוצמה, שמתקיים כל העת במערכת מורכבת - שדרכו היא מתפתחת ומתאימה את עצמה למציאות משתנה - מה שקובע הוא העוצמה הנתפסת, הסובייקטיבית, ולא העוצמה האובייקטיבית. 

עד היטלר, נטו גורמים שונים, קל וחומר מדינות, להצניע את עוצמתם. היטלר נקט בשיטה הפוכה של הגזמה וניפוח העוצמה, הרבה מעבר לזו האובייקטיבית. זוהי סיבה מרכזית להצלחה המסחררת של הנציונל סוציאליזם בין השנים 1939-1933, הן בתוך גרמניה והן ביחסי החוץ שלה.

כל ההתנהגות הפומבית של אדולף היטלר, העצרות ההמוניות, התמונות והסרטים היו למשל כלי במאמץ מקיף ורב ממדים לייצר עוצמה נתפסת, רבת ממדים, אצל הצופים והמשתתפים כאחד (ראו למשל את התמונה שבתחילת המאמר, וגם את זו שלמטה:

ניצול הזדמנויות, עורמה ותחבולה ונטילת סיכונים מחושבים

 

[בתמונה: העצרות של המפלגה הנציונל סוציאליסטית בנירנברג - מצג של עוצמה מוחצנת עבור המשתתפים והצופים כאחד. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: העצרות של המפלגה הנציונל סוציאליסטית בנירנברג - מצג של עוצמה מוחצנת עבור המשתתפים והצופים כאחד. התמונה היא נחלת הכלל]

מאבק העוצמה כולל את הצורך, למנוע את התעצמותם של אחרים...

[בתמונה: כריכת הספר: 'האנטומיה של הפשיזם' לרוברט פקסטון, שראה אור ב- 2009 בהוצאת ידיעות ספרים. אנו מאמינים שאנחנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

זו הסיבה, למשל, שאדולף היטלר נמנע ככל יכולתו לתת למפלגות פשיסטיות שקמו במדינות הכבושות שליטה על מוקדי הכוח, והשתדל לגמד אותן ככל האפשר פן יצברו כוח.

[בתמונה משמאל: כריכת הספר: 'האנטומיה של הפשיזם' לרוברט פקסטון, שראה אור ב- 2009 בהוצאת ידיעות ספרים. אנו מאמינים שאנחנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

ההיסטוריון האמריקני, רוברט א' פקסטון כתב בספרו: האנטומיה של הפשיזם (The Anatomy of Fascism; ראו כריכת הספר משמאל) כי "התפקיד העיקרי שהועיד היטלר לפשיסטים שצמחו במדינות הכבושות, היה לגייס מתנדבים מקומיים לקפוא ולמות בחזית הרוסית..." (פקסטון, 2006, ע' 179). הוא עשה כן גם במדינות הלוויין שנותרו עצמאיות.

אדולף היטלר נצמד לתיאורית מאבק העוצמה הטוטאלי - השגויה - עד הסוף:

בשלהי מלחמת העולם השנייה, כשבעלות הברית סגרו על ברלין, הוציא אדולף היטלר ב-19 במרץ 1945, את 'פקודת האדמה החרוכה', שבה הורה על השמדת תשתיות גרמניות כדי למנוע את השימוש בהן על ידי כוחות בעלות הברית כשהן חודרות לעומק גרמניה [לקובץ המאמרים בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן].

צו זה נקרא באופן רשמי "צו הריסות בשטח הרייך" (Befehl betreffend Zerstörungsmaßnahmen im Reichsgebiet) ולאחר מכן נודע כ"צו נירון", על שם הקיסר הרומי נירון, אשר כביכול יזם והוציא לפועל את השריפה הגדולה של רומא בשנת 64 לספירה.

היטלר סבר כי העם הגרמני הפסיד במבחן העליון שלו; ועל כן, בעולם שבו שולטים רק החזקים, אינו ראוי יותר לקיום.

הפקודה סוכלה על ידי שר החימוש והייצור המלחמתי, אלברט שפר, שרצה לשמר כמה שיותר מתשתית המדינה, לצורך שיקום גרמניה לאחר תבוסתה הקרבה.

[בתמונה: ברלין ההרוסה בתום מלחמת העולם השנייה... לעם הגרמני לא מגיע לחיות... התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה: ברלין ההרוסה בתום מלחמת העולם השנייה... לעם הגרמני לא מגיע לחיות... התמונה היא נחלת הכלל]

הבנת האפקט המנוון של האנטרופיה על מערכת מורכבת

אנטרופיה (Entropy) הוא מושג הנמצא בשימוש בדיסציפלינות שונות, כמו: פיסיקה, כימיה, ביולוגיה, תרמודינאמיקה (עיקר פרסומו בחוק השני של התרמודינאמיקה), ומכל אלה, הועבר לתורת הניהול. אין אחידות בשימוש במושג זה, עובדה היוצרת, לעתים, בעיה של חוסר הבנה וחוסר הסכמה, על השימושים השונים בו בין אנשי הדיסציפלינות השונות.

במשמעותה המקורית, אנטרופיה היא התפרקות. היא מבטאת את נטייתו הסטטיסטית של הטבע לאי סדר, ואת נטייתן של מערכות מורכבות להיפגם. זוהי "נטייתו של הטבע להשחית את המאורגן ולהרוס כל מה שהוא בעל משמעות" (וינר, 1964, עמ' 27, 16-12).

[לריכוז המאמרים על 'אנטרופיה', לחצו כאן]  [להרחבה על 'מערכת מורכבת', לחצו כאן]

[מקור תמונתו של רוברט פקסטון: The American Academy in Berlin. אנו מאמינים שאנחנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

המנהיגים הפשיסטים והנאצים הבינו זאת היטב, וחששו מאוד מהתנוונות מפלגותיהם והרוח שהן מייצגות, ויצירת רפיון בשורות חבריהם. כדי למנוע ניוון עמלו כל העת בשני כיוונים משלימים (פקסטון, 2006, ע' 263-230; ראו תמונה משמאל):

  • סילוק גורמים מנוונים;
  • יצירת תנופה מתמשכת של "מהפכה מתמדת". הצורך הזה יצר התמכרות להסלמה גוברת והולכת של אתגרים נועזים יותר ויותר.

[מקור תמונתו של רוברט פקסטון, משמאל: The American Academy in Berlin. אנו מאמינים שאנחנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

הצורך האובססיבי הזה ב"שימור התנופה" ויצירת דחפים נוספים להקצנה הוא שהביא לבסוף על פי ההיסטוריון רוברט א' פקסטון להרס עצמי: "נראה כי סוגי הפשיזם שאנו מכירים נידונו מראש להרוס את עצמם בדהרתם הפרועה ואחוזת הטירוף להשים את "היחס המיוחד עם ההיסטוריה" שהבטיחו לעמיהם...

על מי התבססו הנאצים בגיבוש ההבנות הללו?

לצורך ביסוס ההבנות הללו, עשו הנאצים שימוש בכתביהם של הוגי דעות, גרמנים ואיטלקים, כמו:

פרידריך וילהלם ניטשה (1900-1844)

פרידריך וילהלם ניטשה (1900-1844) [תמונתו של ניטשה משמאל היא נחלת הכלל]

הגרמני, פרידריך וילהלם ניטשה (Nietzsche; 1900-1844) סיפק להם תובנות, מבולבלות משהו, על חשיבות העוצמה ככוח מניע:

ניטשה טען כי קיימות שתי מערכות שונות של מוסר: מוסר אדונים ומוסר עבדים:

  • מוסר האדונים הוא מוסר של עוצמה.
  • מוסר העבדים מתחיל מחולשה ומפחד.

[תמונתו של ניטשה משמאל היא נחלת הכלל]

מכיוון שיש יותר עבדים מאדונים, המוסר השולט בחברה על פי ניטשה הוא מוסר עבדים. על כן, רצונם של "האדונים" לעוצמה יוביל למרד במוסר הנוכחי ויצירת מוסר חדש ושונה.

וילפרדו פארטו (1923-1848)

וילפרדו פארטו (1923-1848) [תמונתו של פארטו משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי יוצר לא ידוע. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

מהכלכלן האיטלקי, וילפרדו פארטו (Pareto) (1923-1848) גייסו הנאצים לצורכיהם את עקרון פארטו שלו, הידוע גם בשם כלל 80-20.

כלל זה גורס כי בתופעות רבות, 80% מהפעילות מקורם ב-20% מהגורמים הפעילים.

[תמונתו של פארטו משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי יוצר לא ידוע. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

הכלל מאפשר הבחנה בין הגורמים העיקריים (המהווים 20% מכלל הגורמים) לגורמים הטפלים (יתר 80% מהגורמים). כך למשל, ציין פארטו, כ-80% מהעושר באיטליה נמצאים בבעלות כ-20% מהאוכלוסייה.

משם הוא פיתח את התיאוריות על חשיבותן של האליטות להתפתחותם של עמים. משמע, האליטות מרכזות בידן את עוצמתו של עם. על כן, הכחדת האליטות הללו הן הדרך המהירה לשעבודו ולנטילת חיותו.

אוסוואלד שפנגלר (1936-1880)

אוסוואלד שפנגלר (1936-1880) [תמונתו של אוסוואלד שפנגלר נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Bundesarchiv, Bild 183-R06610. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0 de]

הוגה הדעות הגרמני, אוסוואלד שפנגלר (Oswald Spengler) ראה בדמוגרפיה את המפתח לצבירת עוצמה או לחלופין, לנטילת העוצמה של אומה.

[תמונתו של אוסוואלד שפנגלר נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Bundesarchiv, Bild 183-R06610. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0 de]

הוא הטיף לשנות את מאזן העוצמה בגרמניה, להרוס את רפובליקת ויימר (הדמוקרטיה הגרמנית שנוסדה על חורבות האימפריה כחלק מתנאי מלחמת העולם הראשונה), ולהחליפה בשלטון אריסטוקרטי צבאי-תעשייתי, בדרך של פעילות מהפכנית אלימה (עוד על שפנגל ראו בתת הפרק הבא).

הניסיון להבטיח את העוצמה הגרמנית לדורות

[בתמונה למעלה: כריכת ספרו של ספרו של אוסוואלד שפנגלר (Oswald Spengler), 'שקיעת המערב' (בגרמנית: Der Untergang des Abendlandes). אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן] שקיעת המערב, כרך שני, 1922

השפעה עצומה עשה על הנאצים, בתחום זה, ספרו של שפנגלר (ראה למעלה), "שקיעת המערב" (בגרמנית: "Der Untergang des Abendlandes"), שיצא בשני כרכים, ב-1918 וב-1922 (ראו כריכה משמאל). בניגוד לדעה המקובלת בזמנו, לפיה כל תרבות מקיימת תהליך רציף של התפתחות במגמה של שיפור, בכל תחומי החיים האישיים והחברתיים, העלה שפנגלר את הרעיון ולפיו כל תרבות מקיימת תהליך מחזורי של צמיחה והתפתחות, ולאחריו נסיגה ושקיעה (היום ברור לנו שהדבר נכון לכל מערכת מורכבת!).

[בתמונה למעלה: כריכת ספרו של ספרו של אוסוואלד שפנגלר (Oswald Spengler), 'שקיעת המערב' (בגרמנית: Der Untergang des Abendlandes). אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

הסיבה העיקרית שמנה לכך שפנגלר הייתה הדמוגרפיה (גישה זו קרויה במדע המדינה "הגישה הגאוגרפית ביחסים בינלאומיים"). משמע, על מנת שגרמניה תבטיח את עוצמתה לדורות, עליה לפעול בשני מישורים:

  • מחד גיסא, להגדיל את הפריון: הנאצים עשו ניסיונות רבי היקף ויוצאי דופן לעודד הולדת ילדים, גם במחיר ערכי המשפחה. אנשי הס"ס למשל, קיבלו לגיטימציה להחזיק פילגשים וללדת ילדים מחוץ לנישואין, וכל המרבה, הרי זה משובח...
  • מאידך גיסא, להקטין ולהקריס את הפריון של היריבים ולדלדל אותם מבחינה דמוגרפית: זה הרעיון שהוביל לבסוף להשמדה מתועשת ואפקטיבית של יהדות אירופה. עד כמה הייתה אפקטיבית ההשמדה הזו אנו יכולים להיווכח יום יום, בניסיון שלנו להפוך את ישראל לעובדה בלתי ניתנת למחיקה. חישבו על הפוטנציאל הדמוגרפי שהיה עומד לרשותה של ישראל אילו ההשמדה הזו לא הייתה מתבצעת, ותבינו את משמעותו של המושג עוצמה.

תפיסה זו הביאה גם להבנה, שהדרך להשמדת אומה עוברת דרך השמדת האליטות שלה (המנהיגים והמעמדות המשכילים), שמרכזות את העוצמה. לצורך כך פותח ה"איינזצגרופן" - כוחות משימה מיוחדים של "המשרד הראשי לביטחון הרייך" בראשות ריינהארד היידריך, יד ימינו של היינריך הימלר, שמטרתו הייתה - בנוסף להשמדה הסיטונית של יהודים - לחסל את האליטה הפולנית ולהרוס בדרך זו את פולין כמדינה מתפקדת (פולין הייתה אמורה להפוך לשטח גרמני, ואזרחיה לעבדים).

[בתמונה: היינריך הימלר בביקור במחנה ריכוז. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: היינריך הימלר בביקור במחנה ריכוז. התמונה היא נחלת הכלל]

מה החטיאו הנאצים בתורות המורכבות ובמאבק העוצמה?

הנאצים שילמו לבסוף את מחיר השטחיות וחוסר ההתעמקות בתורות המורכבות. אחת האובססיות של אדולף היטלר הייתה הצורך להשלים את החזון עוד בימי חייו. הבעיה היא ש"אין ארוחות חינם". ברוכים הבאים להיגיון הפרדוקסלי של מערכת מורכבת: בגלל הכוחות המנוגדים הפועלים בתוך מערכת מורכבת, ובשל נטייתה הבלתי פוסקת לחתור לשווי משקל (אליו לא תגיע מעולם), מערכת מורכבת מועדת לתהפוכות: לא יתכן כי דרך פעולה מסוימת תימשך עד אין סוף. תמיד תהיה קיימת נטייה שהפעולה תהפוך להיפוכה, אלא אם כן יתבטל ההיגיון המערכתי כולו כולו בשל שינוי הנסיבות. ככל שצבירת העוצמה תהיה מהירה מידי, כך גדלים הסיכויים לקריסה מהירה, בהתאמה.

מאבק העוצמה איננו טוטאלי והוא דומה לאיקוד וואלס...

[לקובץ המאמרים באתר, 'ייצור ידע' בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'הגישה הגאוגרפית', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על דמוגרפיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על פשיזם, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *