פנחס יחזקאלי: כשהחוק הופך ללא רלוונטי – מחאת מטופלי הקנאביס

[בתמונה: משפחת סילבר בימים טובים יותר. המקור: המשפחה]

[לאוסף המאמרים על קנביס ולגליזציה, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

ב- 20 באפריל התקיים יום המריחואנה הבין לאומי, ומחאת מטופלי הקנאביס הגיעה לכיכר רבין. גם אני הלכתי להזדהות איתם...

בדמוקרטיה, חוקים קיימים למען העם. תפקידם לאפשר לאנשים לחיות את חייהם באופן תקין.

רק שחוקים לא חיים לנצח. הם באים תמיד עם תאריך תפוגה. המציאות דינאמית ומשתנה במהירות והחוק הופך, עם הזמן, ללא רלוונטי.

  • כשהחוק הופך לא רלוונטי, החיים מתהפכים: המערכת מתחילה לעבוד בשביל אינטרסים זרים. החוק הופך אזרחים נורמטיביים לעבריינים, הוא מפרנס ארגונים רבים ועשרות אלפי משפחות – משני צידי המתרס - שיש להן אינטרס מובנה לשמור על עוצמתם ועל פרנסתם.
  • כשהחוק הופך לא רלוונטי, החיים מתהפכים: ו"רפורמות" הופכות לשם קוד להשגת יתרונות כלכליים לבודדים, על חשבון חולים, תשושי נפש והלומי קרב.

לכן לימד אותנו הפילוסוף הרומי, קיקרו, שהמהות חייבת תמיד לבוא לפני הפרוצדורה  תהי נא טובת העם עליונה על כל החוקים, הוא קבע. אבל איפה המחוקקים שלנו ואיפה טובת העם...

[תמונתו של קיקרו היא נחלת הכלל]

עמוס סילבר סוגר כבר שנתיים בכלא, ממתין למשפטו. בהזדמנות זו בואו נשווה מי עשה יותר בתחום הסמים למען העם - מערכת האכיפה או הוא:

  1. עמוס סילבר היה היחיד שהצליח לאפשר לזקוקים לסם רכישה סטרילית, אמינה ובטוחה, הרחק מעולם הפשע;
  2. עמוס סילבר היה היחיד שהרחיק את משפחות הפשע מתחום הפצת הסם ללקוחות;
  3. והנוגע ביותר ללב בעיני, עמוס סילבר היה היחיד שעמד לצד הנזקקים כשהמדינה עשתה יד אחת עם החברות הגדולות, שלחה את היבולים לחו"ל וגרמה לחולים לבזבז ימים שלמים בטלפונים לעשרות בתי מרקחת כל יום, שסיפרו להם שהמלאי אזל; או שסוג התרופה הדרוש להם איננו בנמצא.

כשהחוק קורס ומאבד רלוונטיות, נוצרים מנהיגים בעל כורחם. כאלה כמו עמוס סילבר שבכלל לא ידע שהוא כזה. כאלה שמהווים סמן החברתי, שמאותת למערכת שבתחום הסמים, פער הרלוונטיות שלה הגיע לנקודה שמחייבת תיקון.

ועד שזה יקרה, עוד ארוכה הדרך. לכן, חשוב להפגין; ולמחות ולהבהיר למחוקקים, שאנחנו – בניגוד לרבים מהם – יודעים להבדיל בין טוב לרע.

החוק הוא שלנו האזרחים ובשבילנו; וחוק שאינו עובד יותר בשבילנו, צריך להיזרק לפח הזבל של ההיסטוריה!

[הכרזה: ייצור ידע]

[לכתבה המלאה במאקו, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *