פנחס יחזקאלי: בין אומץ אישי לאומץ מקצועי – שמעון לביא לוקח אחריות

[בתמונה: "אני שמעון לביא נושא באחריות הכוללת, לטוב ולרע. אני מוכן לכל בדיקה" התמונה היא צילום מסך]

[לסדרת מאמרי ל"ג בעומר ואירועי מירון, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, ניצב שמעון לביא, הוא איש אמיץ, חכם ופיקח. בבוקר שאחרי הפיאסקו במירון, הוא פתח את דבריו לתקשורת במילים: "לילה קשה ולילה טראגי. אני שמעון לביא נושא באחריות הכוללת, לטוב ולרע. אני מוכן לכל בדיקה".

  • הנה לכם איש אמיץ. למה אמיץ? כי הוא לקח אחריות. זוכרים את הפעם האחרונה בישראל שמישהו לקח אחריות לרע? אני כבר שכחתי...
  • למה איש חכם? כי הוא מבין שהוא הכתובת. איך שלא תסובבו את זה, עם 45 הרוגים ו- 150 פצועים, תדמיתו המקצועית אבדה לעד; ואם יגיע רגע התשלום, הוא תמיד יהיה בתוך לופ משלמי המחיר. אם זה ככה, כבר עדיף 'להיות גבר' ולהרוויח הערכה אישית.
  • למה איש פיקח? כי בכל תגובה אחרת, הייתה התקשורת מתמקדת בו מההתחלה; ויוצרת לחץ בלתי נסבל, שהיה הופך את תפקודו לבלתי אפשרי.

מרגע שלקח אחריות ירדה התקשורת מהמשטרה למספר שעות וחיפשה גופים אחרים; ואחר כך, כשחזרה אל המשטרה, היא כבר התמקדה, לא במחוז הצפוני, אלא במפכ"ל ובשר לביטחון הפנים; שהרי הוא, שמעון לביא, כבר לקח אחריות..

לביא הרי מבין (איש חכם... זוכרים?) שהוא לא לבד בתוך הביצה המסריחה הזו. יש איתו עוד רבים וטובים שיעשו הכל לא ליפול: שהרי, בזמן שקדם לאירועי מירון, הייתה התקשורת מלאה בשרים חרדים שהתגאו בלחץ שהפעילו על השר לבט"פ הוריד מגבלות כניסה לאתר:

  • סגן השר פרוש סיפר לתקשורת החרדית ש"דין מירון כדין הר הבית; ואם שבוע הבא ברמאדן התירו למאה אלף איש לעלות להר הבית... אין סיבה להגביל את כמות המשתתפים שעולים לחגוג את הילולת רבי שמעון בר יוחאי בל״ג בעומר":

[לכתבה המלאה של איתי אגסי באתר קול חי, לחצו כאן]

  • והשר דרעי – לאחר שנחשפה הכוונה להגביל את משתתפי ההילולה ל- 15,000 איש, לקח קרדיט על ביטול רוע הגזרה והסרת המגבלות.
כך למשל פרסם האתר: "בחדרי חרדים" ב- 10 באפריל 2021, כי השר דרעי סיכם עם השר לביטחון הפנים, אוחנה, כי "לא תוגבל הגעת מתפללים להר מירון". דומה שדי בכך כדי להצביע על סיבה מהותית לאבדן השליטה:

[לכתבה המלאה של משה וייסברג באתר 'בחדרי חרדים', לחצו כאן]

ועל מי הפעילו האדונים היקרים הללו לחץ? על השר לביטחון הפים אוחנה כמובן. והרי, מאז 1990, קיבעה ועדת זמיר את אחריות השר לבט"פ לטיפול באירועי סדר ציבורי; גם נתניהו צריך ועדת חקירה או בדיקה או כהנה וכהנה בודקים רק לכפרות; ואם תהיה ממשלת שינוי, יש סיכוי טוב שיראו בחרדים בני ברית עתידיים ולא ירצו להרגיזם. על כל אלה אפשר לסמוך שיעשו הכל למנוע חקירה. יש עוד רבים וטובים כאלה. למה להם? וצריך גם טיפת מזל; והרי סהדי שבמרומים הרי אוהב, לפחות בדרך כלל, את האמיצים! אז הנה. הצהרנו, הדפנו לחץ, הרווחנו פרסטיז'ה אישית והגדלנו את סיכויי ההישרדות שלנו. בית ספר לדוברות משטרתית. חכם, פיקח ואמיץ, כבר אמרנו?

אז הכל טוב? ממש לא!

לא אומץ אישי אנחנו מחפשים מקצין משטרה; אלא אומץ ציבורי
  • אומץ ציבורי זה להבין שבעל הבית שלך זה הציבור ולא הפוליטיקאים.
  • אומץ ציבורי זה להודיע, חודשים לפני האירוע, שעד שלא ימציאו פטנט, איך דוחסים מאות אלפים לאתר שיכול להכיל עשרת אלפים איש, המשטרה לא תאשר את קיום האירוע; כי היא שייכת לאזרחים ולא תרשה לסכן אותם.
  • אומץ ציבורי זה להודיע להורים: דעו – כל אירוע פה הוא כמעט אסון לאומי. מי שמגיע מסתכן. מי ששולח את ילדיו מסתכן.
ירצו הפוליטיקאים? שילכו לבג"ץ. שייקח אחריות (הוא לא ייקח); רוצים הילולה? שישכרו מאבטחים; שיבנו רשות מסודרת. משטרת ישראל לא בלופ. כך קורה במדינות שבהם יש משטרה אמתית. השוטרים מאזנים את הפוליטיקאים, כשהם מאבדים את השכל; אבל המשטרה של הדמוקרטיה הישראלית עוד לא הוקמה. פה יש עדיין משטרת כיבוש של המנדט הבריטי, שחושבת שהיא עובדת אצל הנציב העליון; ומהווה בעצם צבא כיבוש במסווה של משטרה.

איך אומר חברי, עו"ד פנחס פישלר: אם רק היו האזרחים יודעים איזו משטרה מגיעה להם...

משטרה היא שירות לאזרח

[בכרזה: פרודיה על איכות השירות שמעניקה משטרת ישראל לבעלי הבית שלה - האזרחים... היוצר: משה הלוי. אם רק היו האזרחים יודעים מה מגיע להם... התמונה הועלתה ע"י עו"ד פנחס פישלר לקבוצת הפייסבוק: לואי דה פינס]

לסרטון:

[לסדרת מאמרי ל"ג בעומר ואירועי מירון, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *