עודד עמיחי: עוד פעם ניצחנו…

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Aqua Mechanical לאתר flickr]

ד"ר עודד עמיחי הוא יו"ר העמותה 'מגן לעורף', מומחה למערכות לייזר ויועץ לפיתוח עסקי בתחומי הלייזר והאלקטרו-אופטיקה. יזם וניהל ברפא"ל בשנות ה-70 פרויקט חדשני ומקורי בלייזר רב עוצמה. היה מיוזמי פרויקט "נאוטילוס" בראשית שנות ה-90.

*  *  *

הסתיים עוד סבב עימות עם החמאס. עוד פעם התקשורת מלאה דברי רהב, על הלקח שלימדנו את החמאס - היכינו בתשתיות, חשפנו ופגענו בעיר התחתית, שזכתה לכינוי "מטרו", חיסלנו כמה מראשי החמאס, כיפת ברזל שוב זכתה להצלחה מסחררת של 90%. הידד!

האמנם?

מבלי להיכנס למספרים, העובדה היבשה היא שארגון טרור קיקיוני כמו החמאס עושה מאתנו צחוק. יורה מתי ולאן שמתחשק לו, מפסיק מתי שהוא רוצה, ומשתק למשך 11 ימים 2/3 מהמדינה, תוך גרימת נזקים לא מבוטלים. לצורך זה, ממש לא משנה מי התחיל.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Pedro Ribeiro Simões לאתר flickr]

אני מוטרד מחוסר היכולת של מערכת הביטחון להפנים את העובדה, שאי אפשר לצפות שחיל האוויר ימשיך ויעשה את כל העבודה. חרף השליטה המוחלטת של ח"א בשטח, והיעדר נ"מ, וחרף הנזקים הכבדים שגרמנו לחמאס, הוא המשיך להתקיים, והמשיך לירות מטחים, עד היום האחרון.

אני מוטרד גם מהעובדה שחיל טילים לא מוקם במהירות הדרושה, למרות שההכרה בצורך בו, הייתה כבר לפני כמה שנים טובות.

אני מתפלא על כמה מידידיי, שממשיכים להתפעל ולסגוד לכיפת ברזל, ולציין מעלותיה. אין לי שום עניין להיכנס לדיון טכני על יתרונותיה וחסרונותיה של כיפת ברזל, זה רק יועיל לאויב. אני שותף להערכה על ההישג הטכני שבה, אולם מה זה מועיל? מעבר לנזקים שנגרמו, לאובדן בחיי אדם, ולשיתוק חלק מהמדינה, היכולת הכלכלית שלנו להצטייד בכמות גדולה של טילי טמי"ר מוגבלת, ולפיכך אין לנו אפשרות לקיים עימותים כאלה לאורך זמן.

אני חייב להעיר ולהאיר דאגתי משיפור היכולת של החמאס, שצריכה להדאיג כל בר דעת במערכת הביטחון.

אולם האיום העיקרי הוא מהצפון. עימות כזה עם החיזבאללה לא יהיה דומה לעימות עם החמאס, באשר יכולתו בכמות ובעוצמת האיומים גדולה פי כמה, והתוצאות הצפויות יהיו בהתאם.

מערכת הביטחון כבר הכירה מזמן בצורך במערכות הגנה יעילות, כדי להוציא את העורף ממעגל העימות, ולאפשר לצה"ל חופש פעולה התקפי בעיתוי ובמינון הראוי. אלא שהיא השקיעה מיליארדים רבים אך ורק בטילי יירוט, שמוגבלים הן בכמות והן ביעילות הפתרון.

כדאי וראוי שכל אחד, במערכת הביטחון, בממשלה ובציבור, יפנים את העובדה שאין הגנה מפני הכמות הגדולה של האיומים הבליסטיים עלינו ומעוצמתם, זולת שילוב לייזרים, כמרכיב משמעותי במערך ההגנה. כשאני מדבר על לייזרים אני מתכוון ללייזרים שעוצמתם היא מסדר גודל של מ"ו (1,000 ק"ו), ולא לעוצמות מסדר גודל קטן יותר, שמתאימים אולי ליישומים אחרים, אבל לא להגנת העורף. כבר הסברתי הסיבות לכך במאמרים קודמים, ולא אכנס לזה שוב.

[הכרזה: ייצור ידע]

יש לייזר מסוג אחד בלבד שהגיע לעוצמות אלה, לפני כ-4 עשורים, הלייזר הכימי. מערכת כזו, הסקייגארד, הוצעה לישראל עוד לפני כ-2 עשורים, ונדחתה בתירוצים חסרי שחר.

אומרים כמה מידידיי הטובים, זו היסטוריה. הצוותים שעסקו בנושא נעלמו, ולא ניתן לחדשם. אני חולק עליהם. לפני כ-4 עשורים נדרשה פריצת דרך עולמית, שהייתי שותף לה, כדי להוכיח ישימותה של טכנולוגיה זו. כיום יש ללייזר זה משפט קיום, שרטוטי הייצור קיימים, ואם מישהו ירצה (ברצינות), יימצא גם התקציב המתאים, ולייזר כזה יוכל שוב להיות מוכן לייצור תוך 2-3 שנים. אני משוכנע בכך.

[בתמונה: סקייגארד. זו היסטוריה? התמונה: היצרן]

כתבתי ואמרתי, ואינני רוצה להרחיב. אינני נעול על הלייזר הכימי בלבד, כי בינתיים ישנה התפתחות גם במה שנקרא לייזר חשמלי, ואני סבור שניתן להגיע לאב טיפוס גם בסוג לייזר כזה, תוך כ-3 שנים. זאת בתנאי שתוצב ותמומן תוכנית ישירה לפיתוח לייזר בעוצמה של כ-מ"ו, ולא יתעסקו בשלבי ביניים מיותרים של 100 ק"ו (עשירית ההספק), שלא מקדמים אותנו לשום מקום.

ישנם הבדלים, חשובים, מסדר שני בין הלייזר הכימי לחשמלי, וישנם גם הבדלים משמעותיים ביניהם בסיכוני פיתוח, אולם ציינתי וכתבתי שלא אכנס להתפלפלות, מי יותר טוב. כל אחד מהם יכול לענות על הצרכים.

ישנו גם היגיון להשקיע בשני הכיוונים, מתוך הכרת גודל האיום. אני משוכנע שהמימון יימצא, עם או בלי שת"פ עם ארה"ב (למה לא, עם?).

לסיכום

אני מאד מודאג משביעות הרצון העצמית, ומחוסר היכולת לחשוב קדימה ולראות את הסכנה הגדולה בה המדינה שרויה, מהאיום של כ-200 אלף הרקטות והטילים שמקיפים אותנו. הן סוגרות עלינו מכל הכיוונים, חלקם עם מטען של מאות ק"ג; וחלקם מדוייקים - שיכולים להגיע לכל מקום בארץ, ולגרום נזקים בסדרי גודל גדולים מאלה שנגרמו עד כה.

אני חוזר וקורא, לכל האחראים על ביטחונינו, בפעם המי יודע כמה, עורו מתרדמתכם! המלאכה רבה, והזמן אוזל!

10 thoughts on “עודד עמיחי: עוד פעם ניצחנו…

  1. לדעתי יש כאן הולכת שולל,במלחמה אמיתית וגדולה דוגמת מלחמת הצפון המדוברת,כיפות ברזל יוקצו רק למשימות של הגנת נקודות אסטרטגיות(אגב,למה אחרי כל השנים האלה יש רק 11 כיפות ברזל?אם הן כ"כ טובות ויש סיוע אמריקני,למה אין לפחות 20 מהן? יש לי תשובה שהיא לא נעימה לשמיעה,והיא שפשוט מכרו כיפות ברזל לכל מיני מדינות בעולם עבור בצע כסף,במקום להעדיף את טובת הציבור). בכל אופן העורף ייוותר לבדו עם המיגון הבעייתי בפני עצמו שיש לו. אני מאמין בסקייגארד ולא מבין את האיוולת והיוהרה העיוורת בוויתור על היתרונות הגדולים שהיא מציעה.

    • טילי כיפת ברזל יקרים. טילי היירוט האחרים יקרים עוד יותר. קיימת מגבלה כלכלית, בכמה מהם ניתן להצטייד.
      יירוט לייזר זול. זה אחד מיתרונותיו המהותיים.
      יתרון אחר, חשוב לא פחות, הוא מסוגל ליירט את כל המטרות – ירי בודד, מטחים, טילים מהירים או מתמרנים, טילי שיוט, טילים היפרסוניים, לא משנה מהיכן ולאן הם נורו.
      המקרה של רצועת עזה, הינו מיוחד. בגלל רוחבה הקטן, הלייזר יוכל ליירט את המטרות מעל שטח הרצועה. לא יהיה צורך להגן על כל ישוב בנפרד. באותם ישובים, לא ידעו בכלל שירו עליהם.
      היתרון בלייזר כל כך מהותי, שאי השימוש בו זועק לשמיים כמחדל ביטחוני חמור ביותר.

      • למרות עברי כמג"ד במילואים של גדוד נ.מ. במלחמות ישראל, אני רחוק מלהיות איש מקצוע – במיוחד לא במערכות הגנה אווירית מודרניות. זכור לי עם זאת, כי בעת בדיקת חלופת הלייזר, הסתבר כי מדובר במערכת עם ספקי כוח כבדים המסרבלים את הפריסה.

  2. מציאת החלופות המתאימות ביותר להגנת שמי המדינה, היא עניין למומחים, ויש להביא בחשבון היבטים צבאיים, מדעיים, כלכליים ואחרים – שאינם נחלת הציבור הרחב. גם הפוליטיקאים האמורים להחליט, חייבים להסתמך על דעות המומחים. כאשר מדינה מתחבטת בבעיה מסוג זה, מופיעות בדרך כלל התבטאויות באמצעי התקשורת, על ידי גורמים שונים, במטרה להשפיע על מקבלי ההחלטות. מאחר ואין לנו כלים לדעת את העובדות המקצועיות אנו די מבולבלים, ואין אנו יודעים מי צודק ומה האינטרסים העומדים מאחורי אותם גורמים.

    • שום אינטרסים, טובת המדינה, נטו.
      עמותת מגן לעורף, שתא"ל צביקה שור ואני, עומדים בראשה, כוללת מדענים בכירים, אנשי צבא בכירים בדימוס, כלכלנים ואישי ציבור. לעמותה אין חשבון בנק, היא לא קשורה לשום גוף עסקי, פעילותה כולה בהתנדבות, קודש לביטחון המדינה.
      באתר העמותה, ניתן למצוא רשימת חברי ההנהלה, כמו גם חומר רב נוסף.
      http://www.magenlaoref.org.il

    • עודד עמיחי השיב:

      80.230.1.41 בתגובה על נחמיה תנא.
      שום אינטרסים, טובת המדינה, נטו.
      עמותת מגן לעורף, שתא”ל צביקה שור ואני, עומדים בראשה, כוללת מדענים בכירים, אנשי צבא בכירים בדימוס, כלכלנים ואישי ציבור. לעמותה אין חשבון בנק, היא לא קשורה לשום גוף עסקי, פעילותה כולה בהתנדבות, קודש לביטחון המדינה.
      באתר העמותה, ניתן למצוא רשימת חברי ההנהלה, כמו גם חומר רב נוסף.
      http://www.magenlaoref.org.il

  3. רק שאלה

    המחקר בלייזר הכימי על ידי האמריקאים מתנהל עוד מלפני מלחמת הכוכבים של רייגן.

    לנוכח האיומים העומדים לפני הצבא האמריקאי במקומות הפריסה השונים בעולם ובינהם סיאול ולנוכח האיושמים העומדים לפני בעלות בריתו בעיקר לאחר התקיפה האיראנית בערב הסעודית האמריקאים בכלל לא חושבים על הכיוון של הלייזר הכימי אבל כן קונים כיפת ברזל

    למה ?

    • ארה"ב אינה ישראל, היא מעצמת על. הבעיות שלה שונות משלנו, וגם היכולות שלה. אסור לנו להיות תוכים ולהסתכל בהערצה על כל מה שהם עושים. לא כל מה שהם עושים הינו נכון, ולא כל מה שמתאים להם, מתאים גם לנו.
      ארה"ב לא קונה כיפת ברזל, וגם לו קנתה, מה זה אומר? היא מממנת את ייצור טילי טמי"ר, כסיוע לישראל.
      עלינו לחשוב אך ורק על הצרכים שלנו, על הבעיות ופתרונן, ובסוגיית הגנת העורף, הבהרתי עצמי די בבירור.

      • ראשית האמריקאים קנו שתי סוללות ומתכוונים לקנות עוד.

        שנית אדוני לא ענה על השאלה ואשמח אם לשם שינוי תדבר לעניין.

        האמריקאים זנחו את הטכנולוגיה. למה ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *