פנחס יחזקאלי: ההתנקשות ברב כלאי רוני ניצן

תקציר: חיסול רב כלאי רוני ניצן ז"ל, מפקד בית המעצר שבמתחם בית הסוהר איילון ברמלה, הייתה אחת הפרשות המטלטלות ביותר שעברה מערכת אכיפת החוק בכלל ושירות בתי הסוהר בפרט. ניצן, בן 31 במותו, היה איש החוק הראשון במדינת ישראל שחוסל בידיו של עבריין. הוא נרצע בידיהם של העבריינים: האסיר הנמלט, הרצל אביטן, יעקב שמש, אמנון דוד ומשה כהן.

[בתמונה: רצח רוני ניצן, 13 בדצמבר 1981, התמונה: אתר שב"ס]

[בתמונה: רצח רוני ניצן, 13 בדצמבר 1981, התמונה: אתר שב"ס]

[לקובץ המאמרים: 'הכל על הפשע המאורגן', לחצו כאן]

תודה לעורך דין מור עטיה על הסיוע בעדכון דף זה!

המאמר עודכן ב- 13 בדצמבר 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

רוני ניצן נרצח ב-13 בדצמבר 1981 - בעת ששימש כמפקד בית המעצר שבמתחם בית הסוהר איילון ברמלה - על ידי העבריינים: האסיר הנמלט, הרצל אביטן (ראו תמונה למטה), יעקב שמש, אמנון דוד ומשה כהן. השלושה ארבו לניצן סמוך לפתח ביתו בשכונת "גני ראשון" שבראשון לציון, התקרבו אליו, והרצל אביטן ירה ממרחק של שני מטרים 22 כדורי עוזי לעברו. עילת הרצח הייתה מאבקו למיגור נגע הסמים בקרב האסירים, והתעקשותו להעביר את אלה השבים מחופשה חוקן, במטרה לתפוס סמים שהוברחו בפי הטבעת על ידי אסירים שחזרו מביקור או חופשה. עקב הסכמתו של אחד השותפים ברצח, משה כהן, לשמש עד מדינה, הורשע יעקב שמש ברצח, ואילו הרצל אביטן, שהועמד לדין יחד עם שמש, זוכה בתיק זה מחמת הספק. המדינה ערערה על הזיכוי לבית המשפט העליון, וביום 15.9.87 התקבל הערעור, הרצל אביטן הורשע ברצח האמור ונגזר עליו מאסר עולם (ע"פ 679/84).

[בתמונה: הרצל אביטן ועו"ד אבי עמירם. זוכה מחמת הספק במחוזי והורשע בעליון... מקור התמונה: צילום פרטי]

המלחמה האבודה בנגע הסמים בבת הסוהר ומחירה...

דווחה כתבת הפלילים טל אריאל יקיר (ראו תמונה למטה) ב'ישראל היום':

לאחר שנה בתפקיד מפקד בית המעצר שבמתחם בית הסוהר איילון ברמלה, נפטר אסיר שחזר מחופשה והבריח לכלא סמים בגופו. אז, החליט ניצן לצאת למלחמת חורמה בהחדרת סמים לבית המעצר. הוא חייב אסירים החוזרים מחופשה לעבור חוקן. ההחלטה הזו קוממה עליו את הכלואים והפכה אותו לאחד הקצינים המאוימים בשב"ס. אלמונים חיברו לדלת הבית רימון, שלא התפוצץ, ואז הוצמד לו מאבטח לכמה חודשים (אריאל יקיר, 2020). [בתמונה: התמונה הרשמית של טל אריאל יקיר ב'ישראל היום'. שם הצלם אינו ידוע. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

[בתמונה משמאל: התמונה הרשמית של טל אריאל יקיר ב'ישראל היום'. שם הצלם אינו ידוע. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

. הלוגו של העיתון ישראל היום

מחיר ההשפלה...

כשהאיומים פחתו והאבטחה בוטלה, נתאפשר לרוצחים לפעול. את רעיון ההתנקשות העלה הרצל אביטן (ראו התמונה למעלה), אז אסיר נמלט שנידון ל־15 שנות מאסר על שוד בנק בתל אביב. הוא וחברו, יעקב שמש, חשוד בשוד שנמלט מהמעצר באבו כביר, תכננו להגיע לבית בראשון לציון ולארוב לניצן. אלא שהשניים הגיעו באיחור, והבחינו כי מכונית הרנו 4 אינה בחניה. הם דחו את תוכניתם בשבוע (אריאל יקיר, 2020).

כעבור שבוע - ביום ראשון, ה- 6 בדצמבר 1981 - הם הגיעו לביתו של ניצן מוקדם, יחד עם העבריין משה כהן שהמתין ליד רכב המילוט (ויהפוך מאוחר יותר לעד מדינה נגדם). אביטן ושמש תצפתו על הבית. ניצן יצא מביתו, כדרכו, בשעה 7:30, ועשה דרכו לרכב הרנו 4 שלו, שחנה ברחוב, במקום שסומן עבורו בצבע לבן. התלוו אליו אשתו רחל, ובתו מורן, אז בת 5 (לגבי מורן, ראו בהמשך). רחל (כיום בת 71) אסרה עליו לנסוע ברכב לבדו עם בתם מורן. היא האמינה שעבריינים לא יעזו לפגוע באישה.

בכל יום בדיוק. הוא ירד מדירתם שבקומה הרביעית אל מכוניתו שהיה אחד הימים הנדירים שבהם יצא מהבית עם , משום שרחל ביקשה שייקח אותה לבדיקה בבית החולים אסף הרופא. הם הורידו את מורן בגן, והמשיכו בדרכם.

כשראו את ניצן נכנס למכוניתו ויוצא לדרך, נסעו אחריו, עד שעצר בצומת סמוך. אביטן ירד מהמכונית, כשפניו מכוסות בכובע גרב, שלף את אקדחו וירה בניצן 22 כדורים (אריאל יקיר, 2020).

שלושת הרוצחים טענו טענו כי מדיניות החוקן שהנהיג רוני ניצן ז"ל השפילה אותם, גופנית ונפשית. הבדיקות הללו היו תוצאה של ניסיונות השווא של שב"ס להתמודד עם בעיית הברחות הסמים לכלא.

הטענות הללו הודהדו באותה עת על ידי עיתונים לעומתיים לממסד, כמו 'העולם הזה' של אורי אבנרי (ראו התמונה למטה), וגרמו לשירות בתי הסוהר לסגת ממדיניות זו ולהנהיג מדיניות בדיקות לא פולשנית. העולם הזה ציטט אסירים כי מאז נרצח ניצן, "השתפרו התנאים בבית מעצר רמלה ללא היכר, מרתף העינויים נסגר והסדיזם פסק"...

[בתמונה: דף ה'העולם הזה' של אותה עת... שב"ס נסוג ממדיניות הבדיקות הפולשניות...]

מורן, ביתו של רוני ניצן סגרה מעגל

וכדי לסגור מעגל ברוח אופטימית משהו, באפריל 2020 קיימה טל אריאל יקיר ראיון עם מורן, ביתו של רוני ניצן; ומסתבר שהיא התגייסה לשב"ס ועוסקת בשיקום אסירים...

[למאמר המלא של טל אריאל יקיר עם מורן ניצן, לחצו כאן]

[לדף היזכור של רוני ניצן, לחצו כאן]

בתמונה: דף היזכור של סגן גונדר רוני ניצן ז"ל נרות יזכור מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

 

Comments are closed.