אלי בר און: מפלרטטים עם המוות!

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי mohamed_hassan לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

נתוני התמותה מלמדים, שקבוצה קטנה יחסית באוכלוסייה - המונה עשרות אלפים בלבד - הולכת ותופסת מקום גדל והולך ברשימות הנפטרים מההקורונה; וסיכויים להאריך ימים - גם אם יעברו בשלום את הגל הנוכחי - קטנים והולכים. אלה הם הם בני ה- 60+ שלא חוסנו בחיסון הראשון והשני.

רק כ- 10.5 אחוז, מהנבדקים שנמצאים חיוביים, הם בני 60 ויותר; ואני מתייחס לסך הבדיקות המצטברות בהיקף יומי, ממוצע של כ- 100 אלף איש ביום. זהו מדגם גדול מאוד. במצטבר, כ- 91 אחוז מסך כל הנפטרים כתוצאה מהקורונה הם בני 60 ויותר.

קבוצת האוכלוסייה המבוגרת של גילאי ה- 60 ויותר, מצויה ברמת סיכון חיים גבוה, לערך פי 9 ביחס לקבוצת הגיל הצעיר יותר, גילאי 1 עד 59 שנים. היחס בין מס' הנפטרים היחסי, בגילאים של 60 ויותר שלא חוסנו, לבין הנפטרים בקבוצת הגיל הנ"ל שחוסנו פעמים, הוא, נכון לאתמול, 10 ל- 1!

ומה עם המחוסנים בשלישית? כאן אין לנו די נתונים, אך ניתן לקבוע כי טרם נפטר אדם אחד שקיבל את החיסון השלישי לפני שבוע ויותר. כאן היחס הזה להערכתי יהיה לפחות 100 ל- 1.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי fernandozhiminaicela לאתר Pixabay]

המסקנה ברורה...

הסיכוי של אוכלוסית בני ה- 60 ויותר שאינם מחוסנים, לשרוד את המגיפה, נמוך. סביר להניח, כי כל בני הקבוצה הזו יהיו חיוביים, בזמן זה או אחר, אם לא היום אז מחר, ואם לא השנה אז בשנה הבאה.

מה צופן העתיד הקרוב? האבולוציה עובדת; והנגיף משתנה בהתמדה. הווריאנטים ה'מוצלחים' מאתגרים את החיסון (הם שורדים ומשכפלים את עצמם, זו מהות קיומם). הם מדביקים, בקצב מהיר יותר ויותר; וכך, מגדילים כל יום את מס' הלא מחוסנים שנמצאים חיוביים; וכך את מס' הנפטרים מהקבוצה הבוגרת של הלא מחוסנים. המחוסנים בשלוש מנות יהיו העמידים ביותר לנגיף; והמחוסנים בשתי מנות פחות.

נראה כי לאחרונה יש ואריינטים, שמצליחים לפגוע קשה יותר גם באוכלוסייה הצעירה יותר. בתחום הזה, המחקר בעיצומו. מכל אלה ברור, כי חייבים לחסן בשלישית את כל מי שחלפה מחצית השנה מאז חוסנו בשנית, ללא קשר לקבוצת גיל.

יתכן שלאחרונה, מתפתחים גם ואריינטים שמחלישים את יעילות החיסון כנגדם, גם בנוגע בהדבקה וגם בנוגע לחולי קשה. כאן, תגיע המלחמה שבין מפתחי החיסונים והתרופות לווריאנט, עד שבערבו של יום תושג שליטה עליו; אבל, זה עניין לשנים. בדצמבר 2021, צפוי להיות מוגש לאישור ה- fda החיסון המשופר של פייזר ומודרנה, חיסון שיודע לנטרל גם את רוב הוארינטים החדשים הידועים עד כה.

[בתמונה: האם הנגיף יצליח לייצר ווריאנטים שיוכלו לפגוע גם באוכלוסיות צעירות? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי educadormarcossv לאתר Pixabay]

ובלית ברירה, חייבים:

  •  לחסן את כל המבוגרים, שעדיין לא חוסנו הם בסכנת חיים גבוה מאוד.
  • לחסן בשלישית את כל מי שחוסן בשנית לפני חצי שנה ויותר, ועדיין לא חוסן.
  • חייבים, בתאום עם מדעני חברת פייזר לבדוק את רמת הנוגדנים נגד ההקורונה בדמם של החיוביים, אותם הוחלט לא לחסן, כי כאן הגוף מייצר עצמאית את הנוגדנים. מספרם בישראל כבר מתקרב למיליון איש; והמספר הזה גדל בכ- 7000 איש כל יום. להערכתי, לא יהיה מנוס מלחסן בקבוצה הגדולה הזו את מי שרמת הנוגדנים בדמם נגד הנגיף נמוכה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *