פנחס יחזקאלי: שובניזם ומצ'ואיזם – אחד מסעיפי הקוד התרבותי של השוטרים

[התמונה המקורית היא כריכת הספר 'טרזן' (מקסי) מסדרת סרטי וולט דיסני, שראה אור ב- 2006 בהוצאת ידיעות אחרונות. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

[התמונה המקורית היא כריכת הספר 'טרזן' (מקסי) מסדרת סרטי וולט דיסני, שראה אור ב- 2006 בהוצאת ידיעות אחרונות. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

נגדיר מצ'ואיזם משטרתי כהפגנת גבריות מופגנת, שיש בה כוחנות, תוקפנות אדנות ודיכוי, כלפי אזרחים בכלל; ובעיקר מיעוטים ונשים. הוא כולל התנשאות, ראיית המדים ותעודת השוטר, בראש ובראשונה, כפריבילגיה, ולא כחובה המחייבת דוגמה אישית, כפי שהם צריכים באמת להיות. למרבה הפרדוקס, המצ'ואיזם מחייב את כולם, כולל נשים המשרתות בארגון ומבקשות להתקדם בו

[לעשרת סעיפי קוד השוטרים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

[ד"ר פנחס יחזקאלי, העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע']

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

למשטרת ישראל יש קוד אתי, אבל הוא נועד לקישוט בלבד. מעין עלה תאנה, שמסתיר את הקוד האמיתי שלפיו מתנהלים הדברים: הקוד של תרבות השוטריםמצ'ואיזם משטרתי הוא אחד מסעיפי קודי ההתנהגות הזה.

נגדיר מצ'ואיזם משטרתי כהפגנת גבריות מופגנת, שיש בה כוחנות, תוקפנות אדנות ודיכוי, כלפי אזרחים בכלל; ובעיקר מיעוטים ונשים.

הוא כולל התנשאות, ראיית המדים ותעודת השוטר, בראש ובראשונה, כפריבילגיה, ולא כחובה המחייבת דוגמה אישית, כפי שהם צריכים באמת להיות.

למרבה הפרדוקס, המצ'ואיזם מחייב את כולם, כולל נשים המשרתות בארגון ומבקשות להתקדם בו (על כך בהרחבה בסוף המאמר.).

בהמשך המאמר אביא דוגמאות אופייניות למצ'ואיזם, כקוד תרבותי.

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

[בתמונה: שוביניזם ומצ'ואיזם הם הקוד השביעי בקוד התרבותי של השוטרים... הכרזה: ייצור ידע]  

[בתמונה: שוביניזם ומצ'ואיזם הם הקוד השביעי בקוד התרבותי של השוטרים... הכרזה: ייצור ידע]

רואים סרטוני פורנו בזמן העבודה

באוגוסט 2021 התפרסם ברשתות החברתיות סרטון שצולם, כפי הנראה, חצי שנה לפני כן, ומתאר שני שוטרים ממחוז ש"י צופים בתכנים מיניים במהלך משמרת. הסרטון צולם ע"י חייל שצוות לרכב ביחד עם השניים.

כמה כבר אפשר להתמקד בפורנו באמצע משמרת? זה לא הפורנו; זו התרבות טמבל!. הצורך להפגין מצ'ואיזם כדרך לחשל את החברות בינהם ולחזק את הדימוי העצמי המצ'ואיסטי, בסיטואציה גברית מובהקת.

[לכתבה המלאה של משה נוסבאום ב- N-12, לחצו כאן]

עושים ערב גיבוש בבית בושת

ביולי 1996 פרסם כתב המשטרה, ראובן שפירא בעיתונו, 'הארץ' כי  שוטרי משרד המודיעין במשטרת אשקלון, נתפסו מבלים בערב גיבוש בבית בושת ברמת גן (שפירא, 1996).

אז מה, בלשי אשקלון היו זקוקים לסקס? כמובן שלא. זה לא הסקס; זו התרבות טמבל!. הצורך להפגין מצ'ואיזם כסוג של קשר המחבר בין השוטרים, ב'סצנה גברית'. כמו מלחים בצי שמגיעים לנמל ויוצאים לבלות בצוותא בבית בושת, כך גם שוטרי המודיעין, שמצאו דרך לחשל את החברות בינהם ולחזק את הדימוי העצמי המצ'ואיסטי, בסיטואציה גברית מובהקת.

[בכרזה: הצורך לחשל חברות ודימוי עצמי בסיטואציות גבריות מובהקות... הכרזה: ייצור ידע]

הפגנת גבריות בביטויים גסים

בהתאם לקוד המצ'ואיסטי, שוטרים מסגלים למצמם סגנון דיבור גס ואלים בהתאם. ככל שמפקדים נוקטים בסגנון דבור כזה הם נתפסים יותר קרובים ואהובים על השוטרים. כך למשל, בהתנתקות בקיץ 2005, נתפס תת ניצב ניסו שחם, אז מפקד מרחב הנגב מתבטא על האזרחים: "תפעיל מכת"ז, חרא עליהם... שישרפו!":

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

השופט: "השוטר התנהג כבריון"!

עו"ד אסף דוק מביא דוגמה לזיכוי של אזרח מאשמה של 'תקיפת שוטרים' שהיא אליבי ידוע לשוטרים שמפעילים כוח כלפי אזרחים ומנסים 'להפוך את הקערה' בבית המשפט. השופט דב פולוק מבית משפט השלום בירושלים  התבטא בהחלטתו כך: התרשמותי היא שהעד (קרי, השוטר) החליט להתנהג לא כשוטר אלא כבריון וכשהמצב התדרדר בעקבות התנהגותו, פתאום נזכר שהוא שוטר…“. האזרח ביצע עבירת תנועה, חנה בחנייה כפולה, ויצא מרחבו לחנות סמוכה. כשיצא, מצא את השוטר ממתין ליד הרכב. לדברי האזרח, השוטר החל לגדף אותו מבלי שהזדהה כשוטר, ולכן סבר הנאשם כי מדובר בעבריין. בהמשך, על פי דברי הנאשם, השוטר רדף אחרי רכבו ומשך אותו מחוץ לאוטו כשהוא תופס בצווארו ומקלל אותו ואת אשתו בחריפות. עוד טען כי השוטר איים להגיש נגדו תביעה על סך 200,000 ₪ ואף ניסה לסחוט אותו. השופט אף מתח ביקורת על משטרת ישראל על כך שהחקירה בתיק התבצעה בתחנת המשטרה בה משרת מזה שנים רבות השוטר המתלונן, וציין כי השוטר ניצל לרעה את מעמדו, ונכנס שלא על פי הנהלים לחדר החקירה בעת שהנאשם נחקר. כמו כן, השופט תמה על העובדה שלא התבצעה חקירה הולמת לגבי טענתו של הנאשם כי השוטר ניסה לסחוט אותו ואיים עליו בהגשת תביעה, אבל כל אלה שייכים כבר לקודי התנהגות אחרים, בתרבות השוטרים.

[למאמר המלא של עו"ד אסף דוק, לחצו כאן]

המצ'ואיזם וקצינות המשטרה

הקוד המצ'ואיסטי הוא אבן נגף משמעותית בפני קידום נשים במשטרה; הוא כופה עליהן התנהגויות שזרות להן, ורלוונטי בתחומים רבים בחייהן:

הסתכלו, למשל, על שתי התמונות שבכתבות העיתון בכרזה למטה. התמונה הימנית היא של שתי מפקדות כלא במשטרה צבאית. השמאלית היא של מפקדות תחנות משטרה. בעוד קצינות המשטרה הצבאית מצטלמות בטבעיות ב'פוזה' נשית מובהקת, מצטלמות קצינות המשטרה כשידיהן תחובות להן בתוך החגורה נוסח 'ארצ'י באנקר. מדוע?

זה הקוד המצ'ואיסטי טמבל! הקוד המשטרתי מחייב מפקדות - אם הן רוצות להצליח, לציית לו. לכן, הן מאמצות סגנון ניהול 'גברי' ופוזות צילום 'גבריות', כיוון שאחרת אין להן סיכוי בארגון שובניסטי ומצ'ואיסטי כמו המשטרה.

המשטרה מחמירה זאת באמצעות הפיכת מבדקי הסוציומטרי לכלי הערכה מחייב. נשים יוצאות בדרך כלל נמוכות במבחנים הללו; ואז, כל קידום של אשה לתפקיד פיקודי הופך למלחמה, ולמעשה חסד 'מחוץ לכללים' ("למרות שהסוציומטרי שלה נמוך...", למרות שהוא כלל אינו משקף!):

[בתמונה: נשים מפקדות המשטרה מצטלמות בפוזה מצ'ואיסטית מובהקת (משמאל); בניגוד למפקדות במשטרה הצבאית (מימין)... הכרזה: ייצור ידע]

מקרה בוחן לקשיים של מפקדות במשטרה: פרשת מזל אסתרחן

סגנון הדיבור הבוטה והפוגעני הזה הפך את חייה של רב פקד מזל אסתרחן, קצינת חקירות במחלק התשאול בימ"ר נגב, וסיים את יכוייה להתקדם במשטרה.

אסתרחן נתבעה על ידי שוטר ממוצא אתיופי בבית הדין לעבודה. השוטר התבקש על ידי מפקדו, לתגבר את יחידת התשאול, ישב במסדרון היחידה וסיווג תיקים, כאשר שמע את הקצינה פונה לחוקר אחר ואומרת לו: "מי זה השחור הזה שיושב מולך". היא נענתה כי מדובר בשוטר מתחנת באר שבע, וכשהטילה עליו משימות אמרה: "תן לשחור הזה לעשות את זה".

השוטר התלונן, וחווה כשל בטיפול בתלונתו, ואז החליט להתפטר ולתבוע. כתוצאה מכך, הוא עבר מספר ראיונות, אשר בהם ניסו נציגי המשטרה להניאו מהחלטתו להתפטר וכן הוצע לו לעבור לתפקידים אחרים, אך התובע סירב להם (סע"ש 53819-07-13).

כל מי שמכיר את אסתרחן יספר לכם שהיא הכל חוץ מגזענית. אז למה להתבטא כך? זה הקוד המצ'ואיסטי טמבל. מתבטאים כך כדי לשרוד בארגון הצ'ואיסטי ושובניסטי מובהק!

[לעשרת סעיפי קוד השוטרים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *