פנחס יחזקאלי: 'דיפלומטיית בני ערובה' (Hostage Diplomacy)

[בני הערובה הישראלים שנעצרו בטורקיה ב- 'דיפלומטיית בני ערובה' הטורקית. התמונה היא צילום מסך]

[בני הערובה הישראלים שנעצרו בטורקיה ב- 'דיפלומטיית בני ערובה' הטורקית. התמונה היא צילום מסך]

'דיפלומטיית בני ערובה' Hostage Diplomacy)) היא טקטיקה וותיקה, מוכרת ואפקטיבית מאוד- ששורשיה נעוצים עוד בעולם העתיק. נגדיר אותה, כדרך של יצירת מנוף השפעה באמצעות בני ערובה. שיטה זו מקובלת מאוד במדינות המזרח, כמו: רוסיה, סין, צפון קוריאה, איראן; וטורקיה. ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

ב- 11 בנובמבר סערה ישראל, אחרי שזוג ישראלים נעצרו בטורקיה, לאחר שצילמו - כמו תיירים רבים אחרים - את ארמונו של השליט, ארדואן. השניים הואשמו בריגול ונפתחו מגעים דיפלומטיים, שבסיומם, מן הסתם, תקבל טורקיה תמורה הולמת והם ישוחררו...

ארדואן נקט פה בטקטיקה וותיקה, מוכרת ואפקטיבית מאוד- ששורשיה נעוצים עוד בעולם העתיק. היא קרויה: 'דיפלומטיית בני ערובה' (Hostage Diplomacy). נגדיר אותה, כדרך של יצירת מנוף השפעה באמצעות בני ערובה.

בעת החדשה, 'דיפלומטיית בני ערובה' מתבטאת פעמים רבות במעצר בני ערובה לשם השגת מטרות פוליטיות ו/או מדיניות, כשבני הערובה מוחזקים על ידי המדינה השובה בתואנות שונות, כקלפי מיקוח. שיטה זו מקובלת מאוד במדינות המזרח כמו: רוסיה, סין, צפון קוריאה, איראן וטורקיה, שעוצרות אזרחים ודיפלומטים זרים בתואנות שונות, ומכחישות כמובן כי מדובר ב- 'דיפלומטיית בני ערובה'.

[להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן]

ערד ניר ובראנו טגאניה ב- N-12: פרסום ראשון: זוג ישראלים נעצרו בטורקיה אחרי שצילמו את ביתו של ארדואן מפרטים ראשוניים עולה כי האישה צילמה את הארמון - אך לא ידעה שהדבר אסור ונעצרה • אחותה ל-N12: "פתאום נעלמו, אנחנו מאוד מודאגים. לא יכולים לשתוק" • משרד החוץ: האירוע מוכר ומטופל על ידינו • טורקיה לא העבירה כל מידע לגבי המעצר, והתקשורת המקומית שותקת • מחר יובא הזוג בפני שופט בעוד התובע עדיין לא עדכן בפרטי האישום

[למאמרם של ערד ניר ובראנו טגאניה ב- N-12, לחצו כאן]

מקרה נוסף שבו הייתה ישראל קרבן ל- 'דיפלומטיית בני ערובה' היה בפרשת נעמה יששכר, שהתרחשה בין אפריל 2019 לינואר 2020: במהלכה נעצרה ברוסיה אזרחית ישראלית-אמריקאית, בשם נעמה יששכר בגין אחזקת 9.5 גרם חשיש. בית המשפט הרוסי הרשיעה בעבירת הברחת סמים; וגזר עליה שבע וחצי שנות מאסר. מדינת ישראל פעלה לשחרורה המוקדם. ב-29 בינואר 2020 העניק לה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חנינה (אין ארוחות חינם. שילמנו על זה היטב...), ולמחרת שוחררה מהכלא ברוסיה וחזרה לישראל.

מתארגנים נגד סין...

ב-15 בפברואר 2021, חתמו 58 מדינות - כולל יפן, אוסטרליה, בריטניה, קנדה וארצות הברית - על הצהרה לא מחייבת, המגנה מעצר שרירותי של אזרחים זרים למטרות של מינוף דיפלומטי (זה עוזר כמו כוסות רוח למת, כמובן...). האמנה אינה נוקבת בשמה של סין; אך, ברור לכל נגד מי היא מכוונת:

[דוגמה לשימוש ב'דיפלומטיית בני ערובה' ע"י סין. האירוע הסתיים בהישג סיני - החלפת עצורים... למאמר המלא בוואלה, לחצו כאן]

זו לא הפעם הראשונה של ארדואן...

בפעם שעברה שבה השתמש ארדואן ב- 'דיפלומטיית בני ערובה', הייתה בפרשת מעצרו של הכומר האמריקני, אנדרו ברונסון, שנכלא ב-2016... עיתון הארץ: ארה"ב הטילה סנקציות על שרים בטורקיה בגלל מעצר כומר אמריקאי אנדרו ברונסון הואשם בקשר לניסיון ההפיכה הכושל בטורקיה ביולי 2016. כדי לשחררו, ישראל נענתה לבקשת ארה"ב ושחררה אזרחית טורקיה שהואשמה בטרור

[למאמר בעיתון הארץ, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *