[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]
אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.
* * *
קרה לכם משהו רע וניצלתם – תגידו תודה לה'. זה הרי לא יכול להזיק.
הינה דוגמא – הייתם בגולה, היה לכם רע שם, עליתם לארץ, היה קשה, הקמתם מדינה מכלום – תגידו תודה לה':
- א הֹד֣וּ לַיהוָ֣ה כִּי־ט֑וֹב כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ ׃
- ב יֹאמְרוּ גְּאוּלֵ֣י יְהוָ֑ה אֲשֶׁ֥ר גְּאָלָ֗ם מִיַּד־צָֽר ׃
- ג וּֽמֵאֲרָצ֗וֹת קִ֫בְּצָ֥ם מִמִּזְרָ֥ח וּמִֽמַּעֲרָ֑ב מִצָּפ֥וֹן וּמִיָּֽם ׃
- ד תָּע֣וּ בַמִּדְבָּר בִּישִׁימ֣וֹן דָּ֑רֶךְ עִ֥יר מוֹשָׁ֗ב לֹ֣א מָצָֽאוּ ׃
- ה רְעֵבִ֥ים גַּם־צְמֵאִ֑ים נַפְשָׁ֗ם בָּהֶ֥ם תִּתְעַטָּֽף ׃
- ו וַיִּצְעֲק֣וּ אֶל־יְהוָה בַּצַּ֣ר לָהֶ֑ם מִמְּצֽוּקוֹתֵיהֶ֗ם יַצִּילֵֽם ׃
- ז וַיַּֽדְרִיכֵם בְּדֶ֣רֶךְ יְשָׁרָ֑ה לָלֶ֗כֶת אֶל־עִ֥יר מוֹשָֽׁב ׃
[בתמונה: הייתם בגולה, היה לכם רע שם, עליתם לארץ, היה קשה, הקמתם מדינה מכלום – תגידו תודה לה'... צילום של רוברט קאפה האייקוני, 1950-1949. התמונה היא נחלת הכלל]
הינה עוד דוגמא – הייתם במקום חשוך מכל מיני סיבות (אולי כלא על עברות כאלה ואחרות), כשלתם בפשע, תקראו לה' והוא יושיעכם (למה? ככה) ותגידו תודה:- ח יוֹד֣וּ לַיהוָ֣ה חַסְדּ֑וֹ וְנִפְלְאוֹתָ֗יו לִבְנֵ֥י אָדָֽם ׃
- ט כִּי־הִשְׂבִּיעַ נֶ֣פֶשׁ שֹׁקֵקָ֑ה וְנֶ֥פֶשׁ רְעֵבָה מִלֵּא־טֽוֹב ׃
- י יֹשְׁבֵי חֹ֣שֶׁךְ וְצַלְמָ֑וֶת אֲסִירֵ֖י עֳנִ֣י וּבַרְזֶֽל ׃
- יא כִּֽי־הִמְר֥וּ אִמְרֵי־אֵ֑ל וַעֲצַ֖ת עֶלְי֣וֹן נָאָֽצוּ ׃
- יב וַיַּכְנַ֣ע בֶּעָמָ֣ל לִבָּ֑ם כָּשְׁל֗וּ וְאֵ֣ין עֹזֵֽר ׃
- יג וַיִּזְעֲק֣וּ אֶל־יְהוָה בַּצַּ֣ר לָהֶ֑ם מִמְּצֻֽקוֹתֵיהֶ֗ם יוֹשִׁיעֵֽם ׃
- יד יֽוֹצִיאֵם מֵחֹ֣שֶׁךְ וְצַלְמָ֑וֶת וּמוֹסְר֖וֹתֵיהֶ֣ם יְנַתֵּֽק
- כג יוֹרְדֵ֣י הַיָּם בָּאֳנִיּ֑וֹת עֹשֵׂ֥י מְלָאכָ֗ה בְּמַ֣יִם רַבִּֽים ׃ נ
- כד הֵ֣מָּה רָאוּ מַעֲשֵׂ֣י יְהוָ֑ה וְנִפְלְאוֹתָ֗יו בִּמְצוּלָֽה ׃ נ
- כה וַיֹּ֗אמֶר וַֽיַּעֲמֵד ר֣וּחַ סְעָרָ֑ה וַתְּרוֹמֵ֥ם גַּלָּֽיו ׃ נ
- כו יַעֲל֣וּ שָׁמַיִם יֵרְד֣וּ תְהוֹמ֑וֹת נַפְשָׁ֗ם בְּרָעָ֥ה תִתְמוֹגָֽג ׃
- כז יָח֣וֹגּוּ וְיָנוּעוּ כַּשִּׁכּ֑וֹר וְכָל־חָכְמָתָ֗ם תִּתְבַּלָּֽע ׃
- כח וַיִּצְעֲק֣וּ אֶל־יְהוָה בַּצַּ֣ר לָהֶ֑ם וּֽמִמְּצֽוּקֹתֵיהֶ֗ם יוֹצִיאֵֽם ׃
- כט יָקֵ֣ם סְעָרָה לִדְמָמָ֑ה וַיֶּחֱשׁ֗וּ גַּלֵּיהֶֽם ׃
- ל וַיִּשְׂמְח֥וּ כִֽי־יִשְׁתֹּ֑קוּ וַיַּנְחֵ֗ם אֶל־מְח֥וֹז חֶפְצָֽם ׃
- לא יוֹד֣וּ לַיהוָ֣ה חַסְדּ֑וֹ וְנִפְלְאוֹתָ֗יו לִבְנֵ֥י אָדָֽם ׃
והשאלה המתבקשת: למה? למה להגיד תודה?
לאדם המאמין זה כנראה די ברור – התודה לה' היא הכרה בטוב שהוא מביא והכרה בקיומו של מביא הטובה, אלוהים. כמו שאומרים תודה לאדם אחר על מעשה טוב כלשהו; ובכך מכירים בקיומו. כך, התודה לה' מצד המאמין היא הכרה בקיומו של האל. מכאן הביטוי – מכיר תודה. מכיר בטובה שנעשתה וגם מכיר בקיומו של נותן הטובה. ומה לגבי האדם שאינו מאמין? על מה יגיד תודה לאל? כשאין למי להכיר תודה אנחנו מרגישים בודדים. אנחנו יצור חברתי ורובנו אוהבים לחלוק את הטובה שקרתה לנו עם אחרים. לא להישאר לבד. אז לפעמים, גם אם לא מאמינים, מומלץ להגיד "תודה לאל" כדי לא להישאר לבד.הנה, יהודית רביץ בביצוע מעולה של שירו של יעקב גלעד – רק מילה טובה.
כמה טוב עושה מילה טובה (כמו תודה) או שתיים (כמו תודה רבה או תודה לאל)
.