גרשון הכהן: מגמות המלחמה באוקראינה

[בתמונה: טנק רוסי באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: טנק רוסי באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

לנשיא פוטין ברור כי למרות כל עוצמתו הצבאית - שהופעלה עד כה רק בחלקה - אין ביכולתו לפעול, כשהוא משוחרר מאילוצים מרסנים. עם זאת, ברור לו כי מה שלא יהיה, הוא אינו יכול להרשות לעצמו לצאת מובס מהמלחמה. בתודעה זו יעשה כמעט הכול על מנת לנצח.

[המאמר ראה אור לראשונה באתר ישראל היום. הוא מובא כאן באישורו ובאישור המחבר] [לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

לוגו של העיתון, ישראל היום

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

מוקדם מידי להעריך את הישגי הצבא הרוסי במלחמה באוקראינה. גם מה שמיוצג על ידי אוקראינה כהצלחה ראשונית בבלימת המתקפה הרוסית, אינו מאפשר לגבש הערכה מבוססת על מגמות המלחמה להמשך.

כשהחליט הנשיא פוטין לפני ששה ימים לפתוח במלחמה, בוודאי ידע שמלחמה היא תופעה, שגם עבור הצד החזק עלולה לצאת משליטה.  בוודאי ידע כי הוא מוביל את האומה הרוסית אל עבר הבלתי נודע. תורת הלחימה הרוסית - עוד מימי מלחמת נפוליאון - הכירה בתופעת המלחמה כהתרחשות מורכבת, שעל פי טבעה יכולה להוליך שולל את אלה הממהרים לחרוץ משפט על תוצאותיה בטרם הסתיימה.

[להרחבת המושג: 'מתקפה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: תורת לחימה - דוקטרינה, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'מורכבות', לחצו כאן]

  [בתמונה: נפוליאון ברוסיה... תורת הלחימה הרוסית - עוד מימי מלחמת נפוליאון - הכירה בתופעת המלחמה כהתרחשות מורכבת, שעל פי טבעה יכולה להוליך שולל את אלה הממהרים לחרוץ משפט על תוצאותיה בטרם הסתיימה... התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: נפוליאון ברוסיה... תורת הלחימה הרוסית - עוד מימי מלחמת נפוליאון - הכירה בתופעת המלחמה כהתרחשות מורכבת, שעל פי טבעה יכולה להוליך שולל את אלה הממהרים לחרוץ משפט על תוצאותיה בטרם הסתיימה... התמונה היא נחלת הכלל]

הפרשנים במערב נחפזים לתאר תסכול ואכזבה רוסית מקצב ההתקדמות של כוחותיהם. ראוי לשאול, מה הם יודעים על התוכניות הרוסיות?

לא שאני יודע. אולם בהכרתי את תורת הלחימה הרוסית, ביכולתי לפרש את המצב כביטוי למושג יסוד בתורת המתקפה הרוסית הידוע בכינוי 'עצירה אופרטיבית'.  מה שהאוקראינים מציגים כעצירת מומנטום ההתקפה הרוסי, בנסיבות הלחימה המתפתחות בשדה הקרב, נובע ככל הנראה מיוזמת הפיקוד הרוסי. הוא מחויב בקשב, לא רק לאילוצים לוגיסטיים - המובנים מאליהם במרחבי הענק האוקראיניים - אלא גם להכרה בהגעתם לצומת מערכתית, המחייבת בירור אסטרטגי לגבי ההמשך.

הלחימה הקשה התנהלה, בימים האחרונים, בעיקר במרחבים הסמוכים לגבול אוקראינה, בהם העיר חרקוב. הכוחות שחדרו לכיוון קייב, היו כוחות קטנים מבוססים בעיקרם על כוחות מיוחדים. שאלת היסוד, האם ומתי להכניס כוחות גדולים ללחימה בלב הערים הגדולות, נותרה ככל הנראה פתוחה. לנשיא פוטין ברור כי אינו יכול לפעול בקייב, ערש לידתה של הכנסייה הרוסית, כאילו הייתה חלאב בסוריה, אותה הרס בהפצצות כבדות. מחיר חורבן הערים בסוריה שאין מי שישקיע בשיקומן, נתון בוודאי במכלול השיקולים הרוסיים בגיבוש ההחלטות לגבי המשך המלחמה.

[להרחבת המושג: 'עצירה אופרטיבית', לחצו כאן]

האלוף במיל' גרשון הכהן: לנשיא פוטין ברור כי אינו יכול לפעול בקייב, ערש לידתה של הכנסייה הרוסית, כאילו הייתה חלאב בסוריה, אותה הרס בהפצצות כבדות. מחיר חורבן הערים בסוריה שאין מי שישקיע בשיקומן, נתון בוודאי במכלול השיקולים הרוסיים בגיבוש ההחלטות לגבי המשך המלחמה. [התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

[התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

לכולנו חסר ידע!

[בתמונה: המרשל טוכצ'בסקי. התמונה היא נחלת הכלל]

לפי שעה, גם לפיקוד העליון של צבא אוקראינה, וגם לגופי המודיעין של נאט"ו, המתבוננים במערכה, חסר ידע לגבי המהלכים הבאים של צבא רוסיה. גם אם היו יודעים כל מה שאפשר לדעת, הידע הזה חסר כי הוא תלוי בהחלטות הפיקוד העליון הרוסי שככל הנראה טרם גובשו סופית. תורת המערכה הרוסית - עוד מימים בהם גובשה על ידי המרשל טוכצ'בסקי בימי מלחמת האזרחים - היטיבה להכיר עד כמה מרגע שנפתחת הלחימה מתהווה מציאות חדשה, המחייבת בעיצוב מחודש של מגמות המלחמה. זה השלב בו נמצא כרגע הדיון הרוסי לגבי המשך המלחמה.

[בתמונה משמאל: המרשל טוכצ'בסקי. התמונה היא נחלת הכלל]

בתוך כך, גם מפגש המשא ומתן בין משלחות רוסיה ואוקראינה, אמור להשתלב בבירור המערכתי, בו תגובש ההחלטה לגבי מגמות ההמשך לנשיא פוטין ברור כי למרות כל עוצמתו הצבאית - שהופעלה עד כה רק בחלקה - אין ביכולתו לפעול, כשהוא משוחרר מאילוצים מרסנים. עם זאת, ברור לו כי מה שלא יהיה, אינו יכול להרשות לעצמו לצאת מובס מהמלחמה. בתודעה זו יעשה כמעט הכול על מנת לנצח.

[להרחבת המושג 'ידע', לחצו כאן] [להרחבת המושג תורת המערכה -  אמנות המערכה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *