עדו הכט: אוקראינה – תמונת מצב צבאית עשירית

[בתמונה: צוות אוקראיני מפעיל טילי נ"ט נגד רק"מ רוסי... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: צוות אוקראיני מפעיל טילי נ"ט נגד רק"מ רוסי... התמונה היא צילום מסך]

אין שינוי מהותי במצב שתואר בעדכון הקודם. אין מאמצים התקפיים גדולים. באזורים מסוימים המאמצים ההתקפיים הם לעיבוי פרוזדורי התנועה, שדרכם מביאים אספקה וכוחות מרוסיה; ובאזורים מסוימים יש התקפות ליעדים מוגבלים.

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

סא"ל במיל' ד"ר עדו הכט הוא חוקר מלחמות, המלמד במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "ההבקעה המערכתית בחשיבה הצבאית הגרמנית, 1945-1870".

סא"ל במיל' ד"ר עדו הכט הוא חוקר מלחמות, המלמד במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "ההבקעה המערכתית בחשיבה הצבאית הגרמנית, 1945-1870".

*  *  *

איכות המקורות: כאמור, איכות המקורות בעיתית מאד. המקורות 'העצמאיים' ו-'התמימים' ירדה מאד; וכעת, אני נאלץ להסתמך יותר ויותר על מקורות רשמיים, שממוקדים בתעמולה; וקשה לפענח מתי הם דוברים אמת, מתי מגזימים או ממעיטים, ומתי משקרים באופן בוטה.

מה תמונת-המצב המסתמנת מכלל הדיווחים:

הערות לגבי המפה: במפות רבות מציירים שטח כבוש וצובעים מרחבים שלמים. לי נראה שהם מגזימים – הכוחות הרוסים נעים בטורים ולא בקווים רחבים. הם חודרים עמוק ולא עוסקים בטיהור יסודי של כל המרחב שמאחוריהם או שעקפו אותו.

לכן, הצביעה של שטחים שלמים מטעה יותר מאשר מועילה ובחרתי להמשיך להציג חצים שממחישים כיוונים ולא כיסוי מדויק שממילא לא ידוע לנו.

[בתמונה: מפת ההתקדמות הרוסית - 17-15 למרץ 2022. המפה: עדו הכט]

כללי

אין שינוי מהותי במצב שתואר בעדכון הקודם. אין מאמצים התקפיים גדולים. באזורים מסוימים המאמצים ההתקפיים הם לעיבוי פרוזדורי התנועה, שדרכם מביאים אספקה וכוחות מרוסיה; ובאזורים מסוימים יש התקפות ליעדים מוגבלים. בנוסף, נמשכים קרבות המצור על מספר ערים: מריופול, סומי, קונוטופ, צ'רניהיב. בכל הערים הללו וגם על קייב וחרקוב שיטת הלחימה הרוסית היא בעיקרה אש-מנגד – תקיפות מטוסים וארטילריה בתוך הערים; ופה ושם מעת לעת, התקפה קטנה לכבוש עוד כמה בתים בפאתי העיר.

במהלך ה-16 במרץ הטילו האוקראינים מספר התקפות-נגד, מצומצמות בהיקפן (פלוגה עד גדוד), בכמה חזיתות. ברוב המקרים, לא ידוע המיקום המדויק; או שיש סתירה בין הדיווחים של כל צד היכן התרחשה התקפת-הנגד. האוקראינים דיווחו על שחרור של כפר פה או שם; ואילו הרוסים דיווחו על הדיפת התקפות-הנגד. בגזרת חרסון הצליחו האוקראינים לפגוע במנחת מסוקים, באמצעות נשק ארטילרי ארוך-טווח (יש להניח שמדובר בטילים קרקע-קרקע מסוג כלשהו); והשמידו או השביתו 10 – 15 מסוקים רוסיים.

הרוסים ממשיכים גם הם לתקוף בכוחות מצומצמים (פלוגה עד גדוד), כשהדגש הוא בחזיתות לוגנסק ודוניצק ודרום-מזרח אוקראינה. ההישגים מצומצמים: עוד כפר, עוד עיירה או שכונה, מספר קילומטרים של שטחים פתוחים.

[צוות נ"ט אוקראיני מחפש 'טרף' רוסי במלחמת אוקראינה. התמונה היא צילום מסך]

[צוות נ"ט אוקראיני מחפש 'טרף' רוסי במלחמת אוקראינה. התמונה היא צילום מסך]

יש דיווחים על צעירים אוקראינים (בני 18 עד 20), סטודנטים באוניברסיטה, המגויסים לשרות צבאי ונשלחים לחזית לאחר שלושה ימים של טירונות בלבד. כתב של ה-BBC דיבר עם כמה צעירים כאלה – אבל לא ברור עד כמה התופעה נפוצה. יתכן שזה מעיד על כך שמתחיל להיווצר לצבא האוקראיני מחסור בכוח-אדם; או, לחלופין, שזה מעיד על תפיסה מקצועית – די באנשים שיודעים לכוון רובה באופן כללי לכיוון מסוים... כך או כך, זה מעיד על בעיה. יוזכר שלפני שהחלה המלחמה, ארגנו האוקראינים קורסי הכשרה לאזרחים - שנמשכו שבוע-שבועיים בלבד - כדי לתגבר את יחידות ההגנה-המרחבית שלהם לקראת הפלישה.

בניהול הקרבות מצד הרוסים אנחנו רואים יותר ויותר את מימוש התורה הרשמית: גדודים רב-חיליים, שימוש רב ב-כטמ"מי סיור לאתר כוחות אויב; להכווין נגדם אש ארטילרית או אווירית; ולהכווין את תמרון הגדודים לעמדות לחימה מתאימות.

אמנם הקרקע באזורים רבים קפאה - ומאפשרת תמרון קצת יותר חופשי מאשר בשבוע וחצי הראשונים - אבל עדיין, נותרו אזורים רבים בהם התנועה מוגבלת מאד על-ידי הבוץ; ולכן, התמרונים הם איטיים וקשים למימוש, לפי כל כללי טכניקות התנועה המקובלות בצבא הרוסי.

חזית קייב

אין חדש. הן מצפון-מערב והן ממזרח לקייב, הרוסים עצרו למעט התקפות קטנות וממוקדות. האוקראינים מטילים התקפות-נגד קטנות אל מול ההתקפות הרוסיות. האוקראינים מדווחים שהם מזהים תגבור של הכוחות הרוסיים במרחב.

חזית חרקוב

אין חדש. ממשיכים להפגיז את העיר מרחוק, ללא ניסיונות לכבוש או לכתר אותה.

[בתמונה: צוות אוקראיני פורק טילי נ"ט בריטיים לשימוש נגד רק"מ רוסי. התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: צוות אוקראיני פורק טילי נ"ט בריטיים לשימוש נגד רק"מ רוסי. התמונה היא צילום מסך]

חזית דוניצק ולוגנסק

נמשכות ההתקפות הרוסיות, כדי להרחיב את השטח הנשלט על-ידם מערבה, לעבר הגבולות המקוריים של מחוזות לוגנסק ודוניצק. שני הצדדים מדווחים על הצלחות מקומיות – הרוסים טוענים שכבשו עוד כפר או שכונה, בעיירה כזו או אחרת; ואילו האוקראינים מדווחים, ששחררו עוד כפר או שכנה בעיירה כזו או אחרת; או שהשמידו כוח רוסי גדול. בסך-הכל, נראה שמגמת הקרבות בשלושה הימים הללו נוטה לטובת הרוסים; גם אם הם משלמים על כך ביוקר.

יש דיווחים סותרים על כיבוש העיר איזיום על-ידי הרוסים (כבשו את כולה או רק חצי ממנה). עיר זאת היא צומת מפתח ונפילתה בידי הרוסים, אם התרחשה כבר, פירושה שהם מתקרבים עוד צעד לקראת כיתור כוחות אוקראינים רבים הערוכים ונלחמים נגד התקדמות הכוחות הרוסיים מהמחוז הבדלני לוגנסק.

חזית דרום-מזרח אוקראינה וחוף ים אָזוֹב

הרוסים עוסקים בביסוס ועיבוי הפרוזדור שהשיגו בין קרים לבין דוניצק ורוסיה. המצור הרוסי על מריופול נמשך – הפגזות והפצצות והתקפות קטנות לכבוש גוש בניינים נוסף בפאתים. הסכמי פינוי האזרחים מתממשים סוף-סוף; ובימים האחרונים יצאו אלפי אזרחים מתוך העיר והוסעו לעיר ז'פורוז'יה.

עם זאת, באותה עת שהאזרחים מפונים ממריופול לז'פורוז'יה, הכוחות הרוסיים מתקדמים גם לעבר עיר זו. אם כי קצב ההתקדמות בגדה המזרחית של נהר הדנייפר איטי מאד; ועיקר המאמץ מתרחש בגדה המערבית, שם כוח רוסי התקדם כמה עשרות קילומטרים בימים האחרונים, מתוך מטרה לישר קו עם הכוחות שעל הגדה המזרחית ולכתר את ז'פורוז'יה ממערב.

[בתמונה: שרידי טנק מפויח שנפגע מטילי נ"ט באוקראינה. התמונה היא צילום מסך]

חזית חוף הים השחור מחצי-האי קרים מערבה

נראה שהרוסים עצרו מאמציהם להתקדם בחזית זו. לעומת זאת, האוקראינים הטילו התקפת-נגד או שתיים בחזית זו. הם טוענים להצלחות ואילו הרוסים טוענים שההתקפות נהדפו. כאמור, מנחת מסוקים רוסי ליד העיר חרסון הופגז ונפגעו בו מספר מסוקים.

בינתיים הרוסים מטהרים את מרחב תת-מחוז חרסון (מכונה על-שם העיר) ונתקלים פה ושם בהתנגדות או אפילו התקפת-נגד מקומית.

הצי הרוסי ממשיך להפגיז את אודסה באמצעות טילים.

מגמות

בתקשורת מציגים התקדמות במשא ובמתן על הסכם סיום המלחמה. אמנם לא ניתן לדעת מתי יחתם הסכם ומה תנאיו הסופיים, אבל סביר להניח, שהרוסים ינסו לזרז את הכיבוש של השטחים, שהם רואים אותם כתנאי סף לסיום המלחמה.

במגמות הכלליות של הלחימה אין חדש. נראה שהמגמות שהחלו לפני כשבוע ממשיכות גם בשלושה הימים הללו. המאמץ העיקרי ממשיך להיות בדרום-מזרח אוקראינה כדי להשלים את כיבוש המרחב שבין קרים, הים השחור וים אזוב בדרום לבין נהר הדנייפר במערב לבין הגבול הצפוני של מחוז לוגנסק בצפון וגבול רוסיה במזרח.

המאמצים בצפון אוקראינה נגד חרקוב ונגד קייב, ומאמצי-המשנה המסייעים להם סביב סומי, קונוטופ וצ'רניהיב נראים יותר ויותר כמאמצי רתק כדי לאפשר השלמת המשימה בדרום מזרח אוקראינה.

[בתמונה: צוות אוקראיני מפעיל טילי נ"ט נגד רק"מ רוסי... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: צוות אוקראיני מפעיל טילי נ"ט נגד רק"מ רוסי... התמונה היא צילום מסך]

גם אם אני צודק לעת עתה, זה לא אומר שהרוסים לא יוכלו בעתיד לשנות שוב את סדר העדיפות ולהחזיר את קייב לראש רשימת היעדים שלהם. לפיכך, אני מעריך את חלוקת המאמצים הצבאיים הרוסיים בימים הקרובים כדלהלן לפי סדר החשיבות שלהערכתי הרוסים מקנים לכל מאמץ נפרד:

המאמץ העיקרי:

    • עיבוי הפרוזדור בין קרים לבין דוניצק.
    • השלמת כיתור הכוחות האוקראינים הערוכים מול לוגנסק.
    • המשך ההתקדמות מדרום לצפון על שתי הגדות של נהר הדניפר.
    • הכנעת מריופול באש בליווי התקפות קטנות לכיבוש נתחים ממנה.

מאמצים משניים:

    • לחימה בעורף 'החיצים' במרחב שבין חרקוב לבין קייב כדי לטהר את המרחב ולהגן על שיירות האספקה.
    • המשך הלחץ 'המתון' לעבר קייב.
    • המשך ההפגזה על חרקוב. יתכן שיהיו שם מבצעים קטנים לכיבוש שכונה כזו או אחרת בפאתי העיר.
  • נכון לעכשיו, נראה שאין לרוסים כוונה להמשיך לתקוף לעבר אודסה למעט באמצעות הפגזתה מהים.
מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *