פנחס יחזקאלי: על מה הם מלינים?

על מה הם מלינים...

[בתמונה: דף השער של אתר הארץ. הצלם: מוטי מילרוד: כמה מבכירי המשטרה בכינוס בתל אביב]

[לקובץ המאמרים על 'גל הירש והמפכ"לות האבודה', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

הזמן שבין ההודעה של הודעת הממונים, על מינוי תת־אלוף (במיל') גל הירש למפכ"ל המשטרה, לבין אישור המינוי, היא הזמן שבן ניתן לפעול בפומבי למען הכשלתו. לצורך כך מפעיל המנגנון המשטרתי את כל כלי הנשק שברשותו. ב- 26 באוגוסט התכנסו 40 מחברי מועדון המפכ"לים והניצבים לשעבר בבית השוטר בתל אביב, במטרה ליזום מהלך לעצירת המינוי.

אין תמוה מהמפגש הזה, כיוון שזוהי בעצם פגישת מחזור של כל האחרים לכך, שהארגון הגיע עד הלום. והנה, לא רק שפורום זה לא לקח אחריות למצב, הוא מרגיש חופשי לבקר את אלה שסוף סוף מנסים לתקן...

הבעיות שהביאו את המשטרה לשבר הנוכחי אינן חדשות. תרבות השקר קיימת במשטרה מיום היוולדה. הביטוי החריף ביותר שלה היו פרישתו של סגן המפכ"ל ובנו של ראש הממשלה, עמוס בן גוריון מתפקידו כסמפכ"ל ב- 1963, בגין מעורבותו בפרשיות השחיתות והטיוח של מה שכונה "פרשת שורת המתנדבים". "גיבור" נוסף ששילם את המחיר בגין אותה פרשה היה המפכ"ל הראשון, יחזקאל סהר, שהועמד לדין באשמת עדות שקר בבית המשפט, הורשע, נידון לקנס ולמאסר על תנאי, וניחון על ידי נשיא המדינה זלמן שזר, באוקטובר 1968.

תופעת תרבות השקר לא יורדת מן הכותרות מאז 1980. כך למשל היא באה לידי ביטוי בדו"ח וועדת סירוטה איתן, ב- 1980, שעסקה באלימות שוטרים ובניסיונות הטיוח שלהם; בדוח מבקר משרד המשטרה, אברהם אדן, ב- 1992בנושא אלימות שוטרים ותרבות השקר של הפיקוד והשוטרים; בדוח וועדת קרמניצר, ב 1994, שמונתה לבחון את יישום דוח אדן; בדוח וועדת אור, ב- 2003 לבחינת אירועי אוקטובר 2000 במגזר הערבי; בדוח וועדת זיילר, 2007 שהאשים את המפכ"ל קראדי באי אמירת אמת והביא לפרישתו; ועוד ועוד.

אם זה המצב, היינו צריכים לצפות למאמצים חסרי תקדים של בכירי המשטרה לעצור את הנגע הרע הזה, ובאמת, במהלך השנים 1980 עד 1997 ידעה המשטרה חמישה ניסיונות אסטרטגיים של בכיריה (רובם אנשי צבא שבאו מבחוץ) להתמודד:

  • המפכ"ל החמישי של משטרת ישראל, בשנים 1972 - 1977, שאול רוזוליו, ניסה להתמודד עם התרבות המשטרתית על ידי "הגיוס הרב שכבתי". הוא פתח את משטרת ישראל בפני אקדמאים וקציני צה"ל ועקב כך העלה את רמתה מאוד. הבעיה היה שבמקום שה"חדשים" ישנו את ההתרבות הארגונית, היא הצליחה לחברת אותם. כך קיבלנו משטרה עם פיקוד איכותי מאוד אבל עם אותה תרבות קלוקלת.
  • המפכ"ל השביעי של משטרת ישראל בשנת 1980, הרצל שפיר, ניסה לבצע שינוי ערכי בתרבות השוטרים כמטרה עליונה של תכנית "תירוש" – התכנית לרפורמה כוללת במשטרה. התכנית "מתה" יחד עם מחברה, לאחר שכהונתו לא הוארכה בתום שנה על ידי השר הממונה, יוסף בורג.
  • המפכ"ל העשירי של משטרת ישראל, בשנים 1990 - 1993, יעקב טרנר, ביצע מהפכה במעמד השוטרים ובמשכורותיהם, בתקווה שמעמד גבוה יותר ישנה לטובה את תרבותם. התנאים השתפרו לטובה, התרבות לא!
  • המפכ"ל השניים עשר של משטרת ישראל, בשנים 1994 - 1997, אסף חפץ, ניסה לשנות את האסטרטגיה המשטרתית לאסטרטגיה של שיטור קהילתי, כשהמשמעות האמתית היא שינוי דרמטי בתרבות המשטרתית. השינוי נכשל.

מאז 1997 - כמעט עשרים שנה! - לא יזם שום מפכ"ל טיפול בתופעה זו (ניצב אורי בר לב הכין ב- 2008 אג'נדה כתובה לשינוי, והתכוון ליישמה אם ימונה כמפכ"ל, אולם נאלץ לפרוש).

גם השרים הממונים ידעו אף ידעו והעדיפו להתעלם. כך למשל טען השר היוצר, יצחק אהרונוביץ' (שקודם לכן שימש כסמפכ"ל) בראיון הפרידה שלו בערוץ השני ב- 15 במרץ 2015: "במשטרה יש תרבות שצריך לטפל בה ולעקור אותה".

אז למה לא טיפלו?

סביר להניח שלא טיפלו כי העדיפו שלא להסתכן במהלך אסטרטגי שרבים סיכוייו להיכשל, בתקווה שה"פיצוץ" לא יתרחש בתקופתם.

אם הם פחדו להתמודד עם התופעה, מה יועיל מינוי של "מבוגר אחראי" מביניהם למפכ"ל? מה ישנה עכשיו שנמנע מלשנות אז?

קשה לדעת אם גל הירש - במידה ויצלח את המינוי - יצליח בהתמודדות הסיזיפית עם התרבות. אבל, דבר אחד בטוח: כל הקדנציה שלו תוקדש למען אותו שינוי.

הוא - והשר הממנה אותו - לוקחים עליהם סיכון אישי עצום. לטעמי, הסיכון הזה בהחלט ראוי להערכה!

[לקובץ המאמרים על 'גל הירש והמפכ"לות האבודה', לחצו כאן]

העשרה ומקורות

One thought on “פנחס יחזקאלי: על מה הם מלינים?

  1. הכל נכון אבל איך זה קשור לגל הירש שהודח מצהל, ששתי ועדות אובייקטיביות קבעו שכשל , שפחד להגיע לניחום אבלים ושהסתכסך עם כל עמיתיו. מועמד חיצוני, כן. גל הירש, לא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *