פנחס יחזקאלי: הלחימה בפלסטינים – טרור או גרילה?

תקציר: חבר הכנסת עופר כסיף טען כי "מי שפוגע בחיילים באשר הם, לאו דווקא בהקשר הישראלי, הוא לא טרוריסט, הוא לוחם גרילה" הוא צודק? בהחלט. מיתוג המלחמה בפלסטינים כמלחמה בטרור היא הצלחה גדולה להסברה הישראלית...

[בתמונה: קבוצת גוב האריות הפלסטינית - טרור או גרילה? התמונה היא צילום מסך]
[בתמונה: קבוצת גוב האריות הפלסטינית - טרור או גרילה? התמונה היא צילום מסך]

[לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

ההצלחה הישראלית להתמודד עם תופעת קבוצת "גוב האריות" בשכם גררה שרשרת מילות קינה מצד חלק מהפוליטיקאים הערבים שלנו. כך למשל כתבה חברת הכנסת עאידה תומא סאלימן, "שכם נפרדה היום מהשהידים שלנו, העם הפלסטיני שלנו נפרד מהשהידים שלו. ככל שהכיבוש מגביר את פשעיו, ההתנגדות עלתה. שיעור חשוב בהיסטוריה של אנשים". וכשפרצה, כצפוי הסערה, יצא ח"כ עופר כסיף להגן על חברת מפלגתו ואמר לניסים משעל ולגיא פלג:

"אני חולק באופן נחרץ על כך שאתם קוראים להם טרוריסטים. טרור וטרוריסטים זו פגיעה באזרחים חפים משפע, הארגון הזה פעל נגד חיילים - זה לא טרור... אין דבר כזה טרור נגד חיילים. אין. לא משנה על איזה חיילים מדובר". המגישים תהו האם הוא קורא לירות בחיילי צה"ל, וחבר הכנסת השיב: "לא. אני אומר - טרור זו פגיעה באזרחים חפים משפע שתמיד התנגדנו ונמשיך להתנגד. פגיעה בחיילים, וזה לא משנה אם זה האצ"ל נגד שוטרים בריטים או פלסטינים... לפי כל הגדרה, כולל ההגדרה של מר נתניהו בספרו, טרוריסט זה מי שפוגע באזרחים חפים משפע ותמיד התנגדנו לכך. לפי אותה הגדרה שנתניהו עצמו נותן, וזו הגדרה מקובלת בכל מקום סביר, זה שמי שפוגע בחיילים באשר הם, לאו דווקא בהקשר הישראלי, הוא לא טרוריסט, הוא לוחם גרילה. אפשר להתנגד לזה... מי שפוגע בחיילים איננו טרוריסט. זו צביעות. לחגוג את ההוצאה להורג; ולהגיד שמי שפוגע בחיילים ישראלים נגד הכיבוש הוא טרוריסט זו צביעות".

[בכתבה המעריב: ח"כ עופר כסיף על ההבדלים בין טרור לגרילה: ח"כ כסיף: "חברי 'גוב האריות' הם לוחמי גרילה ולא טרוריסטים"
ח"כ עופר כסיף התייחס להתבטאות מעוררת הסערה של חברת מפלגתו ואמר לניסים משעל וגיא פלג: "אין דבר כזה טרור נגד חיילים - לא משנה באיזה חיילים מדובר"
[בכתבה: ח"כ עופר כסיף על ההבדלים בין טרור לגרילה... לכתבה המלאה לחצו כאן]

כסיף צודק. אז מה? זו המלחמה על התודעה, טמבל!

אנחנו רגילים להלין על האימפוטנציה של ה'הסברה' הישראלית; אבל, אחת ההצלחות הגדולות שלה היא המיתוג של המלחמה בפלסטינים כ'טרור', למרות שבחלקה, היא מלחמת גרילה. למען האמת, הפלסטינים עושים הכל כדי לסייע לנו בטשטוש המושגים הזה, בכך שהם מרבים לבצע גם פיגועי טרור נגד אוכלוסיה אזרחית חפה מפשע. אבל לא צריך להרגיש רע עם טשטוש ההבחנה הזו. הטשטוש הזה בטל בשישים מול השקרים שהצליחו הפלסטינים להחדיר למלחמה על התודעה. בתחום הזה הרי הכל מותר! אבל, בואו נתמקד בהיבט התיאורטי ונחדד את המושגים:

  • טרור (Terror או Terrorism) מוגדר במילון מונחי צהל כשימוש אלים (או איום בשימוש) נגד יחידים (בעיקר אזרחים שלווים וחפים מפשע) או נגד רכוש. טרור נובע מחוסר הסכמה עם הסדר הקיים ומטרתו לזעזע את המערכת הקיימת ולהקריסה, על מנת לבנות סדר חדש. אדוארד לוטוואק (2002, ע' 11) בספרו: אסטרטגיה של מלחמה ושלום, מגדיר טרור כצורה אלימה של ביטוי עצמי או הגדרה עצמית, מעין גרפיטי הכתוב בהרס ובדם...
  • גרילה או מלחמה קטנה (Guerrrilla) היא שיטת לחימה הניכרת בפעולות של יחידות עצמאיות קטנות - סדירות ולא סדירות - זריזות וגמישות, לרוב של רגלים וכוחות קלים, ועיקרה תחבולנות רבה ושיטה של פגע וברח. זוהי דרך המאפשרת למורדים להתמודד עם הצבא הסדיר הגדול של השלטון. בצה"ל נקראת לוחמת גרילה גם בשם לוחמה זעירה (שילוב של אגם תוהד, 1998, עמ' 99-98; וויקיפדיה).
[בכרזה: טרור מוכוון בדר"כ נגד חפים מפשע, בעוד גרילה מוכוונת כנגד אנשי ביטחון. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: טרור מוכוון בדר"כ נגד חפים מפשע, בעוד גרילה מוכוונת כנגד אנשי ביטחון. הכרזה: ייצור ידע]

אלה שלבים במלחמות שחרור של עמים קטנים

[בתמונה משמאל: שלושה שלבים במאבק של תנועה לאומית לעצמאות... המקור: ייצור ידע]

מקובל לראות את הטרור כשלב הראשון במלחמות שחרור של עמים קטנים; את הגרילה כשלב השני בהתגבשות המלחמה הזו; ואת התגבשותו של צבא לאומי כשלב המיסוד השלישי. במלחמה מול הפלסטינים, כל שלוש שיטות הלחימה הללו משולבות ביניהן:

  • טרור נגד אוכלוסיה אזרחית בתוך גבולות הקו הירוק ונגד יהודים ביהודה ושומרון;
  • גרילה נגד הצבא והמשטרה הישראלים ביהודה ושומרון, וגם בתוך גבולות ישראל;
  • מלחמה של צבא סדיר מרצועת עזה.

אפשר לראות איך המודל הזה התפתח לאורך ההיסטוריה של המאבק הפלסטיני; ולפחות לפי התיאוריה, המאבק הזה במידה רבה הבשיל, מה שאומר שיש לנו בעיה לא פשוטה...

[בתמונה משמאל: שלושה שלבים במאבק של תנועה לאומית לעצמאות... המקור: ייצור ידע]

.

מידי פעם מישהו אצלנו אומר את זה, וחוטף...

זכורה למשל התבטאותה של שרת החוץ ןהמשפטים של ישראל לשעבר, ציפי לבני בסוגיה זו, ב- 11 באפריל 2006 בארצות הברית, שעליה חטפה בישראל קיתונות... לבני אמרה בראיון לתכנית הראיונות "נייטליין" של רשת ABC, כי יש להבחין בין מחבל המנסה לפגוע בחיילים לבין מי שמנסה להרוג אזרחים חפים מפשע:

בראיון סיפרה השרה לבני על אביה המנוח, בכיר האצ"ל איתן לבני (ראו תמונה משמאל): "הורי לא השתמשו באלימות נגד אזרחים. אפילו בסיפור הידוע של מלון המלך דוד, ארגון האצ"ל טלפן קודם למלון כדי להרחיק את האזרחים לפני הפיצוץ".

[בתמונה: איש האצ"ל איתן לבני ז"ל. אפילו בפיצוף מלון המלך דוד האצ"ל הזהיר...התמונה מובאת בשימוש הוגן מאתר הכנסת]

בתשובה לשאלת המראיין האם ייתכן שבאותו אופן היא לא תכנה מחבלים מתאבדים נגד חיילים בלבד 'טרוריסטים', היא השיבה במילה אחת: כן. עם זאת אמרה לבני, כי "אני לא יכולה לקרוא להם לוחמי חירות. אך פיגוע נגד חיילים הוא מאבק לגיטימי יותר מרצח אזרחים, תינוקות ונשים. רצח אנשים ברחובות ובקניונים זה משהו בלתי מקובל, ואני מצפה שבקהילה הבינלאומית תעשה את אותה הבחנה". בתום הראיון הוסיפה לבני, כי "מי שנלחם נגד חייל ישראלי הוא אוייב, ואנו נילחם חזרה. אבל אני מאמינה שזה לא עומד תחת ההגדרה של טרור".

בכתבה: שרת החוץ והמשפטים, ציפי לבני, על ההבדל בין טרור לגרילה: לבני: מחבל הפוגע בחייל אינו טרוריסט
שרת החוץ אמרה בראיון בארה"ב כי יש להבחין בין מחבל המנסה לפגוע בחיילים לבין מי שמנסה להרוג אזרחים חפים מפשע...
[בכתבה: שרת החוץ והמשפטים, ציפי לבני, על ההבדל בין טרור לגרילה. לכתבה המלאה ב'וואלה', לחצו כאן]

[לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

3 thoughts on “פנחס יחזקאלי: הלחימה בפלסטינים – טרור או גרילה?

  1. "התנגדות" היא מילה פלסטינית שמורה ואיננה בשימושי. המילה הנכונה לדעתי היא "אלימות מזוינת".
    מבחינת הקונוטציה השלילית – המילה גרילה נתפסת חיובית, המילה טרור שלילית.
    הקבוצות הפלסטיניות שמבצעים את האלימות המזוינת מכוונים מראש גם לאזרחים וגם לחיילים.
    לכן – הם עצמם ללא ספק טרוריסטים. אותה מילת גנאי, מדוייקת לחלוטין בהבט הזה.

    מבחינת מבנה הכוח שלהם ורמת הפעלתו – אם אכן הם פועלים בתחכום ובארגון משופרים או ביכולות גבוהות יותר (כולל מול חיילים), צריך להכיר בזה כמובן ולא להכחיש, כי זה בסיס טוב יותר לטיפול באוייב.
    אני לא בטוח שהכינוי "לוחמי גרילה" בהכרח מבטא רמה גבוהה יותר.
    טרוריסטים ואחרים שמפעילים אלימות מזוינת יכולים להיות יותר מאורגנים או פחות.
    יש מי שהמציאו גם כינויים כמו "צבא הטרור", כינוי שמשלב הבנה שיש פה "צבא" אף שהוא עוסק (גם?) בטרור.

  2. אצל הפלסטינים אותם אנשים שפוגעים בחיילים הם אלו שפוגעים באזרחים.
    אצלם אין שום אבחנה, הם מכווני מטרה לפגוע בכל יהודי באשר הוא יהודי בארץ ישראל – ולכן לגיטימי לחלוטין לקרוא להם מחבלים, טרוריסטים.

    גוב האריות ספציפית – פגעו בחיילים אבל גם אחראים על הנחת מטען נפץ בתחנת דלק ליד עלי. ועוד כהנה וכהנה פיגועים שמכוונים לאזרחים.

    • אכן. אותם אנשים שמבצעים טרור יכולים לבצע גם גרילה. אבל אלו שני סוגים שונים של התנגדות. גרילה היא רמה גבוהה יותר; וכשאנחנו חוטפים גרילה וקוראים לה טרור, אנחנו מוצאים עצמנו בסוף מול צבא פלסטיני. זה אגב מה שיקרה, ביום מבחן, גם בסוגיית ארגוני הפשיעה הערבים בתוך הקו הירוק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *