פנחס יחזקאלי: יעקב גנות ומהפך העוצמה של שירות בתי הסוהר

תקציר: יעקב גנות - שעזב אותנו ב- 3 ביולי 2024 בגיל 77 - היה אחד המוצלחים במפקדי המשטרה (מפקד משמר הגבול, מפקד המחוז הצפוני), ואחד הנציבים המבריקים של שירות בתי הסוהר. לאחר מכן, שימש גם כראש מנהלת ההגירה וכראש מנהל האוכלוסין במשרד הפנים. מאמר זה נכתב לזכרו, והוא יתמקד במהפך שביצע בשירות בתי הסוהר.

[בתמונה: יעקב גנות. הצילום הועלה לויקיפדיה ע"י המשרד לביטחון הפנים. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]
ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

יעקב גנות - שעזב אותנו ב- 3 ביולי 2024 בגיל 77 - היה אחד המוצלחים במפקדי המשטרה (מפקד משמר הגבול, מפקד המחוז הצפוני), ואחד הנציבים המבריקים של שירות בתי הסוהר. לאחר מכן, שימש גם כמנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, מנכ"ל משרד התחבורה, ראש מנהלת ההגירה וראש מנהל האוכלוסין במשרד הפנים. מאמר זה נכתב לזכרו, והוא יתמקד במהפך שביצע בכישרון רב בשירות בתי הסוהר.

בודדים הנציבים שהטביעו חותם משמעותי ועמוק על ארגונם, ושדרגו את עוצמתו לבלי היכר. גנות הוא ללא ספק אחד מהם. שירות בתי הסוהר שאליו נכנס, וזה שאותו עזב היה ארגון שונה לחלוטין!

וצריך לומר: הוא גם היה הרפורמטור האבוד שמשטרת ישראל הפסידה. בפברואר 2007,

הרעיון המחולל של גנות למהפך העוצמה בשב"ס - הפיכתו לארגון כליאה לאומי

את העוצמה היחסית אותה צבר הארגון מאז, הוא חייב, בראש ובראשונה, לשניים: ליעקב גנות ולמזל. למה למזל? כיוון שבפברואר 2007, לאחר הצגת דו"ח ועדת זיילר על פרשת האחים פריניאן ובעקבות התפטרותו של המפכ"ל משה קראדי, נבחר גנות על ידי השר לביטחון פנים אבי דיכטר למחליפו של קראדי. בעיות שעלו בדרך לאישורו הביאו אותו להסיר את מועמדותו. ההפסד היה כולו של משטרת ישראל ושלנו האזרחים (מה שמעורר תהיות מה התועלת בוועדות הללו בחיינו, שעושות הכל חוץ מלבחור את האיש הנכון לתפקיד!

לאחר שהמינוי סוכל[ שב"ס ניתן לו כ'פרס תנחומים' (איך אדם מתאים לכהן כנציב שב"ס אך לא כמפכ"ל?), והוא שינה את פניו באמצעות רעיון מחולל חכם: הוא הצליח לשכנע את מקבלי ההחלטות, תוך פיקחות רבה וניצול הזדמנויות שניקרו בדרכו, לקבל החלטה אסטרטגית, ולהפוך את שב"ס כארגון כליאה לאומי.

לצורך כך, הועברו לאחריותו כלל מתקני המעצר המשטרתיים ובתי הכלא הצבאיים שאכלסו אסירים ביטחוניים. כך, הוכפל מספר האסירים שבאחריות שב"ס. בתי כלא חדשים נפתחו והמתקנים הישנים שופצו והורחבו. במקביל נערך גיוס מסיבי של כוח אדם איכותי לסגל במקום 3,800 אנשי סגל מנה שב"ס בתום כהונת גנות 7,000 עובדים.

הדימוי של שב"ס השתפר עד כדי כך, שעל כל מקום עבודה פנוי התמודדו ארבעה מועמדים. אלף חיילים סדירים  גויסו לשב"ס והפכו לחלק בלתי נפרד מכוח האדם בארגון.

שב"ס בעידן גנות היה גם חלק ממשימת ההתנתקות וממשימות ארגוניות ולאומיות נוספות.

גנות הבין שרכישת עוצמה משמעותה, שכל דבר שעושים ארגונים אחרים הוא יוכל לעשות טוב יותר...

[בסרטון: כל שתוכל לעשות אוכל לעשות טוב יותר...]

אין מינויים פנימיים בלי עוצמה יחסית

קיים קשר ישיר בין עוצמתו של ארגון לבין הרצון והיכולת להצניח אליו מועמד מבחוץ:

  • שירות בתי הסוהר היה זמן רב גוף נחות בעוצמתו מול יתר ארגוני הביטחון הלאומי. התוצאה הייתה, שמשך שנים הוא שימש מוקד להצנחת בכירים מבחוץ.
  • איש לא יעלה בדעתו להצניח מועמד מבחוץ לצה"ל. לעומת זאת, בכירי צה"ל מוצנחים לרוב לארגונים צבאיים אחרים, משום שעוצמתו היחסית גדולה הרבה יותר מהם.
  • משך שנים הצניחה משטרת ישראל לשב"ס את בכיריה, וכמעט לא קיבלה הצנחות מבחוץ, כי עוצמתה היחסית במשרד לביטחון הפנים הייתה גדולה הרבה יותר; ולהיפך: היחלשות מעמד המשטרה הביא לכך שהשר הממונה בחר בתת אלוף מצה"ל כמועמדו כמפכ"ל, וכשמינוי זה סוכל הביא מועמד משירות הביטחון הכללי (שימו לב שעוצמה אינה בהכרח קשורה לגודל. שב"כ הוא ארגון קטן מאוד ביחס למשטרה במספר אנשיו, אך עוצמתי ממנה בהרבה במעמדו בין ארגוני הביטחון).

הוא ידע שעל מנת שהארגונים האחרים יתייחסו לארגונו בכבוד, הם צריכים להזדקק לו. הדרך לעשות זאת הייתה באמצעות הקמת יחידות שארגונים אחרים יזדקקו להם. יחידה כזו היא "מצדה" - הימ"ם של שב"ס: יחידת כוננות מיוחדת שמשמשת גם כיחידת הסתערות ומשא ומתן, ונותנת מענה מבצעי למצבים מיוחדים. בעומס המוטל על הימ"ם בעבודתו ביהודה ושומרון - כגורם מבצע של שירות הביטחון הכללי, בנוסף למטלותיו בתוך המשטרה - הייתה מצדה תגבורת רצויה ומבוקשת. כיוון ש"אין ארוחות חינם", עוצמתו של שב"ס והכבוד שרוחשים לו ארגוני הביטחון עלה בהתמדה.

מינוי עפרה קלינגר מהווה בעצם אישור לקפיצת המדרגה האדירה שביצע שב"ס. על כן, אין יום טוב יותר לזכור את תרומתו של גנות לארגון ולומר לו תודה!

[לאוסף המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

  • תתתתת

10 thoughts on “פנחס יחזקאלי: יעקב גנות ומהפך העוצמה של שירות בתי הסוהר

  1. לדעתי צריך לאחד את שב״ס עם המשטרה.
    יש להפוך את שב״ס חייל עצמאי בתוך המשטרה בדומה למג״ב עם ההכשרות הייעודיות שלו, כמו כן כל הסוהרים אשר יסתובבו במסגרת עבודתם ומחוצה לה יראו עוד ככוח שיטור עם זה רגלי או ממונע בעזרת מהבהבים כחולים ויתן הרגשת ביטחון לאזרחים ותגבור המשטרה באירועים חריגים ומלחמה בפשע ובתאונות הדרכים ע״י ניראות רכבי שב״ס כרכבי משטרה, וכמו שיש שוטר תנועה או חוקר או מגבנ״יק יהיה שוטר שהוא סוהר.
    כמו כן יחסכו המון כספים עקב ביטול דרגת הרב גונדר והגונדרים ולמעשה יהיה ניצב אחד מפקד אגף/חייל השב״ס.

  2. ד"ר אבי ברוכמן כתב:
    פיני יקירי הפעם אשמש כהיפכא מסתברא:
    גנות הוא אכן " בולדוזר" יחד עם יש לזכור שמינוי שלו למפכ"ל לא צלח, התשובה לכשלון מצויה במאמר המפורסם שלך " למה הם מסתבכים? "
    עלות של אסיר לחודש בישראל כ- 10000 ש"ח. סכום אדיר כאשר מכפילים ב 18000 אסירים פליליים ובטחוניים. יחידת " מצדה" המפוארת (לא בציניות) גוזלת תקציבי עתק. 95% מפעילות. הינו בתחום הלחימה בטרור ביהודה ושומרון והפעלה על ידי צה"ל. את פעילותה הייעודית יכלה לקבל יחידת היממ המשטרתית שנחשבת ובצדק לאחת היחידות המשטרתיות הטובות בעולם..מצדה הוקמה על מנת להאדיר את שמו של גנות , להראות הצגת תכלית לאורחים מחול, לא בטוח שיש לכך הצדקה מקצועית וכלכלית כשיש את היממ.
    תחום נוסף שגנות קידם את יחידת נחשון, שעיקר עיסוקה הובלת אסירים בין בתי הסוהר ובתי המעצר כמו גם לבתי המשפט. אותם מלווי אסירים ועצורים שחלקם היו בזמנו שוטרים ובעלי תדמית נמוכה מאד מאד, הפכו ללוחמים עם כל הסממנים של לבוש, נשק,אימונים,כנפים על דש בגדיהם ועוד.. יש הטוענים בציניות שאותם לוחמים נלחמים רק בשעון על מנת להגיע בזמן לבית המשפט עם העצור או האסיר ולא לחטוף נזיפה מהשופט.
    תחום השיקום והטיפול שזה אחד מתפקידיו וייעודו של שב"ס כמעט ולא טופל ונדחק הצידה כולל תקציבים לטובת הביטחון.
    תנאי האסירים בישראל מבחינת מ"ר לאסיר אינם עומדים בתקנים בינלאומיים, והם הרבה פחות מבתי סוהר במדינות מערביות.
    יחד עם זאת ההצלחה של גנות להוביל מהלך אסטרטגי ברמה הארצית של רשות כליאה ארצית הינו חשוב ויזקף לזכותו בדפי ההיסטוריה של הארגון.

    • הי, מצדה פועלת גם ביהודה ושומרוןן ובעוד מוקדים של צורך פלילי/ לאומני שצורב נסיון מבצעי הנדרש לכל אירוע כולל הייעודי ומתרחשים הלקוחים מבית הסוהר( מרד והשתלטות של אסירים על אגף/ בי״ס ולקיחת בני ערובה). מצדה היא אחת היחידות השתלטות הטובות ביותר. לגבי יתר הטיעונים והנתונים שהוצגו הם מעבר לכתפיו של נציב השב״ס ושייכים למדיניות אסטרטגית של מקבלי ההחלטות יעני … הממשלה.

  3. יובל פז כתב:
    הייתה לי הזכות להיות פקודו של יעקב גנות ולהקים בהנחייתו יחידה שטיפלה בסוג של עבריינות שלא טופל לפני יוזמתו…. (נהגים בפסילה ונוהגים בשלילה שדם תאונות בעברם)מעטים היו המפקדים שנתנו דרור ליוזמות ומעטים יותר לאלה שנתנו גיבוי וליווי בכל סוגיה .
    זכה השב"ס ובמבחן התוצאה הפסידה המשטרה

  4. יוסף חיים סספורטס כתב:
    תותח…שפיץ הוא צריך להיות מפקד הכוחות המיוחדים עם סמכויות של שר ביטחון ושל ראש ממשלה.. הוא המענה לכל תרחיש שלא יהיה

  5. גנות היה בולדוזר בכל תפקיד שמילא, גם ברשות שדות התעופה עשה מהפך , חבל שלא מונה למפכ"ל המדינה הפסידה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *