תחקיר, חקירה וסובלנות לטעות באתר ייצור ידע

תקציר: ליכולת לתחקר נכון יש קשר ישיר לתרבות הלמידה של הארגון. ליכולתם של מנהלים להכיל את שגיאות עובדיהם; ולחנוך אותם באופן כזה שכל שגיאה - וכל הצלחה - תהפוכנה לידע ולניסיון ארגוניים ואישיים. ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות תחקיר, חקירה וסובלנות לטעות, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה!

[בתמונה: תחקיר, חקירה וסובלנות לטעות באתר ייצור ידע... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Fort Carson לאתר flickr]
[בתמונה: תחקיר, חקירה וסובלנות לטעות באתר ייצור ידע... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי Fort Carson לאתר flickr]

מה בין חקירה לתחקיר? (פיל בחנות חרסינה, 2021)

חקירה מניחה שיש מציאות נתונה; ועל האנשים נשואי החקירה חלה חובה לקיים ולפעול על פי הנהלים. לכן מי שלא פעל ע״פ הנהלים יצוין לגנאי ויש לטפל בו בגדול טיפול משמעתי.

תחקיר לעומת זאת - לאחר שזוהתה הנקודה שבה לא פעלו נשואי החקירה כמצופה - מנסה להבין למה לא פעלו באופן מיטבי. התחקיר מניח שהאדם הסביר מנסה כן לקיים את המצופה ממנו אבל מסיבה או סיבות כלשהן לא מצליח, ובמהלך התחקיר ייבדק הכל, החל מהסיבות שהובילו לבניית חרכי הירי בגובה אדם הנחיצות שלהם וכ"ו.

ליכולת לתחקר נכון יש קשר ישיר לתרבות הלמידה של הארגון. ליכולתם של מנהלים להכיל את שגיאות עובדיהם; ולחנוך אותם באופן כזה שכל שגיאה - וכל הצלחה - תהפוכנה לידע ולניסיון ארגוניים ואישיים.

ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות תחקיר, חקירה וסובלנות-לטעות, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה מועילה:

לאוספי מאמרים רלוונטיים נוספים:

גרשון הכהן

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

.

.

.

.

מיה ויינשטיין

מיה ויינשטיין (ראו תמונה משמאל) היא יועצת ארגונית ומנחת קבוצות. היא בוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה וחינוך;ומוסמכת בלימודי עבודה. בוגרת התכנית הדו שנתית, בהנחית קבוצות, בית הספר לעבודה סוציאלית בשיתוף החוג לפסיכולוגיה.

היא מביאה עימה ניסיון במגוון תפקידים בהובלת תכניות בניהול השינוי, למידה והטמעה, ייעוץ ופיתוח ארגוני, לשדרת המנהלים ועד לראשון העובדים במגוון ארגונים שונים, בין היתר: סלקום, מרכז ההדרכה של בנק הפועלים, הוט; משטרת ישראל; נעמת, מפעל הפיס, משרד החינוך, משרד הפנים ועוד.

.

.

.

.

פיל בחנות חרסינה

תמונת הפיל היא תמונט העט של 'פיל בחנות חרסינה'.

.

.

.

.

.

שרון קציר

שרון קציר הוא חוקר תאונות בכיר, מרצה ומנחה סדנאות, ויועץ ארגוני. זכויות יוצרים © של מסמך זה ותכניו שייכות לשרון קציר, 2023, katzirs@netvision.net.il ,050-7566206.

לא פעם, בעת עשייה מבצעית כלוחם צוות אוויר בחיל האוויר הישראלי, היה שרון קציר עד - ואף שותף - לכשלים ולתקריות בטיחותיות. כחוקר תאונות אוויריות, הוביל תחקירים אמיצים, נטולי משוא פנים ומקצועיים; והיה שותף למימוש הלמידה לכדי מסקנות, ופעולות מעשיות ומדידות, שאמורים היו למנוע את היתכנות הישנות מאורעות דומים בעתיד.

.

.

.

ליאור רוגב

סא''ל במילואים ליאור רוגב היא יועצת ארגונית, שרכשה מעל 25 שנות ניסיון בפיתוח ארגוני ובתהליכי למידה. מתמחה בפיתוח בכירים בעולם החדש.

.

.

.

.

נספח: אין דבר כזה לתחקר כאוס. אנחנו מבינים שעובדים עלינו?

מאז פורסם התחקיר המיקרו טקטי על בארי באמצע יולי 2024, מדינה שלמה התעסקה בו, ויש חבורה של בעלי עניין ויועציהם האסטרטגיים שרואים ומתגלגלים מצחוק. למה? כי הם הצליחו להסיט את תשומת הלב הציבורית ממשהו אחר ש'עובר' מתחת לרדאר. מי מרוויח מזה? למשל צמרת צה"ל שהייתה צריכה לעוף מזמן, שמרעילה את האווירה בצבא, אבל עכשיו מצטיירת כמתחקרת...

אז לידיעתכם, תחקיר בארי הוא בלוף ומצג שווא. אין בו שום דבר, שמי שהיה קרוב לאירועים לא ידע ולא ניתן ללמוד ממנו כלום. למה? כי לא ניתן לתחקר כאוס. כי כאוס משמעו חוסר סדר וחוסר היגיון. הסתכלו על התמונה שלמטה. אין מגיבות נמלים לכאוס שנוצר מדריסת קינן? הן מתרוצצות ללא מטרה מכיוון לכיוון. מה ניתן ללמוד מזה? כלום. האנדרלמוסיה תימשך עד שייווצר סדר חדש (כאורדר), וגם בהפתעה הלא צפויה הבאה בסדר גודל כזה, תיווצר אנדרלמוסיה.

לא צריך תחקירים וועדות. זוכרים שכשלי מלחמת יום הכיפורים הופיעו במלחמת שלום הגליל? זוכרים שכשלי הלחמת לבנון השנייה הופיעו במלחמה הנוכחית? מה עזרו וועדות החקירה?

חובתו של כל עובד ציבור לעמוד מול העם ולספר איך הגענו לשם ולמה צה"ל נעדר מהאירוע 8 שעות. קוראים לזה אחריותיות (Accountability). אם היינו דורשים מהם את זה, אולי היו פחות כשלים, לשם שינוי!
[בתמונה: אין דבר כזה לתחקר כאוס. אנחנו מבינים שעובדים עלינו?... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית Gemini' של גוגל]
[בתמונה: אין דבר כזה לתחקר כאוס. אנחנו מבינים שעובדים עלינו?... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית Gemini' של גוגל]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

מקורות והעשרה

One thought on “תחקיר, חקירה וסובלנות לטעות באתר ייצור ידע

  1. Pingback: גרשון הכהן: תחקיר בארי | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *