אבי הראל: קווים לדמותה של מנהיגות ממלכתית

תקציר: הנה לכם שני מנהיגים בולטים, שאחד צלחה דרכו והשני כשל והודח; לקח מהדהד בזכות הנהגה ממלכתית, שאין בה מקום לענייניים אישיים או פרטיים כלשהם…

[בתמונה: מנהיגות השוואתית - משה משמאל מול אליהו... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]
[בתמונה: מנהיגות השוואתית - משה משמאל מול אליהו... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]

[לאוסף המאמרים על פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא וחטא העגל, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'הכל על מנהיגות']

עודכן ב-27 בפברואר 2024

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם ארבעה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.
[הכותב: אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם ארבעה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו]

זהו מאמר ראשון מתוך שניים על גילויי מנהיגות בפרשת 'כי תשא'. למאמר האחר, לחצו כאן:

*  *  *

חטא העגל, המופיע בפרשת כי תשא בספר שמות, נחשב לאחד המעידות הקשות של עם ישראל. בדברי אלה אני רוצה להתייחס למנהיגותו של משה בעת רגע של משבר, שאפשר לראותו כסף של כאוס אמוני, היות וחטא העגל מתרחש בסמוך למעמד הר סיני ומתן לוחות הברית.

במהלך החטא - על פי המסופר במקרא - משה נמצא בהר סיני ומקבל את לוחות הברית במהדורתם הראשונה. או אז, האל מבשר לו כך: {ז} וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה לֶךְ רֵד כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: {ח} סָרוּ מַהֵר מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִם עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ וַיִּזְבְּחוּ לוֹ וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם (שמות, פרק לב, פסוקים ז' - ח').

משה בוחר לרדת מההר אל העם עם לוחות הברית בידיו. כאשר הוא מתקרב למחנה ישראל, הוא נפגש עם יהושע, ושניהם שומעים קולות לא מוכרים מתוך המחנה: {יז} וַיִּשְׁמַע יְהוֹשֻׁעַ אֶת קוֹל הָעָם בְּרֵעֹה וַיֹּאמֶר אֶל מֹשֶׁה קוֹל מִלְחָמָה בַּמַּחֲנֶה: {יח} וַיֹּאמֶר אֵין קוֹל עֲנוֹת גְּבוּרָה וְאֵין קוֹל עֲנוֹת חֲלוּשָׁה קוֹל עַנּוֹת אָנֹכִי שֹׁמֵעַ (שמות, פרק לב, פסוקים יז – יח).

כלומר הקולות שעולים באוזניהם של משה ויהושע אינם קולות של ניצחון צבאי אלא קולות מסוג אחר, לא מוכר. כאשר משה מתקרב, הוא רואה לדאבון ליבו כי בני ישראל בנו להם פסל בדמות עגל מוזהב, והם רוקדים סביבו בכל עוזם.

[חטא העגל: ציור של ניקולה פוסאן; הועלה על ידי Ventura Daniel ל- WIKIA]
[חטא העגל: ציור של ניקולה פוסאן; הועלה על ידי Ventura Daniel ל- WIKIA]

ייצוב הכאוס וחזרה להנהגת כל העם

הפעולה המנהיגותית המיידית שמשה נוקט בה היא שבירת הלוחות לעיני כל העם. לאחר מכן משה מנתץ את עגל הזהב, ומכריז על מלחמת אחים. הוא קורא בקול גדול: "מי לה' אלי", ובתגובה לקריאתו זו נאסף כל שבט לוי לצידו (שמות, פרק ל"ב, פסוק כ"ו).

ההוראה של משה הינה חד משמעית, והיא פותחת במסע הרג בתוך העם: {כז} וַיֹּאמֶר לָהֶם כֹּה אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל שִׂימוּ אִישׁ חַרְבּוֹ עַל יְרֵכוֹ עִבְרוּ וָשׁוּבוּ מִשַּׁעַר לָשַׁעַר בַּמַּחֲנֶה וְהִרְגוּ אִישׁ אֶת אָחִיו וְאִישׁ אֶת רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת קְרֹבוֹ: {כח} וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי לֵוִי כִּדְבַר מֹשֶׁה וַיִּפֹּל מִן הָעָם בַּיּוֹם הַהוּא כִּשְׁלֹשֶׁת אַלְפֵי אִישׁ (שמות, פרק ל"ב, פסוקים כ"ז – כ"ח).

משה, כמנהיג העם, מחולל בהוראה זו מלחמת אזרחים מדממת. ברם, לאחר הרג הפעילים המרכזיים בחטא העגל - שבולם את ההידרדרות אל הכאוס המוחלט - הוא נוקט בצעד מפתיע. הוא לוקח את אוהלו, הממוקם במרכז המחנה, באזור המגורים של שבט לוי, ומציב אותו במקום שכל אחד יכול לגשת אליו כדלקמן: "{ז} וּמֹשֶׁה יִקַּח אֶת הָאֹהֶל וְנָטָה לוֹ מִחוּץ לַמַּחֲנֶה הַרְחֵק מִן הַמַּחֲנֶה וְקָרָא לוֹ אֹהֶל מוֹעֵד וְהָיָה כָּל מְבַקֵּשׁ יְהוָה יֵצֵא אֶל אֹהֶל מוֹעֵד אֲשֶׁר מִחוּץ לַמַּחֲנֶה: {ח} וְהָיָה כְּצֵאת מֹשֶׁה אֶל הָאֹהֶל יָקוּמוּ כָּל הָעָם וְנִצְּבוּ אִישׁ פֶּתַח אָהֳלוֹ וְהִבִּיטוּ אַחֲרֵי מֹשֶׁה עַד בֹּאוֹ הָאֹהֱלָה: {ט} וְהָיָה כְּבֹא מֹשֶׁה הָאֹהֱלָה יֵרֵד עַמּוּד הֶעָנָן וְעָמַד פֶּתַח הָאֹהֶל וְדִבֶּר עִם מֹשֶׁה" (שמות, פרק ל"ג, פסוקים ז' – ט').

לשון אחר, משה שנתמך בידי אנשי שבט לוי - שבצעו את פקודתו לחולל מלחמת אזרחים בעם - נוטש את המקום המיליציה הצבאית שלו, בסיס כוחו, ונוטע את אוהלו במקום ציבורי. במעשהו זה, הוא אומר קבל עם ועדה כי לאחר ההרג שהיה, הוא חוזר להיות מנהיג ממלכתי של כולם, ולא רק של שבט לוי. 
בסדר הפעולות שמשה מבצע, שבירת הלוחות, ניתוץ העגל המוזהב, מסע קטל מהיר, שהוא בעצם מלחמת אזרחים בעם ישראל, וחזרה להיות מנהיג של כולם, הוא מצליח לייצב את הכאוס שמעשה העגל גרם, וחוזר להיות המנהיג הבלתי מעורר של העם.
[מימין: פסל אליהו הנביא בקרן הכרמל, במקום בו על פי המסורת התחולל העימות בין אליהו לנביאי הבעל. צילום והעלאה לויקיפדיה: תמר הירדני (2004); משמאל: Rembrandt Harmensz. van Rijn 079. הציור הוא נחלת הכלל]
[מימין: פסל אליהו הנביא בקרן הכרמל, במקום בו על פי המסורת התחולל העימות בין אליהו לנביאי הבעל. צילום והעלאה לויקיפדיה: תמר הירדני (2004); משמאל: Rembrandt Harmensz. van Rijn 079. הציור הוא נחלת הכלל]

בתנ"ך יש דוגמה דומה למעשהו של משה שלא צלח

מדובר במאבקו האלים של אליהו בנביאי הבעל, בתקופת מלכותו של אחאב. על פי המסופר שם אליהו מהתל בנביאי הבעל. לאחר שהם לא מצליחים במשימה שהוא מטיל עליהם, הוא הורג כארבע מאות וחמישים מהם. משמע, פותח במלחמת אזרחים:

כב וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ, אֶל-הָעָם, אֲנִי נוֹתַרְתִּי נָבִיא לַיהוָה, לְבַדִּי; וּנְבִיאֵי הַבַּעַל, אַרְבַּע-מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים אִישׁ.  כג וְיִתְּנוּ-לָנוּ שְׁנַיִם פָּרִים, וְיִבְחֲרוּ לָהֶם הַפָּר הָאֶחָד וִינַתְּחֻהוּ וְיָשִׂימוּ עַל-הָעֵצִים, וְאֵשׁ, לֹא יָשִׂימוּ; וַאֲנִי אֶעֱשֶׂה אֶת-הַפָּר הָאֶחָד, וְנָתַתִּי עַל-הָעֵצִים, וְאֵשׁ, לֹא אָשִׂים.  כד וּקְרָאתֶם בְּשֵׁם אֱלֹהֵיכֶם, וַאֲנִי אֶקְרָא בְשֵׁם-יְהוָה, וְהָיָה הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר-יַעֲנֶה בָאֵשׁ, הוּא הָאֱלֹהִים; וַיַּעַן כָּל-הָעָם וַיֹּאמְרוּ, טוֹב הַדָּבָר.  כה וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לִנְבִיאֵי הַבַּעַל, בַּחֲרוּ לָכֶם הַפָּר הָאֶחָד וַעֲשׂוּ רִאשֹׁנָה, כִּי אַתֶּם, הָרַבִּים; וְקִרְאוּ בְּשֵׁם אֱלֹהֵיכֶם, וְאֵשׁ לֹא תָשִׂימוּ.  כו וַיִּקְחוּ אֶת-הַפָּר אֲשֶׁר-נָתַן לָהֶם, וַיַּעֲשׂוּ, וַיִּקְרְאוּ בְשֵׁם-הַבַּעַל מֵהַבֹּקֶר וְעַד-הַצָּהֳרַיִם לֵאמֹר הַבַּעַל עֲנֵנוּ, וְאֵין קוֹל וְאֵין עֹנֶה; וַיְפַסְּחוּ, עַל-הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה.  כז וַיְהִי בַצָּהֳרַיִם וַיְהַתֵּל בָּהֶם אֵלִיָּהוּ, וַיֹּאמֶר קִרְאוּ בְקוֹל-גָּדוֹל כִּי-אֱלֹהִים הוּא--כִּי שִׂיחַ וְכִי-שִׂיג לוֹ, וְכִי-דֶרֶךְ לוֹ; אוּלַי יָשֵׁן הוּא, וְיִקָץ.  כח וַיִּקְרְאוּ, בְּקוֹל גָּדוֹל, וַיִּתְגֹּדְדוּ כְּמִשְׁפָּטָם, בַּחֲרָבוֹת וּבָרְמָחִים--עַד-שְׁפָךְ-דָּם, עֲלֵיהֶם.  כט וַיְהִי, כַּעֲבֹר הַצָּהֳרַיִם, וַיִּתְנַבְּאוּ, עַד לַעֲלוֹת הַמִּנְחָה; וְאֵין-קוֹל וְאֵין-עֹנֶה, וְאֵין קָשֶׁב.  ל וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לְכָל-הָעָם גְּשׁוּ אֵלַי, וַיִּגְּשׁוּ כָל-הָעָם אֵלָיו; וַיְרַפֵּא אֶת-מִזְבַּח יְהוָה, הֶהָרוּס.  לא וַיִּקַּח אֵלִיָּהוּ, שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אֲבָנִים, כְּמִסְפַּר, שִׁבְטֵי בְנֵי-יַעֲקֹב--אֲשֶׁר הָיָה דְבַר-יְהוָה אֵלָיו לֵאמֹר, יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ.  לב וַיִּבְנֶה אֶת-הָאֲבָנִים מִזְבֵּחַ, בְּשֵׁם יְהוָה; וַיַּעַשׂ תְּעָלָה, כְּבֵית סָאתַיִם זֶרַע, סָבִיב, לַמִּזְבֵּחַ.  לג וַיַּעֲרֹךְ, אֶת-הָעֵצִים; וַיְנַתַּח, אֶת-הַפָּר, וַיָּשֶׂם, עַל-הָעֵצִים.  לד וַיֹּאמֶר, מִלְאוּ אַרְבָּעָה כַדִּים מַיִם, וְיִצְקוּ עַל-הָעֹלָה, וְעַל-הָעֵצִים; וַיֹּאמֶר שְׁנוּ וַיִּשְׁנוּ, וַיֹּאמֶר שַׁלֵּשׁוּ וַיְשַׁלֵּשׁוּ.  לה וַיֵּלְכוּ הַמַּיִם, סָבִיב לַמִּזְבֵּחַ; וְגַם אֶת-הַתְּעָלָה, מִלֵּא-מָיִם.  לו וַיְהִי בַּעֲלוֹת הַמִּנְחָה, וַיִּגַּשׁ אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא וַיֹּאמַר, יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׂרָאֵל, הַיּוֹם יִוָּדַע כִּי-אַתָּה אֱלֹהִים בְּיִשְׂרָאֵל וַאֲנִי עַבְדֶּךָ; ובדבריך (וּבִדְבָרְךָ) עָשִׂיתִי, אֵת כָּל-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה.  לז עֲנֵנִי יְהוָה, עֲנֵנִי, וְיֵדְעוּ הָעָם הַזֶּה, כִּי-אַתָּה יְהוָה הָאֱלֹהִים; וְאַתָּה הֲסִבֹּתָ אֶת-לִבָּם, אֲחֹרַנִּית.  לח וַתִּפֹּל אֵשׁ-יְהוָה, וַתֹּאכַל אֶת-הָעֹלָה וְאֶת-הָעֵצִים, וְאֶת-הָאֲבָנִים, וְאֶת-הֶעָפָר; וְאֶת-הַמַּיִם אֲשֶׁר-בַּתְּעָלָה, לִחֵכָה.  לט וַיַּרְא, כָּל-הָעָם, וַיִּפְּלוּ, עַל-פְּנֵיהֶם; וַיֹּאמְרוּ--יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים, יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים.  מ וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ לָהֶם תִּפְשׂוּ אֶת-נְבִיאֵי הַבַּעַל, אִישׁ אַל-יִמָּלֵט מֵהֶם--וַיִּתְפְּשׂוּם; וַיּוֹרִדֵם אֵלִיָּהוּ אֶל-נַחַל קִישׁוֹן, וַיִּשְׁחָטֵם שָׁם (מלכים א', פרק י"ח, פסוקים כ"ב - מ').

ברם, בניגוד למשה, לאחר הריגת נביאי הבעל, אליהו לא נשאר במקום אלא עוזב את עם ישראל הזקוק באותה שעה קריטית למנהיג, והוא שם את פעמיו אל הר האלוהים בחורב. כאשר הוא מגיע לשם, הוא נשאל על ידי האל לפשר מעשיו. תגובתו של אליהו מפתיעה, והוא מדבר על עצמו ועל קנאתו הדתית האישית, במקום לסנגר על העם. בתגובה האל מדיח אותו מכהונתו וממנה את אלישע כנביא חלופי תחתיו כדלקמן:

ח וַיָּקָם, וַיֹּאכַל וַיִּשְׁתֶּה; וַיֵּלֶךְ בְּכֹחַ הָאֲכִילָה הַהִיא, אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה, עַד הַר הָאֱלֹהִים, חֹרֵב.  ט וַיָּבֹא-שָׁם אֶל-הַמְּעָרָה, וַיָּלֶן שָׁם; וְהִנֵּה דְבַר-יְהוָה, אֵלָיו, וַיֹּאמֶר לוֹ, מַה-לְּךָ פֹה אֵלִיָּהוּ.  י וַיֹּאמֶר קַנֹּא קִנֵּאתִי לַיהוָה אֱלֹהֵי צְבָאוֹת, כִּי-עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--אֶת-מִזְבְּחֹתֶיךָ הָרָסוּ, וְאֶת-נְבִיאֶיךָ הָרְגוּ בֶחָרֶב; וָאִוָּתֵר אֲנִי לְבַדִּי, וַיְבַקְשׁוּ אֶת-נַפְשִׁי לְקַחְתָּהּ.  יא וַיֹּאמֶר, צֵא וְעָמַדְתָּ בָהָר לִפְנֵי יְהוָה, וְהִנֵּה יְהוָה עֹבֵר וְרוּחַ גְּדוֹלָה וְחָזָק מְפָרֵק הָרִים וּמְשַׁבֵּר סְלָעִים לִפְנֵי יְהוָה, לֹא בָרוּחַ יְהוָה; וְאַחַר הָרוּחַ רַעַשׁ, לֹא בָרַעַשׁ יְהוָה.  יב וְאַחַר הָרַעַשׁ אֵשׁ, לֹא בָאֵשׁ יְהוָה; וְאַחַר הָאֵשׁ, קוֹל דְּמָמָה דַקָּה.  יג וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ אֵלִיָּהוּ, וַיָּלֶט פָּנָיו בְּאַדַּרְתּוֹ, וַיֵּצֵא, וַיַּעֲמֹד פֶּתַח הַמְּעָרָה; וְהִנֵּה אֵלָיו, קוֹל, וַיֹּאמֶר, מַה-לְּךָ פֹה אֵלִיָּהוּ.  יד וַיֹּאמֶר קַנֹּא קִנֵּאתִי לַיהוָה אֱלֹהֵי צְבָאוֹת, כִּי-עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--אֶת-מִזְבְּחֹתֶיךָ הָרָסוּ, וְאֶת-נְבִיאֶיךָ הָרְגוּ בֶחָרֶב; וָאִוָּתֵר אֲנִי לְבַדִּי, וַיְבַקְשׁוּ אֶת-נַפְשִׁי לְקַחְתָּהּ.  {ס} טו וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָיו, לֵךְ שׁוּב לְדַרְכְּךָ מִדְבַּרָה דַמָּשֶׂק; וּבָאתָ, וּמָשַׁחְתָּ אֶת-חֲזָאֵל לְמֶלֶךְ--עַל-אֲרָם.  טז וְאֵת יֵהוּא בֶן-נִמְשִׁי, תִּמְשַׁח לְמֶלֶךְ עַל-יִשְׂרָאֵל; וְאֶת-אֱלִישָׁע בֶּן-שָׁפָט מֵאָבֵל מְחוֹלָה, תִּמְשַׁח לְנָבִיא תַּחְתֶּיךָ (מלכים א', פרק י"ט, פסוקים ח' - ט"ז).

לא בכדי אחאב מכנה את אליהו בכינוי עוכר ישראל. אליהו בעצם אינו מנהיג את העם על פי טובתו או צרכיו, אלא מונע בדרך מנהיגותו מהקנאות הדתית האישית שלו. לא פלא שברגע האמת, הוא אינו נמצא בשטח עם העם, אלא נס אל מקום שאיש לא ימצאנו. מנהיגות של קנאות דתית צרה, שאיננה ממלכתית, סופה להיכשל. זו גם הסיבה המרכזית להדחתו של אליהו מההנהגה של העם, ולהחלפתו על ידי אלישע.

הנה לכם שני מנהיגים בולטים, שאחד צלחה דרכו והשני כשל והודח; לקח מהדהד בזכות הנהגה ממלכתית, שאין בה מקום לענייניים אישיים או פרטיים כלשהם.
בתמונה: אליהו מחסל את נביאי הבעל. התמונה היא נחלת הכלל.
[בתמונה: מאבקו האלים של אליהו בנביאי הבעל. התמונה היא נחלת הכלל]

[לאוסף המאמרים על פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא וחטא העגל, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'הכל על מנהיגות']

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

2 thoughts on “אבי הראל: קווים לדמותה של מנהיגות ממלכתית

  1. עו"ד אריאל דר:
    אליהו לא נכשל רק בהריגת נביאי הבעל ובריחתו משם.
    גם המשך פעולותיו (מה שהוא מספר ש"אלהים ציווה אותו") הם כשלון מוחץ.
    את אחאב, המלך שבלם את אשור – הוא מדיח ובמקומו מביא את יהוא – אריק שרון של אז. הוא מביא את אלישע, שהוא טיפוס רצחני לא פחות מאליהו. 42 ילד, "ותאכל אותו ואת חמישיו" ואולי עוד משהו ששכחתי.
    בקיצור – אליהו צריך היה להעלם בשיא: "הרצחת וגם ירשת".

    • לפיני שלום ותודה על אתר מענין,שלי אישית תורם הרבה,בעיקר בגלל שזה מענין
      והרבה פעמים יוצא לי להסתכל על מקומות שלא תמיד הסתכלתי עליהם דרך אנשים,
      שונים ממני ומדעותי,ודרך האתר אני מבין מהי חכמת ההמונים,והנושאים פשוט אקטואלים
      ומענינים,גם אם קרו לפני אלפי שנים, וטוב שאתה נותן לעמך ישראל להגיב כל אחד כרצונו,וכיכולתו. אז תמשיך ותן לאנשים להתבטא,גם זה חשוב להם, ואם מרבית המאמרים מענינים זה שכרנו. רק שתדע, לגבי אתה משלים כ20 שנים של לימוד יהדות והנה
      אתה בא וכמעט מכריח אותי להסתכל, כמעט על כל ארוע בעינים,רואות,בוחנות, חוקרות,
      ומי יודע אולי גם מבינות,מי יתן. יוסי רן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *