אלעד רזניק: המלחמה מול דאעש באפריקה

הלחימה מול דאעש באפריקה

[מפת התבססות דאעש לאורך החוף הלובי; המקור]

[לאוסף המאמרים על סיכולים ממוקדים והשלכותיהם, לחצו כאן]

ארצות הברית, בריטניה, צרפת ואיטליה מרכזות היום מאמץ לפתיחת שתי חזיתות נוספות אל מול דאעש – באפריקה, בשל החשש שבהתחשב בנתונים הפוליטיים בחלק מהארצות הללו, יתפשט דאעש לאורך חלקים נוספים של מדינות המגרב ואזור אגם צ'אד. אחת הדאגות בפנטגון היא מהתבססות דאעש לאורך החוף הלובי, ברצועה שאורכה כ- 240 קילומטר הכוללת את אזור העיר סירט וברצועת החוף באזור אג'ימל הנמצאת כ 60 קילומטר מהגבול התוניסאי.

בעת ביקורו של מזכיר המדינה קרי בתוניס בנובמבר 2015, הוא הבטיח סיוע כלכלי בסך של כ- 500 מיליון דולר, על מנת לאפשר לתוניסאים לפתח שלל פרויקטים שיעזרו בהבטחת עתידה של המדינה. כשביקר נשיא תוניס מחמד אלבאג'י קאא'ד אלסבסי בבית הלבן, במהלך חודש מאי 2015, הושמעו ההצהרות המחייבות על היותה של תוניס אחת מבעלות הברית העיקריות של ארה"ב שאיננה חברה בנאט"ו, הצהרה שמובילה להגדלת שיתוף הפעולה הצבאי ובמיוחד המודיעני עם ארצות הברית.

למרות ההתחייבויות האמריקאיות וההגדלה בפועל של שיתוף הפעולה המודיעיני, הצליח דאעש להוציא לפועל כמה פעולות טרור משמעותיות בתוניס. המשמעותית מכולם הייתה פשיטה על אתר נופש לחופי הים התיכון בעיר סוסה במסגרת הפעולה נהרגו 38 איש 30 מתוכם תיירים בריטים (על הפיגוע בסוסה לחץ כאן) (ראו תמונה למטה):

הפיגוע באתר הנופש בתוניסיה

[בתמונה: הפיגוע בסוסה, תוניס; מקור התמונה]

חקירת ארועי הטרור שבוצעו בתוניס העלתה שכולם תוכננו באזורים שבשליטת דאעש בצידו השני של הגבול הלובי.

עד עתה, כלל התקיפות שביצעו האמריקאים באזור היו למעשה סיכולים ממוקדים, שכוונו כלפי מטרות טרור ספציפיות השייכות או לדאעש או לאל-קעידה, ומבוססות על מידע שמגיע לחמ"ל אחוד שהקימו האמריקאים באזור, וסגירה מהירה של מעגלי האש. כך למשל, ב 19 לפברואר תקפו זוג מטוסי F15 אמריקאים מתקן של דאעש בעיירה סבארטא, מטרת התקיפה הייתה חיסולו של המוח מאחורי פעולות הטרור הדאעשיות בתוניס: נור א-דין צ'וצ'אן, פעיל דאעש ממוצא תוניסאי. בתקיפה נהרגו 41 ונפצעו שישה.

במהלך חודש מרץ 2015 התרחשה תקיפה נוספת של האמריקאים, אשר כוונה כנגד מפקד אל-קעידה במגרב האסלאמי (AQIM) ח'אלד אבו אל-עבאס - הידוע בכינויו "חד העין" - מבריח נשק ממוצא אלג'יראי, שהיה אחד ממארגני התקיפה של הקונסוליה האמריקאית ומתקן הסי.אי.אי בבנגאזי ב 11 לספטמבר 2012. עדיין לא ברור אם "חד-העין" נהרג בתקיפה, ודוחות של המודיעין הצרפתי מצביעים על כך, שיכול להיות שהוא הצליח לחמוק, ועמד מאחורי פעולת הטרור במלון רדיסון בלו במאלי ב 19 לנובמבר.

המדינות השותפות למהלך כנגד התבססות כוחות דאעש בחוף הלובי מתכוונות להגביר את המאמץ, ואת קצב התקיפות בלוב, אולם התפוררות הממשל המרכזי בלוב מעכבת בעדן. בלוב קיימות - מאז התפוררות משטר קדאפי - שתי ממשלות, המתחרות אחת בשנייה, מסרבות לשתף פעולה האחת עם רעותה, ומייצרות הלכה למעשה חוסר משילות באזור גאוגרפי נרחב למדי.

חוסר המשילות הזה נוצר למרות מאמצי האו"ם מחד גיסא, ומזכיר המדינה האמריקאי קרי מאידך גיסא, למנף הסכם שיאפשר הקמת ממשלת אחדות בלוב. בבסיס חוסר ההסכמות עומדת דרישת קואליציית השחר הלובית - קואליציה של ארגונים איסלאמים - שמפקד הכוחות הצבאיים הלובים, הגנרל חאליפה חאפטר, שפועל במימון והנחיית הסי.אי.אי, יסיים את תפקידו כתנאי מקדמי לקיום השיחות.

הפעילות העיקרית של צבאו של הגנרל חאפטר מכוונת כלפי הארגונים האסלאמים השונים, ובראשם האחים המוסלמים. צבאו של הגנרל פועל בחסות הממשלה המוכרזת של לוב, הממוקמת בטוברוק תחת חסות הצבא המצרי והאמריקאים (שגם תומכים בקואליציית השחר). הסיכויים להגעה להסכם פוליטי בלוב – קלושים.

[למאמר ההמשך של אלעד רזניק לחץ כאן] [לאוסף המאמרים על סיכולים ממוקדים והשלכותיהם, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *