זווית אחרת: נורמליזציה עם הסעודים – או איך קיפודים עושים אהבה

תקציר: איך קיפודים עושים אהבה? לאט. כך גם יקרה עם התקדמות הנורמליזציה הסעודית. שני מנופי השפעה עיקריים פועלים על ההסכם המתגבש, ובהם עוסק המאמר: הציר הרוסי והבחירות בארצות הברית.

[בתמונה: איך קיפודים עושים אהבה? לאט. כך גם יקרה עם הנורמליזציה הסעודית... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. המקור: ייצור ידע]
[בתמונה: איך קיפודים עושים אהבה? לאט. כך גם יקרה עם הנורמליזציה הסעודית... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. המקור: ייצור ידע]

[לאוסף המאמרים על סעודיה, לחצו כאן]

תמונת העט של הכותב: 'זווית אחרת'.

הכותב תחת השם: 'זווית אחרת', הוא יוצר דיגיטלי. לבלוג שלו, לחצו כאן.

* * *

שני מנופי השפעה עיקריים פועלים על ההסכם המתגבש עם ערב הסעודית: הציר הרוסי והבחירות בארצות הברית.

המנוף הראשון - הציר הרוסי

ארה"ב נמצאת בעיצומו של תהליך יציאה מהמזרח התיכון שמתנהל מאז ימי ממשל בוש. לוואקוום הזה נכנסה רוסיה.

נכון להיות 95% מהאורניום שצורכת ארה"ב מגיע מארבעה מקורות חוץ גדולים: קזחסטאן, אפריקה, קנדה ורוסיה. האחרונה מחזקת את מעמדה בכל המרחב, ומשתלטת לאיטה על כל המדינות המספקות אוראניום לארה"ב. האחרונה שבהם היא ניג'ר, שנמצאת בעיצומה של מהפכה צבאית (קצת על האורניום של ניג'ר והשימוש בו ביחסים הבינלאומיים, ראו בכתבה למטה).

מעמדה האזורי של רוסיה נמצא בסימן שאלה במיוחד לנוכח המלחמה באוקראינה, המערב בנה על האוקראינים להשגת הכרעה בחזית הלחימה באוקראינה עד סוף הקיץ, אבל האוקראינים הכזיבו. התוכנית הזאת אינה מתקדמת כצפוי, והרוסים מצליחים להחזיק מעמד בקו הביצורים שלהם למרות החימוש המערבי המאסיבי של אוקראינה.

סיום הלחימה בהסכם הפסקת אש בקווים הנוכחיים, יחזק מאוד את מעמדה של רוסיה בקרב מדינות הציר הסוני. זאת בגלל מנופי ההשפעה/שותפות הרוסיים הקיימים ממילא על איראן ובאזור כולו. 
רם ברנדס  באתר 'כאן': 
ניז'ר: החונטה הצבאית עוצרת אספקת אורניום לצרפת
הגנרלים שתפסו את השלטון מאשימים את צרפת בניסיון להחזיר את השלטון הקודם
[בתמונה: האורניום של ניג'ר. לכתבה המלאה של רם ברנדס באתר 'כאן', לחצו כאן]

מנוף ההשפעה השני: הבחירות בארה"ב

ב 23 לחודש יתחילו הפרימריז הרפובליקאים במילווקי וויסקונסין, שיפתחו את עונת הבחירות האמריקאית. שני דברים גדולים שישפיעו על, וימסגרו את, מערכת הבחירות הזאת יהיו הסיבוכים המשפטיים של טראמפ מחד גיסא; והאשמות בשוחד כלפי הנשיא ג'ו ביידן מאידך גיסא. 

עד עכשיו, התקשורת האמריקאית כמעט ולא עוסקת בהאשמות השוחד כלפי הנשיא, ומה שלא זוכה לכיסוי תקשורתי כמעט ולא קיים. אבל, וועדת הביקורת של הקונגרס אוספת חומר. היא העלתה לא מעט ממנו לאתר הוועדה הרשמי, ומדליפה לרשתות השמרניות יום ביומו. לפי הפרסומים עד היום עולה שמשפחת ביידן קיבלה 40 מיליון דולר ממקורות חוץ.

עם חזרת הקונגרס למושב הסתיו באמצע ספטמבר יגדל זרם הידיעות שקשור להאשמות בשוחד, ואלו ישמשו מסגרת לכלל מעשי הרפובליקנים בשנה הקרובה, תוך חתירה למשפט הדחה. הרשתות המסורתיות כמו MSNBC / CNN / ABC לא יכסו את הנושא בהתחלה, אבל הרשתות החברתיות, ובמיוחד טוויטר והרשת של הנשיא טראמפ בשיתוף של ערוצי הרדיו, ידחפו את הסיפור קדימה ולא יותירו להם ברירה. ערוצי התקשורת המסורתיים יצטרפו ל'חגיגה' עוד לפני סוף השנה. המפלגה הדמוקרטית תנסה לצופף שורות אולם העצמאים וה- Blue color democrats יפנו לזה לא מעט קשב. התהליכים הפנים מפלגתיים בקרב הדמוקרטים יהיו הרבה יותר מעניינים מאלו שיהיו אצל הרפובליקנים.

נחזור לסעודיה. כבר היינו בסרט הזה בעבר, בשנות ממשל טראמפ: האשמות כלפי ביידן בשוחד, יסנדלו את כלל מדיניות ממשל ביידן, ובמיוחד את מדיניות החוץ של הממשל. הפעם בניגוד למשפטי ההדחה שנוהלו נגד טראמפ, יש בסיס להאשמות, כזה שיקשה על הדמוקרטים להתעלם מהן. הסיכוי שהרפובליקנים יתנו הישג כ"כ גדול למדיניות חוץ, לאור משפט ההדחה הצפוי והמהומה הצפויה בעקבותיו במפלגה הדמוקרטית, הוא לא גדול. 
הערכתי היא שהסיכוי שנראה התפתחות כלשהי אל מול הסעודים, קטן מאוד. ראשית בגלל ההליכים האזוריים ובמיוחד לנוכח התהליכים הפנים אמריקאים. 
[בתמונה: האשמות כלפי ביידן בשוחד, יסנדלו את כלל מדיניות ממשל ביידן, ובמיוחד את מדיניות החוץ של הממשל...  התמונה הועלתה לויקימדיה ע"י CZmarlin — Christopher Ziemnowicz, והיא נחלת הכלל]
[בתמונה: האשמות כלפי ביידן בשוחד, יסנדלו את כלל מדיניות ממשל ביידן, ובמיוחד את מדיניות החוץ של הממשל... התמונה הועלתה לויקימדיה ע"י CZmarlin — Christopher Ziemnowicz, והיא נחלת הכלל]

איך זה ישפיע עלינו?

בתנאים האלה, נכון לבנימין נתניהו להמתין. ככל שמצוקת הדמוקרטים תהיה גדולה יותר כך תהיינה האפשרויות שבידו גדולות יותר. 
בינתיים יתמקד נתניהו בזירת הפנים: המחאה גובה ממנו מחירים, שלא שווה לשלם אם אין המשך. לכן להערכתי, הוא ימשיך לקדם ארבעה דברים, בניסיון להגיע להסכמות רחבות ככל האפשר, מבלי לחרוג ממה שכבר הוסכם עליו לכאורה ע"י האופוזיציה: 
  1. שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים
  2. פיצול תפקיד היועמ"ש.
  3. פסקת ההתגברות
  4. חוק גיוס חדש.

דבר נוסף שנתניהו ישקיע בו זמן רב, הוא החייאת חזון הגז האזורי שלו: לצורך כך, הוא מוכן לוותר לסעודים בנושא הגרעיני, בידיעה ברורה שההסכם בין המעצמות לאיראן לא משאיר בידי ישראל ברירה אחרת, אלא לכבד את הרצון הסעודי ולנסות לפקח עליו.

הצעות כמו זו של שר החוץ כהן, על הסכם הגנה דרום קוריאני יידחו על ידי הסעודים. תנאי מקדמי לכל התפתחות בערוץ הסעודי הוא, מילוי אמריקאי של הסכמי סחר הנשק בין הסעודים לממשל טראמפ שהוקפאו. את זה ינסה נתניהו לעזור לסעודים להשיג. זהו הישג מוגבל שאם יתחלף הממשל הדמוקרטי ברפובליקני לאחר הבחירות, ניתן יהיה לייחס אותו, לאחר מכן, לרפובליקנים ולא לביידן.

[בתמונה: איך קיפודים עושים אהבה? לאט. כך גם יקרה עם הנורמליזציה הסעודית... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. המקור: ייצור ידע]
[בתמונה: איך קיפודים עושים אהבה? לאט. כך גם יקרה עם הנורמליזציה הסעודית... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. המקור: ייצור ידע]

[לאוסף המאמרים על סעודיה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *