יחזקאלי ואונגר משיח: האם העובד החדש נקלט והשתלב?

עובד חדש

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי David Martyn Hunt לאתר flickr]

[לקובץ המאמרים על קליטה והשתלבות של עובדים חדשים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 17 בדצמבר 2020

ד"ר פנחס יחזקאלי ואינג' שרית אונגר-משיח הם מומחים לניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis). ושותפים בחברת 'ייצור ידע'.

*  *  *

קליטה והשתלבות של עובדים חדשים היא אחת הסוגיות החשובות בארגונים, קל וחומר עובדי מפתח בארגונים קטנים כארגוני הזנק (סטרט-אפ). בידם להזניק את הארגון כלפי מעלה; אך גם לדרדר אותו לתהום...

מנהל הפיתוח של חברת הזנק קטנה (8 עובדים) - שהיה דמות מרכזית, מובילה ונערצת בארגון עזב - והחברה נקלעה למצוקה. כיוון שלא הצליחה לאתר בעצמה מנהל פיתוח חלופי, נעזרה בשירותיה של חברת השמה, וקיבלה לבסוף, בחששות גדולים - לתקופת ניסיון של שלושה חודשים - את אחד המועמדים, מאלה שהוצעו לה. נקבע כי שכר התיווך בסך 30,000 ש"ח ישולם לחברת ההשמה בתום תקופת הניסיון, במידה והעובד יתקבל.

[להרחבה בנושא ניתוח רשתות ארגוניות, לחצו כאן]

בתום חודשיים וחצי של ניסיון, התלבטויות החברה הקולטת לא קטנו:

  • מצד אחד, לחץ והתחייבויות ללקוחות;
  • מהצד השני, סימנים מעידים על בעיות חברתיות ומקצועיות.

נתבקשנו לחוות דעה, האם כדאי לחברה להסתכן, להמשיך את ההעסקה ולשלם את עלות התיווך, או להעמיק את מצבה המשברי מול הלקוחות, כתוצאה מעזיבה של עובד מפתח שני תוך פרק זמן קצר, והנזק שיתרחש עד שיימצא מחליף, ועד שייכנס לעניינים (בתקווה שיימצא מתאים).

כיוון שלא היינו עם החברה בנקודת הפתיחה, נאלצנו לשחזר את תמונת הרשת שלה על סמך שיחות עם המנכ"ל והאנשים. התקבלה תמונה של ארגון שמערכת היחסים בו הייתה הדוקה:

  • כולם כמעט מחוברים עם כולם;
  • חריג בולט אחד - איש השיווק, שהיה מבודד מן היתר.

בשרטוט רשת - ביומו הראשון בעבודה של מנהל הפיתוח החדש - נראתה החברה כך (הערה: התרשים מציג קשרי עבודה בלבד):

מצב ראשוני - קליטת עובדים...

ניתוח רשתות ארגונית (Organizational Network Analysis) של החברה - כשלושה חודשים מאוחר יותר - הציג לנו את התמונה הבאה:

קליטת עובד מצב סופי

תפקיד מנהל הפיתוח הוא תפקיד מרכזי שמחייב אינטראקציה עם כל הגורמים הפועלים בארגון. על כן, הוא מחויב להפוך מהר ככל האפשר לגורם משמעותי בארגון. זה לא קרה במקרה שלנו:

הסתבר שמנהל הפיתוח החדש לא יצר קשרים עם כל העובדים, למעט עם איש השיווק (הגורם המבודד בארגון) ומתכנת אחד, והוא במידה רבה מבודד מן היתר. המשמעות היא שנוצרה קליקה, שבה המתכנת שחבר למנהל הפיתוח משמש כ"מתווך" ("צוואר בקבוק") בינו לבין היתר (ראו את תרשים הרשת למעלה) (קליקה היא שיתוף פעולה בין קבוצה בארגון שמיועד בעיקרו נגד הקבוצה האחרת ועצם קיומה מהווה סיכון אסטרטגי לארגון. היא הביטוי הרשתי של הפוליטיקה הארגונית).

[להרחבה בנושא 'קליקה', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'צוואר בקבוק', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'רשת', לחצו כאן] [להרחבת המושג: פוליטיקה ארגונית]

לאור זאת, המלצנו למנהל החברה שלא לקבל את העובד, על המחירים האלטרנטיביים שהתחייבו מכך. טענו כי היווצרות של קליקות היא מגמה מדאיגה והרסנית לכל ארגון, קל וחומר לארגון קטן של 8 עובדים, שייקרע בין יריבויות, שיפגעו בעבודה ובסופו של דבר, יעלה הנזק על התועלת. הוספנו שבלי לבדוק את האווירה בארגון, די להתבונן ברשת על מנת להבין שמארגון הרמוני שפעל בשיתוף פעולה כללי כמעט, נוצרו שתי קבוצות עם מאבק מתמיד ביניהן.

נציין עוד שבסופו של יום, הארגון לא קבל את המלצתנו, החליט לשלם את דמי התיווך, והמשיך את ההעסקה של מנהל הפיתוח. העסקה זו נמשכה עוד 10 חודשים, ואז - הגיעו הדברים לידי משבר גדול - תפקודי וחברתי - והוא פוטר.

לקחים

אחד היתרונות מאימוץ טכנולוגיה רשתית בארגונים [ניתוח רשתות ארגוניות (ONA)], הוא היכולת להחזיר לעצמנו מעט מיכולת החיזוי שאבדה לנו במציאות המורכבת והדינמית של ימינו. יכולת זו מבוססת על איתור דפוסים חוזרים ברשתות מורכבות, שמאפשרים חיזוי ברמה גבוהה. מרגע שתכונות המערכת מוכרים לנו, ושמדובר בדפוס קיים, יכולת החיזוי טובה בהתאמה ומדויקת מאוד. סוגיה של קליטת עובד חדש היא אחד המקרים שבהם יכולת החיזוי מוכחת ועובדת!

[להרחבת המושג: חיזוי - ניבוי, לחצו כאן] [להרחבה על 'מורכבות', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'דינאמיות', לחצו כאן]  [להרחבה בנושא: תבניות/דפוסים חוזרים, לחצו כאן]

[לקובץ המאמרים על קליטה והשתלבות של עובדים חדשים, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים בנושא ניתוחי רשת ארגונית ONA, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *