האם צריך לדבר אליהם בגובה העיניים?

אלשייך מדבר גבוה

">[תמונת מסך מתוך סרטון ביו-טיוב: ערוץ הכנסת - מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך: רוצים לשפר את אמון הציבור במשטרה, 9.2.16]

בדיחה חדשה במשטרת ישראל: קצינים ושוטרים צוחקים על המפכ"ל... למה? בגלל שהוא עושה שימוש בביטויים מוזרים: נקודות חמות, מניעת פשיעה מצבית, שיטור גבוה, שיטור נמוך... "אצלנו כל 'הנקודות החמות' כבר התקררו" צחקקה שוטרת אחת... "הוא עוד ילמד לדבר אלינו בגובה העיניים?"... היא צוחקת, אבל לי דווקא בא לבכות!

הומור זה חשוב, אבל, הביטויים הללו הם חלק מתורת השיטור הנלמדת באוניברסיטאות. הקצינים והשוטרים - גם אם למדו - אינם זוכרים, כי התרבות הארגונית מצווה עליהם לשכוח הכל בהגיעם לשטח. "לשטח חוקים משלו"!

לעומתם, המפכ"ל אלשייך למד, בין היתר, לקראת תואר שני מחקרי בקרימינולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, והיה תלמידו המצטיין של חתן ישראל וזוכה פרס שטוקהולם לקרימינולוגיה, פרופ' דויד וייסבורד - אחד הקרימינולוגים הדגולים של תחילת המאה ה- 21. הוא לא רק מכיר את התאוריה היטב, אלא גם שייך לתרבות ארגונית אחרת, שבה - כמו בכל פרופסיה שמכבדת את עצמה - התאוריה היא חלק בלתי נפרד מהעבודה...

הנה לכם תמצית הפרדוקס של יחסי המשטרה עם המפכ"ל שלה: רק אתמול דיברו חברינו ה'כחולים' בסוג של התנשאות על המפכ"ל ה'ירוק' שאינו מבין בעבודת משטרה... שייקח לו זמן לקלוט... נראה שדווקא להם יש עכשיו בעיות קליטה...

מונחים מקצועיים הם הבסיס לכל פרופסיה. הם נלמדים באקדמיה, ומשם עוברים לעובדי השטח ככלי שגור: כך ברפואה, כך בעבודה סוציאלית, כך בשירות בתי הסוהר, אבל לא במשטרה. שם, בכל פעם שהמפכ"ל עושה שימוש בביטוי מקצועי, מתרחשים שני תהליכים מקבילים:

  • אלה שמתביישים שלא הבינו, או שתפקידם מחייב אותם להבין, רצים לחומרים הרלוונטיים ומנסים להבין.
  • אלה שהתרבות הארגונית צבעה את תאיהם האפורים בכחול, הופכים את העניין לבדיחה. הם לועגים לו ובזים לו (מאחורי הגב כמובן), משל הם המקצועיים והוא הבור, שמשתמש במונחים הלא נכונים.

האמנם? לדבר אליהם בגובה העיניים?

אז 'בחורינו המצוינים' רוצים, שאלשיך ידבר אליהם בגובה העיניים. יהאם זו הבעיה של המשטרה? לדבר אליהם בגובה העיניים? האם משפטן, איש אקדמיה העובר לפרקליטות, אמור להתחיל לדבר עם הפרקליטים בגובה העיניים? האם מרצה לרפואה העובד בבית החולים מדבר אחרת שם עם הרופאים והאחיות? האם אנחנו רוצים היום משטרה בגובה העיניים של השוטרים??

חברים, הגיע הזמן להתעורר. מי שלא מכבד את עיסוקו איש לא יכבד אותו! בשלושים השנים האחרונות, לימדתי דורות של שוטרים וקצינים. רובם המכריע התמקדו ברצון להשיג תעודה. רק בודדים התעניינו בחומר עצמו. הגיע הזמן להבין, שמקצוע מחייב גם לימוד תאורטי ויישום שלו בשטח.

פנחס יחזקאלי על אנטי פרופסיונליזם במשטרה

אז קדימה חברי השוטרים. לפתוח את הספרים ולהתחיל ללמוד! לא המפכ"ל צריך לדבר אתכם בגובה העיניים. אתם צריכים להרים את עיניכם אל הציבור, שמצפה מכם למשהו אחר לגמרי ממה שאתם כיום!