פנחס יחזקאלי: פסיכופתים כבני זוג

תקציר: ההשערה הרווחת היא שפסיכופתים נוטים להתחבר לבני זוג 'רגילים'. אולם קיימים מן הסתם גם פסיכופתים הנשואים זו לזה. אמנם לא כל אדם עם תכונות פסיכופתיות עוסק בהתנהגויות מזיקות בתוך נישואים, אך מאפיינים מסוימים יכולים להתבטא וליצור דינאמיקה מורכבת, שעלולה להיות רעילה, בלשון המעטה, בשני המקרים גם יחד.

[בתמונה: פסיכופתים כבני זוג... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]
[בתמונה: פסיכופתים כבני זוג... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]

[לאוסף המאמרים על פסיכופתים ופסיכופתיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות 'אלימות נגד נשים', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי  ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

פסיכופתיה במערכת יחסים זוגית יכולה להיות מאתגרת במיוחד, שכן התכונות הקשורות לפסיכופתיה יכולות להשפיע עמוקות על הרווחה הרגשית והיציבות של בן הזוג.

בהיעדר נתונים ההשערה הרווחת היא שפסיכופתים נוטים בעיקר, להתחבר לבני זוג 'רגילים'. אולם סביר גם להניח, שאנשים עם תכונות פסיכופתיות נמשכים לעתים קרובות זה לזה בגלל מאפיינים משותפים, וקיימים מן הסתם גם פסיכופתים הנשואים זו לזה.

אמנם לא כל אדם עם תכונות פסיכופתיות עוסק בהתנהגויות מזיקות בתוך נישואים, אך מאפיינים מסוימים יכולים להתבטא וליצור דינאמיקה מורכבת, שעלולה להיות רעילה, בלשון המעטה, בשני המקרים גם יחד.

הספרות עוסקת ברובה המכריע במערכות יחסים זוגיות של פסיכופתים 'מהסוג הראשון'.קשר כזה מתואר כ'קשר רעיל', ודאי כאשר הזוגיות מתהדקת והקשר מחייב (אינדיג ואח', ללא תאריך). אבל ההתחלה נתפסת על ידי הקרבן 'בצבעים וורודים'...
[בתמונה: מרבית הפסיכופתים משתמשים בהגנות סדיסטיות - הם מפיקים הנאה, גם אם הנאה מוכחשת, ממראה סבלו של בן/בת הזוג... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי RODNAE Productions לאתר fexels]
[בתמונה: מרבית הפסיכופתים משתמשים בהגנות סדיסטיות - הם מפיקים הנאה, גם אם הנאה מוכחשת, ממראה סבלו של בן/בת הזוג... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי RODNAE Productions לאתר fexels]

תזכורת: פסיכופתיה מהי?

פסיכופתיה או פסיכופטיה היא ההפרעה הנפשית המסוכנת ביותר, משום שפסיכופתים אינם חשים אשמים על מעשיהם (אינדיג ואח', ללא תאריך). המושג פסיכופתיה (psychopath) הוא שילוב של שני מילים: פסיכו (נפש) ופתוס (ייסורים). זוהי הפרעת אישיות מולדת - וגם מושפעת מסביבה - המהווה דרך יוצאת-דופן לעיבוד מידע במוח האנושי. היא בעצם סוג של מחלת נפש; אולם, בעוד 'משוגעים' גמורים לוקים, הן בתפיסת המציאות שלהם והן בהתנהגותם, פסיכופתים ניחנים בתפיסת מציאות ריאלית, אבל התנהגותם סוטה מבחינה חברתית (ויקיפדיה: פסיכופתיה). משמע, "הם יודעים מה זה מצפון, הם יודעים מה נכון ומה לא, אבל מרגישים שלהם זה לא נוגע. זה חל על אחרים. על פשוטי העם. המעשים שלהם נועדו לתקף את זה שיש להם זכויות יתר. שהם שונים. שהם מעבר. לפעמים גם מעבר לחוק" (שני, 2018).

[למאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: '(כמעט) הכל על פסיכופתים', לחצו כאן]

[בתמונה: פסיכופתים אינם מתרגשים... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי 5116225 לאתר flickr]
[בתמונה: פסיכופתים אינם מתרגשים... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0, שהועלתה על ידי 5116225 לאתר pixabay]

התנהגויות רעילות של פסיכופתים כבני זוג:

קסם והונאה:

לפסיכופתים יש לרוב מראה חיצוני מקסים וכריזמטי, שיכול למשוך בתחילה בן זוג. עם זאת, קסם זה עשוי לשמש כדי לתמרן ולהונות, ליצור חזית המסתירה את טבעו האמיתי של בן הזוג הפסיכופתי. בני זוג עלולים למצוא את עצמם נמשכים לקסם בעודם לא מודעים לפוטנציאל המניפולציה, עד שזה מאוחר מידי.

חוסר אמפתיה:

מאפיין מרכזי של פסיכופתיה הוא חוסר אמפתיה עמוק. במערכת יחסים זוגית הדבר עלול לגרום להזנחה רגשית ולחוסר יכולת להתחבר עם בן הזוג ברמה הרגשית. בן הזוג הפסיכופתי עלול להתקשות להבין או להגיב כראוי לצרכים הרגשיים של בן/בת הזוג.

התנהגות מניפולטיבית:

פסיכופתים הם מניפולטורים מיומנים, ותכונה זו יכולה להתרחב גם למערכת היחסים הזוגית. בן הזוג הפסיכופתי עשוי להשתמש בכישורי המניפולטיביים שלו כדי לשלוט ולשלוט במערכת היחסים. מניפולציה עשויה להיות כרוכה בהונאה ובניצול של בן הזוג לרווח אישי. הם יעשו שימוש בחולשות קרבנם, כדי שייקשר אליהם (ישראל היום, 2017)(Gillespie, 2017): לביישן הם יגרמו להרגיש כאיש המעניין בחדר. לסובלים מעודף משקל ומדימוי עצמי ירוד הם ירמו להרגיש יפים, מיוחדים ונחשקים, וכדומה.

כדי לזכות באמון ולחלוב מידע, הם משתפים סיפורים מפורטים על חייהם המוקדמים. המטרה המוסווית – לגרום לקרבן לשתף את אותו המידע על עצמו. זה יכול להיות סיפור על ילדות עשוקה, אקס מתעלל, החלמה מסרטן או כל סיפור אחר שנועד להוציא מקרבנם סימפטיה (ישראל היום, 2017) (Gillespie, 2017). סיפורים אלה, במקרים רבים, אינם נכונים, וחסרים את הפרטים שיאפשרו לקרבן לאמת את הסיפור. המטרה היא לגרום לקרבן להפחית את הגנותיו. הם גם יימנעו מלהציג לפני הקרבן אנשים מעברם. דעתם של האנשים האלה לא בהכרח תהיה טובה עליהם, ולכן הם מרחיקים אותם מקרבנם (ישראל היום, 2017) (Gillespie, 2017).

הם ישתיתו את מערכת היחסים עם הקורבן על טפילות: הקורבן יהיה זה שכמעט תמיד משלם, הפסיכופת יעבור לגור בדירת הקורבן ולא להיפך. הם ישתמשו במכונית הקורבן, ולעתים קרובות, הם ילוו מהקורבן כסף (ישראל היום, 2017) (Gillespie, 2017).

אימפולסיביות ולקיחת סיכונים:

אימפולסיביות, סימן היכר נוסף של פסיכופתיה, יכולה להתבטא בהתנהגות פזיזה בתוך הנישואין. זה עשוי לכלול חוסר אחריות כלכלי, שימוש בסמים או בגידה. חוסר ההתחשבות בהשלכות של פעולות אימפולסיביות עלול ליצור חוסר יציבות בתוך מערכת היחסים.

רידוד רגשי:

פסיכופתים מראים לעתים קרובות מגוון רדוד של רגשות, מה שהופך אתגר עבור בני זוג, לאמוד את רגשותיהם האמיתיים. הם ימעטו להביע רגשות לגבי מצבים שמטלטלים בני אדם רגילים, ולמצבים שגורמים לרוב האנשים לחוות רגשות שליליים, אין את אותה השפעה עליהם. מצבם כאלה מקשים על היכולת לקיים זוגיות יציבה.

דפוסים מחזוריים של אידיאליזציה ופיחות:

חלק מהפסיכופתים עוסקים ב'רכבת הרים' של אידיאליזציה של בני הזוג שלהם מחד גיסא, והפחתת ערכם מאידך גיסא. בתחילה הם ירעיפו על בן הזוג חיבה ותשומת לב, אך מאוחר יותר הם עלולים להפחית מערכו, לבקר וליצור סביבה רגשית סוערת. מעגל זה יכול לתרום לבלבול ולמצוקה רגשית עבור בן הזוג.

ניצול ושליטה:

במקרים קיצוניים, בני זוג פסיכופתים עשויים לעסוק בהתנהגויות נצלניות ושולטות. זה יכול להיות כרוך במניפולציה כלכלית, בידוד בן הזוג מחברים ובני משפחה, והפעלת דומיננטיות כדי למלא את צרכיהם. הם יחבלו במערכות יחסים קיימות של בן הזוג, ויעבדו קשה כדי להרחיק אותו ממשפחה וחברים. הם יגרמו לו להרגיש לא בנוח בחברת אותם אנשים שהרגשתם הכי בטוחים בסביבתם. זאת, כדי שיהיו תלויים ונאמנים רק להם. וגם, כדי למנוע מהקרבן קבלת משוב - היזון חוזר מאחרים על הזוגיות שמצא. הם קנאים, וימנעו באופן פעיל מגע עם בני זוג פוטנציאליים אחרים (ישראל היום, 2017) (Gillespie, 2017) [להרחבה בנושא משוב - היזון חוזר, לחצו כאן].

סוגיות משפטיות ופליליות:

בני זוג פסיכופטים עשויים לעסוק בהתנהגות פלילית או בסוגיות משפטיות המשפיעות על הנישואין. זה יכול לכלול הונאה, גניבה או פעילויות לא חוקיות אחרות, שמקשות מאוד על מערכת היחסים.

[לסקירת ספרו של דויד גילספי, 'לאלף אנשים רעילים': המדע של זיהוי והתמודדות עם פסיכופתים בעבודה ובבית בעיתון, ישראל היום, לחצו כאן]

[בתמונה: כריכת ספרו של דויד גילספי, 'לאלף אנשים רעילים': המדע של זיהוי והתמודדות עם פסיכופתים בעבודה ובבית"]
[בתמונה: כריכת ספרו של דויד גילספי, 'לאלף אנשים רעילים': המדע של זיהוי והתמודדות עם פסיכופתים בעבודה ובבית"]

מה קורה כאשר שני בני הזוג הם פסיכופתים?

אנשים עם תכונות פסיכופתיות נוטים לעתים קרובות להימשך זה לזה בגלל מאפיינים משותפים. עם זאת, שמירה על מערכת יחסים ארוכת טווח בין שני אנשים פסיכופתים יכולה להיות מאתגרת, שכן היעדר קשר רגשי ונוכחות של התנהגויות מניפולטיביות עשויות לתרום לקונפליקטים תכופים ולחוסר יציבות.
במערכות יחסים שבהן שני בני הזוג מציגים תכונות פסיכופתיות, הדינאמיקה יכולה להיות סוערת ביותר, מאופיינת במניפולציה, חוסר אמפתיה ומאבק כוחות (היא יכולה גם להיות שונה!).

להלן מספר היבטים כלליים שכדאי לקחת בחשבון:

מניפולציה הדדית: שני בני הזוג, בעלי נטיות מניפולטיביות, עשויים לעסוק במשחקי כוח מתמשך בתוך מערכת היחסים. היעדר אמפתיה אמיתית יכול לתרום לחוסר חיבור רגשי, ואינטראקציות עשויות להיות מונעות בעיקר מרווח אישי.

התנהגות תחרותית: האופי התחרותי של הפסיכופתיה יכול להוביל לתחרות מתמדת על שליטה ודומיננטיות בתוך מערכת היחסים. כל אחד מבני הזוג עשוי לחפש לנצל את האחר לטובתו האישית, וכתוצאה מכך מאבק כוח רעיל.

תמרון הדדי: שני בני הזוג עשויים לעסוק בהתנהגויות מרמה, וליצור סביבה של חוסר אמון הדדי. מערכת היחסים עשויה להתאפיין במעגל של מניפולציות, בגידה והונאה, כאשר כל אחד מבני הזוג מבקש לתמרן את השני.

אימפולסיביות ולקיחת סיכונים: האימפולסיביות הקשורה לפסיכופתיה יכולה להתבטא בהתנהגויות מסוכנות עבור שני בני הזוג. אימפולסיביות משותפת עלולה להוביל לחוסר אחריות כלכלית, לשימוש בסמים או למעורבות בפעילויות לא חוקיות.

היעדר קשר רגשי: מערכת יחסים בין שני אנשים עם תכונות פסיכופתיות עשויות להיות חסרות קשר רגשי אמיתי. כתוצאה מכך, האינטראקציות ביניהם עלולות לשאת אופי שטחי.

[בתמונה: אנשים עם תכונות פסיכופתיות נוטים לעתים קרובות להימשך זה לזה בגלל מאפיינים משותפים. התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]
[בתמונה: אנשים עם תכונות פסיכופתיות נוטים לעתים קרובות להימשך זה לזה בגלל מאפיינים משותפים. התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]

[לאוסף המאמרים על פסיכופתים ופסיכופתיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות 'אלימות נגד נשים', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *