פנחס יחזקאלי: למה האמריקנים מתייחסים אלינו בבוז, ולאיראנים בכבוד?

תקציר: ב- 16 במרץ 2024 - מיד אחרי שהאמריקנים ויתרו לאיראנים על סנקציות בסך 10 מיליארד $ - ביזה הסנטור צ'אק שומר את ישראל בכלל ואת ראש ממשלתה בפרט, בראש חוצות. למה? בשביל זה צריך קצת חשיבה מערכתית: בעולם של מערכות מורכבות, מתייחסים לכל אחד לפי מידת העוצמה שלו. ב- 15 השנים האחרונות, החלשנו את עצמנו, ממעצמה אזורית חזקה למדינה גרורה. התוצאות בהתאמה!

[בתמונה: מסתבר שלא רק הערבים. גם האמריקנים בזים לחלש, שלא מכבד את עצמו!  התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: מסתבר שלא רק הערבים. גם האמריקנים בזים לחלש, שלא מכבד את עצמו! התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

[לאוסף, המאמרים בנושא מלחמת שמחת תורה 2023 – 'מבצע חרבות ברזל', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חשיבה מערכתית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'מאבק העוצמה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

ב- 16 במרץ 2024 - מיד אחרי שהאמריקנים ויתרו לאיראנים על סנקציות בסך 10 מיליארד $ - ביזה הסנטור צ'אק שומר את ישראל בכלל ואת ראש ממשלתה בפרט, בראש חוצות:

בנאומו בפני הסנאט כינה שומר את המלחמה בעזה "מלחמת נתניהו", השווה בין ישראל לחמאס וקרא לבחירות חדשות בישראל כדי להפיל את ראש הממשלה, "שאינו כשיר יותר למשול" (אורן, 2024):

"... אם הקואליציה הנוכחית של ראש הממשלה נתניהו תישאר בשלטון אחרי שהמלחמה תתחיל להירגע, ותמשיך לנקוט במדיניות מסוכנת ומתסיסה, שבוחנות את התקנים הקיימים בארה"ב לסיוע, אז לארה"ב לא תהיה ברירה אלא לשחק תפקיד פעיל יותר בעיצוב המדיניות הישראלית, באמצעות שימוש במינוף שלנו כדי לשנות את המסלול הקיים. ראש הממשלה נתניהו איבד את דרכו. בכך שאפשר להישרדותו הפוליטית לקחת תקדים, על חשבון טובתה של ישראל".

דבריו של שומר הגיעו בעקבות שבועות שבהם פקידים אמריקנים בכירים, כולל הנשיא עצמו, האשימו שוב ושוב את ישראל בהריגת אזרחים פלשתינים רבים מדי, בהפצצתם ללא הבחנה ובהרעבתם בכוונה. סגנית הנשיא קמאלה האריס הזהירה שהבית הלבן מבחין בין עם ישראל לממשלתו, ובכך רמזה שראשה אינו לגיטימי. הנשיא ג'ו ביידן אף הזהיר את ישראל כי תקיפת רפיח תחצה קו אדום ועלולה להביא לצמצום אספקה צבאית אמריקנית לישראל (אורן, 2024).

הנשיא ביידן לא הסתייג מנאומו של שומר אלא גיבה אותו. ע"פ רשת ABC, ארה"ב גם מעכבת את משלוחי הסיוע הצבאי...

מייקל אורן ב'ישראל היום': ככל שנהיה תלויים בממשל האמריקני, כך הוא יתערב לנו יותר
בנאומו האחרון בפני הסנאט כינה מנהיג הרוב הדמוקרטי של הסנאט השווה בין ישראל לחמאס וקרא לבחירות חדשות בישראל • פקידים אמריקנים מרשים לעצמם להתייחס אלינו כאל המדינה ה-51 שלהם • עם זאת, כל עוד נהיה תלויים באמריקה, המחאות שלנו נגד היחס מצידם יהיו חסרות טעם...
[למאמר המלא של מייקל אורן ב'ישראל היום', לחצו כאן]

אבל למה? בשביל זה צריך קצת חשיבה מערכתית...

המערכת הבינלאומית, כמונו, היא מערכת מורכבת (כך גם התא המשפחתי שלנו, השכונה שבה אנו גרים, מקום עבודתנו, עירנו, מדינתנו וכדומה). למרות זאת, אנחנו מתעקשים שלא להכיר את חוקי המערכות המורכבות... חשיבה מערכתית - היכולת לנתח ולקבל החלטות, על פי חוקי המערכות המורכבות ולא בניגוד להם.

מה שמניע מערכת מורכבת הוא מאבק העוצמה (power struggle) בתוכה: עוצמה, מוגדרת כיכולת של גורם במערכת מורכבת לגרום לאחרים לעשות את רצונו, גם אם זה נגד רצונם וגם אם זה מנוגד לאינטרסים שלהם.

בעולם של מערכות מורכבות, מתייחסים לכל אחד לפי מידת העוצמה שלו. מעמדו של גורם במערכת נקבע על פי 'סולם העוצמה' או 'סולם הסטטוס'. הדחף הבסיסי של מרכיבים עוצמתיים במערכת הוא למקסם את עוצמתם מחד גיסא; ולמנוע עוצמה מיריביהם מאידך גיסא.

[בתמונה: מסתבר שלא רק הערבים. גם האמריקנים בזים לחלש, שלא מכבד את עצמו! התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: מסתבר שלא רק הערבים. גם האמריקנים בזים לחלש, שלא מכבד את עצמו! התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

ב- 15 השנים האחרונות, החלשנו את עצמנו, ממעצמה אזורית חזקה למדינה גרורה

הקטנו מאוד את צבאנו וסרסנו אותו ממערך לוגיסטי שמאפשר להעביר מלחמה לשטח היריב (זה אפשרי בעזה בגלל גודלה), ללא סד"כ לוחם ליותר מזירה וחצי, וללא יכולת לתספק באופן עצמאי את הכוחות הלוחמים:
  • ניוונו את חיל היבשה, שבלעדיו אין תקיפה, ושעבדנו את תקציב הביטחון לחיל האוויר.
  • העברנו את כל ייצור התחמושת - מכדורי הרובה, ועד כיפת ברזל - לארצות הברית (תוך ביטול קווי יצור ואבדן ידע רב ואנשים מקצועיים).
  • עיקרנו את המערך הלוגיסטי וניוונו הימ"חים דרך פיטורי אנשי הקבע שדאגו לתחזוקם.
  • לא הכנו באופן מופגן את העורף למלחמה, למרות כל האזהרות.
  • לא הקמנו חיל טילים התקפי מחוץ לחיל האוויר.
  • החילות שבהם הושקע כל הכסף - חיל האוויר וחיל המודיעין - הפכו לקינים של מרי נגד שלטון נבחר.
  • ביזינו את מנהיגינו בחו"ל.
  • התראיינו בכלי תקשורת בינלאומיים והתגאינו בסרבנות.
  • שכחנו את עברנו, ואת מחירה של המשלחת מבני העם, שבאה לבקש מהגנרל הרומאי פומפיוס שיסייע להוריד מהשלטון את המשפחה החשמונאית כולה, ששחיתותה ומאבקי הכוח שלה נמאסו עליהם. פומפיוס תפס כמובן בשתי ידיו את ההזדמנות להשתלט על הממלכה היהודית בעצמו, במחיר 12,000 הרוגים ושלושה חודשי מצור (זה מזכיר לכם משהו?).  
  • גם היום דואגים פוליטיקאים ו'לשעברים' לספר לאמריקנים, שאם רק לחצו עוד קצת, נתניהו יפול, ומרוצים כשהאמריקנים מזלזלים בו, כאילו הוא ראש מדינה אחרת וכאילו הזלזול בו איננו זלזול בנו כולנו.

מסתבר שלא רק הערבים. גם האמריקנים בזים לחלש, בטח לכזה, שלא מכבד את עצמו!

  • זכרו איך ערב מלחמת ששת הימים הטילו עלינו אמברגו, אבל מיד אחרי הניצחון, התחלנו לקבל סיוע בשפע...
  • ראו איך כולם השקיעו באוקראינה, וכשהתחילה להפסיד התחיל גם השיח על הפסקת הסיוע...

השגריר לשעבר, מייקל אורן (ראו את המאמר למעלה) הייטיב לתאר זאת: ... "מנקודת המבט של ישראל, זה לא ממש משנה אם הביקורת מגיעה משומר או ממזכיר המדינה בלינקן. מה שחשוב הוא שפקידים אמריקנים מרגישים שזכותם להתייחס אלינו כאל המדינה ה־51, או גרוע מכך - כמו אל ילד. מערכת היחסים הזו תימשך כל עוד ישראל תישאר תלויה בסיוע אמריקני... מה ששומר באמת אמר היה: המדינה שלי נותנת לישראל מיליארדי דולרים בסיוע, ולכן אני יכול לזלזל בדמוקרטיה שלכם ולהפר את ריבונותכם. בעצם, הסנאטור שומר אומר 'אתם שייכים לי'... הישראלים צודקים במחאה על הזלזול של שומר בעצמאותנו, אך המחאות שלנו יישארו חלשות כל עוד העצמאות שלנו תישאר תלויה באמריקה" (אורן, 2024).

[בתמונה: "ראש הממשלה נתניהו איבד את דרכו" - הסנטור צ'אק שומר חובט בנתניהו, ובנו... מדוע? התמונה היא צילום מסך]
[בתמונה: "ראש הממשלה נתניהו איבד את דרכו" - הסנטור צ'אק שומר חובט בנתניהו, ובנו... מדוע? התמונה היא צילום מסך]

חלק מהבוז הזה בא לידי ביטוי, כשהממשל חיסלה את תעשיית הסייבר ההתקפי הישראלי כליל, ללא פיצוי

תעשייה זו - שנבנתה כאן במשך יותר מעשור, תרמה באופן ישיר לביטחון הלאומי של ישראל ולקופת האוצר. ישראל הייתה המתחרה הגדולה ביותר של חברות אמריקאיות בתחום הסייבר ההתקפי בעולם, המגלגל, לפי הערכות, כ-12 מיליארדי דולרים בשנה. 

אם בעבר, נאלצה ארה"ב לשלם תמורת חיסול התחרות בפרשת ייצור מטוס הלביא, ואפשרה לישראל בתמורה, להמיר כ-600 מיליון דולר מהסיוע הביטחוני השנתי לשקלים, לצורכי רכישה מן התעשייה הישראלית (סעיף שבוטל ב- 2016, תמורת הגדלת הסיוע הדולארי), הרי שהפעם חוסלה תעשייה זו פשוט ע"י הטלת סנקציות על החברות ו'בליעת' המומחים והידע לעצמה.

וישראל כיצד הגיבה? בדממה!

[להרחבה על השמדת תעשיית הסייבר ההתקפי של ישראל ע"י הממשל האמריקני באתר ישראל דיפנס, לחצו כאן]

עמי רוחקס דומבה ב'ישראל דיפנס': פרשנות | ארה״ב ״הרגה״ את הסייבר ההתקפי בישראל - בירושלים דממה 
תעשייה שנבנתה כאן במשך עשור או יותר, שתורמת באופן ישיר לביטחון הלאומי של ישראל ולקופת האוצר, חודלת מלהתקיים בגלל הבית הלבן
[לכתבה המלאה של עמי רוחקס דומבה ב'ישראל דיפנס', לחצו כאן]

[לאוסף, המאמרים בנושא מלחמת שמחת תורה 2023 – 'מבצע חרבות ברזל', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חשיבה מערכתית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'מאבק העוצמה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

7 thoughts on “פנחס יחזקאלי: למה האמריקנים מתייחסים אלינו בבוז, ולאיראנים בכבוד?

  1. Pingback: הכול על מאבק העוצמה באתר 'ייצור ידע' | ייצור ידע

  2. Pingback: עולם מבוזר [ג] – י.ד.

  3. צריך להגדיר פרויקט לאומי ענקי של חיסול התלות בחו"ל בנושאים הקשורים לבטחון הלאומי שלנו, ככה שנצליח להשלים מלחמות ולהמשיך לשמור על רמת תפקודיות סבירה גם אם יחליטו לעשות עלינו אמברגו.
    זה ייקח שני עשורים אבל זה שווה.
    ברור שאף פעם לא נוריד את התלות לרמת משק אוטרקי, זה לא אפשרי, אבל אפשר להוריד מאד את התלות ברכיבים משמעותיים, ככה שהמחיר שנשלם במקרה אמברגו יהיה קטן יחסית ולא דרמטי.
    ברגע שנגיע לאי תלות כזו – כל היחס אלינו ישתנה, בכל העולם.

    כמוכן עלינו לנסות לרכוש יכולות, חומרים ואמצעים שחשובים לעולם (ארה"ב, אירופה) כך שיהיו משקל נגד להטלת אמברגו ועיצומים עלינו. קצת קשה לחשוב שאנחנו נהיה מול כל העולם, אבל ברגע שיהיו לנו היכולות הללו יקשה עליהם יותר לשחק איתנו. הם יבינו שלא משתלם להם.
    כרגע זה נראה הזוי, אבל זה לא בלתי אפשרי.

  4. בס"ד
    מצבנו חמור מאד ולצערי זה כבר לא משנה מי אשם
    למרות שהאשמים נמצאים במפה השמאלית
    רק נשאר לנו לבטוח במי שיכול לעזור לנו

  5. Pingback: 'עוצמה' והשלכותיה באתר ייצור ידע | ייצור ידע

  6. Pingback: ניהול מורכבות / חשיבה מערכתית באתר ייצור ידע | ייצור ידע

  7. Pingback: מלחמת שמחת תורה 2023 – 'חרבות ברזל' באתר ייצור ידע | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *