פנחס יחזקאלי: בגידת האינטלקטואלים – דוגמאות

תקציר: 'בגידת האינטלקטואלים' ("La Trahison des Clercs") הוא שם נרדף לאלה שנטשו את יושרתם האינטלקטואלית ואת עקרונות המוסר, לטובת אינטרסים מעמדיים ושיקולי עוצמה. פרופ' ניל פרגוסון מאוניברסיטת הארווארד שהוגדר כאחד האינטלקטואלים המשפיעים של זמננו, היטיב להגדיר את הבעיה: "הנזק נעשה, ברגע שפרופסור לוקח על עצמו את תפקיד הפעיל הפוליטי. אז, נחצה הגבול שבין מדע לפוליטיקה!". זה מה שקורה, למשל, בבתי הספר ובאוניברסיטאות בעולם המערבי, וגם בישראל. במקום ללמד איך לחשוב, מלמדים מה לחשוב!

[בתמונה: בגידת האינטלקטואלים... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: בגידת האינטלקטואלים... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

'בגידת האינטלקטואלים' ("La Trahison des Clercs") הוא מושג שנטבע ב- 1927 על ידי הפילוסוף הצרפתי ז'יליֶן בֶּנדָה (1956-1867), ביצירתו המכוננת הנושאת שם זה: "La Trahison des Clercs" (הספר ראה אור בתרגום עברי, לאחרונה בשנת 2020. ראו תמונת כריכה למטה). מאז, הוא משמש שם נרדף לאלה שנטשו את יושרתם האינטלקטואלית ואת עקרונות המוסר, לטובת אינטרסים מעמדיים ושיקולי עוצמה.

פרופ' ניל פרגוסון מאוניברסיטת הארווארד שהוגדר כאחד האינטלקטואלים המשפיעים של זמננו, היטיב להגדיר את הבעיה: "הנזק נעשה, ברגע שפרופסור לוקח על עצמו את תפקיד הפעיל הפוליטי. אז, נחצה הגבול שבין מדע לפוליטיקה!". זה בדיוק מה שקורה באוניברסיטאות בעולם המערבי וגם בישראל, אפילו בתיכונים. במקום ללמד איך לחשוב, מלמדים מה לחשוב!

בדף זה אביא דוגמאות לתופעה. אתם מוזמנים להוסיף עליהם עוד.

[בתמונה: כריכת הגרסה העברית של הספר 'בגידת האינטלקטואלים' לז'ילין בנדה, שראה אור ב- 2020 בהוצאת כרמל. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בתמונה: כריכת הגרסה העברית של הספר 'בגידת האינטלקטואלים' לז'ילין בנדה, שראה אור ב- 2020 בהוצאת כרמל. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

מאי 2024: אוניברסיטאות יש גם אצלנו, לא רק בארה"ב ובמערב אירופה

גם היום, אחרי טבח ה- 7 באוקטובר 2023, נשיא אוניברסיטת ת"א לא למד כלום ואין לו גם שכל להצטער, והוא תומך "בזכותם הבסיסית" של תומכי הנכבה. למה? הוא חושב שיקבל על כך נקודות במערב? דומה שההשכלה הגבוהה בישראל אינה זקוקה לקברנים... היא חופרת את קיברה לעצמה, במו ידיה!

תמר טרבלסי חדד ב- YNET: נשיא אוני' ת"א תומך בבקשת סטודנטים להפגין לציון יום הנכבה: "זכות בסיסית"
לאחר שהמשטרה אסרה לקיים את העצרת עקב חשש לשלום הציבור, סטודנטים מתא חד"ש פנו לבג"צ, ונשיא האוניברסיטה כתב למפקד מחוז ת"א: "חשוב לשמור על ערכי הדמוקרטיה, במיוחד בעת במלחמה". "אם תרצו" הודיעו שיפגינו במקביל: "מביש שהנשיא תומך בקיום טקס כזה. כאן לא אוניברסיטת קולומביה, לא נשתוק"
[לכתבה המלאה של תמר טרבלסי חדד ב- YNET, לחצו כאן]

אפריל 2024: הצורך העצוב שלנו לאמץ לליבנו את הגרוע בשונאינו...

בעת ש- 133 ישראלים עוברים התעללות קשה בעזה וגורלם אינו ידוע, הגיעו ב- 20 באפריל 2024 אנשי 'הוועד נגד עינויים' לכניסה לשדה תימן שליד באר שבע, בו כלואים מאות ממחבלי הנוח'בה - והפגינו בטענה כי המקום הינו מתקו עינויים... מדובר במתקן כלואים מחבלים שהשתתפו בטבח בנגב, בהם כאלה שתועדו מתעללים בקורבנותיהם באופן לא יתואר... (בלר, 2024).

את הערבים שבחברי הוועד אני מבין. הם מפעילים בהצלחה 'אידיוטים שימושיים'... עבור היהודים שבמפגינים אני עצוב... בסוג של נאיביות הרת אסון הם מאמצים את העקרב אל ליבם לחממו בחום גופם. שהרי, אותם הוא לא יעקוץ... הם הרי מצילים את חייו, לא?
[בכרזה: לאמץ לליבנו את הגרוע בשונאינו... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. המקור: ייצור ידע]
[בכרזה: לאמץ לליבנו את הגרוע בשונאינו... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing. המקור: ייצור ידע]

אפריל 2024: ד"ר ענת מטר נפרדת מחבר

מה ההבדל בין המחבל ואליד דקה, רוצח החייל משה תמם, למחבלי הנוח'בה? בטח לא במעשיו. דקה ואחרים חטפו את תמם והתעללו בו יומיים רצופים לפני שהומת, באותה אכזריות, אותה ראינו ב- 7 באוקטובר בעוטף. ההבדל הגדול ביניהם הוא שלדקה יש חברים יהודים.

בזכות החברים הללו הוא זכה בקציבת עונשו מהנשיא לשעבר, שמעון פרס (למה??) ואם לא היה מת ונאסף אל בתולותיו באפריל 2024 מסרטן, היה משתחרר בעוד שנה, וזוכה לקבלת פנים של מלך במגזר, שהשתוקק לשובו...

אבל היו עוד כמה משתוקקים שמתאבלים עליו מרה. חבריו היהודים. ד"ר ענת מטר, מרצה באוניברסיטת ת"א, ספדה למחבל שמת בכלא בגיל 62: "היה שלום חבר יקר ואהוב. היית ותהיה מקור השראה אינסופי. הלב איתכן, סנאא ומילאד. עם אסעד וכל המשפחה. בפוסטים אחרים כינתה אותו "האינטלקטואל, החבר, אציל הנפש", וכתבה כי "העם הפלסטיני כולו איבד היום אחד מבניו המעולים ביותר".

טרבלסי וקוטב ב- YNET: מרצה בת"א ספדה למחבל וליד דקה: "מקור השראה". הסטודנטים זעמו: "מרתיח, לפטר אותה"
ד"ר ענת מטר, מרצה באוניברסיטת ת"א, ספדה למחבל שמת בכלא בגיל 62: "מבניו המעולים של העם הפלסטיני". הסטודנטים יפגינו בדרישה לפיטוריה, אחת מהם הביעה חשש לביטחונה: "במקום שאמור להיות נאור יש מי שתומך בגלוי ברוצח". האוניברסיטה: "מוקיעים את דבריה, הם ייבחנו לפי המדיניות בעניין חופש הביטוי". פרסום ראשון: המשטרה בוחנת פתיחת חקירה בחשד לתמיכה בטרור
[לכתבה המלאה של טרבלסי וקוטב ב- YNET, לחצו כאן]

אפריל 2024: השחקנית עינת ויצמן נפרדת מאותו חבר

מעריצה אחרת של המחבר - הרוצח בעינויים - ואליד דקה (ראו למעלה) היא השחקנית, עינת ויצמן, שתנחשו מה היא טוענת שלמדה מהאיש שהתווה את הכיוון לנוח'בות? אנושיות...

לראות ולהתפלץ!

קרמר יבלינוביץ ב'סרוגים': השחקנית סופדת למחבל וליד דקה: "לימד אותי מהי אנושיות"
אחרי שמרצה מאוניברסיטת תל אביב ספדה למחבל וליד דקה שעינה ורצח את החייל משה תמם, גם השחקנית עינת ויצמן פרסמה פוסט פרידה מהמחבל שמת השבוע בכלא
[למאמר המלא של קרמר יבלינוביץ ב'סרוגים', לחצו כאן]

מרץ 2024: במי תומך הסגל האקדמי?

באמצע מרץ 2024 בעקבות סערה ציבורית, השעתה האוניברסיטה העברית (למספר ימים...) את פרופ' נדירה שלהוב־קיבורקיאן, שאמרה שישראל מבצעת רצח עם ברצועה, והטילה ספק בכך שנעשו פגיעות מיניות במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. מפרופ' קיבורקיאן אין לי דרישות. היא מגדירה עצמה כארמנית-פלסטינית, וזו המוסיקה שמייצרים 'החברים היקרים' הללו בימים אלה.

הבעיה נעוצה בהנהלת האוניברסיטה העברית שמוכנה להעסיק ולהעניק קביעות למרצים בעלי דיעות כאלה, ולהפוך את התלמידים היהודים לבני ערובה בידיהם. יתרה מכך, כמו במערכת הביטחון, האנשים הללו מגיעים לעמדות כוח, 'משכפלים את עצמם, ו'כובשים' פקולטות שלמות באוניברסיטאות.

ראינו חלק מהשלכות המצב הזה, כש- 90 אנשי סגל וחוקרים מהאוניברסיטה העברית - בהנהגת פרופ' ברק מדינה, רקטור האוניברסיטה העברית לשעבר - שלחו מכתב לראשי המוסד האקדמי, בו קראו להם לבטל את השעייתה מהוראה של פרופ' נאדירה שלהוב-קיבורקיאן. לדבריהם, ההחלטה להשעות את הפרופ' שהכחישה את מעשי הזוועה היא בעייתית בשלושה היבטים:

  1. לפי התקנון, "אין להנהלת האוניברסיטה, ובכלל זה הנשיא והרקטור או הדיקנים, סמכות להטיל סנקציות על חברי סגל, ובכלל זה להורות על השעיה זמנית של חברת סגל".
  2. "מבחינה מהותית, אנו סבורים שאין בדברים שאמרה פרופ' שלהוב-קיבורקיאן בראיון משום הסתה לאלימות, לטרור או לגזענות, ואין נשקפת מהם כל סכנה".
  3. "מותר להביע הזדהות עם סבלם של אנשים חפים מפשע שהם או יקיריהם נפגעו, ישראלים, פלסטינים או אחרים ומותר לקרוא לממשלה לצמצם ככל האפשר פגיעה בחיי אדם חפים מפשע".
ישי אלמקייאס ב'מקור ראשון': 90 אנשי סגל תומכים במרצה שהאשימה את ישראל ברצח עם
פרופ' נאדירה שלהוב-קיבורקיאן הושעתה מאוניברסיטה העברית בעקבות התבטאויות מקוממות, כולל האשמת צה"ל ברצח עם. אנשי הסגל: "אין בדבריה הסתה או גזענות"
[למאמר המלא של ישי אלמקייאס ב'מקור ראשון', לחצו כאן]

מרץ 2024: 'ביחד ננצח' איננו סלוגן מכיל"...

פרופ' יולי תמיר, נשיאת המכללה ושרת החינוך לשעבר: "עכשיו, כשכולם כתבו 'ננצח ביחד', הבנו שעבור החברים שלנו בקולג' זה לא סלוגן מכיל, אז שינינו את זה לאחר, שאומר: 'נצא מזה ביחד'"...

בהמשך לקו המחשבה הזה, אולי נכון לבטל את יום הזיכרון... למה לפגוע ברגשות?
האם תמיר למדה את שפתם של "חבריה מהקולג'"? האם היא מכירה את תרבותם? האם היא מודעת לכלל הבסיסי בה, לפיו, מי שלא שומר, בראש ובראשונה, על כבודו, לא ראוי לכבוד?
[בתמונה: פרופ' יולי תמיר, נשיאת המכללה ושרת החינוך לשעבר: "עכשיו, כשכולם כתבו 'ננצח ביחד', הבנו שעבור החברים שלנו בקולג' זה לא סלוגן מכיל, אז שינינו את זה לאחר, שאומר: 'נצא מזה ביחד'"...

מרץ 2024: "תעשיית ההיסטוריה" של פרופ' שמואל פיינר

פרופ' שמואל פיינר, יו"ר 'החברה ההיסטורית הישראלית' מלמד אותנו על ההיסטוריה הקרובה: "אי אפשר לנתק את ה- 7 באוקטובר מהמהפכה המשפטית"...

אני רק שאלה: ומתופעת הסרבנות - שפוררה את ארגוני הביטחון וגרמה להם לעסוק בפוליטיקה במקום בביטחון - אפשר לנתק? כהיסטוריון, הפרופסור שלנו יכול היה להאזין למחבלי חמאס עצמם ולמה שהם מספרים. אבל הוא עסוק במה שמכונה "יצירת ההיסטוריה".

אסביר בסיפור: בין מפקד ההגנה, אליהו גולומב, למפקד לח"י, נתן ילין מור התגלע ויכוח על מלחמת המחתרות. כשהגיע הדיון הלוהט למקום סתום, וילין מור אמר: "ההיסטוריה תשפוט בינינו", השיב גולומב: "אני כבר יכול לומר לך מה תשפוט ההיסטוריה, כי אנחנו אלה שכותבים אותה"... 
[בתמונה: פרופ' שמואל פיינר, יו"ר 'החברה ההיסטורית הישראלית' מלמד אותנו על ההיסטוריה הקרובה: "אי אפשר לנתק את ה- 7 באוקטובר מהמהפכה המשפטית"... התמונה היא צילום מסך]
[בתמונה: פרופ' שמואל פיינר, יו"ר 'החברה ההיסטורית הישראלית' מלמד אותנו על ההיסטוריה הקרובה: "אי אפשר לנתק את ה- 7 באוקטובר מהמהפכה המשפטית"... התמונה היא צילום מסך]

פברואר 2024: למה תקף חמאס?

תראו מה סטודנט מתוסכל שלח לתקשורת: מרצה מלמד את תלמידיו בפברואר 2024, שחמאס תקף ב- 7 באוקטובר משתי סיבות: "המהפכה המשפטית" והעברת כוחות צה"ל מהדרום.

זה אוניברסיטה??? זה מה שמלמדים בה? זה מה שנבחנים עליו?

בשביל העליבות האקדמית הזו, אנחנו משלמים ושולחים את ילדינו לעשות תואר אקדמי? 
נשאר רק לצטט את ההיסטוריון, פרופ' ניל פרגוסון מאוניברסיטת הארוורד: "ברגע שפרופסור לוקח על עצמו את תפקיד הפעיל הפוליטי, נחצה הגבול שבין מדע לפוליטיקה. הנזק בהתאמה!
[תראו מה סטודנט מתוסכל שלח לתקשורת... התמונה היא צילום מסך]

ינואר 2024: מנהל גימנסיה הרצליה מנסה למנוע הנחת תפילין ופורצת מהומה...

ב- 9 בינואר 2024, תועד מנהל גימנסיה הרצליה, זאב דגני, כשהוא מונע מתלמיד להניח תפילין, וחולל מהומה. הוא הטיח ברב זלמן הרטמן, חסיד חב"ד שרצה להניח לאחד הנערים תפילין, "אתה עושה פה מעשה, אתה ממריד תלמידים". יום לאחר מכן הפגינו תלמידים בכניסה לתיכון נגד המנהל. למקום הגיעו חבר הכנסת אלמוג כהן והזמר קובי פרץ, להניח תפילין עם התלמידים.

איציק ברנדויין בערוץ 7: גימנסיה הרצליה בתל אביב: תלמידים מוחים נגד המנהל שמנע הנחת תפילין
ח"כ אלמוג כהן הגיע לחזק את תלמידי גימנסיה הרצליה בתל אביב שמוחים נגד המנהל ד"ר זאב דגני שתועד אתמול מונע מתלמיד להניח תפילין. הזמר קובי פרץ הצטרף למחאה מול הגימנסיה בתל אביב.
[למאמר המלא של איציק ברנדויין בערוץ 7, לחצו כאן]

דצמבר 2023: מישהו הזיז את הגבינה של מנהלי התיכונים בצפון ת"א

מהומה פרצה בתיכון עירוני י"ד בצפון תל-אביב אחרי הפגנה שקיימו התלמידים בעקבות פוסטים ששיתפה המנהלת יעל איילון נגד התנהלות צה"ל. התלמידים אף טוענים כי אחד מהם הותקף על ידי מנהל החטיבה העליונה. איילון שיתפה מאמר עם תמונה של ההרס בעזה והכיתוב: "לא מראים לנו את ההשלכות של פעולות צה"ל בעזה, אבל אנחנו חייבים לדעת מה נעשה בשמנו". השיתוף אגב נמחק מאז מהעמוד שלה.

עד אוקטובר 2023, חוו חלק ממנהלי התיכונים של צפון ת"א, שנת מחאה טובה, שבה נשאו באתגר של הכנת דור חדש של אליטיסטים צעירים, ע"פ המתווה הפוסט ציוני שנראה אז ורוד ומאתגר. שהרי, מה מעורר ומתריס יותר, בעיני הנוער בעידן של מחאה, מסרבנות גיוס פוטנציאלית ומהתייצבות נגד הדת ונציגיה?

אבל אז השתנתה המציאות ברגע, ובעיני הנוער נראו פתאום, התעטפות בדגל הלאום והנחת התפילין אטרקטיביים הרבה יותר, להתרסה מול אויב אכזר במלחמת דת.

חלק מהמנהלים חיים עוד במציאות הקודמת. הם עוד לא הבינו ש'הזיזו להם את הגבינה', ופותחים פער רלוונטיות גדל והולך מול ציבור תלמידיהם שהשתנה. האם הם יצליחו להסתגל, לפני שיגברו הקולות המבקשים להחליפם?
טרבלסי-חדד וצ'כנובר ב- YNET: מהומה בהפגנה נגד מנהלת תיכון בת"א שיצאה נגד ההרס בעזה: תלמיד טוען שהותקף
הפגנה שארגנו תלמידי תיכון עירוני י"ד נגד המנהלת ששיתפה בפייסבוק מאמר על ההרס בעזה, התלהטה. משרד החינוך: "עניינה של המנהלת נמצא בבירור בעירייה. כעס התלמידים מובן, אך יש להימנע מכל פעילות אלימה".
[למאמר המלא של טרבלסי-חדד וצ'כנובר ב- YNET, לחצו כאן]

ספטמבר 2023: דגני מתפטר? או שלא...

הגימנסיה העברית הרצליה עשתה כברת דרך ארוכה מימי ד"ר ברוך בן יהודה וד"ר כרמי יוגב, ועד ד"ר זאב דגני... ב- 3 בספטמבר 2023, הודיע מנהל הגימנסיה הרצליה, זאב דגני, על התפטרותו מתפקידו בעקבות ביטול אירוע של הצהרת בני נוער על סירוב להתגייס לצה"ל ופגישה של פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני שהיה אמור להתקיים במוסד. הוא חזר בו מהתפטרותו מהר מאוד...

[בכרזה: גימנסיה, שלימדה בעבר איך לחשוב, הפכה היום למוסד המלמד מה לחשוב! הכתבה:  ערוץ 7 (2023), ביטול אירוע הסרבנים: מנהל הגימנסיה הרצליה זאב דגני התפטר מתפקידו, 3/9/23. המקור: ייצור ידע]
[בכרזה: גימנסיה, שלימדה בעבר איך לחשוב, הפכה היום למוסד המלמד מה לחשוב! הכתבה: ערוץ 7 (2023), ביטול אירוע הסרבנים: מנהל הגימנסיה הרצליה זאב דגני התפטר מתפקידו, 3/9/23. המקור: ייצור ידע]

אוגוסט 2023: מלחמת בני אור בבני חושך והשלכותיה

ב- 27 באוגוסט 2023 פורסם, כי יו"ר ועד הסגל הבכיר באוניברסיטה העברית, פרופסור אורן תירוש, הודח מתפקידו כיוון שסירב להכרזת סכסוך עבודה במחאה על הרפורמה המשפטית... תירוש תקף את חברי הסגל על כך שבחרו להדיחו מהתפקיד: "מטרת חברי הועד במהלך ההדחה הייתה לקחת לי את הסמכויות ולהחליף אותי במועצה המתאמת על מנת שיוכלו להכניס אנשים המיצגים את דעתם ולנהל את המועצה המתאמת לפי אג'נדה שלהם".

המאמרים הרלוונטיים:

[בכרזה: דמוקרטיה מגיעה רק ל'בני האור'... לא לבני החושך! יו"ר הוועד באוניברסיטה העברית, אורן תירוש, הודח מתפקידו כיוון שהתנגד לקיום שביתה נגד הרפורמה המשפטית. המקור: ייצור ידע]
[בכרזה: דמוקרטיה מגיעה רק ל'בני האור'... לא לבני החושך! יו"ר הוועד באוניברסיטה העברית, אורן תירוש, הודח מתפקידו כיוון שהתנגד לקיום שביתה נגד הרפורמה המשפטית. המקור: ייצור ידע]

אוגוסט 2023: נאום החיידקים של פרופ' עידית מטות

פרופ' עידית מטות היא עובדת מדינה בכירה, בשר מבשרו של משרד הבריאות, ודמות מוכרת בכל בית. היא בחרה לתאר את חברי הממשלה כחיידקים שגורמים להרס הגוף ולהרס המדינה, ואנחנו הרי יודעים איך מטפלים בחיידקים: "ממשלה מורכבת מאנשים אז בואו נצביע על אנשים. אתה ואתה ואתה ואתה זה החיידקים שגורמים להרס הגוף, להרס המדינה… זה ממשלה שהיא באמת פוגעת בשומרי הסף"...

אז הנה, שוב מתוארים יהודים כחיידקים. מה זה אומר על מעמד עובדי הציבור בישראל ויכולתם לבצע מדיניות ממשלתית? האם המושג 'דיפ סטייט' הוא עדיין בגדר תיאוריית קונספירציה?

וגם: אני שומע אנשי ימין מוכרים רבים מידי, שטוענים שהם חוששים להגיע לבתי חולים בעת צרה; ובכל מקרה, מעדיפים שרופאים ערבים יטפלו בהם. נראה לי שהרופאים, בעקבות הטייסים, בדרך להשמדת ערך עצמית קולוסלית.

הם באמת חושבים שהם מרוויחים מזה?

[בתמונה: נאום החיידקים של פרופ' עידית מטות... התמונה היא צילום מסך מערוץ 14. הכרזה: ייצור ידע]
[בתמונה: נאום החיידקים של פרופ' עידית מטות... המקור: טוויטר. התמונה היא צילום מסך מערוץ 14. הכרזה: ייצור ידע]

מרץ 2023: האקדמאים מאיימים לעזוב את הארץ

מדהים, איך העובדות איבדו את משמעותן ותעשיית ההפחדות אינה נפסקת. עכשיו, 75% מהאקדמאים עוזבים לחו"ל...

אפשר למות מצחוק. האוניברסיטאות הטובות בחו"ל כבר מעיפות את המרצים שלהם בציפייה למרצים הישראלים; וכל מי שיש לו קביעות באוניברסיטה ישראלית יוותר על הפנסיה שלו וייסע למרחקים; והצעירים יוותרו על הסיכוי לתפוס את הקביעות שהתפנתה כאן, ויצטרפו אליהם...

צריך לזכור שכבר היום, בעולם גלובאלי, השכבה הדקה של מצטיינים באמת, ממילא מקבלים הצעות ורבים מתפתים. בהיעדר תקנים למרצים ולחוקרים, יש רבים שמוצאים את מקומם מעבר לים. אבל לספר שעכשיו, בגלל ה"דיקטטורה", יוותרו שאר האקדמאים על הפנסיה שלהם ויעזבו; וגם הצעירים - ש'מתים' לירוש אותם - יוותרו ויצטרפו אליהם, כדי להילחם שם על התקנים שיתפנו לכאורה... יאללה חברה, קדימה. תנסו.

בעשורים באחרונים איבדו המחלקות למדעי החברה והרוח את צביונן האקדמי - שאמור להניע אנשים לחשוב - והפכו למרכזים פוליטיים להינדוס תודעה; והפוליטיקה חודרת גם למדעים המדויקים. זעזוע כזה - אם היה קורה באמת (לא יקרה), אולי היה עוזר לבנות נכון, מחדש...

המאמרים הרלוונטיים:

[בכרזה: תעשיית הפניקה נמשכת... המאמר: נועם (דבול) דביר (2023), סקר: 73% מאנשי האקדמיה יעזבו את הארץ אם הרפורמה לא תבוטל, ישראל היום, 20/3/23. הכרזה: ייצור ידע]
[בכרזה: תעשיית הפניקה נמשכת... המאמר: נועם (דבול) דביר (2023), סקר: 73% מאנשי האקדמיה יעזבו את הארץ אם הרפורמה לא תבוטל, ישראל היום, 20/3/23. הכרזה: ייצור ידע]

[לאוסף המאמרים על בגידת האינטלקטואלים, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'הפרוגרסיבים החדשים ואנחנו' באתר ייצור ידע, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על משא ומתן, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', לחצו כאן] [לאוסף, המאמרים בנושא מלחמת שמחת תורה 2023 – 'מבצע חרבות ברזל', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

[שם, ברוסיה הלניניסטית זה התחיל... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[שם, ברוסיה הלניניסטית זה התחיל... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

One thought on “פנחס יחזקאלי: בגידת האינטלקטואלים – דוגמאות

  1. Pingback: פנחס יחזקאלי: בגידת האינטלקטואלים – אז והיום | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *