צפריר ניר: אי אפשר יותר לשתוק! תגובה לדובר צה"ל

תקציר: דובר צה״ל היקר, נמאס לי לשמוע סטטיסטיקה מלחמתית. לי כאזרח זה לא משמעותי. אני רוצה להבין את האסטרטגיה במהלך, ולא את הטקטיקה הקטנה. תגידו - פוליטיקאים ואנשי צבא כאחד - השתגעתם? אתם באמת חושבים שאתם פועלים נכון? שוב רועמים התותחים בדרום מעל ראשינו? איך זה יכול להיות? והצפון... למי זה נשמע סביר, שמאות אלפי ישראלים מפונים מבתיהם חודשים ארוכים? מה אני, התלוש מהמציאות, אינני מבין?

[בתמונה: תפסיקו לסייד אותנו... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

.

תת ניצב בגמלאות ניר צפריר פיקד על הימ"ם בין השנים 1987-1984. פיקד על מרחב לכיש ועל מג"ב ירושלים, ושימש כראש מחלקת ההדרכה במטה הארצי. לאחר מכן, כיהן כממלא מקום ראש הרשות להגנה על עדים.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

דובר צה״ל היקר,

חבריי יודעים שכמעט לא התייחסתי למלחמה וכמעט לא פרסמתי תמונות, אבל, אינני יכול לשתוק יותר. אני ממש מרחם עליך, חייל ולוחם אמיץ, מהטובים בבנינו, כמה נעשית לא רלוונטי.

נמאס לי לשמוע סטטיסטיקה מלחמתית: כמה חמסניקים הרגנו כל יום, כמה מעבדות נפץ פוצצנו, בכמה מנהרות טיפלנו... זה מעניין אולי את המטכ״ל ואת הממשלה ועוזר לכולכם להסיט את תשומת הלב מהשקר הגדול, שלא ניתן להחליף את אלה שכשלו, במערכות הביטחוניות והפוליטיות גם יחד.

לי כאזרח זה לא משמעותי. אני רוצה להבין את האסטרטגיה במהלך, ולא את הטקטיקה הקטנה:

אשמח לשמוע הסברים מראש הממשלה ומהרמטכ"ל, אבל אם נשלחת אתה להסביר, אנא הסבר:

מתי אתם, צה״ל, ממלאים את ההוראה של ניצחון מוחלט (רובנו יודעים שאין דבר כזה, אחרי האסון הנורא, כבר אין שום ניצחון אפילו לא בנקודות, ובטח לא בנוקאאוט)?

איך יכול להיות, שעברה חצי שנה ועדיין כוחות צה״ל נלחמים על שטחים שכבשנו? האם פיתחתם פטנט עולמי שיוענק לו לבסוף פרס נובל ללוחמה בשטח בנוי? איזה מן פטנט זה?

  • כובשים שטח.
  • יוצאים ממנו ומשאירים וואקום של חוסר החלטה מי ישלוט?
  • האויב חוזר וממשיך להיות רלוונטי.
  • ואז נלחמים מחדש על אותו תא שטח...
תגידו - פוליטיקאים ואנשי צבא כאחד - השתגעתם? אתם באמת חושבים שאתם פועלים נכון? שוב רועמים התותחים בדרום מעל ראשינו? איך זה יכול להיות? מה אני, התלוש מהמציאות, אינני מבין?
[בתמונה: תפסיקו לסייד אותנו... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: תפסיקו לסייד אותנו... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

ונחזור לתחילת המלחמה:

איך יכול להיות שנלחמנו בטור ולא במקביל? איך יכול להיות, שלא כבשנו בהתחלה את ציר פילדלפי, כדי למנוע כניסה ויציאה מהרצועה? מי הגאון שלא מבין, שכל יום לחימה שעובר, מגביר את ההתנגדות נגדינו בעולם? מי לא מבין שמלחמה כזו לא יכולה להיות כזו ארוכה (ולא אמנה את כל הסיבות)?

מי לא הכין את הצבא לכיבוש עזה? מי לא נערך בהגנה כמו שצריך? מי אלו המפקדים שאינם מבינים את תפקידם? מי גידל וחינך אותם? הרי לא צריך להיות מצביא כדי להבין, שעם קצת יותר מוכנות ודריכות של הכוחות הכל היה נראה אחרת...

מי לא הבין את כוונות ויכולות חמאס, שהיו גלויות לעין? מי העביר כסף לחמאס, ואפשר לו להתעצם ככה? מי המציא את האסטרטגיה הגאונית ״שקט יענה בשקט״? מי הקטין את הצבא בצורה כזו, קיצרו את שרות הסדירים, הוציאו אנשים ממילואים בגיל צעיר, והקטין את צבא המילואים בצורה לא סבירה, דווקא התקופה שהאיומים סביבנו הלכו והתעצמו? מי שם לא הבין, שקל לסגור יחידות, אבל להקים מחדש לוקח זמן רב?

מי אלו שגרמו לכך שקצינים לא ירצו לשרת בצה"ל (רמז: שר האוצר כחלון והרמטכ"ל אייזנקוט). מי שינה את תהליכי היציאה לפנסיה? מי המציא פיטורין מהצבא בגיל 35, של מי שלא קודם לסגן אלוף (מקווה שאינני טועה בפרטים...)

מי אחראי לכך שצה"ל החזיק במלאי לחימה מצחיק? מי אלו שקיבלו את כל האינדיקציות שמשהו הולך לקרות (סימים, מסגדי , ירידה למנהרות ) ולא העלו לפחות כוננות של כל הנוגעים בדבר? מי אלו שקבעו שהחמאס מורתע? מי אלו שמשקיעים הכל במודיעין ובחיל אוויר ומזניחים את חיל היבשה, למרות כל האזהרות? מי לא מבין שצבא לא יכול רק להתייחס לכוונות האויב, ולהתעלם מיכולותיו? מי העדיף לא להתכונן מול היכולות בהגנה ובהתקפה?

מה, לא למדנו כלום? לא הפקנו לקחים ממלחמות ישראל? מי לא הבין, שהחטופים האזרחים הם הדבר החשוב מכל, ושתפקיד הצבא והמדינה להגן על אזרחים מאופציהב כזו? כאן כולכם - פוליטיקאים ואנשי צבא - נכשלתם, ובכישלונכם ובעליבותכם אפשרתם לחמאס לבצע את זממו.

מדוע אתם כולכם - פוליטיקאים ואנשי צבא בכירים בחבילה אחת - לא מניחים מפתחות והולכים הביתה? נכשלתם לפני ה7/10 ואתם ממשיכים להיכשל... צאו לנו מהחיים, תתפטרו כבר. אתם פשוט חסרי אחריות וחסרי יכולת לקבל החלטות קריטיות. הרי לכולכם, מראש ראש הממשלה ועד אחרון האחראים באירגונים הביטחוניים, יש אינטרס לספר שהלחימה נמשכת, ושלא מבצעים חילופים במלחמה. האם אתם באמת סבורים, שמישהו ישכח את כשלונכם?

כל יום שאתם ממשיכים בתפקידכם אתם גורמים יותר נזק מתועלת. די תתאדו כבר מחיינו, ביחד עם הרמטכ״לים הקודמים, שהכשירו חינכו אותכם ושכנעו אותכם בצידקת הדרך שהביאה לכישלון המבצעי הנורא ביותר בתולדותינו.

כמה מוזר שחודשים אני שומע שרק לחץ צבאי יחזיר את החטופים. מה שעשיתם בארבעה חודשים אחרונים נקרא לחץ צבאי? כיצד הפכתם לשקרנים? מה זה? שקר מבית מדרשו של המלך? למי זה נשמע סביר, שמאות אלפי ישראלים מפונים מבתיהם חודשים ארוכים... תגידו השתגעתם ? עשרות אלפי ישראלים בצפון לא יודעים כמה זמן עוד יישארו מפונים - הפכנו למדינת בננות, למדינת עולם שלישי? פשוט אינני מצליח להבין - איך זה ייתכן. האם אני חולם או שזו המציאות? 

מתי תבינו אנשי הצבא והפוליטיקאים שנכשלתם בערך הבסיסי ביותר - לשמור על חיי ושלום האזרחים שלכם?

[בתמונה: תפסיקו לסייד אותנו... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: תפסיקו לסייד אותנו... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

ולסיכום

כדי לשרוד על כדור הארץ כמדינה ריבונית עצמאית צריך:

  1. נדרשת תורת ביטחון חדשה ( שלא תיקבע על ידי צה״ל - אלא בשיתוף צה״ל)
  2. אמנה חברתית - חוקה שתעשה סדר חדש ותאפשר לנו לחיות ביחד חילוניים ודתיים יהודים ובני מיעוטים תושבי המדינה. אחרת הניסוי של ראש ממשלה להישאר בשלטון ויהי מה. מחירו יהיה נורא והתוצאה עלולה להיות התפרקות המדינה היקרה שלנו.

מקווה סוף סוף לראות את האור בקצה המנהרה, ושתעשו מיד את מה שצריך, להחזיר את החטופים שעדיין נותרו בחיים.

[בתמונה: תפסיקו לסייד אותנו... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: תפסיקו לסייד אותנו... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

[לאוסף המאמרים בנושא 'מלחמת חרבות ברזל', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על שקרים, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

6 thoughts on “צפריר ניר: אי אפשר יותר לשתוק! תגובה לדובר צה"ל

  1. מבקשים להחזיר את תושבי הצפון ל1-9
    רק לידיעת כולם:
    אין ממדים בישובים!
    מישהו חושב שתושבים יחזרו בלי ממדים?
    משרד הבטחון הכין תכנית למימוש והיא נקטעה עקב המלחמה.
    לוקח כחצי שנה לבנות ממד מלא מלא
    אין אפשרות להיכנס לשטח
    אין פועלים גם אם יאשרו כניסה
    לא ברור אם בכלל יש את כמות הקבלנים לבנייה הזו
    יש לנו רק שלושה חודשים עד אז
    למה מורחים אותנו?!
    האם יאפשרו הסעת תלמידים? ביהס היסודי האזורי בישובי ההר הוא בקיבוץ ייראון. האם תאפשרו לימודים שם? כולל הסעות?
    נדמה לי שהתשובה ברורה

  2. להפוך המילים למעשים .אמת הכל. לערבב הקלפים מחדש .תנו לנו תיקוה חדשה .לצאת מהקופסא הריקה המרובעת .כל מילה שקולה במקומה. יפה שעה אחת קודם חיי העם וחייליו לא ניתנים להימור." עלה נעלה ויכולנו לה"

  3. דברים נכונים.
    השאלה מדוע מערכת הביטחון לא פועלת נמרצות ועד היום צה"ל נלחם ???? אולי התשובה נימצאת אצל גלנט / גנץ / איזנקוט……שלוש טבחים שזמן רב מבשלים " דייסה " שהיא לא אכילה…….
    ללא ניצחון מוחלט כושר ההרתעה של מדינה יפגע ומחשבות לא רצויות יצוצו אצל איבנו…. חשוב מכל זה לאחד דעות ולא לפלג את העם דבר שקשה לבקש מהעם היהודי לפי ההיסטוריה הארוכה ועצובה……..!!!!!!

  4. כתבה של מי שאין לו כל אחריות לעצותיו. לא חסרים לנו מומחים למיניהם שיש להם טענות בכל נושא ובחוסר מידע שישנו אצל מקבלי ההחלטות , הם בעלי הצעות אבל לא באחריותם . אנחנו במדינה דמוקרטית אבל אנו במלחמה . יש מצבים שמומלץ לסתום את הפה .

    • כנראה אתה הוא זה שצריך לסתום את הפה.
      ביקורת בונה היא מאוד רלוונטית, ביחוד אחרי כל כך הרבה זמן בו קורה מעט מאוד.
      לא להגיב או להציע שינוי יהיה כמעט כמו להיות חלק מהמחדל.

  5. מסכים לתוכן הכתבה , חסרה לי האצבע המאשימה במחדל ההגנה וההתקפה , להאשים את כולם זה בסדר אך לא רציני יש צורך במיקוד ובהכוונת האצבע
    גורמי הנזק לאורך שנים היו גורמי הבטחון הצבא השב״כ . תמיד קבלנו את דבריהם כתורה מסיני , לגבי הפוליטיקאים נסיק המסקנות בבחירות אין לי יכולת להצביע על סילוק הרמטכ״ל וראש השב״כ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *