עורכי דין במלכודת…

קורי עכביש

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - מאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים: 'הכל על הפשע המאורגן', לחצו כאן]

הקלטת של קלמיניאן

הפשיעה המאורגנת לא שינתה את עולם הפשע לבדו, אלא גם את עולמותיהם של בעלי המקצוע הקשורים לעבריינים אלה. התופעות הללו אינם חדשות, אולם, הן הולכות וצוברות תנופה בעשור האחרון, ומגיעות גם לתקשורת.

לאחרונה נחשפנו לחלקים בעייתיים נוספים של העולם הזה, כאשר פורסמה קלטת, אשר בה סגן ניצב יגאל קלמיניאן, מפקד ימ"ר לכיש נוזף בעבריין: "אתה שולח אותה (את עורכת הדין) למצוץ לחברים שלך" (הרמן, 2016). רק פורסמו הדברים ופרצה סערה.

[לשמיעת הקלטת לחץ כאן]

הפעם לא נעסוק באיש המשטרה (אעיר רק שלעבריינים מדברים בשפתם, וכוונתו הייתה לנזוף בעבריין על מעשיו). לענייננו הפעם, רלוונטית רק שאלה אחת: האם קלמיניאן טעה? האם העליל על עורכת הדין ועל העבריין? 

הנושא הזה המוכר היטב לכל מי שפועל במעגלים הללו, ודומני שאין ספק שקלימיאן אמר אמת. לצערי, צריך להתרגל לעובדה, שיש עורכי ועורכות דין, שנלכדו במלכודת ללא מוצא ביחסיהם עם עבריינים, שנוהגים בהם כבעבדים! 

וחשוב לסייג ולהדגיש: קבוצה קטנה זו ממש אינה מאפיינת את מגוון עורכי הדין המספקים שירותים משפטיים לעברייני הצמרת. זהו מגוון גדול ורחב של עורכי ועורכות דין, חרוצים וחרוצות, ברמות בכירות שונות, שרובם עושה עבודה מקצועית וקשה ללא רבב!.

פנחס יחזקאלי - יש עורכי דין שנפלו בידי העבריינים...

מזועזעים? דווקא עכשיו? בוקר טוב... השכמה!

התופעה הזו מוכרת כבר מאז תחילת שנות ה- 2000. העיתונאי אמיר זוהר (2011), אחד הידענים הגדולים במתרחש בעולמות הללו, כתב בכתבה מרתקת, בשנת 2011, כי "בשנים האחרונות יש למשטרה ולשירות בתי הסוהר רשימה שחורה של עורכי דין פליליים אשר מוגדרים כמי שמנהלים יחסים אסורים עם עבריינים בכירים וארגוני פשיעה, החל מביצוע עבירות משותפות בארץ ובעולם, עבור בייעוץ אסור ועד לקיום יחסי מין בחדרי המפגש במתקני כליאה. כתוצאה מהסתבכויות של עורכי דין רבים, חוקרי משטרה שינו באופן דרמטי את היחס שלהם לרוב עורכי הדין הפליליים, וחשדנות רבה מאפיינת גם את היחס של שירות בתי הסוהר אשר מארחים את המפגשים בין עורכי הדין ללקוחות שלהם".

ומי שעדיין בטוח שמדובר בקונספירציה, כדאי שיתבונן בדיונים הנערכים בפייסבוק, בקרב אותם שקרובים ומכירים, רובם עורכי דין, שמסתכלים בכאב על ה'בור' אליו נפלו חבריהם. להן קובץ נבחר:

  •  "... היו צריכים רק לקבל לידיים טלפון של עבריין בכיר שהשתחרר. הסרטונים שעורכות הדין שולחות להן היו מלמדים יותר".
  • "... מערכות היחסים בין עורכות דין מסוימות (תסלחנה ייתר חברותי) לעבריינים היא לא יותר ממציצות וזיונים לעיתים אפילו במפגש עו״ד לקוח, אהה ומה לגביי המערכת היחסים המקצועית, אהה אז המערכת היחסים בוודאי שלא מקצועית".
  • "... זה לא מגדרי. יש עורכי דין גברים שמוכנים לשבש הליכים, להיות נערי שליחויות בשביל תיקים ויש עורכות דין שעושות מה שעושות זה עניין של אופי ומה תהא מוכן לעשות בשביל פרסום באופן כללי: המקצוע ירד לזנות. אנשים מוכרים את כבודם ועקרונותיהם בשביל... בעצם בשביל מה? אבל זה באירועים בודדים תודה לאל!
  • "... ראיתי והתביישתי, בעיקר משום שהדברים מתחברים באופן ישיר לשמועות שהגיעו אלי בעבר, ואף לדברים שמסר לי אחראי על ביקורי עו״ד בימ״ר מסוים. סירבתי להאמין לדברים בזמנו...".
  • "... ואגב, כן, אלי הגיעו שמועות ולצערי אף ראיתי אי אלו סרטונים שנשלחו על ידי עורכות דין ללקוח שלהם והסרטונים בתכלס לא כאלו מקצועיים זה ממש ״חובבני״ תרתי משמע".

המדרון החלקלק

למה יש כאלה שנופלים בידי העבריינים עד שאינם יכולים להיחלץ?  המקרים הקלסיים הם אהבה או כסף: אהבה העוצמה המוקרנת מבכירי הפשע והאינטימיות הכרוכה בשיתוף הסודות הכמוסים מביאה לעתים לאהבות אסורות בין עורכות דין לעבריינים...
  • ה'רומיאו ויוליה' של העולמות הללו הם, ללא ספק, איציק חדיף ('חישי') ועורכת הדין נורית בוכניק, החולה במחלת ניוון שרירים קשה. בוכניק התאהבה בחדיף, ראש כנופיית פרדס כץ, בעיצומה של מלחמת הכנופיות והחיסולים שם. האהבה הזו סיבכה אותה בפרשת שיבוש חקירת ניסיון הרצח של העבריין, רוני הררי - ראש כנופיית רמת עמידר - שבה הורשעה, ולאחר מכן זוכתה זיכוי מוחלט. היא נישאה לבסוף לחדיף, ואף ייצגה אותו לאחר מכן, כשהסתבך שוב, למרות שמדובר היה בתאונה, שבה ישבה לידו צעירה אחרת... (פלג, 2009זוהר, 2011).
  • והיה גם המקרה של עו"ד אביטל בן נון מפרקליטות מחוז חיפה, שהתאהבה בעבריין במהלך עבודתה, שאפילו לא היה בכיר בהיררכיה הפלילית. מדובר באליק מולר, שהפך לסוכן סמוי של המשטרה, ולאחר מכן העיד במשפט סמים. כתוצאה מהשערוריה שהתפתחה בעקבות הרומן, איבדה בן נון את מקום עבודתה (כרסנטי, 2002זוהר, 2011). כיום, הקשר עם מולר נפסק, והיא עובדת כעורכת דין עצמאית.
  • ויש גם צד אחר של אהבה: הסתבכות רומנטית, כפי הנראה, של עורך הדין יורם חכם עם אשתו של איש עסקים, שהוא מקורב לראש ארגון הפשיעה, אסי אבוטבול, הובילה אותו אל סופו, כשמטען חבלה פוצץ את רכבו (אלי, 2015), 
כסף  זו כנראה הסיבה העיקרית לכך שעבריינים רואים בעורכי / עורכות דין מסוימות את רכושם הפרטי. יודעי דבר נוהגים לספר על כאלה שנמשכו בתחילה לכסף הגדול ולחשיפה התקשורתית בשעות השיא של הצפייה, ואז עשו את הטעות. הם ביקשו מלקוחותיהם הלוואה. מאותו רגע, המלכודת נסגרה והכל השתנה! לעתים, הצורך בכסף בלתי נדלה ונובע מהתמכרות. כזה הוא למשל עורך הדין מאיר זיו, אחד מעורכי הדין הפליליים הנוצצים הראשונים בישראל, שהתמכרותו לסמים ולכדורי מרץ, הביאה אותו לעשיית מעשים אסורים עבור לכוחותיו בכלא. הוא ניסה להבריח לכלא הדרים, בשנת 2006, 40 כדורי אקסטזי וחמישה גרם חשיש, בשעה שנכנס לפגישת עבודה עם לקוח, ונתפס  (לוביץ, 2007זוהר, 2011).

המקרים העמומים...

האמת היא שבמקרים רבים לא כל העובדות בידינו (או שהפער בין המידע המודיעיני לגלוי גדול מידי...). יש מקרים שבהם מניעיהם של עורכי הדין הללו נחשפו בפרוטוקול המשפט, בפסקי הדין ובראיונות שנתנו לתקשורת; אבל יש גם רבים אחרים שבהם רב הנסתר על הגלוי. למשל:
  • מהי האמת אודות יחסיהם של עורכת הדין יערה רשף, שהתלוננה נגד העבריין פליסיאן על אונס?
  • אנו יודעים מהם מעשיה של עורכת הדין, ליאורה ברקו, אולם מה היו מניעיה? ברקו ייצגה במשך שנים את העבריינים מה"כנופיה הירושלמית", איציק בר-מוחה ואלירן דרי. היא נעצרה ב- 2011. חשד כי היא מעורבת בקשירת קשר לרצח, הוביל את המשטרה לבצע האזנת סתר לטלפון הנייד שלה, וכן לחדר בו התקיימה פגישה בינה לבין בר-מוחא ודרי בכלא השרון. ברקו הסליקה לדרי שפתון, שהכיל כ-3 גרמים של קוקאין, 20 כדורי קלונקס ושני כדורי ויאגרה. בתום הפגישה נתפס השפתון בתחתוניו של דרי. בית המשפט קבע שהמעשים הללו היו "פרי של תכנון מוקדם ומדוקדק תוך ניצול מעמדה המיוחד של המערערת, כעורכת דין, המגיעה לכלא לצורך פגישה עם לקוח". בגין מקרה זה ריצתה ברקו 7 חודשי מאסר. כעבור כמה חודשים, באוקטובר 2011, הוזעקה המשטרה לביתה, לאחר שנמצא בבניינה מצבור אמצעי לחימה, שכלל טיל לאו, רימונים, אקדחים ולבנת חבלה, אולם לא היו הוכחות במקרה זה שקשרו אותה למקרה (לוי-וינריב, 2011; זוהר, 2011; פלג, 2012). לאחר שחרורה, עוסקת ברקו בשיווק מאגרי מידע על חברות, אותם היא יוצרת ממקורות גלויים (לוין, 2015).
עכביש 2

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Andy לאתר flickr]

  • מי היה עורך הדין, אשר הבריח לבית המעצר בטבריה את הסכין אשר שימשה לחמש הדקירות, שכמעט והמיתו את העבריין אלירן לוי מחדרה? מה היו מניעיו? העיתונאי אמיר זוהר מדווח כי עורך דין, אשר הפך לעד מדינה בתיק, סיפר כי פעל בשירותו של העבריין חני ג'רבי מחדרה, שותף של ריקו שירזי בהשתלטות על עשרות מיליוני השקלים האחרים שנגנבו מהבנק למסחר (זוהר, 2011).
  • מה היו מניעיה של עורכת הדין עורכת דין שנתפסה על ידי שוטרים בשעה שהתגפפה עם ראש ארגון הפשיעה, ריקו שירזי, בחדר המפגשים של עורכי הדין בבית המעצר אבו כביר? (זוהר, 2011).

לסיכום

אלה החיים... והמשיכה לעוצמה ולכסף הגדול היו תמיד מתכון בדוק להסתבכות. אל התופעות הללו צריך להתייחס בפרופורציה הנכונה. הם חלק מתמונת השחיתות במדינות מודרניות. איפה שיש כסף יש שחיתות, וכמו שיש שוטרים שכשלו יש גם עורכי דין כאלה. הם אינם רבים, וצריך לעמוד על המשמר, לזהות את המצוקה ולהשתדל לתת לבעיות אלה מענה, כבר כשהן מתחילות לצאת מפרופורציות... במאמר הזה עסקנו בשכבה הנמוכה ביותר של עורכי הדין המספקים לאנשי הפשע שירותים משפטיים. את השכבות הגבוהות יותר אסקור במאמר נפרד.

[לקובץ המאמרים: 'הכל על הפשע המאורגן', לחצו כאן]

העשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *