גרשון הכהן: תגובה משמעותית אך מדודה

תקציר: סיכוי כמעט וודאי שלא יוכלו בחיזבאללה לוותר על תגובה משמעותית. ובכל זאת עדין הכול פתוח ביחס לסיכוי ההתדרדרות למלחמה כוללת. התקיפה של צה״ל - עליה נאמר ביומיים האחרונים כי תהיה מדודה - הייתה מספיק נועזת כדי לא להיראות כפעולה הססנית שתכליתה מסתכמת במאמץ לצאת ידי חובת התגובה. מצד שני פעולת צה״ל עדין יכולה להיחשב למדודה, במובן זה שהיא לפי שעה מסתכמת בפגיעה כירורגית בביירות ללא הרס סביבתי משמעותי.

[בתמונה: הכדור לגבי ההחלטות להמשך המלחמה הועבר בצורה מחושבת לידי חיזבאללה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]
[בתמונה: הכדור לגבי ההחלטות להמשך המלחמה הועבר בצורה מחושבת לידי חיזבאללה... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]
הלוגו של ישראל היום
אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. 

בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

מאמר זה ראה אור לראשונה בעיתון ישראל היום, ב- 31 ביולי 2024. הוא מובא כאן באישורו ובאישור המחבר.

* * *

ראוי לברך על פעולת צה"ל בביירות במאמץ לסיכול דמות מפתח בחיזבאללה המכונה "פואד שוכר" שבהיבטים משמעותיים יכול להיחשב למספר 2 בארגון.

תוצאת התקיפה אינה וודאית אבל עצם בחירת המטרה מבטאת יכולת מודיעינית גבוהה ותעוזה. חשוב לציין כי מדובר באישיות ידועה, שגם לארה״ב חשבון פתוח עמה מהימים הראשונים בהם פעל חיזבאללה בתקיפת כוח המארינס בביירות ב-1983. עובדת היותו יעד מבוקש מזה ארבעים שנים יכולה לסייע לישראל בקבלת הגיבוי האמריקאי הכול כך נחוץ בנסיבות המורכבות אליה נקלעה מדינת ישראל.

נאצרללה הגיב באופן מידי באיום ברור של מידה כנגד מידה, במשוואת ביירות-תל אביב. בהודעת הארגון לרויטרס נאמר כי "ההתנקשות נכשלה והתגובה תהיה עמוק בתוך ישראל".  

[בתמונה: פואד שוקר, זכר צדיק לברכה. המקור: התקשורת הערבית]
[בתמונה: פואד שוקר, זכר צדיק לברכה. המקור: התקשורת הערבית]

יש סיבה רצינית לישראל ולצה״ל להיערך לתגובת חיזבאללה

סיכוי כמעט וודאי שלא יוכלו בחיזבאללה לוותר על תגובה משמעותית. ובכל זאת עדין הכול פתוח ביחס לסיכוי ההתדרדרות למלחמה כוללת. התקיפה של צה״ל - עליה נאמר ביומיים האחרונים כי תהיה מדודה - הייתה מספיק נועזת כדי לא להיראות כפעולה הססנית שתכליתה מסתכמת במאמץ לצאת ידי חובת התגובה. מצד שני פעולת צה״ל עדין יכולה להיחשב למדודה, במובן זה שהיא לפי שעה מסתכמת בפגיעה כירורגית בביירות ללא הרס סביבתי משמעותי.

במצב הזה הכדור לגבי ההחלטות להמשך המלחמה הועבר בצורה מחושבת לידי חיזבאללה. בוודאי קשה לחזות את דינמיקת ההתפתחות אם לסבב מהלומות תחת סוג של ריסון נשלט, או למלחמה כוללת ואולי אף בהצטרפות איראן. אבל בהחלט יתכן כי בהחלטותיו של נאצרללה שתהיינה ככל הנראה בהתייעצות עם איראן, יהיה תפקיד להגיון רעיון ההתנגדות (המוּקאוומה) המוביל מזה שנים את הניווט האסטרטגי של חיזבאללה. במילים פשוטות הגיון זה מבקש לחימה מתמדת על אש קטנה במאמץ לא לחצות את סף המלחמה הגדולה. גם בחודשים האחרונים נשמעו התבטאויות שהדגישו כי לחיזבאללה אין ענין בהסלמה לעבר מלחמה כוללת. הצהרות אלה היו מוכוונות גם לאוזן האירופית האמריקאית וגם לאוזנן של הקבוצות האחרות בלבנון שמזהירות את נאצרללה מפני התדרדרות למלחמה. במבט זה, תגובת צה״ל בשלב זה מותירה את הדילמה לגבי המשך התפתחות המלחמה בידי נאצרללה. מצב זה יוכל לסייע למדינת ישראל במאמץ להשגת תמיכה וגיבוי מצד הממשל האמריקאי לכל מה שעלול להתפתח מכאן והלאה.

מאז האסון בשבת בטבח הנערים במג'דל שאמס, הכריזו בממשל האמריקאי כי שמורה לישראל זכות ההגנה העצמית. אלא שהם טרחו להדגיש הסתייגות "אבל", לא לדרדר את האזור למלחמה אזורית. למעשה הייתה בכך אזהרה די מפורשת לישראל מצעדי תגובה בלתי מדודים. במתח האסטרטגי הזה בין החובה להגיב באופן משמעותי לבין הציפיה האמריקאית לתגובה מרוסנת שלא מחוללת התדרדרות, נמצאה ההנהגה הביטחונית הישראלית במלכוד. בחירת המטרה לסיכול אישיות בכירה בחיזבאללה בלב ביירות מציגה מענה מאוזן למתח בסיסי זה. לפי שעה איש אינו יודע להיכן מתפתחת המלחמה בימים הבאים .אולם בין אם היעד סוכל ובין אם לא, בנקודת הפתיחה נוצר לישראל פוטנציאל חיובי לכל התפתחות עתידית.

[בתמונה: מדיניות על חבל דק... המקור: ציור קיר במשרדי וידיס - המאמן העסקי, דני וידיסלבסקי]
[בתמונה: מדיניות על חבל דק... המקור: ציור קיר במשרדי וידיס - המאמן העסקי, דני וידיסלבסקי]

[לאוסף, המאמרים בנושא 'מלחמת חרבות ברזל', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

3 thoughts on “גרשון הכהן: תגובה משמעותית אך מדודה

  1. בעקרון צודק.
    אבל הבעיה היא שאנחנו לא לוקחים יוזמה לשינויים אסטרטגיים. שינוי יסודי במצב.
    היוזמה האסטרטגית האחרונה שישראל לקחה לשינוי משמעותי במזרח התיכון היתה הסכמי אוסלו, שהביאונו עד הלום. בעקבות התפישה "הגאונית" של אוסלו הגענו גם לבריחה המופקרת, האיומה והטפשית מלבנון ולבריחה המטומטמת עזה. כל זה יחד זה הגורם הראשי למה שבא עלינו ב- 7/10.

    אנחנו רק מנהלים תגובות. מנסים פה מב"מ, שם חיסול, ועכשיו תגובה לטבח ותגובה להפיכת צפון המדינה לפרימטר של חיזבאללה.
    בזמן הזה לאוייב יש אסטרטגיה להשמדת ישראל והוא פועל באופן שיטתי, נמרץ וחכם להתקדמות במסלול שלו.

    אנחנו חייבים הנהגה מדינית וצבאית שתגדיר מטרות מרחיקות לכת, של שינוי יסודי במצב במזרח התיכון, ודרכי פעולה שיובילו למימוש.
    זה אומר שידוד מערכות כללי – במערכת המשפט (השליטה העליונה במדינה) ובמערכות הרשות המבצעת – קודם כל בצבא וגם בהנהגה המדינית ובפקידות הממשלתית הבכירה.

    בלי זה אין לנו עתיד מבטיח פה. לא חוסמים אסטרטגיה איראנית שדוהרת להשמדתנו באמצעות תגובות, אפילו לא אם מדובר בחיסול של הבכירים שחוסלו.

  2. Pingback: מלחמת חרבות ברזל באתר ייצור ידע | ייצור ידע

  3. הבעיה בגישה הזו שבעוד ישראל בוחרת מטרות מדודות אך צבאיות חיזבאללה בוחר מטרות מדודות אך אזרחיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *