פנחס יחזקאלי: נישואי בוסר בקריקטורות ובתמונות. אוסף שלישי

תקציר: תופעת נישואי קטינות (בערבית: "זוואג' אלקסיראת") או נישואי בוסר (בערבית: "זוואג' מובכר") פושה בעולם המוסלמי בעיקר באזורים כפריים ונחשלים כלכלית, ובאזורים של סכסוך וחוסר יציבות, כמו סוריה, תימן ואפגניסטן. היא משתנה בהתאם לאזור ולנסיבות החברתיות, הכלכליות והפוליטיות השונות. ישנם אזורים בעולם שבהם התופעה מצטמצמת ואחרים שבהם היא עדיין נפוצה או אף מתרחבת. זהו אוסף שלישי של חומרים בסוגיה כאובה זו.

[בתמונה: הופעה האכזרית של נישואי קטינות... המקור: התקשורת הערבית]
[בתמונה: הופעה האכזרית של נישואי קטינות... המקור: התקשורת הערבית]
ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.
[הכותב: ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.]

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

תופעת נישואי קטינות (בערבית: "זוואג' אלקסיראת") או נישואי בוסר (בערבית: "זוואג' מובכר") פושה בעולם המוסלמי ומשתנה בהתאם לאזור ולנסיבות חברתיות, כלכליות ופוליטיות שונות. באופן כללי, ישנם אזורים בעולם שבהם התופעה מצטמצמת ואחרים שבהם היא עדיין נפוצה או אף מתרחבת.

הלוחמים האפקטיביים ביותר בתופעה זו במדינות שבהם נהוגים נישואי קטינות, הם הקריקטוריסטים ומכיני כרזות המחאה הגברים, שבהרבה אומץ מרבים ללגלג על התופעה. מאמר זה מקבץ לתוכו אוסף מעבודותיהם.

מדי שנה, נישאים 12 מיליון ילדים וילדות לפני גיל 18. זו תופעה גלובלית, חוצת יבשות ודתות, ואף שהיא נתפסת כתופעה דתית, חוקרים מצביעים על כך שהיא בעיקרה נגזרת של מבנה חברתי פטריארכאלי, עוני והשכלה. ארגוני זכויות אדם אף טוענים שהתופעה הוחרפה בתקופת מגפת הקורונה.

מקרים רבים מידי של נישואי בוסר מסתיימים בהתעללות קשה ובמות ה'כלה', אם בשל ההתעללות ואם בשל העובדה שגופה אינו בשל לעמוד בלידה...

*  *  *

קריקטורה ראשונה בראש הדף: במזל טוב (1)...

הקריקטורה מתארת נישואין של ילדה קטנה לגבר מבוגר. שני המבוגרים המחזיקים בילדה - אביה והחתן שרוכש אותה ממנו - נראים רגועים ומרוצים, ואילו היא עצובה ונרתעת, מה שמדגיש את הפער הגדול בין הצדדים ואת חוסר האיזון בכוחות ובזכויות. כל האלמנטים בקריקטורה, כמו הסביבה החגיגית של חתונה והקונטרסט בין ההורים החוגגים לילדה העצובה, מכוונים ליצור תחושת אי-נוחות ולהדגיש את הבעייתיות והעיוות המוסרי בנישואי קטינות, המסתיימים פעמים רבות בהתעללויות קשות ובמות הילדה.

*  *  *

קריקטורה שנייה מדף הטוויטר של הקריקטוריסט Yaser Ahmad: במזל טוב (2)??

בקריקטורה רואים גבר הזקן שזה עתה קנה לו כלה-ילדה, כשהוא אוחז בידה ומובילה לביתו, אבל היא עוד שקועה במשחק ילדים, דבר המדגיש את הפער בגיל ובבשלות בין השניים. המשמעות העיקרית של הקריקטורה היא להדגיש את האבסורד והעוול שבנישואי קטינים, כשהילדה עדיין נמצאת בגיל שבו היא אמורה לשחק ולהתפתח, אך נגררת לנישואים עם אדם מבוגר.

[בקריקטורה: נישואי בוסר. היוצר: Cartoonist Yaser Ahmad. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בקריקטורה: נישואי בוסר. היוצר: Cartoonist Yaser Ahmad. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

קריקטורה שלישית: ככה זה בדרך כלל נגמר!

הקריקטורה הזו לא זקוקה להסבר! מקרים רבים מידי של נישואי בוסר מסתיימים בהתעללות קשה ובמות ה'כלה', אם בשל ההתעללות ואם בשל העובדה שגופה אינו בשל לעמוד בלידה...

[בקריקטורה: ככה זה בדרך כלל נגמר! המקור: התקשורת הערבית]
[בקריקטורה: ככה זה בדרך כלל נגמר! המקור: התקשורת הערבית]

קריקטורה רביעית: "מה דעתך, נשחק היום?"

גבר ו'אשתו' הילדה עולים על יצועם. תמונת 'הזוג המאושר' תלויה על הקיר... הגבר שואל "נשחק היום?" והילדה אומרת שהיא עייפה...

הקריקטוריסט מתנהג בזהירות. בעולם האמיתי גברים מוסלמים אינם קונים קטינות כדי לשאול אותן... 
[בקריקטורה: "מה דעתך, נשחק היום?" נישואי בוסר בעולם המוסלמי. המקור: פייסבוק]
[בקריקטורה: "מה דעתך, נשחק היום?" נישואי בוסר בעולם המוסלמי. המקור: פייסבוק]

קריקטורה חמישית: על סף התהום...

הקריקטורה הזו מציגה תמונה של גבר מבוגר ובחורה צעירה בלבוש חתונה מסורתי. הגבר נראה נחוש ומחזיק חרב, בעוד שהנערה נראית מבולבלת ומפוחדת, עם סימן שאלה מעל ראשה. לידם יש קבר פתוח, וקרוב אליו מונחים ספרים ובית קטן, מה שמסמל אולי את האבדן של ההשכלה והילדות של הנערה.

הקבר והחרב שבידי הגבר מסמלים את הכוח והשליטה שהוא מחזיק, ואת העובדה שחלק עצום מהנישואין הללו מסתיימים במוות. הפרחים שמחזיקה הילדה מסמלים את חוסר האונים והנאיביות שלה.

[בתמונה: מול הקבר הפתוח - נישואי בוסר... המקור: התקשורת הערבית]

קריקטורה שישית: "כל כך הייתי רוצה לשחק..."

הקריקטורה מתארת ילדה שאביה מר אותה בנישואי קטינות / נישואי בוסר. היא כבר מטופלת בילד כשחברותיה עדיין משחקות המגרש המשחקים וכל שנותר לה הוא לבכות על ילדותה שאבדה.

[בתמונה: הטרגדיה של נישואי הבוסר... המקור: התקשורת הערבית. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בתמונה: הטרגדיה של נישואי הבוסר... המקור: התקשורת הערבית. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

קריקטורה שביעית: תמונות מחיי נישואין - הוא רוצה סקס והיא לשחק...

[בתמונה: נישואי בוסר - תמונות מחיי נישואין - הוא רוצה סקס והיא לשחק... המקור: התקשורת הערבית]
[בתמונה: נישואי בוסר - תמונות מחיי נישואין - הוא רוצה סקס והיא לשחק... המקור: התקשורת הערבית]

קריקטורה שביעית: "הכלה של מחלוף"

הקריקטורה מתארת מצב את הסכנות ואת ההשלכות ההרסניות של נישואי קטינות, כולל הפחד, הפגיעה והסכנה לחיים הנובעים ממערכת יחסים לא מאוזנת זו.. הילדה הקטנה במרכז מחזיקה בובה ונראית חפה מכל דאגה, אך הצל שלה מקרין דמות של אישה מבוהלת, שמותקפת על ידי דמות מפלצתית, המסמלת את "עתידה של הילדה" ("مستقبل البنت"). המפלצת היא צילו של ה'חתן'. הכיתוב מעל הצל של הגבר אומר "الزوج الكبير" ("הבעל הגדול"), מה שמדגיש את הפער בגילאים ואת הכוח הלא מאוזן בין החתן לכלה הצעירה.

[בקריקטורה: הכלה של מחלוף... נישואי קטינות! המקור: דף הפייסבוק של Tomato Cartoon توميتو كرتون. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בקריקטורה: הכלה של מחלוף... נישואי קטינות! המקור: דף הפייסבוק של Tomato Cartoon توميتو كرتون. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

קריקטורה שמינית: הנישואין ככלוב

במרכז התמונה רואים טבעת נישואין גדולה שמשמשת כמעין כלוב, שבו נמצאת ילדה לבושה בשמלת כלה. הילדה מושיטה יד לכיוון בובה שמונחת על הרצפה מחוץ לטבעת, דבר שמסמל את אובדן הילדות שלה וההשלכה הכפויה לנישואין מוקדמים. ברקע, דמות של גבר בצל, שמסמל את המבוגר שלוקח חלק בהחלטה הכפויה הזו.

הקריקטורה מדגישה את הכאב והטראומה של קטינות שנאלצות להיכנס לנישואין מבלי להנות מחופש הילדות שלהן. הטבעת, שמייצגת נישואין, הופכת למלכודת עבור הילדה. 
[בקריקטורה: הנישואין ככלוב... נישואי קטינות! המקור: התקשורת הערבית. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בקריקטורה: הנישואין ככלוב... נישואי קטינות! המקור: התקשורת הערבית. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

קריקטורה תשיעית: "החרב תיפול"...

הקריקטורה מבקרת את הלחץ החברתי והמשפטי שמביא לנישואין מוקדמים, המסתיימים במקרים רבים מידי בקטסטרופה... היא מציגה זוג ילדים, מבולבל וחסר אונים, שחותנו בידי הוריהם, עומדים על סף תהום, ולידם עומד פסל בדמות שופט. השופט אומר: "מזל טוב, החתן והכלה! יאללה, לכו הביתה: הפריון מובטח! הבית ייבנה! החרב תיפול! הגירושים מוקדמים!!

וזה במקרה הטוב... זכרו: מקרים רבים מידי של נישואי בוסר מסתיימים במות ה'כלה', ויש שסובלות 'רק' מההתעללות הבעל, גם כשהוא צעיר... 
[בתמונה: נישואי בוסר על סף התהום... המקור: אתר החדשות והמדיה, Alghad Newspaper פייסבוק]
[בתמונה: נישואי בוסר על סף התהום... המקור: אתר החדשות והמדיה, Alghad Newspaper פייסבוק]

קריקטורה עשירית: אין לה עוד מושג מה מחכה לה...

הקריקטורה מתארת ​​כלה-ילדה, המובלת לביתה החדש אחרי טקס הקידושין. הבעל - מבוגר בבגדים מסורתיים - מביט על 'אשתו' בעיניין חמדניות, ואילו היא מחזיקה בובה ומצלמת סלפי עם הטלפון שלה, בעוד גבר מבוגר בהרבה, לבוש בבגדים מסורתיים, עומד לצדה בהבעה רצינית. הניגוד הזה מדגיש את הניגוד בין תמימותה של הילדה, לציפיות האישיות והחברתיות הכבדות המונחות ממנה על כתיפיה בגיל כה צעיר.

[בקריקטורה: אין לה עוד מושג מה מחכה לה... נישואי בוסר בעולם המוסלמי והשלכותיהם... המקור: התקשורת הערבית. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בקריקטורה: אין לה עוד מושג מה מחכה לה... נישואי בוסר בעולם המוסלמי והשלכותיהם... המקור: התקשורת הערבית. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

[לאוסף המאמרים על התעללות בנשים במדינות האסלאם, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', בהשוואה למערבית, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על הצד האפל של האסלאם, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

2 thoughts on “פנחס יחזקאלי: נישואי בוסר בקריקטורות ובתמונות. אוסף שלישי

  1. יש לכם כזה גם על השגעונות של העם היהודי? כל מיני מומים לאיבר המין של התינוק? תרנגול כפרות? שחיטה כשרה? כי מה לעשות, גם העם שלנו עמוק בימי הביניים עם מנהגים ברבריים. מי שחי בבתים מזכוכית, לא צריך לזרוק אבנים. כל אחד מטורף בצורה אחרת, אבל להציג כמה הם מגוחכים, זה רק מדגיש כמה מגוחכים אנחנו. אם אתם רוצים קריקטורות, יש בעיתון אירופאי ישן, דר שטירמר, בטוח תמצאו משהו מצחיק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *