גרשון הכהן: הציפיות מראש אמ"ן הנכנס

תקציר: בהכללה ראשונית ניתן להצביע על הפער שהתהווה בעבודת אמ"ן בין ההצטיינות המופתית במודיעין הטקטי - מודיעין למטרות - לבין הנכות שהתגלתה בכל הקשור למודיעין אסטרטגי. לא במקרה, המיומנויות הטכניות למעקב אחרי מטרות לתקיפה, הגיעו בעשור האחרון לשכלול שלא היה דוגמתו. אלא שמיומנות זו אינה מספיקה בחקירת שאלות אסטרטגיות התלויות ביסודן במכלול סוגיות רחב הכולל יחד ממדים כלכליים, חברתיים, תרבותיים ודתיים. בתחומים אלה ההיסטוריה של אמ"ן רצופה כישלונות!

[בתמונה: הפער שבין ההצטיינות המופתית במודיעין הטקטי, לבין הנכות שהתגלתה בכל הקשור למודיעין אסטרטגי... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: הפער שבין ההצטיינות המופתית במודיעין הטקטי, לבין הנכות שהתגלתה בכל הקשור למודיעין אסטרטגי... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
הלוגו של ישראל היום
אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. 

בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

מאמר זה ראה אור לראשונה בעיתון ישראל היום, ב- 22 באוגוסט 2024. הוא מובא כאן באישורו ובאישור המחבר.

* * *

תפקיד ראש אמ"ן היה תמיד טעון אחריות לאומית כבדה. בימים אלה, האחריות כבדה מאי פעם. האלוף שלומי בינדר הנכנס לתפקיד, מקבל ארגון במשבר חסר תקדים. למרות הכישלון הנורא בשבעה באוקטובר, בעשרת חודשי הלחימה היו לאמ"ן הישגים משמעותיים ביותר. אבל מבוכת הכישלון הצורב בפתיחת המלחמה מטילה על האלוף החדש אתגר מנהיגותי להצבת הארגון על מסילה חדשה.

הכישלון בנקודת הפתיחה למלחמה ייחקר עוד שנים רבות. ובכל זאת, בהכללה ראשונית ניתן להצביע על הפער שהתהווה בעבודת אמ"ן בין ההצטיינות המופתית במודיעין הטקטי - מודיעין למטרות - לבין הנכות שהתגלתה בכל הקשור למודיעין אסטרטגי.

[בתמונה: הנכות שהתגלתה בכל הקשור למודיעין אסטרטגי. … התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]
[בתמונה: הנכות שהתגלתה בכל הקשור למודיעין אסטרטגי. … התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של DALL·E ב- Microsoft Bing]

מגמות ומשמעויות אסטרטגיות

לדוגמה, על מנת לתקוף כור גרעיני חייבים לדייק בסימון מיקומו, הכרחי לדעת את קווי המתאר למבנה, ואת עומק שכבות הבטון מעליו. בלי הידע הטכני הזה, הפצצה לא תגיע למטרה ואם תגיע, ספק אם תחדור ותשיג תוצאה רצויה. בממדי מחקר אלה, אמ"ן רכש בעשורים האחרונים מיומנות עילאית.

אבל כל הידע הזה לא מתחיל לסייע בהבנה בשאלות המהות: למה ולשם מה נבנה הכור הגרעיני ומה הוא מבטא בתפיסת המלחמה של האויב?  אחרי הכול, לכשיגיע הפרויקט לסיום בהצבת נשק גרעיני מוכן להפעלה, רצוי והכרחי לברר קווים מנחים לשיקולי האויב האפשריים להפעלת נשק זה. השאלות האלה אינן טכניות. הפער הזה מתבטא באופן דומה, בהבדל בין מאמץ החקירה המודיעיני הנדרש, לסיכול מנהיג חמאס סלאח ערורי בלב ביירות, מה שכרוך בעיבוד נתונים דמיוני, לתקיפה בעיתוי מדויק, לבין מאמץ החקירה לצורך מודיעין אסטרטגי הנדרש לגיבוש הבנה על שאיפותיו וחלומותיו של סלאח ערורי,  בסימון משמעויות למפת האיומים ומגמות אסטרטגיות שישראל חייבת להיערך מולם.

לא במקרה, המיומנויות הטכניות למעקב אחרי מטרות לתקיפה, הגיעו בעשור האחרון לשכלול שלא היה דוגמתו. העליונות הטכנולוגית שהושגה בישראל בתחומי עיבוד נתונים הובילה את המהפכה בתחום זה גם באמ"ן. אלא שמיומנות זו אינה מספיקה בחקירת שאלות אסטרטגיות התלויות ביסודן במכלול סוגיות רחב הכולל יחד ממדים כלכליים, חברתיים, תרבותיים ודתיים.

[בתמונה: רעיון הורגים דרך הפרטים הקטנים... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של wepik.com. המקור: ייצור ידע]
[בתמונה: רעיון הורגים דרך הפרטים הקטנים... התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית של wepik.com. המקור: ייצור ידע]

בתחומים אלה ההיסטוריה של אמ"ן רצופה כישלונות

אל הכישלון המוכר של הפתעת מלחמת יום הכיפורים, ניתן להוסיף את הכישלון בהפתעת פריצת האינתיפאדה הראשונה בדצמבר 1987, - אמנם אמ"ן לא הוכר אז כאחראי למחקר הזירה הפלסטינית, אבל הכישלון מחייב תשומת לב. את הכישלון באי הבנת המגמות של חיזבאללה ליום שאחרי הנסיגה הישראלית מלבנון במאי 2000, ההערכה הרווחת הייתה שעם הנסיגה חיזבאללה ישלים משימתו לשחרור המולדת הלבנונית ויזנח את המאבק המזוין בישראל, ועוד...

בתחומים אלה, אמ"ן נדרש לשינוי כיוון. גם האלוף בינדר שמגיע לתפקיד - עם הצטיינות כמפקד שדה והישגים אישיים במבצעים מיוחדים נועזים - יידרש למאמץ למידה מיוחד. מספרים על משה דיין שבשנים שהיה אלוף ורמטכ"ל היה משתלב מידי פעם בשורות האחרונות בכיתת הלימוד של המזרחן פרופסור שלמה דב גויטיין, באוניברסיטה העברית. לפרופסור לאסלאם בוודאי לא היה שמץ מושג איך מפעילים על מנהיג אסלאמי מבצע סיכול. אבל הוא בהחלט יכול היה לסייע בשאלה כיצד חושב אותו מנהיג, מה מטרותיו, ומה זה יכול לסמן לצרכי ניווט אסטרטגי לאומי.

לכיוונים אלה יחד עם המשך שכלול תחומי המצוינות שכבר נרכשו, אמ"ן חייב לפנות בהקדם בהנהגת האלוף בינדר הנכנס לתפקידו.

[בתמונה: איך הוא חושב? התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]
[בתמונה: איך הוא חושב? התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית ideogram]

[לאוסף המאמרים על 'מגבלותיה של המצוינות התפעולית בת ימינו', לחצו כאן] [לאוסף, המאמרים בנושא 'מלחמת חרבות ברזל', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים בנושא קבלת החלטות, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

One thought on “גרשון הכהן: הציפיות מראש אמ"ן הנכנס

  1. Pingback: מגבלותיה של המצוינות התפעולית בת ימינו, באתר ייצור ידע | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *