כי שקט (במשטרה) הוא רפש…

מפגין משתין על שוטרים

[בתמונה: האופוזיציה המשטרתית שוב מנסה לטלטל את המשטרה מבחוץ... למקור התמונה לחץ כאן]

ל'אופוזיציה' של רוני אלשיך במשטרה (שחלקה הגדול כבר מצוי מחוץ לארגון) יש שיטה: מטלטלים את הארגון ככל שניתן - דרך הדלפות - על מנת לגרור את מקבלי ההחלטות לכאוס. הלחץ גורם לטעויות נוספות, המהומה שלמה, ואז ניתן לנוח. כשחולף זמן והיציבות חוזרת למשטרה, מנענעים שוב.

כלי הנענוע העיקרי שלה הוא יניב קובוביץ, כתב הארץ. בעידן שבו 'התייבשו' כל כתבי המשטרה הוותיקים והמקושרים לשעבר, קובוביץ' פורח, פשוט כי הוא היחידי שעדיין מדליפים לו. מעקב אחר כתבותיו בשנה האחרונה יגלה את היעדים העיקריים של המתקפה: השינויים שעליהם נאבק המפכ"ל אלשיך. אחד העיקריים שבהם הוא התחום הקהילתי.

גל ההדלפות האחרון של קובוביץ' גרר סערה, והגלישה לכאוס לפני מספר חודשים גררה טעויות נוספות, שלקח למשטרה זמן להיחלץ מהן. אז הנה שכחו המהומות התקשורתיות, הטעויות נלמדו (כך אני מקווה...) והשקט חזר; וזה הזמן של האופוזיציה לסבב הדלפות חדש.

אז איך מטלטלים את המשטרה בלי להרגיז את רוב השוטרים שבפנים, שקצה נפשם במצב הנוכחי של שק החבטות והבוז והלגלוג הלאומי, ושמעוניינים בזמן עבודה שקט, ללא הפרעות? משמיצים את אלה שרוב השוטרים שונאים... והגורם הנוח ביותר לניגוח (ואחד החשובים ביותר לרפורמה של המפכ"ל) הוא מתנדבי המשמר האזרחי:

המאמר החדש של קובוביץ

למה רוב השוטרים שונאים מתנדבים? כי זה בדנ"א שלהם מימים ימימה. מושרש עמוק בתוך תרבותם הארגונית. הסיבות נעוצות בהיסטוריה הרחוקה של המדינה עוד לפני קבלת העצמאות. במלחמת העולם השנייה כשהצבא הגרמני התקדם לאל עלמיין, מיסדה הסוכנות היהודית (הממשלה היהודית בפועל, בתקופת המנדט) את "משמר העם" ארגון מתנדבים על מנת להילחם בהם "מצדה על הכרמל" ולשמור על הסדר בערים הגדולות. הארגון הזה נשלט ברמה הארצית ופעל ליד המשטרות היהודיות, בירושלים ובתל אביב.

"משמר העם" המשיך להתקיים אחרי חלוף הסכנה הגרמנית, ופעילותו (כארגון לאומי) גררה חיכוכים לא מעטים עם המשטרות העירוניות. הנה אנשיו בתמונה למטה, במדים לבנים, שומרים על הסדר בעת נאום דוד בן-גוריון באספת הנבחרים הרביעית, 1944:

משמר העם במדים מאבטח את בן גוריון

לימים, כשהוקם המשמר האזרחי באותה מתכונת ב-1974 ליד המשטרה, היה זה בעצם "דז'ה-וו" עבור המשטרה, שזיהתה בו מיד יריב שיש להכיל בטווח הקצר ולחסל בטווח הארוך...

להזכירכם, "מתנדב" אז היה הסטטוס של כל ארגוני הביטחון. גם לוחמי ההגנה היו אז מתנדבים. לכן נכנס תחום זה חזק לאתוס הישראלי. רק משטרת ישראל בגדה בו במודע, בשנים האחרונות, בהזנחה ובצמצום המכוון של מערך המתנדבים שלה, שהצטמצם בשנים האחרונות לחצי, ושמדליפיו של קובוביץ רומזים דרך כתבתו, שצריך לצמצם אותו עוד.

בהקשר זה כדאי לפרנסי המשטרה לדעת ש"אין ארוחות חינם" ועל פגיעה באתוסים לאומיים משלמים. כשספחה המשטרה את המשמר האזרחי (כדי לבלוע את תקני כוח האדם שלו ואמצעיו...) היא הבטיחה להגן ולטפח את אתוס ההתנדבות. מי שפוגע במודע באתוסים לאומיים, יגלה קושי גובר והולך לקבל אמון מהציבור, ובצדק!

פנחס יחזקאלי - על פגיעה באתוסים לאומיים משלמים

[התמונה פורסמה פורסם בחוברת "הגלגל" בתאריך 25.9.1944, והיא היום נחלת הכלל]

הכתבה הנוכחית של קובוביץ מכילה את כל הלהג הרגיל, הרדוד, בנוגע למתנדבים. קובוביץ' כבר כתב משטרה וותיק ודומני שהוא חכם מכדי להאמין בעצמו לנאמר, אלא שיש לו מדליפים (לא חכמים במיוחד...) להשביע, וכך, יד רוחצת יד, ודברי ההבל הללו נמשכים.

קובוביץ' כבר צריך לדעת שהעיקרון הבסיסי בהפעלת מתנדבים גורס, שלעולם ימצא מתנדב שבהנחיה נכונה יהיה טוב יותר מהשוטר המפעיל אותו (אבל למה שידע, אם רוב השוטרים - בעיקר מדליפיו - לא יודעים?).

המתנדבים מגיעים למשטרה כי זה התחביב שלהם. תחביב מייצר סקרנות, משקיעים בו ולומדים אותו. השוטרים לעומת זאת "לומדים" הרבה, אבל משאירים את המחברות במכללה, כי תרבותם הארגונית גורסת ש"אשר לשטח לשטח ואשר למכללה למכללה". התרבות הזו נוטלת מהם את הסקרנות... לכן, חלק מהמתנדבים מקצועי הרבה יותר מהשוטרים (אחד הפרדוקסים המופלאים של שיטור בישראל...). חלק מחוסר המקצועיות של השוטרים הוא ההזנחה בתחום הפעלת המתנדבים!

המתנדבים הם בבואתם של השוטרים שעימם הם עובדים. ליד שוטרים טובים יפעלו מתנדבים טובים מהם; וליד הגרועים - מתנדבים גרועים מהם. בכל מקרה, הכתובת היא תמיד השוטרים והמפקדים, ולצערי, רבים מהם אינם מקצועיים, בוודאי לא בתחום הפעלת המתנדבים שלהם... אבל הכי קל להשמיץ מתנדבים...

פנחס יחזקאלי על חוסר המקצועיות המשטרתי בהפעלת מתנדבים

על מה מלינים הפעם?

  • ההגדלה בסמכויותיהם של המתנדבים: תקנו אותי אם אני טועה, האם עיקר הסבל שלנו מהסטיות המשטרתיות אינו נובע דווקא מהניצול לרעה של סמכויות השוטרים, ולא המתנדבים?
  • ספינים תמיד מתחילים בדוגמאות בודדות. קובוביץ' מביא דוגמה למתנדב שסרח שוב ושוב. אז למה הוא עדיין בשירות? זו בעיה של מתנדבים? אותי מדאיגים יותר השוטרים שסורחים שוב ושוב ונשארים במערכת. אם אלה יסולקו, לא יהיו בנמצא גם מתנדבים כאלה!
  • 70 מתנדבים מודחים מדי שנה, בשל מעורבות בתיקים פליליים שנפתחים במחלקה לחקירות שוטרים: כמה שוטרים מודחים? כמה צריך להדיח ואינם מודחים? האם השחיתות בקרב שוטרי השטח מתרכזת במתנדבים?
  • לשוטרים רבים יש ביקורת על אופן הפעלת המתנדבים... חחח... ברור... כדאי שקובוביץ' יתמקד לשם שינוי בביקורת שיש למתנדבים על השוטרים!

בקיצור קובוביץ' יקירנו, אין כמוני מבין את התלות שלך במדליפיך... הרבה שוטרים וגמלאים גם ימחאו לך כפיים, יופי... אבל היותר חכמים מביניהם יודעים לזהות ספין ואני מאמין שגם המפכ"ל יודע.

ואם זה מה שנשאר לאופוזיציה המשטרתית לעסוק בו, אז אולי המשטרה בדרך הנכונה...

מקורות והעשרה

   

4 thoughts on “כי שקט (במשטרה) הוא רפש…

  1. מישאל עידן:
    פיני ידידי – אתה מייחס לאותו יניב קובוביץ' כח רב שאין לו אותו ! לתקוף את המפכ"ל דרך המתנדבים ? לא נשמע רציני כלל.גם הקביעה שיש מתנדבים מקצועיים יותר מהשוטרים אין לה תפיסה במציאות,אגדיר בעדינות, עוד לא נתקלתי באחד כזה (עם כל הצניעות).משום מה נוטים "להתעלם" משכרון הכח של חלק מהמתנדבים,את הסיבות הגלויות והנסתרות להתנדבותם,נתקלתי בהם בזמן השרות וכאזרח לאחר שהשתחררתי,תאמין לי לא היה לי נעים.אני יכול לספר לך על מעשים שלא יעשו שנעשו על ידי מתנדבים,אולם סגל הפיקוד השאיר אותם במצבה כדי לא לאבד "פעילויות".להערכתי רק % 10 – 15 מגיעים מתוך אמונה בצדקת הדרך.

  2. Sara Konforty:
    תמיד מעניין אצלך בדף, לא משעמם אף פעם, ספינים… הדלפות… ייצור ידע… לחיי שבוע של בשורות טובות שרה קונפורטי – אמנית זכוכית, עיצוב בתי-כנסת, ויטראז'ים ואריחי קרמיקה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *