פנחס יחזקאלי: "גנבתם לנו את המדינה!", סוציולוגיה של תחושת אובדן וסכסוך על זהות לאומית

תקציר: הביטוי "גנבתם לנו את המדינה!" אופייני לעידן של חילופי אליטות, ומשמש כמראה לחברה מפולגת הנאבקת על זהותה. הוא מייצג קונפליקט עמוק בין קבוצות חברתיות שונות על אופי המדינה, ערכיה וכיוונה העתידי, כמו גם הבנה של האליטה שהיא הולכת ומאבדת את מאחזיה. סוציולוגים ומדעני חברה יכולים ללמוד רבות מהשימוש בביטוי זה על הדרך שבה קבוצות מתמודדות עם שינוי, תחושת אובדן וחיפוש משמעות במציאות משתנה.

[בתמונה: "גנבתם לי את המדינה"… האמן: יוסי שחר. המקור: דף הטוויטר של מיכאל ציוני. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בתמונה: "גנבתם לי את המדינה"… האמן: יוסי שחר. המקור: דף הטוויטר של מיכאל ציוני. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

זהו מאמר המבטא את דעתו של הכותב ואת הערכותיו המקצועיות בלבד.

*  *  *

ב- 7 לאוקטובר 2024 קיימה המחאה טקס זיכרון אלטרנטיבי. אחד הקטעים שעוררו הדים לאחר מכן היה שיר חדש שכתב וביצע אביב גפן במיוחד לטקס ובו המילים "לא יגנבו לנו את הדגל, אבל גנבו את המדינה, זה לא יכול להיות אחרת בארץ הפוכה" (ראו הכתבה למטה).

הביטוי "גנבתם לנו את המדינה!" אופייני לעידן של חילופי אליטות, ומשמש כמראה לחברה מפולגת הנאבקת על זהותה. הוא הפך לסיסמת דגל של המחאה הישראלית בעשור האחרון, והוא נושא משמעות חברתית, פוליטית ורגשית עמוקה, ומהווה חלק מהשנאה המובנית שמטפחת כל אליטה כנגד אלה, שעלולים בבוא היום להצמיח מתוכם את האליטה הבאה, שתגזול ממנה את עמדות הכוח שלה.

בישראל, התפיסה של המדינה כפרויקט ציוני-חילוני, נשלטה במשך עשרות שנים על ידי האחוס"לים, בני האליטה המייסדת של ישראל (אשכנזים, חילונים, ותיקים, סוציאליסטים ולאומיים). התפרקות ההגמוניה הזו מאז המהפך של 1977, המעבר של קבוצות באליטה לפוסט ציונות - בצד המעבר ההדרגתי לממשלה בעלת אוריינטציה ימנית, מסורתית ולעיתים דתית - עוררה תחושה של "גניבה" בקרב חלקים מהאוכלוסייה שראו עצמם כנושאי הלפיד של הזהות הלאומית.

ביטוי זה משקף תחושת משבר בקרב קבוצות מסוימות באוכלוסייה, המרגישות שהמדינה, כפי שהכירו אותה, השתנתה בצורה שלא תואמת את ערכיהן ואמונותיהן. מאמר זה יבחן את הרקע ההיסטורי, החברתי והפוליטי לביטוי, ואת המשמעות הפסיכולוגית והתרבותית הגלומה בו.

שגיא בן נון ב'וואלה': אביב גפן שר "גנבו לנו את המדינה", עברי לידר לבש חולצה "יהי זכרם מהפכה"

שגיא בן נון

עודכן לאחרונה: 7.10.2024 / 21:57
המוזיקאי חשף שיר חדש בשם "ארץ הפוכה" בטקס הזיכרון הלאומי של המשפחות אשר מתקיים בפארק הירקון בתל אביב. לפניו עלה עברי לידר עם חולצה שעליה נכתב "יהי זכרם מהפכה". לידר לוואלה תרבות: "להתאחד סביב הרצון שישראל שאני אוהב ומכיר, ישראל דמוקרטית, ליברלית ומודרנית"
[לכתבה המלאה של שגיא בן נון ב'וואלה', לחצו כאן]

האמירה "גנבו לנו את המדינה" מבטאת תחושת ניכוס ואובדן

מבחינה סוציולוגית, תחושת הבעלות על מדינה נובעת מזיקה עמוקה לערכים, לסמלים ולמדיניות הנתפסים כהמאפיינים המרכזיים של החברה. כאשר קבוצה חווה שינוי מערכתי בתפיסת הזהות הלאומית, היא עשויה לפרש זאת כ"גזילה" של המרחב הציבורי, בדרך ל"גזילה" של מוסדות המדינה, שרובם עדיין בידיה.

שורשיו של הפחד מ'גניבת המדינה' נעוצים הרחק בימי קום המדינה. כבר אז פיתחו האחוס"לים, בני האליטה המייסדת של ישראל (אשכנזים, חילונים, ותיקים, סוציאליסטים ולאומיים), פחד קמאי - שהלך והתגבר עם השנים - מאליטה מתחרה מזרחית, שתשתלט ותשנה את אופיה של המדינה ואת אורחות חייה. לכן, עשו התנועה הקיבוצית והתיישבות העובדת כל מאמץ למנוע את הבאת יהדות זו ארצה. הם נלחמו על כך עם דוד בן גוריון - שהבין היטב את החשיבות של צירוף מיליון יהודי מדינות ערב למדינה הצעירה, הנלחמת על נפשה; הצליחו לדחות ולשבש את העלאת יהדות מרוקו - שכונו 'יהדות המערות' - לארץ, בין היתר בעזרת קמפיין מתוקשר של עיתון 'הארץ' (אראל סג"ל, הדו"ח, ערוץ 14, 23/8/23); וסירבו לקלוט אותה בקיבוצים.

הפחד הקמאי הזה התממש ב'מהפך' של 1977, כשאיבדו האחוס"לים את השלטון. הקולות שאנו שומעים היום, דומים מאוד לאלה ששמענו ב- 1977. ראו לדוגמה את הטור למטה, שכתב אז טומי לפיד (האבא של יאיר). ניתן להיווכיח, שהכל כבר היה מצוי שם אז, מה'בבונים' ועד ה'גנבו לי את המדינה' (מתוך דף הטוויטר של שי גולדשטיין, ותודה לד"ר גבי אביטל על הקטע הזה)

[בתמונה: העם גנב את המדינה… המקור: דף הטוויטר של שי גולדשטיין. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בתמונה: העם גנב את המדינה… המקור: דף הטוויטר של שי גולדשטיין. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

היסטוריה של תחושות דומות

ביטויים דומים של אובדן הופיעו בעבר בקרב אליטות במדינות אחרות, במצבים של שינוי פוליטי או חברתי חד. כך לדוגמה:

  1. ארה"ב בעידן טראמפ: הליברלים בארה"ב ביטאו תחושה דומה עם בחירתו של דונלד טראמפ, שייצג אוכלוסייה כפרית, מסורתית ושמרנית, אל מול האליטה העירונית, הליברלית והקוסמופוליטית.
  2. ברקזיט בבריטניה: תומכי ההישארות באיחוד האירופי ראו את תוצאות משאל העם כ"גניבת" החזון הבריטי האירופי על ידי אוכלוסיות שהרגישו ניכור כלפי הגלובליזציה.
  3. איראן לאחר המהפכה האסלאמית: הקבוצות החילוניות באיראן ראו את עליית האסלאם הפוליטי כגזילת המדינה שהן ניסו לעצב במודל חילוני ומודרני.
[בתמונה: עם בחירתו של דונלד טראמפ - שייצג אוכלוסייה כפרית, מסורתית ושמרנית, אל מול האליטה העירונית, הליברלית והקוסמופוליטית, הליברלים בארה"ב ביטאו תחושה, לפיה "גנבו להם את המדינה"… התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית Pikaso]
[בתמונה: עם בחירתו של דונלד טראמפ - שייצג אוכלוסייה כפרית, מסורתית ושמרנית, אל מול האליטה העירונית, הליברלית והקוסמופוליטית, הליברלים בארה"ב ביטאו תחושה, לפיה "גנבו להם את המדינה"… התמונה עובדה במערכת הבינה המלאכותית Pikaso]

התחושה הזו מתחזקת דווקא עכשיו, כי אנחנו בעידן של שינוי:

  1. שינויים דמוגרפיים: קבוצות שבעבר היו בעמדת רוב דמוגרפי-תרבותי מאבדות את מעמדן לטובת קבוצות מסורתיות או דתיות.
  2. שינויים פוליטיים: עליית הימין בישראל, במיוחד בקרב קהילות מזרחיות, חרדיות ודתיות לאומיות, מדגישה את השבר בין הישן לחדש.
  3. כלכלה וגלובליזציה: תהליכים כלכליים כמו גידול אי השוויון יוצרים תחושת ניכור גם כלפי מוסדות המדינה.
  4. התקשורת החדשה: המדיה החברתית מאפשרת הפצה מהירה של תחושות קשות ומשברים רגשיים, מה שמחזק את התחושה הקולקטיבית של אובדן.

המשמעות הפסיכולוגית של "גניבה"

המונח "גניבה" אינו סתם דימוי רטורי; הוא משדר חוויה של פגיעה ישירה, כמעט אישית, באדם ובקהילתו. התחושה הזו מבוססת על ארבעה רבדים:

  1. תחושת בגידה: המדינה, שהייתה "שלנו," כביכול נטשה את בעליה החוקיים.
  2. צמצום מרחב ההשפעה: קבוצות שבעבר עיצבו את התרבות והפוליטיקה מרגישות שמוסדות המדינה כבר לא מייצגים אותן.
  3. נרטיב קורבני: זעקת "גנבו" מתפקדת כנרטיב שמצדיק התנגדות, מחאה ולעיתים קרובות גם חיפוש אחר "אשם."
  4. פחד מפני העתיד: השינוי נתפס כבלתי הפיך, והחרדה מ"מדינה אחרת" מייצרת רגש עז של אובדן.
[בתמונה: כריכת ספרו של שמעון שבס: 'גנבו לי את המדינה', שראה אור בהוצאת משכל. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]
[בתמונה: כריכת ספרו של שמעון שבס: 'גנבו לי את המדינה', שראה אור בהוצאת משכל. אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

ואיך זה יסתיים?

הניסיון מלמד כי אליטות שאיבדו את בסיס כוחן עומדות בפני פרשת דרכים: התאמה למציאות החדשה, התנגדות עיקשת או נסיגה לשוליים. הבחירה במסלול מסוים תלויה במשאבים שנותרו להן, במידת האיום וברמת הנקמנות של האליטות החדשות, וביכולתה של החברה לשלב או לדחות את השפעותיהן. האליטה שלנו צפויה בשנים הקרובות לאבד את מאחזי הכוח שלה, אחד אחרי השני. ואז, סביר להניח שחלק מהאליטה ימצא את הדרך לחיות עם האליטות היורשות ואפילו להתמזג עימן, וחלק יהגר החוצה [להרחבת סוגיה זו ראו את מאמרו של ד"ר פנחס יחזקאלי: אליטות שמאבדות את ההגמוניה מהגרות מארצן].

[לאוסף המאמרים על אליטות ואליטיזם, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על שנאה ו'פשעי שנאה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים: 'הכל על אליטת ההון הישראלית', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

7 thoughts on “פנחס יחזקאלי: "גנבתם לנו את המדינה!", סוציולוגיה של תחושת אובדן וסכסוך על זהות לאומית

  1. Pingback: הכל על תופעת חילופי האליטות באתר ייצור ידע | ייצור ידע

  2. Pingback: פנחס יחזקאלי: חרדת ההתחלפות של אליטת ההון הישראלית | ייצור ידע

  3. לגבי איראן, אני חושב שזה קצת פשטני לתאר את זה כ"חילונים מול דתיים". המשטר האיראני הוא אויב שלנו, ולכן קשה לנו להיות אובייקטיביים, ובכלל זה לומר מילה רעה על המשטר הקודם, זה של השאח רזה פהלווי. כאילו שהמשטר של השאח היה משטר נאור, ואז הגיעו כוחות החושך.

    משטר השאח היה משטר עדיץ ואכזר, שלא היה טוב למרבית האוכלוסיה. מי שברח מאיראן, לא תמיד היה באמת מה שאנחנו נוהגים לכנות "אליטה משרתת". אלה היו פשוט אנשים עשירים ומקורבים לשלטון.

    המשטר הנוכחי באיראן גרוע, אבל אסור לשכוח שמבחינה טכנולוגית המשטר הזה בהחלט הצליח לקדם את איראן. איראן היום מספקת נשק לרוסיה! מי היה מאמין שזה יקרה בתקופת השח המנוון?

  4. Pingback: אליטות ואליטיזם באתר ייצור ידע | ייצור ידע

  5. המפסידים בבחירות , השליכו את הדמוקרטיה , הקימו את כוח קפלן , הסרבנים , ההפגנות , פילוג העם והחלשתו.החמאס ניצל זאת ותקף .
    מזלה של המדינה , 67 חברי כנסת לא נכנעים , מתגברים על הרוע שבא מהיועצת המשפטית , מבג"צ , החמאס החיזבאללה ועוד שונאי נתניהו .
    למרות כל אלו , ישראל תנצח בהובלת נתניהו .

  6. Pingback: על שנאה ופשעי שנאה באתר ייצור ידע | ייצור ידע

  7. Pingback: פנחס יחזקאלי: הכל על אליטת ההון הישראלית באתר ייצור ידע | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *