ספינים כמסך עשן…

גלדיאטורים

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי allen watkin לאתר flickr]

[לקובץ המאמרים על 'ספינים תקשורתיים', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מידי פעם 'נזרק' לתקשורת 'ספין', שמציף את הרשתות החברתיות ב'ים' של תגובות. אלה מייחסות לבנימין נתניהו מזימות ממזימות שונות. שני הספינים התורנים האחרונים הינם ההודעה, ש"ראש הממשלה שוקל לקדם חקיקה שתאסור הקלטת שיחות שלא בהסכמת שני הצדדים", וההצעה להימנע מחקירת ראש ממשלה מכהן.

אז הבשורה הטובה היא שלא זו המזימה. מי שעבד בעבר עם בנימין נתניהו - גם יריביו המושבעים - אינו מטיל באינטליגנציה שלו ובתפיסתו המהירה. מאחר שכל מי שמבין קצת בדברים הללו יודע שהכל עורבה פרח, ואין שום סיכוי שיוזמות כאלה תתקבלנה, סמכו על נתניהו שהוא מבין זאת בדיוק כמוהם.

אם כך, נשאלת השאלה מדוע הוא מאפשר את הספינים הללו? והתשובה המתחייבת היא, שהוא עושה זאת כי זה משרת אותו. נשאר רק להבין למה...

הגענו לבשורה הרעה. הוא עושה זאת כמסך עשן, על מנת להעלים את הדברים החשובים באמת מתחת לרדאר, בעוד שדעת הקהל עסוקה בטפל... 

מה באמת חשוב? חוק קבוע במערכות מורכבות גורס כי כשאינך מבין משהו המתרחש במערכת מורכבת, נתח אתו בהקשר של מאבקי העוצמה בתוכה... אז מה מתרחש במאבקי העוצמה במערכת של בנימין נתניהו?

לא צריך להיות מקורב כדי להבין שנתניהו נחלש בעת האחרונה. ניתן להבין זאת לפי תגובת אלה שבסביבתו. חולשה של מנהיג מזמינה מיד ניסיונות מצד בעלי עוצמה אחרים לאתגר אותו. העובדה שזה קורה מעידה, יותר מכל, שנחלש.

זה ההסבר לתגר שקרא עליו האיש החזק המרכז הליכוד, שר התחבורה, ישראל כץ (שגילה שלמרות הכל, נתניהו חלש הרבה פחות למה ששיער...). גם טיפולו המהותי בכץ מעיד, שהפגנת חולשה איננה מסוג המותרות, שהוא יכול להרשות לעצמו עתה...

מדוע נחלש נתניהו? קשה לדעת מהזווית שבה אנו מצויים: האם זה דו"ח המבקר? האם חקירת המשטרה? האם הרמז על המחדל הביטחוני שסיפק אהוד ברק?

אז איך מרחיקים אותנו מהבעיות האמתיות? 

ברומי העתיקה, היה הקיסר מספק להמונים את ה'סם' הקבוע בדמות קרבות הגלדיטורים (ראו תמונה למעלה), וכמידת הצורך בהסחת דעת (מתבוסות במלחמה, משערוריות שחיתות במשפחות האצולה, מהצורך להעלות מחירי מוצרים וכדומה...) כך מידת הדם שנשפך ... זה עובד בדיוק אותו הדבר, גם היום, רק שאת המסכנים שנאלצו להילחם בזירה, לחיים או למוות, מחליפים ה'ספינים'.

האם ה'ספינים' הללו אינם גורמים לנתניהו נזק? כמובן שלא. אלה שמבקרים אותו לא יצביעו, ממילא, עבורו לעולם, וההתקפות רק משלהבות את תומכיו.

כדאי רק שנטמיע, שהמטומטמים בסיפור הזה זה אנחנו. לכן, בכל פעם שמנסים להציע לנו 'סם', בדמות השליט הטיפש והלא הגיוני ושיגיונותיו המוזרים, כדאי שלא נתפתה, ונחפש בעצמנו מה מחביאים לנו שם, מתחת לשולחן...

פנחס יחזקאלי על הספינים ככלי הסוואה

[לקובץ המאמרים על 'ספינים תקשורתיים', לחצו כאן]

3 thoughts on “ספינים כמסך עשן…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *