יחידת חילוץ הר נגב

מי אנחנו?

יחידת חילוץ הר הנגב הוקמה בשנת 1992 במטרה להציל חיים ולתת מענה לאיתור וחילוץ מטיילים שנקלעו למצוקה, איבדו את דרכם או שנפגעו במהלך טיול. לחום האחריות של יחידת הר הנגב הינו השטח הגדול ביותר במדינת ישראל, למעלה מ 4 מליון דונם. ביחידה מתנדבים כ- 80 אנשים מכל גווני הקשת החברתית של מדינת ישראל: חילונים, דתיים, קיבוצניקים, מושבניקים, ועירונים  יהודים ובדואים - גברים ונשים. בין המתנדבים עצמאיים ושכירים, מדריכי בתי ספר שדה, פקחי רשות הטבע והגנים, רופאים, חובשים, גששים, מורים אנשי הייטק וחקלאים כשהמשותף לכולם - אהבת הנגב והרצון לעזור. בעת קריאה, מתייצבים המתנדבים ללא היסוס בכל יום ובכל שעה (ביחידה מתנדבים גם שומרי מסורת ודתיים המתייצבים לסייע בחילוץ ואיתור גם בשבתות מתוך "פיקוח נפש דוחה שבת").

במהלך פעילות, מגויסים המתנדבים למשטרת ישראל ומקבלים את הסמכויות של המשטרה לבצוע פעילותם. בשל השטחים הנרחבים עליהם אחראית היחידה קיימים בה שלושה צוותים: צוות מצפה רמון, צוות שדה בוקר וצוות רמת הנגב.

מפקד היחידה: נמרוד בן אהרון

בן 43, נשוי + 1. מתגורר בשדה בוקר.

בוגר התיכון לחינוך סביבתי בשדה בוקר ונמצא בנגב כבר שנים רבות (מ- 1989).

גאולוג ואקולוג בהכשרתו, כיום משמש כאקולוג של בסיס ח"א ברמון.

מתנדב ביחידה מ 2004, מפקד היחידה מסוף 2013.

סגן מפקד: איתי נווה

מה אנחנו עושים

איתור וחיפוש נעדרים: מתנדבים ביחידה מתמחים בגביית עדות, הכנת פרופיל פסיכולוגי של נעדר, הכרות ויכולת ניתוח טובה של השטח, יכולות גששות ומציאת עקבות, עבודה עם כלבי גישוש ויכולת ברפואת טראומה. ביחידה צוות פרשים המופעלים לסריקות אחר נעדרים. יתרונם שהם סורקים שטחים נרחבים בזמן קצר.

חילוץ משיטפונות: במשך חודשי החורף נכנסת היחידה לכוננות שיטפונות. גשמים רבים הופכים לשיטפונות לא צפויים בהם נקלעים לא פעם אנשים ורכבים עם נוסעיהם למצוקה. היחידה פועלת תוך שימוש בידע בחבלים ושימוש באמצעים יעודיים לעבודה במים.

חילוץ מצוקים: מחייב מיומנות בטיפוס וגלישה ממצוקים ובעבודת חבלים. נותן מענה לחילוץ במצוקים הרבים ברחבי הנגב, בקניונים ובבורות מים. אנשי היחידה שומרים על רמה מקצועית גבוהה, אימונים סדירים ועדכון שוטף של טכניקות חדשות המתפתחות בעולם.

רפואה:  שלושה רופאים, פרמדיק וחובשים המתמחים בפעולות החייאה וברפואת טראומה. הטיפול הראשון שמקבל הפצוע בשטח, הוא זה שבדרך כלל מציל חיים.

חילוץ מהריסות וסיוע באזורים מוכי אסונות: מתנדבי היחידה עברו הכשרה בחילוץ מהריסות, תחום הנותן מענה למקרים של רעידת אדמה וקריסת מבנים. נציגי היחידה השתתפו במשלחת ישראלית שלקחה חלק באסון בתורכיה וכן במשלחת שיצאה לעזרת תושבי דנוור קולורדו, ארה"ב לאחר שטפונות גדולים שפקדו אותם.

גזרת היחידה

גזרת היחידה (ראו התרשים למטה) מתאפיינת בשטח גדול, במוקדי פעילות מגוונים הפרוסים בטריטוריה של מועצות אזוריות ומקומיות שונות, בשטחי אש ובשמורות טבע.

חילוץ היא התנדבות מסוכנת...

פציעות של מתנדבי היחידה אגב תפקיד היא עניין שבשגרה, אולם, יש פציעות שהן חמורות יותר מאחרות...

ב- 26 בנובמבר 2016 נפצע חברנו, ניקו קשה וריסק שתיים מחוליות צווארו. כתוצאה מכך, הוא משותק לחלוטין מצווארו ומטה. משטרת ישראל - ובעיקר - קצין החילוץ הארצי, רב פקד דוד אנקונינה, ראוי לכל שבח על הטיפול המסור בניקו. למרות זאת, חייו של ניקו השתנו לבלי חזור.

הפציעה הזו השפיעה קשה על היחידה, אולם חוזקה של מערכת נמדד ביכולתה להתגבר על משברים קשים ולהמשיך הלאה... ניקו תמיד יישאר חלק מאיתנו! 

[בתמונה: ניקו... הוא יישאר תמיד חלק מאיתנו!]

חילוץ מטייל שנפל מהמצוק למכתש רמון: 2013

חילוץ מהטיילת של מצפה רמון: 2013

15 בפברואר 2013: צוות הטג"ח של יחידת חילוץ הר הנגב יצא לטפל באירוע של נפילה מגובה בטיילת של מצפה רמון. תודה רבה לצוות המטפל שכלל אנשי טג"ח (מתנדבים) של היחידה, צוות מד"א וצוותי משטרה וכיבוי. הסרטון צולם ונערך על-ידי נדב סלע:

.