פנחס יחזקאלי: עוצמה קשה – האנטומיה של הכוחניות

תקציר: 'עוצמה קשה’ (hard power) היא מושג שנטבע בעולמות התוכן של הביטחון הלאומי, בעיקר על מנת להבליט את המושג ההפוך שלו: עוצמה רכה (Soft Power). זוהי היכולת להפעיל בתוך מערכת עוצמה בדרכים ישירות וכוחניות, בין היתר באמצעות כוח צבאי, תמריצים ואיומים (שיטת "המקל והגזר") הנגזרים מיכולותיה הכלכליות והצבאיות של המדינה... Hard Power

[בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

דף זה עודכן ב- 7 באוגוסט 2021

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

עוצמה קשה (Hard Power) הוא מושג שנטבע בעולמות התוכן של הביטחון הלאומי, בעיקר על מנת להבליט את המושג ההפוך שלו: עוצמה רכה (Soft Power)זוהי היכולת להפעיל בתוך מערכת עוצמה בדרכים ישירות וכוחניות, בין היתר באמצעות כוח צבאי, תמריצים ואיומים (שיטת "המקל והגזר") הנגזרים מיכולותיה הכלכליות והצבאיות של המדינה.

המושג עוצמה קשה נטבעו ב- 1990 על ידי ג'וזף ניי מאוניברסיטת הרווארד, ופותחו בספרו הנושא את השם עוצמה רכה - אמצעי להצלחה בפוליטיקה עולמית ב- 2004 (ראו את כריכת הספר בתחתית המאמר). הוא פותח, כדי להגדיר את המושג המנוגד, שבו עוסק ספרו של ניי: העוצמה הרכה של הדמוקרטיה (ובמיוחד הערכים הליברליים בה כגון זכויות האדם וחירויות הפרט) על מדינות לא דמוקרטיות, שיכולה לגרום למדינות הללו להעריץ מדינות שנתפסות כהתגלמות ערכים ליברליים; ולכן לנסות לרצות אותן (עד כמה התאוריה הזו רלוונטית למציאות חיינו שפטו אתם. 

למרבה האירוניה, דווקא מדינות טוטליטריות כמו סין מצטיינות היום בהפעלת עוצמה רכה, ואילו הדמוקרטיות הזיקו לעצמן מאוד בשימוש מוטעה בגישה זו.

[להרחבת המושג, 'ביטחון לאומי', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'עוצמה רכה', לחצו כאן]

[בתמונה: משמרות המהפכה האיראנים... האימפריה האיראנית החדשה היא דוגמה ניצחת לשימוש אווילי ב- עוצמה רכה... המקור: התקשורת האיראנית]

שני המושגים - עוצמה קשה ו- עוצמה רכהמייצגים קטבים מנוגדים, בספקטרום העוצמה. בכל קוטב בספקטרום, מפעילה מדינה רעיונות, פעולות ומוסדות שונים בתחום מדיניות החוץ, הביטחון והכלכלה. 

לעתים עשויה עוצמה קשה (בעיקר של מדינות חזקות במיוחד) להפוך לעוצמה רכה ומקור משיכה של המדינה. מדינות עשויות להימשך למדינות אחרות בשל דימוי עליונות; מוסדות שקמו מכוח פקודות של עוצמה קשה הפכו עם הזמן ללגיטימיים; וכלכלה חזקה מאפשרת הטלת סנקציות ותשלומים, כמו גם משמשת כמקור משיכה.

מכון ראות גורס למשל, כי הכוח הגרעיני של איראן, בנוסף להרתעה הצבאית, מהווה גם גורם מושך למדינות אחרות בשל המודרניות והקדמה הטכנולוגית שהוא מייצג, והופך גם לכלי של עוצמה רכה (מכון ראות, 2007).

[תמונתו של גוזף ניי נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי January קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 2.0]

[להרחבת המושג, 'עוצמה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים אודות 'הרתעה', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

עוצמה רכה - גוזף ניי