האלוף גרשון הכהן על משמעותה של התהוות

גרשון הכהן על התהוות

[התמונה: תצלום מסך מתוך סרטון היו-טיוב שלמטה]

להלן סרטון יו-טיוב של הרצאת האלוף גרשון הכהן, מפקד הגיס המטכ"לי בערב עיון לכבוד צאת הספרים: "המדריך לעתיד" מאת ד"ר רועי צזנה ו-"כשמרקס וניטשה נפגשו בכיכר תחריר" מאת ד"ר חיים אסא. האירוע נערך במסגרת סדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון, באוניברסיטת תל אביב:

האלוף הכהן מדבר בעצם על משמעותו של מושג ה-התהוות (Emargence) ב- מערכות מורכבות: כיצד התהוותה בעצם התופעה של כיכר תחריר, ומדוע לא ניתן היה להתריע עליה מראש.

רבים סבורים שהמציאות יציבה. אם נוצר חוסר יציבות, הרי שזו תקלה, שיש לקרוא למומחים שיתקנו אותה. אולם, האמת היא שהמציאות היא בת חלוף. התייצבות היא מצב זמני בלבד, כמו שרוגע של גלי הים הוא מצב זמני.

קיימות תרבויות כמו התרבות הנוצרית, המאופיינות על ידי הגישה הראשונה - הנטייה למסגר דברים בהנחה שהדבר ישמור על יציבותם. כך לדוגמה, מבטיחים הנוצרים בעת חתונתם אהבה לנצח. לעומת זאת, התרבות היהודית וגם המוסלמית שונות. בתרבות היהודית למשל, מה שמאפיין את החתונה מעבר לקידושין היא הכתובה - ניצול הרגע של אהבה מלאה על מנת לבנות הסכם חלוקת רכוש לימים רעים. משמע, הנצרות, בניגוד ליהדות מבינה את חוסר יכולתנו לצפות את העתיד...

.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *