אפליקציית צבע אדום לשיטפונות

[זוהי תמונה חופשית מאתר Pixabay]

ב-9 במאי 2018 עלה שר האנרגיה על דוכן הנואמים בכנסת להשיב על ארבע שאילתות, שנגעו במה שמכונה: "אפליקציית צבע אדום לשיטפונות". משמע, קיומה של אפליקציה באחריות רשות מוסמכת, שניתן להתקינה על כל טלפון נייד, ושתוכל להתריע בזnן אמת למטיילים על שיטפון צפוי לפני כניסה לנחל. השר טען על במת הכנסת שאפליקציה כזו אכן קיימת, וזמינה לאזרחים.

סטנוגרמת הדברים של השר לפניכם:

האפליקציה אכן קיימת...

אפליקציית צבע אדום לשיטפונות, שפותחה על ידי ד"ר עמיר אהרן גבעתי.

ד"ר גבעתי (ראו תמונה משמאל) הוא בעל תואר שני בגיאומורפולוגיה, ותואר דוקטור מהמחלקה למדעי האטמוספירה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. משמש כמנהל יחידת המחקרים של רשות המים, ואחראי בין היתר על הובלת פרויקטים הידרולוגיים. בנוסף, הוא מכהן כיו"ר הועדה הבין משרדית לשינויי אקלים ומים.

האפליקציה שפיתח גבעתי טובה, אמינה וכבר נוסתה בשנים האחרונות באין ספור אירועים. היא מאפשרת היום לדעת היכן יהיו שיטפונות ברמה של נחל וזמן. היא מקבלת מידע ממגוון של מקורות, כולל השירות ההידרולוגי, לוויינים ומודלים של חוזי ממטרים לכל חלקי הארץ. 

הבעיה היא, שלאפליקציה אין אבא. שום גורם מוסמך לא לקח עליה חסות, והיא גם אינה זמינה לציבור, ולא ניתנת להורדה ב'חנויות הדיגיטליות' של גוגל ואפל. זאת למרות שאם הייתה גלויה, היה אסון נחל צפית נמנע, כמו גם הרבה תקלות אחרות, שמריצות את יחידות החילוץ לנחלים הללו בעת שיטפונות...

אבל מי שמע עליה?

החלק המטריד בדברי השר היא העובדה, שהמערכת יושבת בחדר מצב המאויש 24 שעות ביממה, ויכולה לתת מענה לכולנו.

  • אבל, האם מישהו שמע עליה?
  • האם מישהו יודע איך להגיע אליה? הכנסתי לגוגל את המילים: "חדר המצב של משרד האנרגיה בבאר שבע". לא קיבלתי כלום!
  • האם מקבלי ההחלטות במכינה הקדם צבאית "בני ציון" ידעו, שהם יכולים להתקשר לחדר המצב, ולקבל מענה בזמן אמת?
  • ואם לא ידעו, האם לא הייתה חובה מצד המחזיקים באפליקציה לתדע?
  • האם מישהו ראה פרסום, המעודד מטיילים להתקשר לחדר המצב הזה?
  • ולמה לא הופכים אותה לאפליקציה, שכל אחד יוכל להורידה לטלפון שלו?

גילוי נאות: הכותה הוא מנכ"ל עמותת יחידות החילוץ

One thought on “אפליקציית צבע אדום לשיטפונות

  1. עוד דוגמה לכך ששוק לא טוב בהספקה של "מוצר ציבורי" – מוצר ציבורי הוא מוצר שהנאה ממנו על ידי אדם אחד לא פוגעת בהנאה של אדם אחר (מוצר לא יריבי) , ושאם לא שילמתי עליו אני יכול להנות ממנו בכל זאת (מוצר לא בלבדי). דוגמה למוצר ציבורי היא בטחון צבאי, מערכת אקולוגית מתפקדת , אוויר נקי ועוד. דוגמה טובה להמחשת מוצר ציבורי היא זיקוקים גדולים.

    מערכת כזו היא מוצר ציבורי משם שאם אני משתמש בה זה לא מונע מאחרים להנות מהמידע, ואם אני לא משלם עליה אני עדיין יכול להלנות מהמידע – על ידי שיחה לחבר שיש לו וכו'. הצורך לבדוק שטפונות הוא רק פעם בכמה חודשים – לכן קשה לבצע דבר כזה באופן מסחרי..

    הבעיה של מוצרים ציבוריים היא בעיה יסודית בחיים המודרניים בגלל שמוצרים ציבוריים כמו מערכות אקולוגיות, אמת או שלום או אמון או מניעת מחלות על ידי רפואה מונעת או קידום בריאות הם דברים שהשוק מתקשה לספק – בהספקה של מוצר ציבורי אין רווח – אבל פגיעה במוצרים ציבוריים (לדוגמה זיהום שפוגע באוויר נקי) עלולה להיות דבר רווחי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *