פנחס יחזקאלי: אנחנו נשנה אפילו את טבע האדם

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי RJA1988 לאתר Pixabay]

"אנחנו מבקשים לתבוע שינוי התנהגותי על משהו שהיה מותר, והיום אנחנו הופכים אותו לאסור", הודיעה השבוע בחגיגיות שרת המשפטים איילת שקד, רגע לפני שהניחה על שולחן הכנסת תזכיר חוק תקדימי שיטיל קנסות על צרכני זנות (ניב, 2018).

העיסוק בחוק הזנות גרם לי להתגעגע לחכמתו של המלך בפרק 10 של הספר "הנסיך הקטן", לאנטואן דה סנט-אכזופרי:

"... והכוכבים נשמעים לציווּייך?" "וודאי." אמר המלך, " הם מצייתים לי מיד. אינני מתיר התרופפות במשמעת."

עוצמה כזו מילאה את הנסיך השתאות. אילו היה הוא בעל סמכות שכזאת, היה יכול לִצפות בשקיעה לא ארבעים וארבע פעמים ביום, אלא שבעים ושתיים, או מאה, או מאתיים פעמים ביום אחד, בלי להעתיק כלל את כסאו.

ובגלל שנזכר בפלנטה הקטנה שלו אשר נטש, הרגיש עצוב, ואזר אומץ לבקש דבר מה מהמלך:

"הייתי רוצה לראות את השקיעה...אנא...צווה על השמש לשקוע..."

"אילו הייתי מצווה על גנרל לעופף מפרח לפרח כמו פרפר, או לכתוב טרגדיה, או להפוך לציפור ימית, והגנרל היה ממרה את פי, במי מאיתנו האשמה?" שאל המלך, "בגנרל, או בי עצמי?"

"בך", ענה הנסיך הקטן נחרצות.

"מדויק. יש לדרוש מכל אחד רק דברים שביכולתו לבצע.", המשיך המלך, "סמכות טמונה קודם כל בהגיון. אילו הייתי מצווה על אנשים להשליך עצמם למי הים, הם יתמרדו נגדי. יש בכוחי לתבוע צייתנות משום שפקודותיי מתקבלות על הדעת!" (הנסיך הקטן, פרק 10)

שלטון השכל, שלטון החוק ומגבלותיהם

שתי דתות חילוניות צמחו במערב, שהוא תוצר תנועת ההשכלה:

  • הדת האחת היא הסגירה לשכל הישר ולתכנון, כאילו הם התרופה לפגעי אי הוודאות.
  • השנייה היא סגידה לחוק, וליכולותיו לכפות נורמות התנהגות על אנשים.
אכן, שני הכלים הללו: השכל והחוק הם יתרונות אדירים. אבל הדרך הטובה ביותר ליהנות מיתרונותיהם היא דווקא הבנת המגבלות הכרוכות לשימוש בהם. לצערי, השילוב של שניהם מניב במקרים מסוימים פירות באושים. כך אנחנו משקיעים זמן, כסף, רגש ומה לא, במה שאנחנו מכנים מלחמה (לא פחות) בתופעות מסוימות - בעזרת קמפיינים, וססמאות וחוקים ואכיפה - ולא לומדים לקח...
  • אנו נלחמים כל העת בתאונות הדרכים. אבל הגורם המשמעותי היחידי שמפחות תאונות הינו טכנולוגיה!
  • אנו נלחמים כל העת בהטרדות המיניות, אבל הגורם האפקטיבי ביותר שמפחית אותם הוא השיימינג ולא האכיפה, שפוגעת פעמים רבות במתלוננות, יותר מבפוגעים!
  • אנו נלחמים כל העת באלימות במשפחה, אבל הפתרון האפקטיבי היחידי (הזמני) לאשה שגבר מחפש לקחת ממנה את חייה הם המקלטים לנשים מוכות ולא האכיפה.

בינתיים המלחמה העקרה הזו מפרנסת משפחות רבות, ונוספת לנו סיבה טובה לא ללמוד לקח...

כשם ששום תכנון לא ימנע תוצאות בלתי צפויות (תב"צים) בעולם דינאמי, ומשתנה במהירות; כך גם החוק לא יצליח לשנות דחפים בסיסיים בטבע האדם. אבל אנחנו נילחם בזנות, שימיה כימי בריאת האדם. זאת, למרות שכבר הוכח שהדרך האפקטיבית היחידה להתמודד עם התופעה היא פיקוח והסדרה.

[להרחבה בנושא התוצאות הבלתי צפויות (תב"צים), לחצו כאן]

הדרך לגיהינום רצופה בכוונות טובות (וגם בהרבה פחות טובות). חוק הזנות - אם ייאכף, וסמכו על הלובי הנשי שהוא ייאכף - ימרר את חיי הזונות והלקוחות, יוריד את הזנות למחתרת, אבל את התופעה לא יפסיק.

איך אמר המלך החכם מהנסיך הקטן: "יש לדרוש מכל אחד רק דברים שביכולתו לבצע. יש בכוחי לתבוע צייתנות משום שפקודותיי מתקבלות על הדעת!"

מקורות והעשרה

One thought on “פנחס יחזקאלי: אנחנו נשנה אפילו את טבע האדם

  1. כל אשר הציבור לא יכול עמוד בו,מחמת היותו טבע האדם,כל חוק שיחילו עליו לא יחזיק מים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *