אלעד רזניק: מרחב החסינות האיראני – מט הסנדלרים של נתניהו

[בתמונה: מט סנדלרים. לתמונת המקור לחצו כאן]

במשחק השחמט, מט סנדלרים (Scholar's mate) הוא מושג במשחק המציין מט, שהשחקן המשחק בכלים הלבנים נותן לשחקן המשחק בכלים השחורים, לאחר סדרת המסעים.

ביום וחצי האחרונים חזר לככב הסכם הפרדת הכוחות ישראל סוריה, שנחתם ב 31 למאי 1974 (ראו מפה משמאל) בציבוריות הישראלית, וכולם עוסקים בו בלי להבין את המשמעויות שלו...

[המפה משמאל של הסכם בפרדת הכוחות בין ישראל לסוריה, הוא נחלת הכלל]

סעיף 1 להסכם הוא הסעיף החשוב, והוא אומר כך: " ישראל וסוריה יאכפו את הסכם הפסקת האש ביניהן ביבשה בים ובאוויר, וימנעו מכל פעילות צבאית, האחת כנגד רעותה, כמתחייב מביצוע החלטת מועצת הביטחון של האומות המאוחדות 338, מיום 22 באוקטובר 1973.

סוגיית הריבונות בסוריה עמדה בסימן שאלה, במשך כל מלחמת האזרחים הסורית. את הסימן שאלה הזה ניצלה ישראל לתקיפות חוזרות ונשנות כנגד חלק מהמערכים שהעבירו האיראנים לסוריה. יישומו מחדש של ההסכם מתחיל מידית; ולראייה, הצטברות הידיעות בכלי התקשורת על הוצאה סורית של כלים כבדים, בהתאם לתנאי ההסכם, וסביר להניח שבשביל לעמוד בתנאיו.

אולם לריבונות יש משמעות מעשית, ומשעה שישראל מאשררת את הסכם הפסקת האש בינה לבין סוריה, ומכריזה על מחויבותה המחודשת אליו; מצהירה ישראל הלכה למעשה על מחויבותה הבינלאומית לריבונותה של סוריה, ריבונות הכוללת את היכולת של משטר אסד להזמין את כל מי שהוא רק רוצה לשטחו (זכות שבה תומכים הרוסים פומבית), ולאפשר לו להתבסס בשטחו גם צבאית.

ישראל לא תוכל להמשיך ולתקוף, לאורך זמן, מדינה ריבונית, בגלל בחירות האירוח שלה, ללא שתיתקל בפעילות דיפלומטית ואולי גם צבאית למניעת תקיפות אלו.

השושבינים לחידוש ההסכם, טראמפ ופוטין, יפעילו לחץ על מדינת ישראל להימנע מכל פעילות שתפר את ההסכם.

מט הסנדלרים של נתניהו יפגע בעיקר בחופש הפעולה הישראלי ויתרום משמעותית ללבנוניזציה של מרחב הדרום הסורי!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *