אבי ברוכמן: טעימות, מהשנתון הסטטיסטי של המשטרה ל- 2017

 [התמונה המקורית מתוך אתר המסעדה JAJO בנווה צדק. אנו מאמינים שאנחנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

ד"ר אבי ברוכמן שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק.

*  *  *

הדו"ח הסטטיסטי שאמורה המשטרה להנפיק מידי שנה במועד קבוע (ולא עומדת בו...) הוא חלק ממה שמכונה 'אחריותיות משטרתית': הדין וחשבון שחייבת המשטרה לציבור, שהוא בעל הבית האמתי שלה במדינה דמוקרטית.

הדו"ח הזה שוחרר רק היום (באיחור גדול...) וטרם היה זמן להתעמק בו, אבל להלן מספר תובנות ראשוניות בולטות, מעין ארוחת טעימות חפוזה (לצערי, טעימה הרבה פחות מזו המצולמת בראש המאמר...):

[להרחבה על אחריותיות משטרתית, לחצו כאן]

מדידת פשיעה המבוססת רק על דיווחי הפשיעה הנמסרים למשטרה לוקה בחסר וקשה להסיק ממנה מסקנות אופרטיביות נכונות. יתרה מכך. היא אינה מעידה גם ישירות על אפקטיביות המשטרה. בשנתון הסטטיסטי מתייחסת המשטרה רק לאירועי פשיעה שדווחו על ידי הציבור. במדינות רבות בעולם מבצעים סקרי קרבנות המהווים השלמה לדיווח המשטרתי. כך, יכולה להתקבל תמונה שלמה יותר.

ובכל זאת:

  • במשך שני עשורים קיימת ירידה מתונה ועקבית בפשיעה המדווחת (כ 40%; התופעה הזו אופיינית לרוב המדינות בעולם המערבי). לראשונה, השנה משתנה הגרף וקיימת עליה, וגם בכך, מדינת ישראל אינה לבד. ראוי גם לציין בהקשר זה שסטטיסטיקת העבירות איננה מדד לאפקטיביות משטרתית.

[להרחבה בסוגיה, האם המשטרה מורידה פשיעה, לחצו כאן]

  • במהלך השנה נפתחו תיקים פלילים ל- 208,231 חשודים. כל תיק כזה טומן בחובו רישום פלילי (ר"פ) – כמה מהתיקים הללו נפתחו לצורכי סטטיסטיקה משטרתית?
  • במהלך השנה בוצעו 60,000 מעצרים !!!! מתוכם הוגשו כתבי אישום רק ל14.5% מהם. כלומר, נעצרו כ- 50,000 ללא כתב אישום (מזכיר מדינות שכנות?)
  • בין הירידות הבודדות בשנתון, בולטת הירידה בעבירות הרכוש. מגמה זו קיימת בכל העולם המערבי ומאפיינת את המעבר לעבריינות מחשב. לטעמי, הירידה זאת נובעת גם מחוסר אמון של הציבור במשטרה. פשוט לא מתלוננים...
  • במהלך השנה קראנו וראינו כתבות רבות על 'הטרור במגזר החקלאי'. בשנתון מסתירים את הנתונים. מדוע? אין להם חשיבות לאומית?
  • עלייה של 8.5% בעבירות מין. לטעמי, זה פועל יוצא של הדיון הציבורי והתקשורתי בנושא קמפיין ה- METOO#.
  • עלייה ניכרת בעבירות אלימות חמורות. 19 מקרים יותר של מקרי רצח, לעומת שנה קודמת!
  • בשנתון מופיעים גם סקרי אמון הציבור, ואיכות השירות . המשטרה מחמיאה לעצמה עם נתונים. כאשר אין הלימה בין מחקרים אוביקטיבים שנעשו לנתונים אלו. רק 30% מביעים אמון במשטרת ישראל... (אנו יודעים מה שווים סקרים מוזמנים...).

וגם: איפה נתוני הסטייה והשחיתות המשטרתיים?

למה בשנתון סטטיסטי אין דיווח על עבירות משמעת, פליליות, שחיתות, של שוטרים במהלך השנה? כמה הועמדו לדין משמעתי ועל מה? כמה למשפט פלילי, ועל מה? כמה פוטרו, ועל מה?  האם הנתונים הללו אינם חלק מה'אחריותיות המשטרתית'? האם הגיוני, שבמדינה דמוקרטית, המקור היחידי לנתונים הללו הינו הדו"חות החודשיים של עו"ד פנחס פישלר (ראו תמונה משמאל)? ואגב, ללא הדרבון של פישלר ולחציו לפרסם את הדו"ח, מי יודע מתי היינו רואים אותו... (ראו המכתב למטה):

.

[לניתוח הנתונים הללו, שאינם מופיעים בשנתון הסטטיסטי, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *