פנחס יחזקאלי: הירי בגנרל אנטון דוסטלר – אנטומיה של הוצאה להורג

[בתמונה: במרכז, הגנרל דוסטלר כפות לעמוד. לידו כומר צבאי, דקות ספורות לפני ההוצאה להורג. למקור התמונה, לחצו כאן]

תיעוד שלבים של הוצאה להורג בירייה, בעקבות משפטו הצבאי של לוטטנט-גנרל אנטון דוסטלר (Anton Dostler) מהוורמאכט הגרמני, בתקופת מלחמת העולם השנייה, שהונצח, הן בתמונות והן בפילם...

[לקובץ המאמרים על עונש מוות והוצאה להורג, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים באתר, 'ייצור ידע' בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן]

שימו לב: החומרים בדף זה קשים לצפייה

עודכן ב-11 במרץ 2023

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

הוצאה להורג (Execution) היא הוצאת עונש המוות אל הפועל. קיימות מגוון של טכניקות להוצאה להורג, מתלייה, עריפת ראש, שריפה וכדומה, דרך הכיסא החשמלי, הגיליוטינה, כיתת היורים ועוד ועוד.

הזדמנות מתועדת לעקוב אחר השלבים של הוצאה להורג בירייה, קיבלנו בתיעוד של משפטו הצבאי של לוטטנט-גנרל אנטון דוסטלר (Anton Dostler; ראו תמונה למטה משמאל) מהוורמאכט הגרמני, בתקופת מלחמת העולם השנייה, שהונצח, הן בתמונות והן בפילם:

[להרחבה בנושא הוצאה להורג, לחצו כאן]

עילת ההוצאה להורג

בתמונה משמאל: לוטטנט-גנרל אנטון דוסטלר. התמונה היא נחלת הכלל.

ב-22 במרץ 1944 נחת כוח אמריקני קטן 100 ק"מ צפונית לעיר הנמל לה ספציה באיטליה הפשיסטית, שמשימתם הייתה להשמיד מנהרה של רכבת בין לה ספציה וג'נובה. ב-24 במרץ 1944 נלכד הכוח על ידי לוחמים מדיוויזיית הביצורים ה-135.

לאחר חקירתם, הורה הגנרל פון זנגן מהפיקוד הגרמני העליון של חיל היבשה (OHK) לדוסטלר (ראו תמונה משמאל) להוציאם להורג, מכיוון שלא היו עם מדים; ובשל כך, לא חלה עליהם אמנת ז'נבה. דוסטלר ציית, ופקד על הוצאתם להורג.

[בתמונה משמאל: לוטטנט-גנרל אנטון דוסטלר. התמונה היא נחלת הכלל. לעוגן ברשת, לחצו כאן]

עם סיום המלחמה, 'התהפך הגלגל' ודוסטלר נפל בשבי האמריקני. אז, נפלה בחלקו ה''זכות' להיות הנאשם במשפט הראשון שקיימו בעלות הברית בעיר קזרטה - בירת נפת קזרטה שבמחוז קמפניה שבאיטליה - לשבויי מלחמה גרמנים שנפלו בידם, ושנחשדו בהפרת אמנת ז'נווה.

דוסטלר נשפט על חלקו בהוצאתם להורג של חיילי הקומנדו האמריקנים (ראו למעלה). הוא הואשם במתן הוראה בלתי חוקית. לטענתו, טען כי הוא רק העביר את הפקודה שקיבל מ'למעלה', לדרג המבצע; כי נשבע שבועת אמונים אישית לאדולף היטלר, ולכן, היה צריך למלא את כל ההוראות של OHK.  

בתמונה למטה הוא מתועד עם צוות ההגנה שלו, במהלך המשפט הצבאי:

[בתמונה: הגנרל אנטון דוסטלר, לבוש מדים (משמאל), עם צוות ההגנה שלו במהלך המשפט. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה: הגנרל אנטון דוסטלר, לבוש מדים (משמאל), עם צוות ההגנה שלו במהלך המשפט. התמונה היא נחלת הכלל]

[בתמונה משמאל: גנרל ארבעה כוכבים של צבא ארצות הברית, מתיו רידג'ווי. התמונה היא נחלת הכלל]

לאחר חמישה ימי משפט, דחה בית הדין הצבאי את טענות ההגנה של הגנרל דוסטלר, מצא אותו אשם בפשע מלחמה, ודן אותו למוות 'מכובד': הוא יוצא להורג כשהוא לבוש במדיו הצבאיים, על ידי כיתת יורים. ב- 27 בנובמבר 1944 אישר מפקד גזרת הים התיכון, הגנרל (4 כוכבים) מתיו רידג'ווי (ראו תמונה משמאל) את גזר הדין.

[בתמונה משמאל: גנרל ארבעה כוכבים של צבא ארצות הברית, מתיו רידג'ווי. התמונה היא נחלת הכלל]

ב-1 בדצמבר 1945 הוצא דוסטלר (בן ה-54) להורג באברסה על ידי כיתת יורים, תוך שהריגתו מוסרטת ומתועדת. התיוד הזה מובא באתר ww2gravestone, ואני מביאים אותו גם כאן (אנו מאמינים כי אנו עושים בתמונות שימוש הוגן).

.

.

.

.

.

[בתמונה: דף השער של אתר ww2gravestone, ממנו נלקחו תמונות הוצאתו להורג של לוטטנט-גנרל אנטון דוסטלר]

להלן שלבי ההוצאה להורג

  • דוסטלר נכבל לעמוד ההוצאה להורג. מימינו: כומר מצבא ארצות הברית:
דוסטלר נכבל לעמוד ההוצאה להורג. מימינו: כומר מצבא ארצות הברית: שלב שני: קשירתו של דוסטלר לעמוד ההוצאה להורג על ידי חיילים אמריקנים מושלמת: שלב שני: קשירתו של דוסטלר לעמוד ההוצאה להורג על ידי חיילים אמריקנים מושלמת: שלב שלישי: קבוצת חיילים מבצעת את הירי. ראשו של דוסטלר מכוסה בכיסוי שחור. שלב שלישי: קבוצת חיילים מבצעת את הירי. ראשו של דוסטלר מכוסה בכיסוי שחור. שלב רביעי: גופתו של דוסטלר לאחר ההוצאה להורג: שלב רביעי: גופתו של דוסטלר לאחר ההוצאה להורג:

[לקובץ המאמרים על עונש מוות והוצאה להורג, לחצו כאן]  [לקובץ המאמרים באתר, 'ייצור ידע' בנושא השואה ומלחמת העולם השנייה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *