פנחס יחזקאלי: קרבה לבעלי עוצמה – סגולה לקידום

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay. תמונתו של צ'יקו אדרי היא צילום מסך מכתבת ערוץ 10]

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על קידום עובדים, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

כשהוצע ניצב צ'יקו אדרי (ראו תמונה משמאל למטה) למפכ"לות על ידי השר הממונה גלעד ארדן, בנובמבר 2018, זה היה כמעט המובן מאליו. בחינה של קורות החיים של אדרי מלמדת בנקל מהם התפקידים שהקנו לו את המפכ"לות: 

צ'יקו כיהן בעבר כמזכיר הביטחוני וראש המטה של השר לשעבר יצחק אהרונוביץ'. זו גם הייתה הסיבה שהוצע לו התפקיד הנוכחי שתרם למינויו: מנכ"ל המשרד לביטחון הפנים, שבו צבר שעות רבות עם השר הממונה והצליח ליצור בהם את האינטימיות הדרושה לכך שהשר יראה בו אדם "שלו", ויקדם את מינויו.

.

אני מדגיש כאן, בעצם, את הידוע לכל: כדאי להיות בתפקיד קרוב לאדם בעל עוצמה, כי התפקידים הללו הם המפתח לקידום עתידי:

[מקור תמונתו של צ'יקו אדרי משמאל: דוברות המשטרה]

התופעה הזו, כמובן, איננה ישראלית ונכונה לעוזריהם של בעלי עוצמה, בכל מקום.

כך למשל, קידומו של פילדמרשל ארווין רומל (Rommel; ראו תמונה משמאל למטה) דשדש במשך שנים, עד שקיבל את הפיקוד על גדוד שומרי ראשו של אדולף היטלר. התפקיד הזה הקנה לו קרבה ישירה להיטלר ולמעגל הצמוד אליו.

משם, קידומו לא רק שהיה מטאורי... הוא גם ניצל את הקשרים הללו כדי להמרות את פיהם של מפקדיו הישירים, שהשתוללו בכעס, אך נותרו חסרי אונים...

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]

[תמונתו של רומל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Bundesarchiv, Bild 101I-443-1582-32 / Bauer / CC-BY-SA 3.0]

דוגמאות נוספות ממקומותינו יש למכביר. כך למשל, אם הדברים היו תלויים בראש הממשלה, בנימין נתניהו, היה האלוף אייל זמיר - ששימש כמזכירו הצבאי - הרמטכ"ל הבא, ומן הסתם, יהיה מועמד משמעותי בפעם הבאה.

בדיקה של המועמדים האחרים לתפקיד המפכ"ל מלמדת, למשל, שגם הדחיפה לקידומו של ניצב דוד ביתן, הייתה מינויו לעוזרו של המפכ"ל לשעבר, משה קראדי. התופעה הזו מובנת לנו באופן אינסטינקטיבי, אולם היא ראויה גם להסבר מסודר.

זה מאבק העוצמה, טמבל...

מערכות מורכבות מונעות באמצעות בעלי העוצמה העיקריים, ששולטים על רוב קשרי הגומלין שברשת. המאבקים בין בעלי העוצמה הללו הם שיוצרים את את הדינמיקה שבמערכת ומקנים לה את החיוניות שלה. העוצמה הזו באה לידי ביטוי, בין היתר, בכמות קשרי הגומלין שעליהם שולט כל אחד מבכירי הרשת הארגונית. ככל שכמות קשרי הגומלין שלך גדולה יותר, כך גדלה העוצמה בהתאמה. בעלי העוצמה קרויים ברשת רכזת. ניתן לזהות אותם בעין בקלות, דרך קשרי הגומלין הרבים, המתנקזים אליהם:

[להרחבת המושג 'מערכת מורכבת', לחצו כאן]  [להרחבה על: 'קשרים וקשרי גומלין ברשת הארגון', לחצו כאן]   [להרחבת המושג, 'רשת', לחצו כאן]  [להרחבת המושג, 'רכזת', לחצו כאן]

[בתמונה: עוצמה ברשת. בעלי העוצמה מסומנים בעיגול, ונקראים 'רכזות'. שימו לב לכמות קשרי הגומלין ה'נכנסים' לכל אחד מהם. עובד במערכת AURORA, חברת TECI]

כאשר מתמנה אדם לעוזרו של בכיר, הוא מקבל במתנה, בנוסף למינוי, גם את קשרי הגומלין של אותו בכיר. טיפול מושכל באותם קשרי הגומלין יכול לטפחם, להגדילם, ובבוא היום, לעשות בהם שימוש לתועלתו האישית של העוזר.

קידום מתבצע בעזרת רישות (נטוורקינג)

קידום הוא תהליך רישות רישות (נטוורקינג - networking): יצירת עוצמה ברשת ארגונית, דרך צבירה מפרכת וסיזיפית של קשרי גומלין; שימורם והשבחתם.

את מה שרובנו לא יצליח להשיג, בדרך כלל, בנטוורקינג של שנים, מקבל העוזר לבכיר ביום אחד, יחד עם המינוי לתפקיד...

[להרחבת המושג: רישות - נטוורקינג, לחצו כאן]  [להרחבת המושג, 'אופטימיזציה', לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית שעוצבה והועלתה על ידי Schwarzenarzisse לאתר Pixabay]

אז קידומו של העוזר בטוח?

בדרך כלל, אבל לא תמיד. העוזר מהלך, לעתים, על חבל דק:
  • כשנתפס בעל עוצמה בקלקלתו, העוזר חוטף, בדרך כלל יותר, וקשה לו הרבה יותר להתחמק מעונש. כך קרה, למשל, לארז וינר, עוזרו של הרמטכ"ל, גבי אשכנזי. אשכנזי תכנן לקדמו בדרגה ולמנותו לקצין חינוך ראשי, אולם הסתבכות שניהם בפרשת הרפז, עצרה את קידומו ואת הקריירה הצבאית שלו.

[בתמונה: ארז וינר עם פטרונו שהכזיב, גבי אשכנזי. התמונה היא צילום מסך מחדשות ערוץ 10]

  • לעתים, מסתחרר העוזר ממעמדו, ונוהג בבכירים ממנו בגבהות לב; או שפטרונו מטיל עליו את משימות 'האיש הרע'. התוצאה היא שברגע שהפטרון עוזב, באים הבכירים שנותרו חשבון עם העוזר לשעבר. כזה היה למשל עוזרו של מפכ"ל אחד; וכשהתחלף, שלח אותו המפכ"ל החדש ללימודים כפיצוי, והוא נפלט מהמערכת.
  • ויש כמובן גם מצבים שבהם העוזר והבכיר אינם מסתדרים, והעוזר מוחלף; או שהבכיר אינו חפץ לסייע בקידומו; ולעתים אף מכשיל אותו באופן אקטיבי.
בשל היעדר דוגמאות מתוקשרות לסוגיות הללו, לא סברתי שנכון לנקוב כאן דוגמאות בשמותיהם; אבל, זקני המערכות הביורוקרטיות, יכולים בהחלט להצמיד שמות לכל אחד מהסעיפים הללו. ועדיין, המצב הנוהג הוא, שהעוזרים מתקדמים מהר; ותפקיד העוזר הוא מהנחשקים בתפקידים. כדאי לכם...

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Tumisu לאתר Pixabay]

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על קידום עובדים, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *