אמציה חן: עוד מילה על מוכנות וצבא ירוק…

[בתמונה: האם צה"ל מוכן למלחמה? בתמונה: הרמטכ"ל אייזנקוט בביקור בפיקוד הדרום. התמונה: דובר צה"ל]

[לקובץ המאמרים על על מלחמת שלום הגליל ורצועת הביטחון, לחצו כאן]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

זה עתה, לאחר שלטענתן בדקו באופן יסודי את סוגיית המוכנות, פרסמו שלש הוועדות שהוקמו ביוזמת הרמטכ"ל, כי זולת חוסרים מוכרים - אין בסיס לטענותיו של נציב קבילות החיילים, האלוף בדימוס יצחק בריק.

גם אם נוסיף לאלה את אישוש המוכנות, העולה מפרסום וועדת המשנה לכוננות, עדיין, כל מי שמעט שכל בקדקודו, מסוגל לשקלל את מאמצי הוועדות לחקר הסוגיה, כולל השקעות הצבא ליישום המוכנות, "כבטלות בשישים". זאת, לעומת המאמץ הלאומי להשבת מוכנות צה"ל - לאחר "מלחמת כיפור" הארורה. 

שהרי תחת ההלם הציבורי, באה אז הדרישה לסיכול קלקולי המלחמה ולהכנת הצבא כהלכה; מה שהביא להשקעות עתק להכנה נאותה, לשקי ענק מלאים בציפיות ותקוות לתיקון. אלא שאלה נפלו חלל כבר במבחן הראשון, כפי שהומחש ב"מלחמת שלום הגליל", שבה צצו ועלו כל קלקולי וכשלי "מלחמת כיפור", ודווקא המהותיים שביניהם.

כהתראה, הייתה זו פעם שנייה (הראשונה הייתה אחרי "מבצע כרמה") שבו אותת שר ההיסטוריה למטכ"ל, על שגיאה מהותית בהכנת הצבא למלחמה. לא פלא שהבכיר היחידי שקרא את הכתובת, היה רב אלוף רפול/ רפאל איתן ז"ל.(ראו אותו במרכז התמונה משמאל) שללא חשש "מה יגידו" עליו ועל אופני ניהולה, הורה לחקור את המלחמה מעת הכנתה ועד סיומה. לשם כך, הטיל על ארבעה אלופים ועלי, לחקור "סוגיות על", שהומחשו במלחמה, ולאו דווקא לטובה.

[בתמונה משמאל: רב אלוף איתן ב-1983, עם אמנון אשכול ומרדכי ירושלמי. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי מוטי ירושלמי קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

כך זכיתי יחד עם אחרים לכתוב לראשונה את ספר לקחי צה"ל במלחמת שלום הגליל; זאת, למרות שרוב הלקחים עלו זה מכבר במלחמת ששת הימים, במלחמת ההתשה ובמלחמת יום כיפור. על אף זאת, ומשום חשש ליוקרתו האישית, הורה 'משה וחצי', מחליפו של רפול, לגנוז את ספר הלקחים !!!.

לימים, במשרדי במכללה לביטחון לאומי, כתב חברי אל"מ עמנואל וולד ז"ל את הדו"ח הקרוי על שמו, שכמו ספר הלקחים גם הוא נזרק לפח האשפה (החומר הלא מצונזר ראה אור בספר שפרסם לאחר שחרורו מצה"ל: 'קללת הכלים השבורים' (ראו תמונת כריכה משמאל).

[בתמונה משמאל: כריכת הספר: 'קללת הכלים השבורים' לעימנואל ולד, שראה אור  ב- 1987 בהוצאת שוקן. אנו מאמינים שאנחנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

7 שנים לאחר פרישתי, הורה לי רא"ל אהוד ברק להעביר, בקורס מפקדי אוגדות, פרק שעניינו לקחי המלחמות. שם התברר, שלאף אחד מחניכי הקורס - כולם תתי אלופים בדרגתם - לא היה מושג על לקחי המלחמות.

לא פלא שאחד מהם - שמונה לימים לרמטכ"ל - בחר להימנע מהכנת צה"ל ללחימה בלבנון, משטען כי "עדיף לתת לטילי החיזבאללה, להחליד במחסנים".

לפי אלה, אפשר להבין מדוע כשל המטכ"ל, בהכנה רדודה כל כך של הגייסות לקראת מלחמת לבנון השנייה, הגם שהתמיד ושייר את הרדידות ב"עופרת יצוקה", עובר למבצע "עמוד ענן", וכלה לאחר 51 ימי לחימה שסופם בתיקו המביש - במבצע "צוק איתן".

הערה לסיום

מילא הוועדות שלדידם לקחי המלחמות, היו ואינם. חמורה מזה פי אלף התחושה כי מאמצי הרמטכ"ל לדחיית מסקנותיו של האלוף בריק, בטיעונים פורמליים, הנם בחזקת הוכחה המעלה חשש, שמא חסרה לרמטכ"ל הנוכחי כמו לקודמיו, ההכרה בטעות ובביקורת, כמנוף הכרחי לביצוע משימותיו...

[לקובץ המאמרים על על מלחמת שלום הגליל ורצועת הביטחון, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *