דניאל יחזקאלי: מנעד הדגימה – Sample Rate

[בתמונה: ייצוג דגימת אותות. האות הרציף מיוצג עם קו בצבע ירוק; בעוד הדגימות הבודדות מסומנות על ידי קווים אנכיים כחולים]

[בתמונה: ייצוג דגימת אותות. האות הרציף מיוצג עם קו בצבע ירוק; בעוד הדגימות הבודדות מסומנות על ידי קווים אנכיים כחולים]

בכדי לייצג באופן אמין ועקבי את מורכבותם של גלי קול בתוך המדיום הדיגיטלי, נדרש מספר רב של דגימות, המתרחשות בתדירות גבוהה (היות וגל קול נע במהירות גדולה הרבה יותר מזו של אצן במירוץ). ככל שהתדירות גבוהה יותר, כך מדויק יותר התיעוד של גל הקול...

[לריכוז הערכים בתחום המוסיקה, ההפקה והסאונד באתר, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 25 באוקטובר 2021

דניאל יחזקאלי הוא מלחין למשחקי וידאו ומרצה בבית הספר למוסיקה רימון; בבית הספר לאומנויות, תלמה ילין; ובבית הספר למקצועות המולטימדיה של האוניברסיטה הפתוחה.  הוא עוסק בחיבור שבין מוסיקה ומשחקים לניהול, פילוסופיה, פסיכולוגיה, פיזיקה ומדעי המוח.  משמש כמנהל מחלקת השמע והמלחין הראשי של אולפן המשחקים האמריקאי-שווייצרי Amstad Digital.

דניאל יחזקאלי הוא מלחין למשחקי וידאו ומרצה בבית הספר למוסיקה רימון; בבית הספר לאומנויות, תלמה ילין; ובבית הספר למקצועות המולטימדיה של האוניברסיטה הפתוחה. הוא עוסק בחיבור שבין מוסיקה ומשחקים לניהול, פילוסופיה, פסיכולוגיה, פיזיקה ומדעי המוח. משמש כמנהל מחלקת השמע והמלחין הראשי של אולפן המשחקים האמריקאי-שווייצרי Amstad Digital.

*  *  *

דמיינו שאנחנו מנסים לתעד את תנועתו של אצן בעת מירוץ. לשם כך, נזקק למספר רב של תמונות בשנייה, כדי לייצג כל שלב ושלב בתנועה שלו. במונחי וידאו, מספר התמונות בשנייה נקרא בשפה מקצועית Frame Rate.

כשאנו מנסים לתעד גל קול, מספר הדגימות בשנייה נקרא Sample Rate (על איכותה של כל תמונה בודדת ראה את הערך 'רזולוציה של אודיו - Bit Depth').

[להרחבת המושג: 'רזולוציה של אודיו' – Bit Depth, לחצו כאן]

אודיו דיגטלי מורכב מסדרה של דגימות תכופות וממוספרות, המתעדות את העוצמה המשתנה של צורת גל קול.

בכדי לייצג באופן אמין ועקבי את מורכבותם של גלי קול בתוך המדיום הדיגיטלי, נדרש מספר רב של דגימות, המתרחשות בתדירות גבוהה (היות וגל קול נע במהירות גדולה הרבה יותר מזו של אצן במירוץ). ככל שהתדירות גבוהה יותר, כך מדויק יותר התיעוד של גל הקול.

האוזן האנושית קולטת תדרים בין 20Hz ל 20,000Hz. כדי ליצור צורה דומה יחסית לגל הקול המקורי, אנו נדרשים לדגום, לפחות פי 2 מתדירות הגל; כך שאם ניקח בחשבון את התדר הגבוה ביותר הנשמע לאדם, ראוי שנדגום לפחות 40,000 פעמים בשנייה, או בשפה המקצועית 40kHz.

מטעמי מרחב תמרון ומסיבות נוספות, מנעד הדגימה המינימלי שמומלץ לעבודת אודיו מקצועיות הוא 44.100kHz, אך ישנם אולפנים ומפיקים הבוחרים לתעד ולהקליט במנעד דגימה גבוה יותר כגון: 48kHz או אפילו 96kHz.

בעבודה עם סאונד שמיועד לסנכרון עם וידאו, לאור הפורמט המקובל של צילום ב- 24 פריימים לשנייה, מעדיפים פעמים רבות לעבוד עם מנעד דגימה של 48kHz, כך יש בדיוק 2000 דגימות לכל פריים.

[לריכוז הערכים בתחום המוסיקה, ההפקה והסאונד באתר, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *