מה רוצים מהקצינה צ' ומיוחנן דנינו?

[בתמונה: המפכ"ל לשעבר, יוחנן דנינו. נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי he. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[לאוסף המאמרים על קוד הנאמנות, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים אודות תופעת ה- MeToo# והשלכותיה, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

כל העולם מטפס בימים האחרונים על גבה של הקצינה צ' וגבו של המפכ"ל לשעבר, יוחנן דנינו... ואני דווקא יצאתי מבולבל...

טוען דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על הפרקליטות (ראו תמונה למטה, משמאל):

"החשדות העולים במכתבים כלפי (המפכ"ל לשעבר, יוחנן) דנינו לא נבדקו - משהוחלט כי יש מקום לערוך בירור משמעתי ביחס לחשדות שהועלו בנוגע למערכת היחסים החריגה בין נ' וצ' (הקצינים החשודים), וכלל השפעתם המעשית על שהתרחש בחטיבת המודיעין, הרי שלא מצאתי כל הסבר מניח את הדעת לכך שלא נערך, והלכה למעשה נחסם, בירור דומה ביחס לחשדות שהועלו בנוגע למערכת היחסים ה'מיוחדת' בין גב' צ' לדנינו - מדובר בתוצאה בלתי קבילה".

מה בדיוק צריך לחקור?

אז נכון: בתחילת 2015, הופצו מכתבים אנונימיים בקרב הפיקוד הבכיר במשטרה, שכללו טענות לכאורה בדבר קשר בין דנינו לאותה צ'.

אבל כידוע, הקצינה צ' מכחישה מכל וכל יחסים אסורים עם יוחנן דנינו, ומן הסתם גם הוא. בתגובה לדוח הנציב כתבו עורכי דינה כי "אין שחר לטענה בדבר מערכת יחסים 'מיוחדת' שהתקיימה כביכול בינה לבין דנינו":

[לכתבה המלאה של אלי סניור ב- ynet, לחצו כאן]

האם סדרת מפגשים, שיחות טלפון והתכתבויות רבות בין דנינו לצ', הם הוכחה ליחסים אסורים? איך בדיוק ייבדקו החוקרים אם הקשר היה חברי והדוק או הדוק מידי?

יחסי קרבה - בריאים ולא מיניים - בין מפקד לשוטרים וקצינים ששרתו תחת פיקודו קיימים בשפע ונתמכים על ידי התרבות הארגונית המשטרתית.

אני יכול להעיד על עצמי, שתמיד, שוטרים, שוטרות, קצינים וקצינות ששרתו תחתי ו/או שנלחמו איתי כתף אל כתף - במלחמות הפוליטיקה הארגונית היצרית והמדממת של המשטרה - זכו תמיד לדלת פתוחה וליחס מיוחד; והיחס הזה כלל מפגשים, שיחות טלפון והתכתבויות עד היום, עשור אחרי הפרישה.

מה אפשר ללמוד מזה לגבי יחסים אסורים, כאשר שני הצדדים מכחישים ודוחים את החקירה מכל וכל?

[תמונתו של דוד רוזן, נציב תלונות הציבור על הפרקליטות נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי הרשות השופטת של ישראל. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

[להרחבת המושג: 'תרבות ארגונית', לחצו כאן] [להרחבה בנושא פוליטיקה ארגונית במשטרה, לחצו כאן] 

מה בדיוק מצפה הנציב לגלות בחקירת פרשת דנינו? 

  • להתנפל על צ' באיומים ולסחוט לסחוט ממנה הודאה שקיימה יחסים עם דנינו, כמו שנעשה בפרשת ניסו שחם?
  • האם מישהו באמת סבור, שהחקירה תוכיח, שדנינו ניצל לרעה את מעמדו כדי לכפות על צ' קשר לא ראוי?
  • כיצד ניתן להוכיח שדנינו נתן לצ' טובות הנאה בגלל ששכבה איתו ולא, למשל, בגלל נאמנותה כלפיו באותה עת? אני יכול להעיד כעד מומחה בבית המשפט, שקוד הנאמנות היא הערך העליון והקובע בתרבות הארגונית; והיא הסיבה למתן הטבות. איך בדיוק מתכוונים להוכיח בפרשה הזו יחסים לא ראויים?

 [להרחבת המושג: 'קוד הנאמנות', לחצו כאן]

אז נכון: רבים טוענים ש"ידעו". מה זה ידעו? נכנסו עימם למיטה? האם יש תלונות נוספות שיכולות להעלות חשד שדנינו הוא מטריד סדרתי?

לאן הגענו כשאנחנו דורשים לחקור יחסים בין שני אנשים בוגרים, שאיש שמהם אינו מרגיש עצמו מנוצל, ואיש מהם אינו רוצה לקחת חלק בחקירה הזו?

האם מישהו מבין את עומק הביזוי שעוברים צ' ומשפחתה בימים הללו?

וכדאי שכולנו נזכור, שיחסים בהסכמה במקום עבודה אינם עבירה פלילית, כל עוד הצד הבכיר יותר לא מנצל לרעה את כוחו, סוחט או דורש טובות הנאה בתמורה להטבות. המשטרה, אסרה יחסים כאלה בנהלי המשמעת הפנימיים שלה, ועל כן, נכון עשתה הפרקליטות שראתה בעניין חשד לעבירה משמעתית ותו לא.

לסיכום, אין בסיפור הזה מתעלל וקרבן; ואין שום הוכחה שתצדיק את בזבוז כספי המסים שלנו על שפיכת הדם של צ', של דנינו ושל משפחותיהם. הגיע הזמן להתבגר. להפסיק לרדת לחייהם של בעלי תפקיד ומשפחות, ולחזור לאיזון בריא.

פתיחת חקירה שתיגמר במאומה, היא בטח לא הדרך לכך!

[לאוסף המאמרים על קוד הנאמנות, לחצו כאן] [לריכוז המאמרים אודות תופעת ה- MeToo# והשלכותיה, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “מה רוצים מהקצינה צ' ומיוחנן דנינו?

  1. אדון נכבד .
    צר לי להביע את דעתי " המוקצנת" , הבלתי מתחברת לדברייך . מזה שנים רבות קיימת תופעה לאו דווקא במשטרה , לרוב בכל גוף גדול , דוגמת בתי חולים , משרדים ממשלתיים וכו' , אודות קשרים כאלו ואחרים אשר נוצרים בינו לבינה , כל זאת לצורך " קידום " של אותה א' או ג' או צ'……. הקידום שנעשה דרך הקשר האינטימי והחברי ההדוק . לידיעה כללית , גם כל אותם יפיי הנפש שמחפשים היום את התפקיד הבכיר איי שם במשרדיי הממשלה והביעו דעתם זה מכבר בנושא , נהגו באותה דרך של ניצול מעמדם מתוקף היותם מפקדים בכירים . האמת כנראה שמדובר כנראה בסוג של , "תרבות " . לפעמים , אותה ג' , צ' , א' וכו'… לא מוקדמות כפי שהובטח להן , אז הדרך שלהן היא להפיץ שקרים ולסגור חשבונות , אם כל אותם בעלי תפקידים שלא קידמו אותן .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *