יאיר רגב: אף אחד לא נולד גזען…

[בתמונה: הצדעה לטוד רוברטסון ולתמונה שצילם: "אף אחד לא נולד גזען". אנו סבורים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

.

*  *  *

התמונה שבראש המאמר צולמה על ידי הצלם טוד רוברטסון במאי 1992 במהלך עצרת של קו קלוקס קלאן בעיר ג'יינסוויל, ג'ורג'יה. בעצרת היו כמה עשרות אנשי קלאן, לבושים בברדסים לבנים, שצעקו כרגיל ססמאות גזעניות. מולם עמדו כמה מאות אזרחים שהפגינו נגד העצרת; ובתווך היו, כרגיל, כמה עשרות שוטרים, ביניהם השוטר אלן קמפבל, ממוצא אפרו-אמריקאי.

במהלך ההפגנה ניגש ילד בן 3 בשם ג'וש אל השוטר אלן קמפבל השיט את ידו אל המגן שהיה מונח על הכביש והביט בבואה שלו שנשקפה. טוד רוברטסון (Todd Robertson) הצליח להנציח את הרגע, ממש לפי שאימו של הילד - שלקחה חלק בעצרת של הקלאן - לקחה אותו. התמונה המנציחה שוטר אפרו-אמריקאי - שמגן על זכויות הקלאן להפגין - עומד מול ילד קטן חבוש בברדס הקלאן, הפכה למפורסמת וניתן לה השם "אף אחד לא נולד גזען".

[לסיפורו של טוד רוברטסון (באנגלית) באתר Poynter, לחצו כאן]

השוטר אלן קמפבל נזכר מאוחר יותר: "אפילו לא ראיתי את הילד. רק הסתכלתי למטה לראות מה מתנגש במגן שלי. וכשהבטתי למטה, היה ילד קטן במדים של קלאן. הוא ראה את הבבואה שלו במגן שלי. הוא עקב אחר קווי המתאר שלו. הילד לא היה מודע למה שקורה סביבו".

הקו קלוקס קלאן נוסד בשנת 1865, זמן קצר לאחר תום מלחמת האזרחים האמריקאית, על ידי קבוצה של ותיקי צבא הדרום שהובס במלחמה. מייסדי הארגון שמו להם למטרה להתנגד למשטר השיקום שנכפה על הדרום על ידי הצפון המנצח, והתמקדו בעיקר בהפחדת אנשי עסקים ופוליטיקאים מן הצפון שעברו לדרום וקיבלו עמדות מובילות, הפחדה ושל לבנים מן הדרום ששיתפו פעולה עם כוחות הצפון ובניסיון לדכא מחדש את העבדים המשוחררים. התנועה עברה עד מהרה לשימוש באלימות ורצח של אלפי אנשים. התנועה נעלמה במהלך סוף המאה ה-19 בעזרת שורה של חוקים שחוקק הממשל.

[התמונה היא נחלת הכלל. היא הועלתה על ידי Community Archives לאתר flickr]

ב-1915 הוקם הקלאן שנית, בגלגולו השני של הארגון הדגיש בעיקר את עקרונות עליונות הגזע הלבן, האנטי-קתוליות, האנטישמיות וההתנגדות למהגרים. כמו בגלגולו הקודם, נקט הארגון גם בפעולות רצח ואלימות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *