אמציה חן: חשיבותם של לקחים

[בתמונה: רכבו של משה פדר הי"ד. מקור התמונה: משטרת ישראל]

[לאוסף המאמרים על הטילים הטקטיים - טילי הנ"ט - לחצו כאן]

תת אלוף אמציה חן (פצי) היה מפקד אוגדה. לאחר שחרורו ב- 1991, מונה במילואים כאחראי על הפקת לקחים בצה"ל.

*  *  *

ששמעתי בחדשות, על הקצאת 100.000.000 (מאה מיליון) ש"ח לסגירת "החלון". זה שאפשר לחמאס קו ראייה לירי טילי נ"ט, על קטע קצר במסילת הרכבת ועל כביש אשקלון/שדרות.

סביר להניח כי לאחר ירי טיל הנ"ט על האוטובוס ליד כפר עזה, הורה המטכ"ל/פדם/ ואו פיקוד העורף, לתת מענה להגנת הרכבת וכלי רכב בקטע החשוף - מה שהוביל לתכנון ולתקצוב הפרויקט.

אלא מאי. בעוד מקבלי החלטות ממתינים לכסף (שלא הגיע) ניצל החמאס את הפקרת הטיפול במקטע, ירה טיל "קורנט" לעבר מכוניתו של משה פדר הי"ד שנהרג.

לכאורה קשה לבוא בטענות לאי מי, שהרי ישראל משקיעה דמים רבים במיגון. אל אף זאת, קשה לקבל כתירוץ את ההמתנה לתקציב. כאשר מזה שנים רבות מצוי בידינו פתרון לסוגיית טילי נ"ט - מורשת לקחי מלחמת כיפור, בעצמו זול וזמין לביצוע מהיום למחר.

מאיפה אני יודע? תשמעו סיפור...

משנסתיימה מלחמת כיפור, הסתמנה "הפסקת האש" בהצטיידות, וגם כסימן דרך לתחילתה של מלחמת התשה. לעת ההיא פקדתי על שיירי גדוד הסיור האוגדתי (87), שמוקד בביצוע משימות מיוחדות בגזרת האוגדה. יומיים שלשה לאחר הפסקת האש, קבלתי ארבעה ג'יפים ממותקנים, כולל מלאי של טילי טאו. למדנו בהקפדה את ההנחיות להפעלתו, לכדי כך, שכבר למחרת אחרי ניסוי כלים ומטווח. יצאנו ("כוח רומאי" כולם יוצאי סיירת "שקד") לצוד טנקים מצריים.

[בתמונה: טיל טאו שנורה מג'יפ. התמונה היא נחלת הכלל]

לאחר שאלה אותרו, בחרנו ליירט טנק שבלט יותר מאחרים. הטיל הראשון טס כמתוכנן אל המטרה (בין תובת הטנק לצריח), אלא שמעשה שטן, כשני מטר מהמטרה - שינה הטיל ממעוף אופקי לצלילה לקרקע. שיגרנו טיל נוסף, וכקודמו טס הישר למטרה, ובסמוך, שינה זווית מטה אל הקרקע.

את הטיל השלישי ירינו לטנק מצרי בגזרתנו, אלא שקודם לירי תקענו בזנ"ט בכל פינה שמסביב לטנק. עליהם קשרנו חוט תיל היקפי במרחק של 30 ס"מ בין האחד לשני - עד גובה הבזנ"ט.

כמצופה, אחד (מתוך ארבעת הכנפונים המצויים בכל טיל נ"ט), נתקל בחוט התיל, מה שגרם לטיל לשנות זווית ישר לאדמה. את זאת גיבשנו להמלצה, שעיקרה להניח בחזית עמדות הטנקים שלנו - חוטי תיל "קולטי טילים", המלצה שהעברנו לאג"מ אוגדה, והשאר היסטוריה.

לך תבין, על מה למה ומדוע השתנה היחס לחיי אדם, שהרי אז חיפשנו ואלתרנו פתרון אפילו זמני. הגם שיותר ממוזר, נחזה כיצד צבא מתוחכם כמו צה"ל, לא מצא מענה זמני לסוגיה. מה גם שעלות "בולם טילים" זמני לאורך המסילה, יעלה במקרה הרע 200.000 / 150.000 ש"ח - בנלווה לדקות ספורות, לעלעול בלקחי המלחמה...

[לאוסף המאמרים על הטילים הטקטיים - טילי הנ"ט - לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *