יצחק אדיג'ס: האם העוינות בין ארה"ב לרוסיה הדדית?

 

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 12019 לאתר Pixabay]

[למאמר המקורי של פרופ' יצחק אדיג'ס (באנגלית) בבלוג שלו, לחצו כאן]

ב-3 במאי 2019 פרסם מומחה הארגון, פרופ' יצחק אדיג'ס (ראו תמונה משמאל) מאמר מעניין בבלוג שלו (באנגלית; זְכֻיּוֹת שְׁמוּרוֹת ©), על יחסי ארצות הברית ורוסיה. למרות שזה איננו תחום ההתמחות שלו, מעניין לשמוע דעה קצת אחרת...

הבאתי את הדברים לפניכם, כאן בעברית.

[בתמונה משמאל; יצחק אדיג'ס, צלם לא ידוע, מתוך אתר VK)

"...

היחסים בין ארצות הברית ורוסיה מאופיינים בעוינות רבה. יש הטוענים אפילו כי רוסיה עלולה לתקוף את ארה"ב.

אבל, האם העוינות הזו היא הדדית? לדעתי לא!

זה עתה חזרתי מסיור של שלושה שבועות ברוסיה - שבהם הרציתי וייעצתי - ולא חשתי שום עוינות. להיפך!

הרוסים צמאים לידע מערבי. באחת מהרצאותי השתתפו ארבע מאות איש; למחרת, השתתפו תשע מאות. אחד מלקוחותי לשעבר, לקח ארבעים מנהלים בכירים שלו לעמק הסיליקון לשבוע, כדי ללמוד על ניהול של חברות אמריקאיות.

במוסקבה, ניתן לחוש כי הרוסים מחבבים מאוד את אמריקה. הרחובות הראשיים מלאים ברשתות אמריקאיות או ברשתות מערביות אחרות: שאנל, טיפאני, בוס, קלווין קליין, KFC, מקדונלד'ס, פיצה דומינו, מריוט, הילטון. כמו כן, הם בנו מרכז מסחרי, שמבני הזכוכית שלו נבנו בהשראת מנהטן.

[בתמונה: במוסקבה, ניתן לחוש כי הרוסים מחבבים מאוד את אמריקה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי xusenru לאתר Pixabay]

הרבה רוסים מבקרים בארה"ב. רוב הצעירים מדברים אנגלית היטב. אנשים מבוגרים יותר מדברים או לומדים לדבר אנגלית. ביטויים רוסיים רבים מתובלים במלים באנגלית. כל מסעדה שסעדתי בה, מנגנת מוסיקה אמריקאית ברקע. הייתי צריך לחפש בנרות מסעדה שנוגנה בה מוסיקה רוסית. המוסיקה שבקעה ממקלטי הרדיו במוניות - כולם - היו מוסיקה אמריקנית רועמת. לוחות מודעות מבליטים ביקורים של אמנים אמריקניים.

ומה בארצות הברית?

עכשיו, בואו נשווה את כל זה למה קורה באמריקה: התקשורת תוקפת את רוסיה ללא הפסקה כאויב העיקרי, אחרי צפון קוריאה...

אני מאמין כי הדחייה של האמריקאים מהרוסים נובעת מיהירות ומבורות כאחת.

נתחיל עם יהירות

האמריקנים מאשימים את רוסיה בהתערבות בבחירות בארה"ב. לדעתי, גם זה תוצר של היהירות שלנו. האם אנחנו לא מתערבים, ומנסים להשפיע על הבחירות במדינות זרות לטובת האינטרסים שלנו?

ארה"ב מתערבת בבחירות במדינות זרות כבר עשרות שנים. התערבלנו בכל פעם שלא אהבנו מנהיג נבחר או כזה שעומד להיבחר:

  • מי לדעתכם הפיל את נשיא צ'ילה לשעבר, סלבדור איינדה (ראו תמונה משמאל), שנבחר בבחירות דמוקרטיות, אם לא האמריקנים, בקנוניה עם הצבא הצ'יליאני?

[תמונתו של סלבדור איינדה משמאל נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 3.0]

  • מי מתערב בבחירות לנשיאות ברוב מדינות אמריקה הלטינית? יש הטוענים שארה"ב הייתה מעורבת אפילו בבחירתו של בנימין נתניהו, לראשות ממשלת ישראל, בבחירות האחרונות.כאשר אנו חושדים ברוסיה המתערבת בבחירות שלנו, אנחנו מתרעמים, כאילו אנחנו חפים מפשע; ולא פעילים בהתערבות בבחירות חוץ בעצמנו.

כאשר ברית המועצות הביאה טילים בליסטיים לקובה, כמעט יצאנו למלחמה; עם זאת, ללא היסוס רב, ניסינו למקם טילים דומים בפולין ובגבול הרוסי-אוקראיני לאחר מהפכת מיידן ב- 2014.

במילים אחרות, האמריקאים מגנים את רוסיה ומאיימים עליה; אבל, נראה שאנחנו מאמינים שאנחנו חסינים לביקורת; שאנחנו מעל הכל; כי אנחנו הכי טובים וחזקים. אין זה מפתיע שבמדינות מסוימות מצטברת טינה רבה כלפינו שבאה לידי ביטוי, בין היתר בכרזות נוסח: "גרינגוס, לכו הביתה!"

[בתמונה: יהירות... אנחנו הכי טובים וחזקים ולנו מותר... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Vitabello לאתר Pixabay]

ומה באשר לבורות?

האם פגשתם אמריקני שלומד רוסית? כמה אנשים אתם מכירים שנסעו לטייל ברוסיה? כמה אמנים רוסים הוזמנו לארה"ב?

אני מאמין כי האמריקאי הממוצע אינו יודע את ההבדל בין ברית המועצות לבין הפדרציה הרוסית. הם מאמינים שהם זהים. מאחר שבריה"מ הייתה קומוניסטית ומחויבת להפיץ קומוניזם, היא איימה על מערכות פוליטיות וכלכליות אמריקאיות. זה לא נכון לגבי רוסיה של היום. רוסיה אינה ברית המועצות.

נכון, 70% מהכלכלה של רוסיה נשלטת על ידי חברות בבעלות ממשלתית, אך הכלכלה הרוסית היא עדיין שוק חופשי ביחס לשוק הקומוניסטי המתוכנן באופן מרכזי, שמאפיין את ברית המועצות. לרוסיה יש בורסה, היא מאפשרת לבעלות פרטית, ויש לה קורסים עסקיים יותר ממה שניתן לספור. כל זה מלמד על יישום שיטות עסקיות אמריקאיות בקנה מידה גדול.

לדעתי, רוסיה של היום היא קפיטליסטית וחומרנית יותר מארה"ב. הוא מנסה להדביק פער של שנים, תחת מערכת קומוניסטית שדחקה יזמות ובעלות פרטית. אמנם, יש שחיתות ברוסיה, אבל שחיתות יש גם בסין ובמקסיקו. אנחנו מנהלים מלחמות סחר עם סין ומקסיקו, אבל לא מאיימים עליהן בפעולה צבאית, כמו שאנחנו עושים עם רוסיה.

נכון, רוסיה פועלת בדרכים שניתן לפרשן כאיום על האינטרסים האמריקאים, על ידי השתלטות על חצי האי קרים; ושליחת חיילים לסוריה, ועכשיו לוונצואלה.

[בתמונה: בורות... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Rilsonav לאתר Pixabay]

אבל למה הם עושים את זה?

אני מאמין שרוסיה היא דוב פצוע. כמו כל חיה פצועה אחרת, היא תגיב בחריפות לאיום. תחושת הכבוד העצמי של רוסיה נפגעה, כאשר ברית המועצות התפרקה. בתקופת ברית המועצות, המדינה הייתה אימפריה, כוח עולמי שצריך להתמודד איתו. כאשר התמוטטה, הרוסים איבדו את גאוותם וכוחם.

עכשיו, הם זהירים!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *