דני וידיסלבסקי: הסוד השביעי של נתניהו – הוכחה חברתית

[בתמונה: ניצול הטיית ההוכחה החברתית... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי ijmaki לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן] [לתוכן העניינים של סדרת המאמרים על סודות השיווק של נתניהו, לחצו כאן]

המאמר עודכן ב- 18 בפברואר 2021

דני וידיסלבסקי הוא בעל תואר שני בשיווק. הוא הבעלים והמנכ"ל של ‏וידיס שירותי ניהול בע"מ‏.

בסדרת מאמרים זו הוא מנתח את שיטות השיווק של בנימין נתניהו - שהוא הפוליטיקאי המיומן מכולם בשימוש בכלים שיווקיים - כמקרה בוחן להמחשת עקרונות השיווק הנכון.

*  *  *

כמה נתונים וכמה נקודות למחשבה: בעמוד האינסטגרם של בנימין נתניהו, 47% מהעוקבים הם מתחת לגיל 21. האם יכול להיות שהמוני בני הנוער והילדים בישראל החליטו, שפוליטיקה זה הנושא הסקסי ביותר באינסטגרם? או שאולי הם העמיקו באג'נדה של נתניהו והתחברו אליה? או שהם מרגישים שיש להם עם נתניהו שפה משותפת, כמו עם: סטטיק, בן אל, עומר אדם, ואולי דודו פארוק?

עוד נתון: 43% מהעוקבים אחרי הדף של נתניהו הם ברזילאים... יכול להיות שמאות אלפי ברזילאים החליטו ללמוד עברית לאחרונה? או שהבחירות לכנסת בישראל מרגשות אותם, יותר מאליפות דרום אמריקה בכדור רגל?

תחשבו על זה: לפי כתבה באתר 'דה מרקר', רק 33% מהעוקבים אחרי הדף של נתניהו הם מישראל. אתם קולטים? שליש. כל השאר, אינם דוברי עברית ואינם גרים בישראל. אז למה נתניהו כל כך מעניין אותם?

[בתמונה משמאל: מה זה אומר שעוקבים רבים של נתניהו צעירים ולא ישראלים? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי OpenClipart-Vectors לאתר Pixabay]

חוקרת האינטרנט מהמחלקה לסוציולוגיה ד"ר ענת בן דוד, גילתה במחקר שלה, שבשונה מדפים של פוליטיקאים אחרים, לנתניהו יש את המספר הגבוה ביותר של משתמשים, שמגיבים רק בעמוד שלו, ולא מגיבים בדפים אחרים; וגם את המספר הגבוה ביותר של מגיבים חד פעמיים.

לעמוד הפייסבוק הפרטי של נתניהו בעברית יש 2.3 מליון עוקבים. אבל משום מה, בבדיקה שנערכה נתגלה, שרק 48% מהעוקבים של נתניהו הם מישראל. אחרים הגיעו ממדינות כמו אינדונזיה, ארצות הברית, מקסיקו, קולומביה ואפילו תוניס.

מה כל זה אומר לנו?

קודם כל, בשורות עצובות: כנראה שהמוסלמים באינדונזיה ובתוניס, לא ממש עפים עלינו; ולמרות שאנחנו יריב נוח למשחקים בכדור רגל, תושבי מקסיקו, ברזיל וקולומביה לא יצאו להפגין למען נתניהו, ישראל או העם היושב בציון. אז מה כן?

  • האם עוקבים רבים של נתניהו הם פיקטיביים: ממומצאים, שקריים, לא אמתיים?
  • האם הפוסטים של נתניהו זוכים לחשיפה ענקית, תגובות ולייקים; בין השאר, הודות לקידום בתשלום של פוסטים ותקציב שנתי של מליוני שקלים?

למה שהוא יעשה את זה? מה יוצא לו מזה? בשביל מה זה טוב לו?

הצורך שלנו ב'הוכחה חברתית'

אז ככה: זה סוד השיווק השביעי של נתניהו: הצורך בהוכחה חברתית. אפשר לדבר על הוכחה חברתית (Social Proof) יום שלם, ועדיין לא נכסה אפילו גרגיר מהנושא. אבל בגדול, מדובר בתופעה פסיכולוגית שבה אנשים מניחים, כי פעולות של אנשים אחרים משקפות התנהגות שנכונה למצב נתון. משמע, ככל שאנשים רבים יותר מתנהגים בדרך מסוימת, אחרים מניחים שזו ההתנהגות הנכונה ביותר; ואם אני רוצה לשרוד ולהצליח, עדיף שאעשה את מה שכולם עושים; או לפחות את מה שאני חושב שכולם עושים...

[בתמונה משמאל: ספרו של דני וידיסלבסקי: סודות השיווק של ביבי. להזמנה לחצו כאן]

בטח שמתם לב שכשיש מסעדה מלאה באנשים - וצריך להירשם ולהמתין בתור, כדי לזכות ולאכול בה - ולידה יש מסעדה שאין בה כמעט אף אחד, רוב האנשים יחשבו, שבגלל שהמסעדה המלאה - מלאה, זו ההוכחה שהיא טובה יותר; ולכן, עדיף לחכות בתור כדי לאכול בה.

האם זה אומר שהיא באמת יותר טובה? ממש לא! אבל זה אומר שבראשם של כמעט כל האנשים, הרוב קובע. אפילו אם הרוב בוחר דברים שמזיקים לו.

כמו שראינו, הוכחה חברתית יכולה להיות אמתית: סועדים אמתיים במסעדה, לקוחות אמתיים שנתנו לכם משובים; או שהיא יכולה להיות שקרית: זיוף מספר העוקבים, יצירה מלאכותית של ציפיות ותגובות... מבחינת האדם הפשוט שנחשף לדברים, אין לו מושג מה נכון ומה לא. מה אמתי ומה שקרי. הוא רק מודע לזה, שאם אנשים רבים תומכים במסעדה, באפליקציה בזמר או בפוליטיקאי, כנראה שזה הדבר שנכון לעשות!

[להרחבה בנושא 'הוכחה חברתית', לחצו כאן]

 

[לאוסף המאמרים על התודעה - והניסיונות להשפיע עליה, לחצו כאן] [לתוכן העניינים של סדרת המאמרים על סודות השיווק של נתניהו, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “דני וידיסלבסקי: הסוד השביעי של נתניהו – הוכחה חברתית

  1. Pingback: התודעה – והניסיונות להשפיע עליה – באתר ייצור ידע | ייצור ידע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *