ניצב מוטי כהן מנהל משבר תקשורתי…

[בתמונה: דוקטרינת התקשורת של מוטי כהן. התמונה: דוברות המשטרה]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

ניצב מוטי כהן איש חכם. את זה כבר אמרנו כאן לא פעם... הוא לא נזקק, כקודמו, לדוברת אישית מדופלמת וליועץ אסטרטגי יקר שידפקו אותו תמורת הרבה כסף... 

קציני משטרה ותיקים וטובים כמוהו סיגלו לעצמם בשטח אינסטינקטים של חתולי רחוב; ומהרגע הראשון שלח את הדוברת והבוס שלה הביתה והתווה את המדיניות התקשורתית הנכונה, שתוצאותיה ניכרות היטב בתקופת כהונתו עד כה:

נקודת המוצא היא שהארגון דפוק ללא תקנה, ושהסיכוי לתקנו כמעט אפסי. כשהמוצר גרוע אין טעם להצדיק ואין טעם למתג. אי אפשר לעבוד על כולם כל הזמן. כל בכיר ב'כחול' שמתבטא בתקשורת, מעורר תגובות נגד לא נעימות.

לכן, הדוברות היא בידי דרג השטח. קצינים זוטרים, גם כשהם טועים, מעוררים סימפטיה ואהדה; הביקורת אינה גולשת לתיאורי המאקרו של חוליי המשטרה; כולם כבר התרגלו לכשלים; למדו להסתדר איתם; והכל טוב.

או יותר נכון - הכל לא טוב, אבל כולם רגילים ויש שקט; ושקט הוא מצרך שלא יסולא בפז לשוטרים והקצינים שעובדים בפרך ימים ולילות ושבתות וחגים; וגם לדרג הפוליטי הממונה שעייף מלהתייחס לכשלי הארגון...

[בתמונה: קציני משטרה ותיקים וטובים, כמו מוטי כהן, סיגלו לעצמם בשטח אינסטינקטים של חתולי רחוב... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי MabelAmber לאתר Pixabay]

מזה שלושה ימים מצויה משטרת ישראל בעיצומו של משבר תקשורתי בסוגיית אונס בת השבע. אם היינו עדיין בימי רוני אלשיך ומירב לפידות, היינו מוצפים בלהג האינסופי שלה ובהסברים שלו שהיו ממקדים את הפרשה במשטרה. "מומחי משטרה" כמו עבדכם הנאמן היו גודשים את אולפני הרדיו והטלוויזיה ומסבירים על המחלה המשטרתית הכרונית של חוסר מקצועיות (נושא נהדר, אגב, למאמר נפרד...).

[למאמר: 'מקצוענות בארגונים צבאיים', לחצו כאן]

ומה עכשיו? המשבר קיים. את זה לא ניתן למנוע. אבל הוא מתנהל על אש קטנה. בהיעדר חומרי בערה שנהגו המפכ"ל הקודם ודוברתו לספק ביד רחבה לתקשורת, החידלון המשטרתי (שהוא עובדה קיימת) אינו מציף - לפחות עדיין - את הכותרות הראשיות.

את האסטרטגיה הזו מוטי כהן לא המציא, אבל אחרי מה שהיה שם לפניו, היא בולטת יותר מאי פעם באפקטיביות שלה. אם הייתי עכשיו מפקד המכללה לשוטרים, אני הייתי יושב וכותב ומלמד אותה תחת השם: "דוקטרינת התקשורת של מוטי כהן"; ונותן אותה לקריאה בעתיד למפכ"לים החכמים הבאים שיגיעו בעתיד...

למה? כי במשטרה כל הזמן ממציאים את הגלגל מחדש, ושוב יגיע היום אחרי תקופה של שקט (ייקח כנראה לפחות שש שנים, כי בקצב הזה סביר מאוד להניח שכהן ימשיך לקדנציה מלאה, וישלים חמש שנים בתפקיד), שיגיע חוכמולוג חדש לקומה החמישית במטה הארצי, ושוב יחשוב - כמו אלשיךשמה שהמשטרה צריכה זה מיתוג חכם, יועץ אסטרטגי טוב במיליונים ודוברת פטפטנית.

[להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן] [למאמר: שוב ממציאים את הגלגל במשטרה…', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

3 thoughts on “ניצב מוטי כהן מנהל משבר תקשורתי…

  1. לא רואה פה חכמה ואסטרטגית דוברות שראוי שתלמד , רואה פה עריפת ראשים של ממונה המלך הישן ולראיה צא ולמד מה נעשה ליתר הבכירים שהוצנחו על ידי אלשיך רמז- את כולם תוכל למצא במדור מחפשי משרות באזרחות. ולך יחזקאלי כדרכם של אנשי אקדמיה מצאת בכוונת המשורר עולם מלא שלא היה ולא נברא .

  2. יפה כתבת. אבל, גם מוטי כהן, עם כל החכמה שאתה מייחס לו, לא עושה להבראת המשטרה. בין היתר, אם אין אחריות של בכירים, לעולם לא יהיו הפקות לקחים. אם הוא היה יותר חכם, היה מפרסם הנחייה לשוטרים עם הפקת לקחים מהמקרה הזו, ונותן לזה פרסום בתקשורת. בדיוק כמו שעשה עם עניין צווי איסור פרסום (שגם בעניין זה הוא שגה בגדול, בכך שרק קצין בדרג גבוה ביותר, היושב במטה הארצי, מוסמך לאשר בקשה לצו כזה. היכן כל קציני החקירות המחוזיים והמרחביים?).

    • גם לא יעשה יקירי. כי סיכויי ההצלחה מעטים אבל אז תתחיל ההתנגדות לשינוי ויעשו לו מה שעשו לקודמו, רוני אלשיך, בשנתו הראשונה…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *