אבי הראל: דת השינטו – אמונה ועקרונות יסוד

[בתמונה: דת השינטו - הקפדה על יופי והרמוניה עם הטבע... התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי JordyMeow לאתר Pixabay]

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם שלושה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

*  *  *

ביקור ביפן מגלה ארץ שונה באופן מהותי בהתנהלותה ותרבותה. למרות שיפן הינה ארץ חילונית, והדת מופרדת למעשה מהמדינה, הרי הדת הקדומה של יפן השינטו (Shinto), הינה נוכחת ומוטמעת בהתנהלות היום יומית של אנשי הארץ העולה.

פירוש השם שינטו הוא דרך האלים, ובמרכזה סגידה לאלים רבים הנמצאים בכל מקום, כולל בצומח ובדומם, והנקראים קאמי (kami).

בניגוד לדתות אחרות, לשינטו אין מייסד או נביא מרכזי ואף אין תורה או כתבים מקודשים שקוראים או משננים אותם. הגמישות הרעיונית של דת השינטו הקדומה, משתלבת כאמור היטב גם בעידן המודרני של יפן, וערכים של - מסורת ומשפחה, בו המשפחה נתפסת כמכניזם הראשי שבו משתמרות המסורות, והחגיגות החשובות ביותר הן הלידה והנישואים; אהבת הטבע -  הטבע הוא מקודש. ויש לשמור עליו ולחיות עימו בהרמוניה; והניקיון פיזי, המחייב את  מאמיני השינטו לרחוץ את גופם תדיר, ולשמור על היגיינה אישית וסביבתית גבוהה, עקרונות אלה הידועים כהצהרות השינטו, מהווים בעצם את תמציתו העמוקה והמעשית  של השינטו אז כן עתה.

כאמור בדת השינטו נביא מרכזי או מייסד, והמסורות החלו להיאסף ביפן הקדומה בשנת 300 לפני הספירה. אז נקבע כי כל תופעות או כוחות הטבע הם בעלי מעמד אלוהי, כשבראשם עומדת אלת השמש אמטרסו. גם הרים נהרות קיבלו מעמד אלוהי ואחד ההרים המפורסמים במעמדו האלוהי הוא הר פוג'י, השוכן כמאה ק"מ מטוקיו (ראו התמונה למטה):

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Walkerssk לאתר Pixabay]

המיתולוגיה היפנית שהייתה ברגיל תורה שבעל פה, הועלתה על הכתב החל מהמאה השמינית לספירה. הכרוניקה הראשונה נאספה ונכתבה בשנת 712 לספירה בידי אונו יאסומרו, שהיה שופט בבית המשפט של עירו באותה תקופה. קובץ נוסף נערך בשנת 720 לספירה על ידי קבוצה של שופטים, שרצו להוכיח כי פולחן השינטו  הקדום ניתן רק לבני שבט יאמאטו. לאחר מכן, בשנת 760 לספירה, נכתב הקובץ הידוע בשם אוסף עשרת אלפים העלים, המכנס בתוכו שירים ותכנים שאינם דתיים במהותם. במאה העשירית לספירה פורסם קובץ של חמישים ספרים וחיבורים, המאגדים בתוכם את אמונת השינטו חוקיו ופולחניו השונים. 

מעמד האלים בשינטו

כמו  בדתות עתיקות רבות אחרות, האלים של שינטו מייצגים תופעות אסטרולוגיות, גאוגרפיות ומטאורולוגיות חשובות, שאי-פעם נחשבות ומשפיעות על חיי היומיום. האלים הללו (אוג'יגאמי) נקשרו עם שבטים עתיקים ספציפיים (האוג'י).

לפי המסורת היפנית, קיימים לפחות שמונה מיליון אלים הנקראים קאמי ונמצאים במקומות טבעיים שונים. האלה הנסגדת ביותר מכל הקאמי כאמור אלת השמש אמטראסו. וכך, באופן יוצא דופן, האלוהות העליונה היא נקבה. אחיה הוא סוזאנו, אל הים והסערות. האלים הבוראים הם איזנמי ואיזנגי , שייצרו את האיים של יפן.

בניגוד לתפילה לאלים בעולם העתיק, אין המאמין פונה באופן ישיר לאלת השמש או מבקש ממנה עזרה ספציפית. בתוך המקדש, אלת השמש תסומן לרוב על ידי מראה ותו לא. המשתקף במראה הוא התגלמותה של האלה בכל.

עד למלחמת העולם השנייה, האמינו היפנים שמשפחת הקיסרים הם צאצאה של אלת השמש ואביהם של כל היפנים, מה שלמעשה הפך אותם לסוג של קאמי. מעמד אלוהי זה בוסס בתקופת קדומות אולם הוא  לא הפריע לשליטים צבאיים (שוגון) לשלוט בפועל במדינה, בעוד הקיסר הוא השליט הרשמי. למרות הכרזתו של הקיסר הירוהיטו (ראו תמונה משמאל) על ביטול מעמדו האלוהי בעקבות לחץ אמריקאי ב-1946, נשארה המשפחה הקיסרית מעורבת ביותר בטקסי השינטו המאחדים את האומה.

[בתמונה משמאל: הקיסר הקודם, הירוהיטו, בגלימה שלבש בטקס ההכתרה. התמונה היא נחלת הכלל]

מקדשי השינטו

למרות שיפן אינה מוגדרת כמדינה דתית, קיימים בתחומה למעלה משמונים אלף מקדשי שינטו. מקדש שכזה מזוהה בקלות על ידי שער מיוחד המתנוסס בפתחו, הנקרא הטוֹרִיאי - השער היפני המפורסם, שנועד לחצוץ בין העולם בו חיים האנשים לבין העולם בו חיים הקאמי.

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Pexels לאתר Pixabay]

רוב המקדשים הם צנועים באופן קיצוני, ואין בהם מבני פאר או הדר. ניתן לסכם את מבנה המקדשים של השינטו על פי המאפיינים הבאים:
  • שער הכניסה או הכניסה הקדושה.
  • המקדש מכיל את דמותו של הקמי של המקדש.
  • היידן או אולם תפילה לטקסים ולפולחן.
  • קופסה עבור הצעות כסף.
  • שוקת מים, העשויה מאבן לטיהור פולחני.
  • ביתן לריקודים ולמוזיקה דתית.

פולחן השינטו

חלק מפולחן השינטו פירושו' שהמתפללים צריכים לטהר את עצמם לפני הכניסה למקדשים, בדרך כלל על ידי שטיפת הידיים והפה במים. רק כאשר הם הhטהרו על ידי המים, המאמינים יכולים ומוכנים להיכנס פנימה. בתוך המקדש הם תורמים סכום כסף לצדקה, מצלצלים פעמון קטן או מוחאים כפיים פעמיים כדי לעורר את הקאמי אודות מעשיהם, ולאחר מכן הם אומרים תפילה אישית קצרה. חלק מהמקדשים ממוקמים במקומות של יופי טבעי כגון הרים או נהרות גדולים, וביקור במקדשים אלה הוא סוג של  עלייה לרגל, כמו ההגעה להר פוג'י' לדוגמה. חלק אחר של הפולחן הינו רישום בקשות אישיות ואוניברסליות על שקים או חתיכות עץ. בכל יום הכמרים של המקדש לוקחים אותם ומתפללים עבור אותן בקשות:

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי nomkhonwaan לאתר Pixabay]

לשינטו אין אמונה או השקפה מיוחדת על החיים שלאחר המוות, ובתי הקברות שינטו הם נדירים. רוב המאמינים אינם נקברים אלא  נשרפים לפי המסורת הבודהיסטית, שהשתלבה בדת השינטו כאשר הופיעה בהודו במאה החמישית לפני הספירה.

אחרית דבר

אדם מערבי המבקר ביפן, נחשף מיד לניקיון ולהקפדה על יופי והרמוניה עם הטבע, שאינם מוכרים במחוזותינו. למרות שיפן הפרידה את הדת מהמדינה, הרי דת השינטו מוטבעת עמוק בלב האומה היפנית, וההתנהלות היום יומית של תושביה היא תוצר מובהק שלה. המאפיינים המרכזיים של השינטו אשר יש להם השפעה ישירה על הפרט והחברה בכלל הם:

  • טוהר - ניקיון פיזי וטוהר רוחני.
  • הקפדה יתרה על בריאות פיזית.
  • הרמוניה קיימת בכל הדברים ויש לשמור על האיזון בטבע.
  • חשיבותם של הפוריות והפריון.
  • מעמד המשפחה וסולידריות כלפי אבותיה.
  • הכפפת הפרט לקבוצה.
  • כבוד לטבע.
  • לכל דבר יש פוטנציאל לטוב ולרע.
  • הנשמה של המתים יכולה להשפיע על החיים לפני שהיא מצטרפת לקאמי הקולקטיבי של אבותיו.

אם המטייל המערבי ביפן ידע את העקרונות הללו, הוא יוכל להתחיל להבין את תרבותה והתנהלותה של ארץ השמש העולה.

המקור

  • Ono Ph.D., Sokyo and William P. Woodard (2004), Shinto the Kami Way.
  • Motohisa Yamakage (2012), The Essence of Shinto: Japan's Spiritual Heart, 1st Edition. 
   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *