גרשון הכהן: "מחוז ירושלים"

[בתמונה: צילום מסך מתוך הסדרה, שהופקה בערוץ כאן 11. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונות שימוש הוגן]

[מאמר זה ראה אור לראשונה בכתב העת ליברל. הוא מועלה לכאן באישורו ובאישור המחבר]

ליברלגרשון הכהן אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים. משמש היום כעמית מחקר במרכז בגין-סאדאת (בס"א), באוניברסיטת בר אילן.

*  *  *

סידרת הטלוויזיה "מחוז ירושלים" בערוץ כאן 11, העניקה כבוד ראוי ללוחמי היס"מ, ובתוך כך הצליחה לבטא, הרבה מעבר לשיר הלל יחצ"ני. היא פתחה חלון למבט מקצועי על המאבק היום יומי למימוש שלטון חוק וריבונות בערים הראשיות ההולכות וגדלות.

הסדרה מתמקדת באתגרי ירושלים הייחודיים לה כעיר קודש במרכזו של סכסוך סבוך, אבל דפוס בעיות דומה מטריד כיום גם את המשטרות הטובות במתוקנות שבערים. הלחימה והעימותים במאה ה-21 עברו במידה רבה ללב הערים. גם בפריז, ניו יורק ושטוקהולם, נדרשים כוחות המשטרה ליחידות עילית. החיכוך המבצעי בערים הגדולות, משולב במרקם החיים העירוני התוסס ופעילות משטרתית יוזמת, בליבם של מרחבים עירוניים, מתנהלת בטבעה בסיכוני אובדן שליטה.

בעבודת צילום מופלאה, הסדרה מגישה את שכונות ירושלים בעיקר במזרח העיר, כזירת מבצעים מאתגרת. הלוחמים פועלים בה בליבו של מרחב בנוי ומאוכלס בצפיפות למול פוטנציאל איומים מתפרץ, במרכזו כמובן גם מגוון איומי הטרור. במרחב הסבוך הזה, מתמקדת הסדרה בפעולותיה של יחידת עילית קטנה שתפוקתה המבצעית הרבה מעבר לעוצמתה הכמותית. בתפיסת ההפעלה שלה, בכלי הפעולה ובארגונה, הותאמה היחידה לפעולה מהירה במרחבי חיכוך בלב מוקדי ההתרחשות, הרחוקים בטבעם מכל הגדרת קו מפריד בין כאן לשם. באורח פעולתה, היחידה נראית כמשתלבת בהמולת הרחוב, גם בשכונות חרדיות גם בלב שכונות ערביות. הלוחם הבודד נדרש לניידות גמישה וזמינה אותה הוא ממצה בניידות האופנוע, באמצעותו הוא מגיח בעיתוי הנכון, כמו ספיידר מן.

[בתמונה: צילום מסך מתוך הסדרה, שהופקה בערוץ כאן 11. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונות שימוש הוגן]

בנוסף לרכיבת אופנוע מיומנת, וכישורי לחימה אישיים, הלוחם מגיע לשטח גם עם כישוריי שפה. זה אופי הלוחם האורבני בזירת ירושלים: שליטה בשפה הערבית היא כרטיס כניסה הכרחי ליעילות הפעולה. עמה נדרשת מידה רבה של תבונה סביבתית, ברגישות לקודים תרבותיים ודתיים. בחדות האבחון המצבי בנקודת חיכוך של כל לוחם, תלוי לעיתים ההבדל בין סיום הפעולה בשליטה נכונה, לבין הסתבכות בהתפרעות המונים אלימה וקרב חילוץ.

בעבודת עריכה מיומנת, המסך מפגיש אותנו עם אנשים איתנים, מקצועיים ונאמנים. אחרי עומס מבצעי מייגע, ילכו לישון וישובו במרץ שנראה תמיד בלתי נדלה. שוררת ביניהם אחוות לוחמים נוכחת בעוצמתה הפשוטה, לא כזו שמתבקשים לדבר עליה בסדרות חינוך. היא שזורה בשיח ענייני בטרם מבצע בתוכו ובסיכומו. התאהבתי בהם. כשהיו תחת פיקודי בימי ההתנתקות בגוש קטיף - הם היו כוח מחץ גמיש רלבנטי זמין לפיצוח כל משימה מורכבת.

האפקטיביות המבצעית בפעילות מוכתבת מראשיתה על ידי מודיעין מדויק ואיכותי. לא במקרה, קצין המודיעין כקצין היוזם את הפעילות ומלווה אותה מראשיתה עד סופה הוא מגיבורי הסדרה. הוא העיניים המדריכות ומלוות. הוא המתווך המפרש את המתרחש. לשם השוואה, בביקור במשטרת ניו יורק למדתי כי מידי לילה, נעצרים שם כאלף איש. חלקם באמתלת שווא, במאמץ לאיסוף מודיעין.

הסדרה מייצגת היטב דור לוחמים צעיר ונחוש הממשיך באמונה לשאת בנטל המאבק לקיום המדינה. מספרים כי בימי תהליך אוסלו, ראש הממשלה יצחק רבין שיתף את ראשי המתנחלים בחרדה האם יוכל הדור הצעיר להמשיך לעמוד בקשיי המלחמה. בעוד רבין התבונן בנכדי חבריו בתל אביב, במקומות אחרים גדלו לעם ישראל גיבורים חדשים. הם לא נולדו בעין חרוד ונהלל, לא קוראים להם אורי ומשה שמיר לא יכתוב עליהם את "הוא הלך בשדות". לוחמי היחידה האגדית 101 פעלו בשנות ה-50 בתקופה בת חודשים ספורים. תהילתם מאז לא פסקה. פעילותה של יחידת היס"מ בירושלים נמשכת ללא הפסק כבר עשרות שנים, בזכותם העיר בטוחה ומשגשגת.

מצדיע לכם - בהערכה לגבורתכם ותרומתכם המופלאה!

[בתמונה: צילום מסך מתוך הסדרה, שהופקה בערוץ כאן 11]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *